Sådan opbevares ost
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 04-01-10 19:31

Et tilbagevendende tema efter de fleste frokoster i mit hjem er opbevaring
af ost. Jeg kan godt lide at have dem i det papir (hvad hedder det, og hvor
kan jeg købe det i ruller?) som jeg får hos ostemanden, mens fruen sætter
mest pris på plastikbøtter. Sjovt nok mener vi begge, at osten skal kunne
ånde... Hvordan har I andre valgt at opbevare osten - og hvorfor?

Fra : Nana

Dato : 04-01-10 20:39

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Et tilbagevendende tema efter de fleste frokoster i mit hjem er opbevaring
> af ost. Jeg kan godt lide at have dem i det papir (hvad hedder det, og
> hvor kan jeg købe det i ruller?)

Vokspapir/Fedtpapir? Jeg ville spørge ostehandleren om jeg ikke kunne få lov
at købe en rulle. Eller lure i Metro.

Fra : Lars

Dato : 04-01-10 22:20

3140 Abildgaard skrev:
> [...]
> mest pris på plastikbøtter. Sjovt nok mener vi begge, at osten skal kunne
> ånde... Hvordan har I andre valgt at opbevare osten - og hvorfor?

Hvis det er vokspapir du mener, så har jeg kun set det hos Metro (i ark
af forskellig størrelse, ikke på rulle).

Er det derimod alufolie med papir på bagsiden du tænker på, så fås det i
alle supermarkeder. Kan ikke lige huske hvad det hedder, men det ligner
alufolie til forveksling. Kig på deklarationen.

Hilsen Lars

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-01-10 22:24

3140 Abildgaard wrote:

> [...]
> mest pris på plastikbøtter. Sjovt nok mener vi begge, at osten skal kunne
> ånde... Hvordan har I andre valgt at opbevare osten - og hvorfor?

Du kan købe ostepapir her:

http://www.net-ost.dk/tilbehoer/ostepapir_loest_33_cm_779_da.html

Og læse om opbevaring her:

http://www.information.dk/130115

Hilsen
Martin

Fra : Emil

Dato : 04-01-10 23:26

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

>Og læse om opbevaring her:
>http://www.information.dk/130115

Hvor der står:
"Oste bør ikke opbevares i tætsluttende plastposer, film eller
stanniol, hvor ostene ikke kan ånde. Når disse opbevaringsformer har
vundet udbredelse, skyldes det alene praktiske hensyn. Det tjener
hverken smagen eller konsistenses...!"

Det er selvmodsigende, når mange faste, gule oste som regel er
indpakket i et lufttæt lag af paraffin.

m.v.h. Emil

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 04-01-10 23:32

Emil wrote:

> [...]
> hverken smagen eller konsistenses...!"
>

> Det er selvmodsigende, når mange faste, gule oste som regel er

Takker, ostepapir er fremtiden.

Fra : Emil

Dato : 05-01-10 00:22

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> wrote:

>Takker, ostepapir er fremtiden.

Ostepapir er fint til det stykke faste, gule ost, som man bruger af
lige nu. Pakken bør dog opberares i plastpose eller -box, for at
forhindre udtørring - ostepapir pakker ikke lufttæt. Alm. madpapir vil
gøre jobbet lige så godt eller bedre, hvis osten "sveder".

Generelt kan man bruge den samme slags emballage, som den osten blev
solgt i.

Og så kommer alle undtagelserne, for hver eneste type af ost, og
spørgsmålet om den skal spises nu, om man vil lagre osten som den er,
om den skal modne videre, og mange andre spørgsmål, før man kan træffe
det korrekte valg.
Det kræver fagkundskab at kunne besvare spørgsmålene, så her melder
jeg fra.

m.v.h. Emil

Fra : camping@fabel.dk

Dato : 05-01-10 07:54

3140 Abildgaard wrote:

> Sjovt nok
> mener vi begge, at osten skal kunne ånde... Hvordan har I andre valgt
> at opbevare osten - og hvorfor?

Jeg har også været i tvivl om, hvad der var bedst - og har valgt en
Tupperware-ting:

http://tupperware.dk/xchg/nordics/hs.xsl/621.html

- som godt nok var dyr, men den virker...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 05-01-10 09:37

camping@fabel.dk wrote:

> Jeg har også været i tvivl om, hvad der var bedst - og har valgt en
> Tupperware-ting:
>
> http://tupperware.dk/xchg/nordics/hs.xsl/621.html
>
> - som godt nok var dyr, men den virker...

Ay caramba!

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-10 10:59

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev Hvordan har I andre valgt
at opbevare osten - og hvorfor?

Jeg er ikke i tvivl - ost opbevares bedst alle andre steder end hvor jeg
færdes!
Ost er en afskyelig måde at konservere sommerens produktion af mælk - og som
med så meget andet, er der gået lidt "snobberi" i det - jo mere råddenskab
og fordærv, des finere.
Hvordan kan man savle over et stykke ost, som hvis man rører den, gør at ens
hænder stinker uanset håndvask.
Jeg har siddet på en restaurant, hvor tjeneren måtte åbne døren for at skabe
gennemtræk, fordi en herre skulle have et stykke med gammel ost - den var om
muligt værre end min fars, der ikke måtte opbevares inden for, fordi hele
huset stank af ost.

Hvad er det der gør ost til noget så specielt?
Når man står og tilbereder mad, så synes ostespisere skam at det er helt ok,
at man lige snupper en skive ost "for hyggens skyld" - prøv lige det med en
skefuld leverpostej eller syltetøj, så skal i se en reaktion!

Og nej - jeg spiser ikke stadset, men vi har da nok 5 forskellige oste i
huset lige nu.

Fra : camping@fabel.dk

Dato : 05-01-10 12:13

Firstname Lastname wrote:

> Ost er en afskyelig måde at konservere sommerens produktion af mælk -

Herligt indlæg, der afspejler den virkelighed med ost, som mange har
oplevet...

Jeg selv spiser med fornøjelse flere ostetyper og nyder gerne en (halv)stærk
ost, men hvor har du ret i, at fingre og ens omgivelser stinker. Værst er
dog de "mugne" ostetyper - blåskimmel og specielt Gorgonzola er forfærdelig,
især når den bliver brugt varm som f.eks på pizza eller i sauce...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Emil

Dato : 08-01-10 03:49

<camping@fabel.dk> wrote:

> [...]
>dog de "mugne" ostetyper - blåskimmel og specielt Gorgonzola er forfærdelig,
>især når den bliver brugt varm som f.eks på pizza eller i sauce...

En fuldmoden Gorgonzola på et knasende stykke friskt, ristet
hvedebrød, blot garneret med en halv teske god rom, er en gudespise.
Prøv det før du dør, eller du vil fortyde, at du døde før du smagte
det.

m.v.h. Emil

Fra : camping@fabel.dk

Dato : 08-01-10 10:48

Emil wrote:

> [...]
> hvedebrød, blot garneret med en halv teske god rom, er en gudespise.
> Prøv det før du dør, eller du vil fortyde, at du døde før du smagte

Bortset fra, at man nok ikke fortryder noget som helst efter man er død...

Jeg plejer ikke at være sart, siger gerne, at man skal smage, før man kan
bedømme, om man kan lide det eller ej. Selv færøske fåre- og
fiskespecialiteter har jeg fået forbi næsen og i munden - og kunne endda
lide det...

Men Gorgonzola, fuldmoden eller ej, naturel eller som smagsgiver i sauce,
den kommer ikke forbi min næse.
Det værste er at kæresten kan lide det, og så er det fra min side slut med
kærligheden for den dag!

Go' weekend...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Nana

Dato : 05-01-10 13:16

> [...]
> gennemtræk, fordi en herre skulle have et stykke med gammel ost - den var
> om muligt værre end min fars, der ikke måtte opbevares inden for, fordi

Min far havde i tidernes morgen købt en ost på et kræmmermarked. Den hed
vist Gamle Oles oldefar. Den stank ABSURD meget! Det var helt ekstremt
grelt... Den lå i køleskabet indpakket i papir, så sølvpapir, så pose,
tætsluttende boks, pose, tætsluttende boks, pose igen med klemmeklips.
Alligevel stank det i køkkenet konstant, for hver gang man åbnede
køleskabet, så kom der en stinkende hørm ud. Hvordan fanden kan noget stinke
så meget? Hvis man skal smugle narko ud af landet, så skal det sgu bare
pakkes ind i sådan en ost. Narkohunden er nok skadet for livet.
Jeg kan ellers godt lide ost, men når en ost forpester et helt hjem og alle
madvarer i køleskabet med ostestinken, så er det.... Ikke godt. Faen... Jeg
kan næsten lugte den endnu, når jeg tænker på det.

Fra : Linde

Dato : 05-01-10 13:51

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kunne ånde... Hvordan har I andre valgt at opbevare osten - og hvorfor?

Mine faste oste er normalt nogle halvskarpe sager, der godt kan rive lidt i
næsen. Hvor dejligt det end er, gider jeg ikke at alt andet også river af
ammoniak. Så de ligger pakket i folie, og i lufttæt pose. Med oste i
"forbrugerstørrelse" gør det ikke den store forskel, hvordan man opbevarer
dem, da de som regel bliver spist, før indpakningen har nogen praktisk
betydning for ostens udvikling eller holdbarhed. De kan dog blive tørre hvis
der kan cirkulere meget luft omkring dem.

Der er ingen teknisk grund til, at oste skal kunne "ånde", med mindre det er
som en del af modningsprocessen. Forbrugeren har ikke temperaturen,
fugtigheden og hygiejnen i sit køleskab, til at kunne forbedre en ost ved at
lade den ånde videre. Faste oste, som Danbo, paraffineres netop for at
standse modningen inden salg.

Mvh
Linde

Fra : roffekock

Dato : 05-01-10 09:26

On 5 Jan., 07:54, <camp...@fabel.dk> wrote:

> [...]
> Tupperware-ting:
>
> http://tupperware.dk/xchg/nordics/hs.xsl/621.html
>
> - som godt nok var dyr, men den virker...

Jag har ett antal i min ostbutik och dessa fungerar mycket bra

/rolf

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-01-10 14:16

fre, 08 01 2010 kl. 10:47 +0100, skrev camping@fabel.dk:

> [...]
> den kommer ikke forbi min næse.
> Det værste er at kæresten kan lide det, og så er det fra min side slut med

Hvis du i denne forbindelse sætter lighedstegn mellem kærlighed og sex,
forstår jeg ikke rationalet. Jeg mener ... hvis I alligevel er svinet
til i fuldmoden Gorgonzola, hvorfor så ikke "tage skridtet fuldt ud"

Fra : camping@fabel.dk

Dato : 08-01-10 15:18

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> sex, forstår jeg ikke rationalet. Jeg mener ... hvis I alligevel er
> svinet til i fuldmoden Gorgonzola, hvorfor så ikke "tage skridtet

LOL

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage