AeroPress
Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-01-10 22:17

Et tip til ejere af denne kaffebrygger: når man hælder vand på, hæld da
først en lille slurk på, så halvdelen af kaffen er våd og lad køle af i
10 sekunder før resten af vandet hældes på. Det giver en fyldigere
kaffesmag.

Fra : Emil

Dato : 05-01-10 01:26

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

> [...]
>først en lille slurk på, så halvdelen af kaffen er våd og lad køle af i
>10 sekunder før resten af vandet hældes på. Det giver en fyldigere

Sikke da noget vrøvl.
Forlæng i stedet bryggetiden med 20 - 30 sekunder, hvis du ønsker en
fyldigere kaffe.

Aeropress-maskinen er netop bygget til de, som kun ønsker en meget
hurtig, let og aromatisk kaffe. Altså totalt modsat
exprossomaskinernes tjæreudsivninger.

Maskinens allerstørste fordel er microfiltrene. Selv en ganske
almindelig kop filterkaffe vinder i velsmag, når grumset er fjernet
ved at kaffen bliver presset gennem et microfilter, og
stempelkandekaffeelskere har tilstået, at den extra filtrering giver
den perfekte smagsoplevelse - ren velsmag, helt uden grums.

Måske skulle vi blot fremstille nogle tættere kaffefiltre til vore
almindelige kaffemaskiner, og nøjes med at brygge 4 kopper af gangen?

m.v.h. Emil

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 05-01-10 19:53

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> Sikke da noget vrøvl.
> Forlæng i stedet bryggetiden med 20 - 30 sekunder, hvis du ønsker en
> fyldigere kaffe.

Du bruger vist fyldig som eufemisme for bitter. Det gør jeg ikke.

Baggrunden er, at jeg ikke har en dryp-kaffemaskine og af og til savner
den skarpe, sure smagskomponent som man kun finder i dryp kaffe. Jeg kom
derfor på den tanke at efterligne det, der sker når en dryp-kaffemaskine
begynder at sprutte vand ned i kaffefilteret. Det er jo i den første
kaffe der løber igennem at man finder den specielle smag (i ubehageligt
koncentreret form).

Resultatet var langt over forventet, men det var ikke den skarpe smag
jeg fik, derimod så meget andet.

Fra : Emil

Dato : 07-01-10 20:56

> [...]

>Du bruger vist fyldig som eufemisme for bitter. Det gør jeg ikke.

>Resultatet var langt over forventet, men det var ikke den skarpe smag

Netop betegnelsen "så meget andet" dækker min beskrivelse af "fyldig".

Det er en ballancegang at opnå den perfekte smag i kaffen.
Jeg har lavet utallige forsøg, og noteret mig de bedste resultater for
hver enkelt brygning.
Heri indgår så mange faktorer, at selv du vil blive åndeløs, blot ved
at gennemlæse resultaterne.

Så kom nu ikke her, for at lære en gammel hund at tisse.

m.v.h. Emil

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-01-10 10:55

> [...]
>
> Det er en ballancegang at opnå den perfekte smag i kaffen.
> Jeg har lavet utallige forsøg, og noteret mig de bedste resultater for

Men det holder du for dig selv?

> Heri indgår så mange faktorer, at selv du vil blive åndeløs, blot ved
> at gennemlæse resultaterne.
>
> Så kom nu ikke her, for at lære en gammel hund at tisse.

Der er da forhåbentlig ikke kun /en/ læser når man skriver på USENET.

Fra : Emil

Dato : 10-01-10 01:37

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

>Men det holder du for dig selv?

Jada! Det er usandsynligt, at andre bruger samme råkaffe,
ristningsmetode, formalingsgrad + iltningstid, bryggemetode,
filtreringsmetode, kaffemaskine, gram kaffe pr. kop, antal bryggede
kopper, bryggetid, vandtemperatur og varmholdelsesmetode som jeg gør,
ligesom alle har deres egne smagspreferencer.

Som en begyndelse vil du nok få en øjenåbner, hvis du prøver følgende:
Brug din sædvanlige kaffe og dit sædvanlige bryggeudstyr. Invitér dem
du normalt drikker kaffe sammen med, så i kan lave en smagstest.

Bryg først 4 kopper, dernæst 2 og til slut en enkelt. Giv hvert bryg
karakter, og sammenlign resultaterne.

Ved følgende smagninger (ugerne efter) øges antal kopper, så der
smages på bryg af forskellig volume.
Når det optimale antal kopper ved et bryg er fundet, ændres én anden
parameter, og det hele gentages.

Som du nok kan regne ud, bliver det til mange kaffeslabaraser, førend
det bedste bryg er fundet. Og resultatet gælder kun for din lille
kaffeklub og din kaffemaskine. Men det kan være meget interessant at
finde grænserne og, ikke mindst, vinderen.
Der er overraskende stor forskel på resultaterne.

God fornøjelse med projektet; det kan give mange gode samtaler og
oplevelser.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-10 06:38

Apropos AeroPress…

Jeg brugte min AeroPress til at filtere kaffebønner og appelsinpulp
fra vodka (tænk hjemmelavet appelsinlikør med kaffesmag, eller omvendt).
Det fungerede sådan set meget godt, men alkoholen eller appelsinens
æteriske olier (skallen var osse med) fik AeroPress'ens stempels sorte
gummidel til at krympe 2-4 mm i diameter, så stemplet nu ikk'engang kan
nå kanterne. Der røg dén AeroPress…

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 07-01-10 20:19

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
>æteriske olier (skallen var osse med) fik AeroPress'ens stempels sorte
>gummidel til at krympe 2-4 mm i diameter, så stemplet nu ikk'engang kan

Nej hvor surt; men tak for advarslen.
Jeg har selv brugt den til at lave nogle skåle suppe (oksehale-) og
det gik problemfrit. Krystalklar suppe.

Det er nok alkoholen, som har trukket fugt og olier ud fra stemplet.

Nu har jeg ikke forstand på den slags, men min 1. indskydelse var, at
lægge stemplet i en slags majonæse, som jo er en emulgering af vand og
olie, i nogle døgn (aner ikke hvor mange).

Spilder man benzin på en gummimåtte, svulmer den op. Så måske virker
et opløsningsmiddel (alkohol) med meget madolie iblandet.

Ovenstående er usaglige strøtanker, da jeg aldrig har prøvet noget
lignende. Men du har jo intet at tabe ved at forsøge.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 07-01-10 20:36

> [...]

>Ovenstående er usaglige strøtanker, da jeg aldrig har prøvet noget
>lignende. Men du har jo intet at tabe ved at forsøge.

Paradoksalt nok, er jeg mest kvik til at bruge "Send-tasten", når jeg
er mest sløv

Olie alene burde virke. Kontrollér dagligt.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-01-10 10:29

Emil skrev:

> Det er nok alkoholen, som har trukket fugt og olier ud fra
> stemplet.

Måske. Jeg ved at bergamotteolie (tænk Earl Grey-te) kan få klart
plastic til at blive mælket og boble, så måske har de æteriske olier
i appelsinen haft en uheldig effekt på gummistemplet. Det kan osse
være at det bare er alkoholen.

> Men du har jo intet at tabe ved at forsøge.

Jeg har desværre heller ikke noget at vinde, for AeroPress'en er
smidt ud… ;)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup