Min daglige PC på arbejde gik ned før jul og måtte en tur rundt om
kommunens IT-afd. I stedet for at låne en maskine valgte jeg forsøgsvis
at medbringe min MacBook Pro som jeg dagligt bruger hjemmefra til at
tilgå min PC-arbejdsplads via en citrix-løsning
Min skole (min arbejdsplads) har en åben trådløs "hot-spot" løsning
tiltænkt eleverne så de kan tage deres egen computer med. Det kræver et
login via en web-browser, så er der hul igennem til internettet. Jeg har
tidl. anvendt vores hot-spot sammen med min iPhone, og det har virket
fint, så derfor var det oplagt at få min MacBook på nettet denne vej
også.
Det viste sig dog at den trådløse forbindelse var meget ustabil. Typisk
gik det fint 2-3 min. hvorefter citrixklienten blev meget træg for til
sidst at opgive forbindelsen og smide mig af. Ved at pinge routeren
kunne jeg da også se, at der med få minutters mellemrum vekslede mellem
svartider på 3-4 ms, 150-200 ms og pakketab på 100%. Der var endda
forløb på 50 ping hvor der var både var hurtige og langsomme svartider
kombineret med pakketab på 14%.
Eneste løsning for at få stabilt liv i forbindelsen har været at slå
Airport fra og til igen. Men det holder igen kun 2-3 minutter.
Kommunens IT-afd. melder at de ikke kan se/måle noget galt på
hot-spotet... og jeg tror dem for efterfølgende tests med to HP pc'er
viser at de fint holder en trådløs forbindelse til vores hot-spot.
Nu har jeg fået min arbejds PC retur, men det er irriterer mig at jeg
ikke har kunnet få min MacBook til at virke som forventet og vil gerne
lige give det et forsøg mere, men hvori kunne problemet ligge efter
jeres mening?
--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!