Klaphjelm
Fra : Begbie

Dato : 03-01-10 12:39

I anerkendelse af A) Jeg går med briller 95% af tiden og B) Det
"metallisk" i lakeringen på min Uvex hjelm fra 2005 er begyndt at
"smuldre", og såmænd efterlade rest på visiret, som måske er en
symptom for hidtil ukendt problemer med overfladen af hjelmen, er jeg
begyndt at kigge efter en ny klaphjelm.

Jeg har indtil videre kun kiggede på nettet (jeg ved godt at jeg
doven), men mange klaphjelme kommer tilsyneladende med "indbyggede
solbriller" - det ser i mine øjne kiksede ud, og vil måske og volde
problemer for mine briller..?

Prof. folk bruger tilsyneladende nærmest kun Arai eller Shoei, men
deres udvalgt af klaphjelm er ret (meget?) lille.

Caberg laver mange, men duer de? Jeg vil helst ikke købe en "billig"
hjelm.
Der måske nogen dedikerede klaphjelm-brugere som har lidt input?

På forhånd tak.

Fra : dufur

Dato : 03-01-10 21:47

Begbie skrev:
> [...]
> hjelm.
> Der måske nogen dedikerede klaphjelm-brugere som har lidt input?

Har en Caberg Rhino.
Indbygget solbrille virker glimrende med mine briller, dog larmer den en
del over 110..

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-01-10 09:43

dufur wrote:

> Har en Caberg Rhino.
> Indbygget solbrille virker glimrende med mine briller, dog larmer den
> en del over 110..

Den larmer faktisk en hel del over 15.
Derfor købte jeg en Schuberth (dog uden klap da jeg snildt kan få mine
briller af og på).

/jim

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-01-10 21:56

On Sun, 3 Jan 2010 11:39:13 -0800 (PST), Begbie <y2j66_99@yahoo.dk>
wrote:

Hej.

> [...]
>doven), men mange klaphjelme kommer tilsyneladende med "indbyggede
>solbriller" - det ser i mine øjne kiksede ud, og vil måske og volde

Hvis du havde gidet at søge i gamle indlæg havde DU fundet denne:

Jeg har fire "klaphatte" (For uden mig selv )

Langt den mest støjsvage er den gamle BMW system3 - Den fås desværre
ikke mere, og reservedele til den er en by i Rusland.

BMW system4 støjer så den burde være forbudt af "rådet for mindre
tinitus", men faconnen er god, hvilket betyder at vindmodstanden er
meget lav.
Det med støjen kan man klare med ørepropper - Det gør jeg når jeg en
sjælden gang benytter den.
Et andet minus er at den dugger som bare pokker, så et PinLock visir
til den er et must - Det fulgte med da jeg købte min idet BMW havde
erkendt problemet.

Schuberth C2 er en god hjelm, støjsvag og den indbyggede solbrille er
et HIT.
Den har ingen dug problemer pga en speciel coating af visiret.
Desværre har den facon som en bolchedåse, så ved højere hastigheder
får jeg ondt i nakken af at presse imod vindmodstanden.
Jeg benytter den mest når der køres "Nostalgiknallert", som f.eks. til
veterantræf i Græsted

Shoei Multitech er et hit i sig selv.
Den er meget støjsvag (ørepropper er ikke nødvendige), og faconen
holder til store hastigheder uden at man bliver øm i nakken.
Polstringen er luksuriøs, og pasformen til min knold er formidabel.
Den leveres med to visirer, et klart og et tonet.
Begge visirer er PinLock typer = Ingen tendenser til dugdannelse.
Visiret skiftes med et snuptaw, men man skal vælge før der køres.
Eneste minus imho er at den ikke har kliklås til hageremmen.
Nogle mener det er en fordel idet kliklåsen kan være farlig.
Den må f.eks. ikke benyttes til race.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Søren Larsen

Dato : 03-01-10 21:58

Begbie skrev:
> [...]
> hjelm.
> Der måske nogen dedikerede klaphjelm-brugere som har lidt input?

Bruger Caberg Rhyno hvor solbrillen virker perfekt - den vil jeg ikke
undvære. Støjen er heller ikke noget problem da jeg altid bruger
ørepropper. Da det selvfølgelig ville være fedt at kunne undvære
propperne, købte jeg på et tidspunkt en Schubert S1 Pro (også med
indbygget solvisir), som efter sigende skulle være den mest støjsvage på
markedet. Et par ture op og ned ad motorvejen afslørede dog hurtigt at
prisen slet ikke stod mål med støjdæmpningen, så den blev straks
returneret. Efter den oplevelse, og erkendelse af at ørepropper er
nødvendige ligegyldig hvilken hjelm man køber, er jeg blevet endnu mere
glad for min Caberg og kan bestemt anbefale den.

/Søren

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-01-10 22:19

Begbie skrev:
> [...]
> doven), men mange klaphjelme kommer tilsyneladende med "indbyggede
> solbriller" - det ser i mine øjne kiksede ud, og vil måske og volde

Indbyggede solbriller er en rigtig fin ting

> Prof. folk bruger tilsyneladende nærmest kun Arai eller Shoei, men
> deres udvalgt af klaphjelm er ret (meget?) lille.

??? Hvor dævlen får du det fra?

Hvad er egentlig "Prof. folk" hvis det er "kendte racerkører" så får de
klækkelig betaling :-\

Ved hurtig opgørelse efter hukommeren
Rossi --> AGV
Lorenzo --> NZI, X-lite
Bayliss --> Suomy
Aleix Espargaro --> Shark
Toseland --> Arioh

> Caberg laver mange, men duer de? Jeg vil helst ikke købe en "billig"
> hjelm.
> Der måske nogen dedikerede klaphjelm-brugere som har lidt input?

Schuberth!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 03-01-10 22:44

J.C.Kløve skrev:

> ??? Hvor dævlen får du det fra?
> Hvad er egentlig "Prof. folk" hvis det er "kendte racerkører" så får de
> klækkelig betaling :-\
>
> Ved hurtig opgørelse efter hukommeren
> Rossi --> AGV
> Lorenzo --> NZI, X-lite
> Bayliss --> Suomy
> Aleix Espargaro --> Shark
> Toseland --> Arioh

Ben Spies --> HJC !

--
Armand.
(der glæder sig over sin gamle amerikanske helts succes)

Fra : tp

Dato : 03-01-10 22:21

> [...]
> "smuldre", og såmænd efterlade rest på visiret, som måske er en
> symptom for hidtil ukendt problemer med overfladen af hjelmen, er jeg

Har en Schubert. Var nede i Louis og prøve samtlige klaphjelme da jeg også
ville prøve sådan en. Der var i mine øjne ingen af de andre mærker der
nåede schubert når det kom til fit, kvalitet mv. Solskærmen er genial,
ligeledes er antidug. Ulempen er den høje vægt, men det gælder vist for
alle klap hjelme.

En C2 kan dernede fås for ca 2000kr. En C3 (som er mere støjsvag) for ca
3500. Husk dog at prøve. Jeg kunne fx ikke passe C3, da min hage åbenbart
er for stor. Ingen prob på C2...

Fra : CL

Dato : 03-01-10 23:39

Begbie wrote:
> [...]
> hjelm.
> Der måske nogen dedikerede klaphjelm-brugere som har lidt input?

Har brugt C2 i 3 år og er meget tilfreds med den
Den har en rigtig god ventilation inkl det at man
kan skubbe visiret frem som er kanon ved langsom
kørsel i varmt vejr.

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : KentBM

Dato : 04-01-10 00:01

On 03-01-2010 20:39, Begbie wrote:
> [...]
> hjelm.
> Der måske nogen dedikerede klaphjelm-brugere som har lidt input?
Schuberth C3 har i forhold til C2 fået Pinlock visir. Det indbyggede
solvisir kan pilles af, hvis du ikke vil bruge det, men er ikke et
problem for briller.

C3 hjelmen er godkendt som fuld integralhjelm, hvilket åbenbart ikke er
tilfældet for alle klaphjelme. De fleste er kun godkendt som pilothjelm.

Dette i følge tidligere indlæg og et web-tv indlæg fra magacin.dk.

--

Kent

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 04-01-10 05:51

Begbie skrev:
> [...]
> hjelm.
> Der måske nogen dedikerede klaphjelm-brugere som har lidt input?

Uanset hvilken hjelm du får anbefalet her i tråden, så er det absolut
nødvendig at prøve hjelmen inden køb.
Fordi den passer på Per, er det jo slet ikke sikker den passer på Poul,
hvis du forstår.
Selv kunne jeg ikke drømme om at købe en hjelm, uden at få lov at prøve
den på en lille køretur på min egen cykel.
Kun herved får man et indtryk af hvor meget hjelmen støjer.
Hilsen Matthias

Fra : ksh@sletpostzone.dk

Dato : 04-01-10 09:18

> [...]
>doven), men mange klaphjelme kommer tilsyneladende med "indbyggede
>solbriller" - det ser i mine øjne kiksede ud, og vil måske og volde

Jeg bruger briller, og er glad for solvisiret i min Schubert C2.
Men ellers er jeg ikke så benovet af den.

Jeg syntes at det er svært at orientere mig til siderne med den på,
Der er min Nolan N100 meget bedre.

Min C2 er begyndt at dugge hvis jeg sidder bag kåbeglasset på min
Vstrom, men ikke på Freewind'en eller xt'eren, der er der vind nok til
gennemstrømning af hjælmen. Og jeg har kun tørret visiret af med en
blød pudseklud indvendigt, ingen væske overhovedet.

N100 dugger ikke.

C2 er blevet utæt ved visiret.

N100 er tæt

C2 er støjsvag

N100 støjer.

Min C2 er snart 3 år, og N100 er vel 10år, men det er den jeg bruger
mest.

Næste gang går jeg uden om Schubert, selv om det nok er en mandags
model jeg har fået fat i, men til de penge gør jeg det ikke igen.
Den sidder godt nok på mit hoved, men jeg er ikke glad med den.

Tag rundt og prøv hjælmene, og spørg om du ikke må prøve en tur med
hjælmen på.

Mvh Kim Hansen.

Fra : Casper

Dato : 04-01-10 02:30

On Jan 3, 8:39 pm, Begbie <y2j66...@yahoo.dk> wrote:
> Prof. folk bruger tilsyneladende nærmest kun Arai eller Shoei, men
> deres udvalgt af klaphjelm er ret (meget?) lille.

Jeg har en C3, som jeg ikke er speciel glad for, den lækker (har fået
den reperareret engang), og den er ikke speciel stille.

Jeg tror det bedste alternativ er BMW System 6 (som koster en
bondegård). Jeg har prøvet Shoei's klap dims, men den passer ikke -
sjovt nok har jeg haft "normale" Shoei hjælme, og de har været gode,
så jeg har købt en Shoei Hornet DS, nu får vi at se hvad jeg syntes om
den...

Casper

Fra : Bo S.

Dato : 04-01-10 12:33

Der måske nogen dedikerede klaphjelm-brugere som har lidt input?

På forhånd tak.

Både konen og jeg bruger klaphjelm og begge er Schubert.Vi er begge
brillebrugere.
Jeg bruger en C2, er utrolig glad for den indbyggede solbrille, da den er
hurtig at få væk når man kører ind i skyggefulde områder som
skovstrækninger og lign. C2 er som andre skriver lidt tung, så
nakkemusklerne bliver trænet når man kører motorvej.
Støjmæssigt skulle den ligge i den lave ende, men da jeg altid bruger
høreværn (pga. tinnitus og følsomme ører) er jeg sikkert ikke den rette at
spørge om råd.
Min C2 dugger og har altid gjort det, men da jeg altid kører med lidt åbent
visir er problemet ikke så stort. Visiret kan åbnes lidt i hver side af
hjelmen, dette arangement findes ikke på C3

Konen startede med en C2, men da den fik en "bule" blev den skiftet til en
C3.
Ifølge fruens udsagn var det ikke det bedste bytte med hensyn til støj, da
den i hendes ører larmer mere end C2'eren. Solbrillen er dog langt bedre, og
pasformer bedre til hendes hoved. C2 sidder med pasform over hele hovedet,
mens C3 sidder mere som en "hat" altså mere på toppen af hovedet.
Det skal lige siges at konen er begyndt at bruge høreværn efter skiftet til
C3!!!!!!!

De første C3'ere havde problemer med at det regnede ind i hjelmen.

Som flere har skrevet, ud og prøv hvad der passer bedst til hoved og
tegnebog..

/Bo

Fra : Begbie

Dato : 04-01-10 11:04

Jeg tænkte nok at mange ville anbefale Scuberth!

Jeg regner med at købe online - billigst og nemmest. Sidste gang gik
det fint nok med on-line køb af en hjelm.

Jeg har fundet en Shark Openline på tilbud - og synes egentlig at den
ser ok ud. Jeg har dog ikke set så mange Shark klaphjelme i butikker
før...

Fra : Grunnet

Dato : 04-01-10 19:48

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Sørg nu for - som flere skriver - at du får prøvet den hjelm inden du køber
den på nettet og få gerne kørt en tur med en. Der er stor forskel på pasform
og lydniveau og forskellige hjelme indenfor samme mærke har også forskellig
pasform, ligesom vi mennesker har forskellig hovedform.
Og selvom det gik fint sidste gang behøver det jo ikke gøre det igen.

Jeg taler lidt af erfaring - købte for 6 år siden en Schuberth Concept i
tyskland, var nede i butikken og prøve den, pasformen var perfekt og sønnike
havde/har en magen til han var/er glad for. Men da jeg kom hjem og op på
cyklen gik det helt galt. På grund af hjælmens form fik turbulens fra mit
høje kåbeglas hjælmen til at vibrere så det var umuligt for mig at køre med
den. Og på en cykel uden kåbe var den alt andet end støjsvag.
Den blev solgt - med tab - via DBA og jeg kører stadig med min gode gamle
(11 år) Amerika 300 APS klaphjælm.

--
Steen (der godt ved den gamle hjælm burde skrottes, men jeg er nu så glad
for den)

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-01-10 12:15

Grunnet wrote:

> Den blev solgt - med tab - via DBA og jeg kører stadig med min gode gamle
> (11 år) Amerika 300 APS klaphjælm.

Er det bare en sejlivet skrøne at man bør skifte hjelm ca. hvert 3. år?

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-01-10 12:28

Robert Eriksen wrote:

> Er det bare en sejlivet skrøne at man bør skifte hjelm ca. hvert 3. år?

Det er jo et personligt valg. Jeg har haft hovedet i jorden med min +10
år gamle shoei duotec (klaphjelm), uden at tingene af den grund blev
rystet på plads (kunne umiddelbart køre videre efter at hafe fået
plaster på fingeren, forskærmen, blinklyset, stoltheden osv.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 08-01-10 13:32

Torben Scheel skrev:

> [...]
> rystet på plads (kunne umiddelbart køre videre efter at hafe fået
> plaster på fingeren, forskærmen, blinklyset, stoltheden osv.

For et par år siden gennemhullede MOTORRAD dén skrøne:
I forbindelse med en af deres jævnligt gennemførte hjelm-test's støvede
de et antal hjelme, på op til ti års alder, frem fra medarbejdernes
gemmer og testede dém parallelt med den anden test.
Resultatet blev at kun én hjelm viste svaghed og dét ved blot én af de
gennemførte tests (á hhv: mejsel (á en bildør?) i panden; falde fra
given højde med issen på fladt underlag; dorn (en sten på asfalten?) i
nakken og træk-test af strop og lås): Nakke-testen faldt igennem, men
kunne til dels begrundes i en meget medtaget inderhjelm dér -
Formodentligt forårsaget af at hjelmen stedse havde været hængt med
nakken på en knag hhv. motorcyklens spejl!

--
Armand.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-01-10 14:38

Armand wrote:

> [...]
> Formodentligt forårsaget af at hjelmen stedse havde været hængt med
> nakken på en knag hhv. motorcyklens spejl!

ok... det er da alligevel små 1000kr/årligt der ryger på hjelmbudgettet.
De kunne da godt bruges på mere spændende ting

Fra : Peter

Dato : 07-01-10 22:06

Der er meget tale om smag og behag og pasform.
Jeg har kørt med Shoei Syncrotec og BMW system 5 hjelme.
Skilte mig af med BMW hjelmen (Schubert fabrikat) ret hurtigt. Mest pga at
pasformen ikke var så god (for mig)
som ved min Shoei.
Erfarede stort set samme støjniveau - kører ALTID med ørepropper.
Erfarede mere ro med Shoei ved motorvejshastigheder. BMW hjelmen påvirkede
mig, når jeg drejede hovedet til en af siderne, ved de
nævnte hastigheder forstås.

Erhverver formentlig en Shoei Multitec til brug for kommende sæson.

Mvh
Peter

Fra : tp

Dato : 07-01-10 22:24

..dk...
> [...]
> nævnte hastigheder forstås.
>
> Erhverver formentlig en Shoei Multitec til brug for kommende sæson.

Det er klart at MCens kåbe betyder alt mht støj. Kan man finde en mc
forhandler der lader dig prøve hjelmen inden køb er det jo det mest
optimale. Jeg ved ikke hvor udbredt dette er, men kan da sige at Louis i
Kiel gør (og dermed sandsynligvis alle Louis)

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-01-10 12:18

tp wrote:

> [...]
> optimale. Jeg ved ikke hvor udbredt dette er, men kan da sige at Louis
> i Kiel gør (og dermed sandsynligvis alle Louis)

Jeg så engang på en Caberg klaphjelm hos Aagesen i Rødovre.
De ville ikke lade mig tage en prøvetur, men jeg kunne købe hjelmen og
hvis jeg så fandt ud af den støjede for meget ville de tage den retur.

Jeg ved ikke lige hvad forskellen skulle være, men de tog den fint
retur, dagen efter.

Fra : Grunnet

Dato : 08-01-10 19:41

"Robert Eriksen" <roe@denlilleinvalidesol.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvis jeg så fandt ud af den støjede for meget ville de tage den retur.
>
> Jeg ved ikke lige hvad forskellen skulle være, men de tog den fint retur,

fremgangsmåden skyldes bl.a. 2 ting:

1. Hvis du ridser eler på anden måde skader hjelmen under prøveturen (du
kunne komme til at tabe den) er det dit problem hvis du har købt hjelmen,
men forretningens problem hvis du bare har lånt den.

2. Ved at du har købt hjelmen risikerer forretningen ikke at du "glemmer" at
komme tilbage og aflevere en lånt hjelm.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Glavind

Dato : 07-01-10 23:11

Begbie skrev:
> [...]
> hjelm.
> Der måske nogen dedikerede klaphjelm-brugere som har lidt input?

Hejsa.
Prøv at se her: http://givi.dk/jml/grafik/sider/pdf/givi_hjelm.pdf
Jeg har prøvet denne nye Givi klaphjelm til 1798 kr. Og den sidder bare
godt. Solvisiret virker stabilt. Jeg kører selv med Schuberth C2 og det
er en god hjelm, men næste gang bliver det den nye Givi.
Mvh
Glavind

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 09-01-10 11:02

> [...]

> hjelm.
> Der måske nogen dedikerede klaphjelm-brugere som har lidt input?

Hej.

Nu taler du jo kun om klap hjelme, og jeg kan forstå at det er pga. briller
at du har valgt dem ?, endnu bærer jeg ikke selv briller hele tiden( bruger
skærm/læsebriller), men jeg er da 90 % sikker på at jeg ikke vil have en
klap hjelm igen, ka' jo ændre sig når jeg bliver fultids brille bruger !,
jeg har selv kørt med to stks. klap hjelme en Nolan N100 ( 1696 g ) og en
Caberg Justissimo ( 1836 g )............... jeg har angivet vægten fordi jeg
fandt ud af hvor meget den betød for _min_ kørekomfort, jeg skiftede fra
Caberg'en til en fullface SHOEI XR 1000 der vejede 1372 g altså en forskel
på næsten et halvt kilo ! det var altså noget der kunne mærkes, det var
virkelig fedt at køre med den lette hjelm, og jeg savner ikke at kunne åbne
for bovporten...... lige nu har jeg to fullface hjelme jeg skifter i mellem
en SHOEI Raid II ( 1380 g ) og en SHOEI Hornet DS ( 1486 g ) alle vægt
angivelser er på egen/samme køkkenvægt

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-01-10 07:29

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> [...]
> ikke vil have en klap hjelm igen, ka' jo ændre sig når jeg bliver
> fultids brille bruger !, jeg har selv kørt med to stks. klap hjelme en

Den klaphjelm jeg har haft havde ingen særlige fordel ved brillebrug, og
det har de vel generelt ikke hvis kindpuderne sidder korrekt?. Jeg skal
ikke have klaphjelm igen, selvom jeg altid kører med briller.

Brillerne skal af når hjelmen skal af/på alligevel, og i de
integralhjelme jeg har prøvet er briller intet problem. Jeg bruger SHOEI
XR1000 nu.

--
vh
Torben

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 11-01-10 12:09

Hej.

Et lille spørgsmål til de af jer der bruger briller, hvordan virker
farveskiftene glas når i har hjelm på, kommer der nok UV stråler gennem
visiret til at glassene bliver bare lidt mørkere ?
eller er det et "must have" at hjelmen har indbygget solbrille ?

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-01-10 12:36

> [...]
> visiret til at glassene bliver bare lidt mørkere ?
> eller er det et "must have" at hjelmen har indbygget solbrille ?

Farveskift har jeg ikke haft siden 80'erne. Indbygget solbrille er
sikkert ganske rart, men man kan komme et stykke med et ekstra mørkt
visir og evt. en mørk kant i toppen af hjelmåbningen (fås hos louis)
hvis man ikke vil begrænses af det.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 12-01-10 20:03

Torben Scheel skrev:

> [...]
> sikkert ganske rart, men man kan komme et stykke med et ekstra mørkt
> visir og evt. en mørk kant i toppen af hjelmåbningen (fås hos louis)

Er der den mindste mulighed for at man kan komme til at befinde sig i en
tunnel, er det endog meget besværligt med solbriller på: De lader sig
ikke umiddelbart fjerne inden at man befinder sig uhjælpeligt i
tunnel-mørke - Og her er farveskiftende langtfra hurtige nok til at
'skrue ned'.
Indbygget sol-visir er en hel klar fordel i dén henseende!!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-01-10 07:07

Armand wrote:

> [...]
> 'skrue ned'.
> Indbygget sol-visir er en hel klar fordel i dén henseende!!

Jep, men er det værd at købe en "forkert" hjelm for? (pasform, vægt
whatever)

Jeg mener det ikke.

--
vh
Torben

Fra : Western

Dato : 11-01-10 19:23

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev
> [...]
> gennem visiret til at glassene bliver bare lidt mørkere ?
> eller er det et "must have" at hjelmen har indbygget solbrille ?

Jeg har farveskift i mine briller, men det har desværre næsten ingen
effekt bag visiret.
I modsætning til Torben, så har jeg positive erfaringer med klaphjelme
og briller. Jeg tager hjelmen af og på uden at afmontere brillerne, og
det gælder både min tidligere Nolan N100 og min nuværende Shoei
Multitech.

Multitech'en leveres med 2 viserer, hvor det ene har en gradueret
toning, så det har en vis solbrilleeffekt i den øverste del. Men som en
rigtig solbrille bliver det aldrig.

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 12-01-10 20:09

Western skrev:
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev
>
> Jeg har farveskift i mine briller, men det har desværre næsten ingen
> effekt bag visiret.

Hov!
Dét var jo hovedspørgsmålet!

Arbejdstilsynet forklarer smede at den enkleste måde at undgå svejseøjne
fra 2.parts svejselysbuer('s reflektioner?) er at bruge
sikkerhedsbriller, hvis klare polycarbonat effektivt filtrerer
ultraviolet lys fra!
Derved er der fornuft i at solbrilleglas der reagerer på UV-lys kan have
problemer bag et polycarbonat-visir

--
Armand.