2 x win2k i netværk med ADSL
Fra : Morten B

Dato : 03-08-01 12:33

Jeg har to maskiner sat op i netværk med switch. Desuden får jeg snart ADSL.

Hvor kan man finde en vejledning til opsætningen, der skærer det hele ud i
pap.

Jeg ved intet om tcp/ip, wins, dhcp osv.

Mvh
Morten

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 03-08-01 14:32

Nu skriver du ikke lige hvor du har oprettet din ADSL, men er det fx hos
Worldonline/Tiscali, så får du IP adresser af dem og en vejledning hvordan
du gør.

Før du går igang skal du have dine netkort til at fungere. Hvis de gør det
kan du allerede nu prøve nedstående.

Højreklik denne computer, Egenskaber, Netværk. Netværk ID skal være sat til
Workgroup og du kan kalde dit net hvad du har lyst, fx WORKGROUP eller
MSNET. Vælg nogle passende navne til computerne.

Derefter skal du have lagt nogle IP adresser ind.
Start, Indstillinger, Netværk og opkald. Lokalt Net (hvis du har et ellers
opret), Egenskaber, Internet Protokol, Egenskaber

IP 192.168.001.X - se X nedenfor
Sub 255.255.255.0
Gateway 192.168.001.001
DNS 212.054.064.170
do 212.054.064.171

X er så 1 for Gatewayen, de øvrige numre kan du vælge frit, fx 2 for maskine
1, og 3 for maskine 2......

Når du så har søgt efter nabo maskinen ville det være sjovt at dele data med
den.
Denne Computer, højreklik på harddisken og vælg deling. Giv den et delings
navn. Og gør det samme på den anden PC.

Så skulle den være der.

Wins skal du ikke bruge,
dhcp tildeler en IP adresse automatisk, men det tager tid og det er ikke
sikker den finder den adresse din Internet Udbyder foreslår.
Du behøver ikke installere NetBeui mm

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Morten B

Dato : 04-08-01 03:04

Hej Michael

Tak for dit hurtige svar.

Det er ADSL hos Teledanmark (eller hvad det hedder). Betyder det noget?
Den computer, der ikke har internetforbindelse, skal vel sættes lidt
anderledes op end computeren med internetforbindelse (?).

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-08-01 10:53

Hej Morten

Den beskrivelse jeg har lavet er baseret på Ethernet forbindelse. Da
TeleDanmønt har forskellige løsninger kan jeg ikke sige om det er præcist
sådan de foretrækker. Du skal selvfølgelig følge den vejledning du får.

Nedstående er altså baseret på Ethernet 10/100 Mbit forbindelser og kræver
udover 2 PC'er en hub eller (bedre) en switch, en Router (af en slags) og 3
ikke krydset kabler.
___________
PC-------------| |
PC-------------| HUB/Switch |
Router--------|___________|

|-----Inet ind

Hilsen

Fra : Claus MC

Dato : 04-08-01 14:50

"Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> TeleDanmønt har forskellige løsninger kan jeg ikke sige om det er præcist
> sådan de foretrækker. Du skal selvfølgelig følge den vejledning du får.

Der er ingen vejledning fra TDC ;-(

Hmm...Jeg har samme problem: TDC Bredbånd med modem og skillefilter (ingen
router), 2 computere forbundet med switch, Win 98.

Jeg har prøvet at bruge dit eksempel, men der er tilsyneladende forskel på
Win 98 og Win 2K.

Internet kører fint på begge computere - netværket gør også. Men vil jeg
have begge dele kan det ikke lade sig gøre ;-(

Har du forstand på Win98, og kan du modificere vejledningen lidt ?

Mvh

Claus MC

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-08-01 15:28

Hej Claus

Du må fortælle lidt om hvad du får fra TDC. En Ethernet forbindelse (efter
router/skillefilter/whatever) ?

Det net jeg har beskrevet kan bruges af PC'er i Ethernet netværk. Min WOL
Router har forbindelsen til Internettet (via telefonledningen) i den ene
side og Ethernet udgang. Dermed opfører den sig som en PC set fra
netværket.

Jeg ved ikke hvor godt tegningen gik igennem, men den skulle illustrerer
det.

Du kan bruge de samme IP adresser i W98, hvis TDC er med på den. Hvis TDC
anbefaler andre IP's så brug dem.
Men ellers er der ikke ret meget forskel på W98 og W2k. I W2k skal man have
brugerrettigheder, des helst logge på med samme navn og password, eller have
oprettet passende brugernavne passwords. Det skal man ikke i W98.

Men sørg for at computerne har fornuftige navne (undgå æøå).
Sørg for at de er i samme Workgroup, kan den hvad du vil, men det samme på
alle computere i netværket.
(Hvis du har mere end ca 5 computere, så overvej en domæne løsning.)

Sørg for at alle har samme IP adresse, dog må sidste node ikke være ens. Fx
192.168.001.X og subnet 255.255.255.000
hvor X er et tal, fx 2 (Det er kun for tydelighedens skyld jeg skriver 001,
det er nok at skrive 1 ).

Sørg for at dele de diske der skal deles.

Og selvfølgelig skal netkortene virke. Tjek i ControlPanel / System / Device
(i W2k) eller Enhedshåndtering (W98).

Som jeg har det her hvor jeg bor, har jeg to maskiner på nettet og begge kan
komme på Inet, de to PC'er kan selvfølgelig se de drev der er Sharet
(delte). Sætter jeg en tredje maskine på - en W95,II - og logger ind med
mit brugernavn og password, så er den også på nettet og Internettet. Vil
Naboen være med, får han bare 25 m kablet og er med....

Bruger du W98 eller W98 SE ? Jeg havde store problemer med SE udgaven !
Den faldt af nettet i tide og utide.

Virker det stadig ikke, så åben et dos-vindue og skriv PING 192.168.001.X
(hvor X er et tal) og se om der er hul igennem. Hvis der er det er det et
opsætnings problem, hvis ikke er det et kabel/hardware problem. Start evt
med at sætte de to PC'er i direkte forbindelse via et krydset kabel. Jeg
har engang brændt et netkort af ved bare at sætte netkablet i mens PC'en var
tændt ! Så skift kun mens PC'erne er slukket.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Claus MC

Dato : 04-08-01 16:19

> Du må fortælle lidt om hvad du får fra TDC. En Ethernet forbindelse
(efter
> router/skillefilter/whatever) ?

Ja, ethernet

> Du kan bruge de samme IP adresser i W98, hvis TDC er med på den. Hvis TDC
> anbefaler andre IP's så brug dem.

Med abonnementet følger 2 dynamiske ip-adresser med. (jeg har *overhovedet*
ikke forstand på netværk). I deres brochure angiver de en primær og sekundær
DNS: 194.239.134.83 og 193.162.153.164. Skal jeg bruge dem ?

> [...]
>
> Sørg for at dele de diske der skal deles.
>
> Og selvfølgelig skal netkortene virke. Tjek i ControlPanel / System /

Problemet er, at begge (internet og hjemmenetværk) virker perfekt hver for
sig. Men har jeg aktiveret hjemmenetværket, virker internettet ikke og har
jeg aktiveret internettet virker hjemmenetværket ikke !

> Som jeg har det her hvor jeg bor, har jeg to maskiner på nettet og begge
kan
> komme på Inet, de to PC'er kan selvfølgelig se de drev der er Sharet
> (delte).

Øv, det er sådan jeg også vil ha´ det

> Bruger du W98 eller W98 SE ? Jeg havde store problemer med SE udgaven !
> Den faldt af nettet i tide og utide.

W98

/Claus

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-08-01 16:50

> (efter
>
> Ja, ethernet

Fint

> [...]
sekundær
> DNS: 194.239.134.83 og 193.162.153.164. Skal jeg bruge dem ?

Ja, det er din forbindelse fra diy hjemme netværk til Internettet.

> Problemet er, at begge (internet og hjemmenetværk) virker perfekt hver for
> sig. Men har jeg aktiveret hjemmenetværket, virker internettet ikke og har
> jeg aktiveret internettet virker hjemmenetværket ikke !

Det er pga manglende/forkert DNS.

> kan
>
> Øv, det er sådan jeg også vil ha´ det

Ja det er dejligt!

> W98
Det bedste valg mht netværk og W98.x efter min mening.

> /Claus
>

> --
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Claus MC

Dato : 04-08-01 17:33

Løsningen er fundet !

Man installerer NetBUI-protokollen - så kører hjemmenetværket perfekt !

Internetforbindelsen fortsætter med at køre TCP / IP.

/Claus

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 04-08-01 18:22

Hej Claus

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:9kh87j$jml$1@sunsite.dk...
> Løsningen er fundet !
>
> Man installerer NetBUI-protokollen - så kører hjemmenetværket perfekt !
>
> Internetforbindelsen fortsætter med at køre TCP / IP.

TCP/IP alene virker fint her.
Har du enablet NETBIOS på TCP/IP ?

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-08-01 19:35

Hej Bjarne

> TCP/IP alene virker fint her.
Også her.
> Har du enablet NETBIOS på TCP/IP ?

Det har jeg ikke!
Client for Microsoft netværk
Fil og Printer deling
TCP/IP protokol

- intet mere!

> --
> Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
> Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:
Gode tips!

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 04-08-01 21:32

Hej Michael

"Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> skrev i en meddelelse news:qfXa7.3067$xn.166071@news010.worldonline.dk...

> Også her.
>
> Det har jeg ikke!

Det er heller ikke et krav.

> Client for Microsoft netværk
> Fil og Printer deling
> TCP/IP protokol
> - intet mere!

NETBIOS (ikke NetBEUI) er ikke en protokol udover ovenstående, men kan enables
for TCP/IP (se under anvanced). At enable NETBIOS kan ofte løse problemer med at
browse, da browsing normalt baserer sig på NETBIOS.

Hvis Claus ikke har enablet NETBIOS kan han prøve om det hjælper.

> Gode tips!

Mange tak.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-08-01 19:31

> Løsningen er fundet !

OK det er det vigtigste!

> Man installerer NetBUI-protokollen - så kører hjemmenetværket perfekt !

Er ikke nødvendigt! Men én løsning. Du burde kunne nøjes med TCP/IP. Det
giver en bedre sikkerhed, og du kan (senere) tilslutte printere, scannere mm
til netværket (lidt smart!).

> Internetforbindelsen fortsætter med at køre TCP / IP.

Jep, det er dagens standard.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Andreas

Dato : 04-08-01 20:27

On Sat, 4 Aug 2001 20:30:35 +0200, "Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk>
wrote:

> [...]
>giver en bedre sikkerhed, og du kan (senere) tilslutte printere, scannere mm

Man kan faktisk godt nøjes med TCP/IP protokollen hvis man både vil dele en
bredbåndsforbindelse mellem 2 computere samt dele deres ressourcer også.
Metoden som bruges her i huset er:

2 netkort i hver computer - 1 til bredbåndsforbindelsen og 1 til lokalnetværket.
Samtlige kabler der bruges er af "lige igennem" typen og forbundet med en
switch.

Fidusen er at tildele de netkort der bruges til lokalnet en forud defineret IP
adresse som kan være 192.168.0.1 og 192.168.0.2 på det andet kort - begge kort
skal have 255.255.255.0 i subnet.

De 2 netkort til bredbåndsforbindelsen sættes til selv at hente en IP adresse.

Herefter skulle man kunne gå på bredbåndsforbindelsen uafhængigt af hinanden
samt dele hinandens resosourcer.

Jeg snyes ikke det er smart at sætte netværket op således, at en maskine skal
fungere som gateway - dermed er man jo afhængig af at den, altid er køreklar og
det, er jo ingenlunde tilfældet hvis man bruger en Win variant

Okay, hvis man nu forestiller sig at vi anskaffer en netværksprinter med
indbygget kort og det hele - skal den så konfigureres på samme måde som f.eks en
router - altså via ens browser for den skal vel tildeles en IP adresse, for at
computerne på netværket kan se den - og bruge den?

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-08-01 23:33

> [...]
lokalnetværket.
> Samtlige kabler der bruges er af "lige igennem" typen og forbundet med en

Det klarer jeg med kun et netkort i hver computer!

> [...]
defineret IP
> adresse som kan være 192.168.0.1 og 192.168.0.2 på det andet kort - begge

Det bruger jeg også.

> De 2 netkort til bredbåndsforbindelsen sættes til selv at hente en IP
adresse.

Det er så det jeg ikke har.

> Herefter skulle man kunne gå på bredbåndsforbindelsen uafhængigt af
hinanden
> samt dele hinandens resosourcer.

Jamen, det kan jeg da uden de ekstra netkort. Hvis jeg sætter en PC til at
downloade får jeg ca 27 kB/sek, 2 PC'er 14 kB/sek, 3 PC'er 9 kB/sek... Når
den ene PC er færdig sætter de andre hastigheden op.

> [...]
køreklar og
> det, er jo ingenlunde tilfældet hvis man bruger en Win variant

Det er Routeren der er Gatewayen. Den er altid tændt. Det samme med
Switchen.

> [...]
for at
> computerne på netværket kan se den - og bruge den?

Ja, det er faktisk ret nemt i W2k. Nogenlunde som at sætte en printer op
normalt, men porten er bare TCP/IP.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Morten B

Dato : 05-08-01 01:57

Jeg har nu gjort som i nedenstående og netværket kører.
Computeren (nr. 1) med internetforbindelse (den med atm-kortet) kan også
komme på internettet via ADSL. Men det kan den anden computer (nr. 2) ikke.
Jeg har sat computer nr. 1 til at dele internetforbindelsen. Er det en
router, man får via teledk ADSL netexpres? Den dersens hvide tingest.

Under tcp/ip-protokollens avancerede egenskaber er der en helvedes masse
til/fra-knapper, noget med lmhostopslag og jeg ved ikke hvad. Har du nogen
ide om, hvordan de skal sættes på computer nr.1 og nr.2? Gerne skåret ud i
pap.

Mvh
Morten

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-08-01 01:36

On Fri, 3 Aug 2001 15:32:04 +0200, "Michael Lund Sørensen"
<milux@image.dk> wrote:

>DNS 212.054.064.170
>do 212.054.064.171

Det kan ikke anbefales at skrive leading 0'er i IP-adresser, idet de
så i en del tilfælde vil blive betragtet som oktal-værdier:

$ ping 212.054.064.170
PING 212.054.064.170 (212.44.52.170): 56 data bytes
[..]

C:\WINNT>ping 212.054.064.170
Pinger 212.44.52.170 med 32 byte data:
[..]

Begge omregner korrekt nok "212.054.064.170" som "212.44.52.170". Jeg
mindes ikke at det samme er tilfældet for netværksindstillingerne, men
hvem ved om de en dag ændrer i funktionaliteten.

I hvert fald er det værd at bide mærke i forskellen.

--
- Peter Brodersen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 07-08-01 10:47

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> [...]
> hvem ved om de en dag ændrer i funktionaliteten.
>
> I hvert fald er det værd at bide mærke i forskellen.

OK Det var jeg ikke klar over! Takker!

Jeg plejer at skrive nullerne fordi det så er nemmere at udfylde
felterne....

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk