OS 10.5.2
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-01-10 09:05

Jeg har i sin tid købt en OS 10.5 DVD, men kan nu ikke længere boote
på den, fordi grafikkortet er blevet skiftet til et Geforce 8800 GT,
som kræver OS 10.5.2 eller nyere. Kan jeg selv opdatere den DVD, så
den bliver til en 10.5.2 (som man f.eks. kan med Windows og service
packs vha "slipstreaming"), eller hvor får jeg fat i sådan en DVD?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lyrik

Dato : 04-01-10 05:10

On 4 Jan., 09:05, "Thomas G. Madsen" <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> Jeg har i sin tid k bt en OS 10.5 DVD, men kan nu ikke l ngere boote
> p den, fordi grafikkortet er blevet skiftet til et Geforce 8800 GT,
> som kr ver OS 10.5.2 eller nyere. Kan jeg selv opdatere den DVD, s
> den bliver til en 10.5.2 (som man f.eks. kan med Windows og service
> packs vha "slipstreaming"), eller hvor f r jeg fat i s dan en DVD?

> Hilsen
> Madsen
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det skal du nok skyde en hvid pind efter! For det første er det en
dobbeltlags-DVD og for det andet har jeg aldrig set nogen manipulere
systemet som man gør i Windows. Mac kommer "as is!" Men hvorfor ikke
investere 229,- i "Snow Leopard?" -Det er, at uanset du kan finde en
grund til ikke at gøre det, så er du vist tvunget til det
alligevel!))
Snowy:
http://store.apple.com/dk/product/MC223DK/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MTMyNjE1ODk

GN
Jens

Fra : Jon

Dato : 04-01-10 16:48

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Men hvorfor ikke
> investere 229,- i "Snow Leopard?" -Det er, at uanset du kan finde en
> grund til ikke at gøre det, så er du vist tvunget til det
> alligevel!

NB: Snow Leopard er kun for Intel-baserte maskiner. Jeg kan ikke se om
OP har PPC- eller Intel-Mac? Det bør han i så fall være oppmerksom på.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-01-10 07:54

Jon skrev:

> NB: Snow Leopard er kun for Intel-baserte maskiner. Jeg kan ikke
> se om OP har PPC- eller Intel-Mac? Det bør han i så fall være
> oppmerksom på.

Intel, men SnowLeopard er for ny til den form for produktion, jeg
skal bruge den til, så det skal være Leopard.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-01-10 16:55

> [...]
> den bliver til en 10.5.2 (som man f.eks. kan med Windows og service
> packs vha "slipstreaming"), eller hvor får jeg fat i sådan en DVD?

Hvor langt når den hvis du forsøger at boote fra skiven ?

Har du adgang til en anden maskine ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-01-10 18:18

> Hvor langt når den hvis du forsøger at boote fra skiven ?
>
> Har du adgang til en anden maskine ?

Og er der tale om en Intel-baseret maskine eller ej?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-01-10 18:52

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og er der tale om en Intel-baseret maskine eller ej?

irelevant ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-01-10 19:48

> irelevant ...

Fuldstændigt relevant; er der tale om en Intel-baseret maskine kan han
bare købe en DVD med Sneleoparden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-01-10 20:28

> Fuldstændigt relevant; er der tale om en Intel-baseret maskine kan han
> bare købe en DVD med Sneleoparden.

ikke nødvendigvis ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 04-01-10 21:52

> ikke nødvendigvis ...

Og hvorfor ikke? Pga grafikkortet? Det nevnes i alle fall eksplisitt på
Snøleopardens tech.spec.-side: <http://www.apple.com/macosx/specs.html>.

De er jo ellers alle sammen fulle versjoner, enten det står "Upgrade"
eller ikke på dem. Og de fungerer (kun) på Intel.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-01-10 22:45

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
>
> De er jo ellers alle sammen fulle versjoner, enten det står "Upgrade"
> eller ikke på dem. Og de fungerer (kun) på Intel.

Det kan jo være man er afhængig af 10.5 af andre grunde ... og ja, nu er
vi ude i hypotetiske scenarier .. min pointe er at der måske er en god
grund til at manden ikke bare render ud og køber 10.6*

/thomas

* er selv stor fan af 10.6

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-01-10 07:56

Thomas von Hassel skrev:

> Hvor langt når den hvis du forsøger at boote fra skiven ?

Jeg når lige at vælge DVD'en som bootmedie og så strander den i
kernelpanik et par sekunder senere.

> Har du adgang til en anden maskine ?

Jeg kan fint installere selvsamme DVD på en ældre G4, så det er ikke
mediet, der fejler noget. Desværre har jeg ikke et andet grafikkort,
jeg kan proppe i G5'eren, som kører med Geforce 8800 GT-kortet, og
som derfor ikke kan bootes på 10.5.0.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-10 11:13

> [...]
> mediet, der fejler noget. Desværre har jeg ikke et andet grafikkort,
> jeg kan proppe i G5'eren, som kører med Geforce 8800 GT-kortet, og

længere oppe skrev du intel .. her skriver du G5 .. hvilken af delene er
det ?

Her er noget du kan prøve ... men det er nok bedst hvis begge maskinerne
er af samme arkitektur ppc/intel.

Start den ene maskine i firewire targetdisk mode, forbind dem, start den
anden fra DVD'en og installer systemet på den med det nye grafikkort.
Køre diverse opdateringer mens du stadig er bootet via den gamle
maskine. når du er færdig burde du kunne boote som normalt fra maskinen
med det nye grafikort.

/thomas

Fra : Jon

Dato : 05-01-10 12:24

> [...]
> Køre diverse opdateringer mens du stadig er bootet via den gamle
> maskine. når du er færdig burde du kunne boote som normalt fra maskinen

Burde fungere, enig. Jeg har installert system på en PowerBook tilkoblet
via Target Mode på en Cube, i alle fall.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-10 12:50

> Burde fungere, enig. Jeg har installert system på en PowerBook tilkoblet
> via Target Mode på en Cube, i alle fall.

Jeg har bl.a gjort det med den ene af mine macmini'er hvor det optiske
drev gik i stykker ...

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-01-10 07:59

Thomas von Hassel skrev:

> min pointe er at der måske er en god grund til at manden ikke
> bare render ud og køber 10.6*

Og det er det, hvilket jeg nok burde have nævnt fra starten.

Den skal bruges til avisproduktion og de programmer som bruges, er
ikke kompatible med Snowleopard lige nu (primært Cross Advertising-
produkterne fra Tieto). SnowLeopard er i mine øjne kun legetøj indtil
vi når frem til 10.6.8 eller deromkring :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-10 12:06

> [...]
> produkterne fra Tieto). SnowLeopard er i mine øjne kun legetøj indtil
> vi når frem til 10.6.8 eller deromkring :)

Og så står vi med det problem at du som følge af skærmkortet ikke
længere kan bruge din 10.5 dvd, da du tilsyneladende ikke kan få fat på
en 10.5.2 dvd.

Løsningen synes at være at skifte skærmkortet tilbage til det
oprindelige, reinstallere fra 10.5 og opgradere til nyeste
Leopard-version. Samt sørge for at holde ikke alene en backup-harddisk
med TimeMachine men også en ekstern harddisk med et fungerende system,
til at foretage nødvendige reparationer med. I stedet for den dvd du
ikke længere kan boote med ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 05-01-10 12:24

> [...]

> med TimeMachine men også en ekstern harddisk med et fungerende system,
> til at foretage nødvendige reparationer med. I stedet for den dvd du

Amen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-10 17:46

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> produkterne fra Tieto). SnowLeopard er i mine øjne kun legetøj indtil
> vi når frem til 10.6.8 eller deromkring :)

Hvis I virkelig, virkelig, virkelig har det behov, så vil Apple måske
godt sælge jer en 10.5.whatever som den seneste? Evt har Fona eller
Humac en liggende på lageret?

I er sikkert interesserede i et medie der bare virker.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-10 18:22

> [...]
> Humac en liggende på lageret?
>
> I er sikkert interesserede i et medie der bare virker.

de fleste ksonulenter har også "gamle" skiver liggende til deres kunder
... jeg ved havde en hel bog med rundt + en hardisk med systemer

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-01-10 19:43

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvis I virkelig, virkelig, virkelig har det behov, så vil Apple
> måske godt sælge jer en 10.5.whatever som den seneste? Evt har
> Fona eller Humac en liggende på lageret?

Om højest seks uger er OS X desværre passé, men indtil da, havde jeg
bare lige brug for at få den kureret med en rimelig frisk installation,
for den er virkelig blevet syg af at dimse med forskellige Oracle-
klienter m.m. Desværre kom jeg ved en fejl til at slette min sunde
klon, som lå på en anden disk. D'OH og knap så smart, men sådan kan
det jo nogle gange gå, når man har for meget om ørene og hovedet under
armen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jon

Dato : 06-01-10 00:55

> Om højest seks uger er OS X desværre passé,

??

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-01-10 13:20

Jon skrev:

> ??

På min arbejdsplads.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jon

Dato : 06-01-10 15:07

> På min arbejdsplads.

Nuvel. Kondolerer.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-10 16:47

Thomas G. Madsen skrev:

> for den er virkelig blevet syg af at dimse med forskellige Oracle-
> klienter m.m. Desværre kom jeg ved en fejl til at slette min sunde

"forskellige Oracleklienter"???

Vil det være utilbehørigt ondt at nævne en svag mulighed for at du selv
er ude om det? :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-01-10 17:24

> "forskellige Oracleklienter"???
>
> Vil det være utilbehørigt ondt at nævne en svag mulighed for at du selv
> er ude om det? :)

det kunne have været værre .. han kunne have dimset med Lotus Notes ...

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-01-10 13:52

Thomas von Hassel skrev:

> længere oppe skrev du intel .. her skriver du G5 .. hvilken af
> delene er det ?

Jeg skal have OS 10.5.2 på en Intel G5 og har ikke et ældre
grafikkort at smække i den eller andre Intel G5'ere at prøve fra,
men jeg vil prøve at finde et ældre grafikkort et sted.

Tak for svarene.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-10 14:11

> Jeg skal have OS 10.5.2 på en Intel G5 og har ikke et ældre
> grafikkort at smække i den eller andre Intel G5'ere at prøve fra,
> men jeg vil prøve at finde et ældre grafikkort et sted.

ah .. der var forvirringen .. der er ikke noget der hedder en "Intel G5"

enhver anden Intel masine med firewire vil kunne bruges til "start den
ene maskine i target disk mode" tricket.

Jeg er lidt i tvivl om en PPC maskine vil kunne installere på en disk
der er GUID formatteret men jeg _tror_ det vil virke ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-10 14:22

> [...]
>
> Jeg er lidt i tvivl om en PPC maskine vil kunne installere på en disk
> der er GUID formatteret men jeg _tror_ det vil virke ..

du kan også klone et opdateret 10.5 system ind ... og her kan du snidlt
bruge et system fra en PPC maskine

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-10 17:43

> Jeg skal have OS 10.5.2 på en Intel G5 og har ikke et ældre
> grafikkort at smække i den eller andre Intel G5'ere at prøve fra,
> men jeg vil prøve at finde et ældre grafikkort et sted.
>
> Tak for svarene.

Hej Thomas - jeg har et Geforce 6600/256MB, som jeg present ikke bruger.

Kan det bruges?

Alternativt kan jeg(hvis det passer(?)) skifte det ud med det kørende
ATI Radeon 9650/256MB, som du så måske kan bruge?

Jeg vil gerne sende det til dig, men jeg vil også gerne have det
tilbage, når du er færdig.

Er det en løsning?

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-01-10 17:06

Thomas von Hassel skrev:

> ah .. der var forvirringen .. der er ikke noget der hedder en
> "Intel G5"

Nå nej. Undskyld forvirringen. Det er en Intel MacPro.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-01-10 17:08

Thomas von Hassel skrev:

> du kan også klone et opdateret 10.5 system ind ... og her kan du
> snidlt bruge et system fra en PPC maskine

Det skal i så fald prøves, for jeg har en 10.5.8 kørende på en PPC-
maskine. Takker for tippet. Jeg gik pr. automatik ud fra, at det ikke
kunne lade sig gøre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-01-10 09:40

Jon skrev:

> Nuvel. Kondolerer.

Tak (snøft).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-01-10 09:40

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Vil det være utilbehørigt ondt at nævne en svag mulighed for at
> du selv er ude om det? :)

Lidt ondt at nævne offentligt måske, men skidt pyt. Du har jo ret ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-01-10 09:47

Morten Lind skrev:

> Jeg vil gerne sende det til dig, men jeg vil også gerne have det
> tilbage, når du er færdig.

Tusind tak for tilbudet, Morten :)

Jeg har i går fundet en Intel MacPro med en 10.5.8, som jeg kloner
over på den skrukke maskine med CCC, og så spiller det sikkert.
Har dog ikke fået det gjort endnu, men engang i løbet af næste uge,
skal det gøres.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 08-01-10 15:21

> [...]

> over på den skrukke maskine med CCC, og så spiller det sikkert.
> Har dog ikke fået det gjort endnu, men engang i løbet af næste uge,

Ingen årsag - jeg håber du får det fikset God weekend.

M.