Hardware assistance
Fra : Leon

Dato : 03-01-10 00:39

Hej NG

Jeg skal bruge en PC til Autocad, matematisk tunge opgaver, Matcad,
Simulink, rendering af video film etc.

Men den skal ikke bruges til spil !

Jeg har fået tilbudt flere PCére, AlienWare M17x forekommer fristende, men
det forekommer mig at den er bedst til at spille på, selv om den har Intel
i7 core, men kunne jeg egentlig ikke få mere ud af en Dual 2 core, eller er
det en langsommere processor ?

Hvilken processor skal man have ?

Generelt set kan jeg vælge mellem følgende PCére :

Inspiron 560ST
Studio 15
Studio 17 Basis
Studio XPS 8000
Studio 17 Advanced
Studio XPS 16
Inspiron 11z
Inspiron 13z
Studio XPS 13
Alienware Aurora ALX

Alienware M15x
Alienware M17x

Mit spørgsmål er nu hvilken PC er mest fornuftig når den ikke skal bruges
til spil ?

På forhånd tak
Michael

Fra : N Dude

Dato : 03-01-10 11:35

Leon wrote.:

> Jeg skal bruge en PC til Autocad, matematisk tunge opgaver, Matcad,
> Simulink, rendering af video film etc.

Køb Aldis seneste Gamer PC til 15K, der får du fabelagtig regnekraft og et
ordentligt disksystem. Samtidig er gfx kortet fremragende til
videorendering.

Alternativet er en arbejdsstation fra HP, men de koster mere end Aldi
maskinen og du får mindre for pengene. Fx. har aldimaskinen to RAID skuffer
der kan udskiftes med strøm på, uden at lukke dem.!

Fra : Pico

Dato : 03-01-10 15:55

N Dude wrote:

> [...]
> maskinen og du får mindre for pengene. Fx. har aldimaskinen to RAID
> skuffer der kan udskiftes med strøm på, uden at lukke dem.!

Det lyder godt, men hvad skal man bruge det til ?
--
MVH
Pico

Fra : N Dude

Dato : 03-01-10 17:51

Pico wrote.:

> Det lyder godt, men hvad skal man bruge det til ?

Du ved ikke meget om rendering...

Fra : Pico

Dato : 03-01-10 19:05

N Dude wrote:

> Du ved ikke meget om rendering...

Nej egentlig ikke, jeg sætter bare Sony Vegas Studio Platinium 9 til at
rendere projektet, RAID har jeg kun et overfladisk kenskab til, jeg ved man
kan kørere med HD så de gemmer halvdelen på hver disk eller en fuldstændig
kopi på hver disk. Jeg kan ikke forstå hvilke fordel man har ved at kunne
skifte diske midt i arbejdsprocessen ?
Gider du forklare det for den lokale Aldi har stadig 2 af Pc'erne, så måske
kunne det være det der fik mig til hjemføre den ene
--
MVH
Pico

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-10 20:12

Pico skriver:

> [...]
> kopi på hver disk. Jeg kan ikke forstå hvilke fordel man har ved at kunne

Det er den fordel at du kan arbejde hurtigere til dine diske og du har
højere datasikkerhed.

Så har det den fordel at du kan sætte den til at rendere og samtidig
tage din backup haddisk ud og putte den i pengeskabet.

Klaus

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 03-01-10 23:42

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Pico skriver:
>
> Det er den fordel at du kan arbejde hurtigere til dine diske og du har
> højere datasikkerhed.

To diske kan normalt ikke give begge dele på samme tid ?

> Så har det den fordel at du kan sætte den til at rendere og samtidig
> tage din backup haddisk ud og putte den i pengeskabet.

Mon ikke det er muligt at vente på at renderingen er færdig og så tage
backupdisken ud?

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : N Dude

Dato : 04-01-10 23:00

Pico wrote.:

> [...]
> Gider du forklare det for den lokale Aldi har stadig 2 af Pc'erne, så
> måske kunne det være det der fik mig til hjemføre den ene

Når man har arbejdet seks måneder på et projekt, som måske tager en uge at
rendere, så sover man ikke roligt, når man een gang har oplevet en
renderingsproces gå i stå pga af een enkelt bad block. Til professionel
rendering der er RAID simpelthen et must. At man ovenikøbet kan udskifte
disken uden at slukke renderingsprocessen er bare ekstra smart. På den måde
kan man med Vmware manipulere meget med processen.

Fra : Pico

Dato : 04-01-10 23:07

N Dude wrote:

> [...]
> ovenikøbet kan udskifte disken uden at slukke renderingsprocessen er
> bare ekstra smart. På den måde kan man med Vmware manipulere meget

Kan godt se frustrationen, men de størrelser er jeg slet ikke oppe i
--
MVH
Pico

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-01-10 17:05

Leon skrev:
> Hej NG
>
> Jeg skal bruge en PC til Autocad, matematisk tunge opgaver, Matcad,
> Simulink, rendering af video film etc.

Hvad er det maksimalt antal samtidige kerner ovenstående kan udnytte?
Køb sådan en. AMD har lige smidt en 6-kerne cpu på banen fx.

Fra : N Dude

Dato : 03-01-10 17:55

Thorbjørn Ravn Andersen wrote.:

> Hvad er det maksimalt antal samtidige kerner ovenstående kan udnytte?
> Køb sådan en. AMD har lige smidt en 6-kerne cpu på banen fx.

Hvad er "lige"?

Det er generelt en dårlig ide at købe de sidste nye cpu'er, fordi ofte kan
hverken programmer eller operativsystem udnytte dem maksimalt.
Videorendering er *meget* afhængig af hardwaren, fordi den ofte bruger alle
de resourcer, som både grafikcpu og hovedcpu kan tilbyde..

Det er også derfor, at både Sony Vegas og Adobe Premiere er begrænset i
valget af cpu, fordi koden skrives specifikt til cpu'erne.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-01-10 18:26

N Dude skrev:

> Hvad er "lige"?

Her i løbet af efteråret.

Der er ikke noget magisk udover der er seks kerner i stedet for to, tre
eller fire.

> [...]
> Videorendering er *meget* afhængig af hardwaren, fordi den ofte bruger alle
> de resourcer, som både grafikcpu og hovedcpu kan tilbyde..

Jaja. Så er det heller ikke værre.

> Det er også derfor, at både Sony Vegas og Adobe Premiere er begrænset i
> valget af cpu, fordi koden skrives specifikt til cpu'erne.

Understøtter de AMD - ja/nej?

Fra : N Dude

Dato : 04-01-10 23:04

Thorbjørn Ravn Andersen wrote.:

> Der er ikke noget magisk udover der er seks kerner i stedet for to,
> tre eller fire.

Videoprogrammet skal stadig være skrevet til det rette antal kerner.

> Understøtter de AMD - ja/nej?

Nej, Adobe Premiere og Aftereffects gør ikke, fordi AMD ikke vil samarbejde
tilstrækkeligt med Adobe. De understøtter kun Intel.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-10 17:42

N Dude skrev:

> Videoprogrammet skal stadig være skrevet til det rette antal kerner.

Nåh, jamen kan det først finde ud af at fordele opgaverne ud på flere
kerner, så er forskellen mellem om der er to kerner eller seks kerner
vel minimal? Eller har jeg misforstået noget?

> Nej, Adobe Premiere og Aftereffects gør ikke, fordi AMD ikke vil samarbejde
> tilstrækkeligt med Adobe. De understøtter kun Intel.

Ikke? Fy da. Det kan undre.

Fra : N Dude

Dato : 05-01-10 19:02

> [...]

> kerner, så er forskellen mellem om der er to kerner eller seks kerner
> vel minimal? Eller har jeg misforstået noget?

Ja, det tror jeg du har. Moderne video rendering og enkodning er blevet så
utroligt avanceret, at programmerne har meget speciel kode skrevet til
specielle rutiner i processoren.

> Ikke? Fy da. Det kan undre.

Ja, men de er måske ved at finde ud af det. CS3 havde meget dårlig AMD
understøttelse, mens CS4 tilsyneladende er kommet med igen. AMD har fx.
lavet et plugin til CS4 som tillader at bruge GPU'en i nogle af deres ATI
kort til mpeg2 / h.264 encodning. Det kan betyde en enkodning på op til
otte gange den normale hastighed. Det kaldes ATI Stream Technology og er
tilsyneladende udviklet i samarbejde med Adobe.

Desværre er det endnu kun til mpeg2 enkodning og ikke til rendering.

Mit Matrox RT.X2 videokort er heller ikke vild med AMD. Jeg har prøvet det
på udvalgte AMD konfigurationer og det var bestemt ikke nogen succes, selv
om det på papiret burde køre hurtigere end mit hoved setup. Det er baseret
på praktiske test med de samme renderingsopgaver.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-10 00:04

N Dude skrev:

> Ja, det tror jeg du har. Moderne video rendering og enkodning er blevet så
> utroligt avanceret, at programmerne har meget speciel kode skrevet til
> specielle rutiner i processoren.

Jeg er helt med på at CPU'erne har leverandørspecifikke udvidelser som
kan sætte farten op, og at moderne grafikkort kan lirkes til at lave
arbejde som sætter farten rigtigt meget op.

Jeg ved også godt at det der skal til for at sætte farten op på en CPU
er noget helt, helt andet end det der skal til på et grafikkort...

> [...]
> otte gange den normale hastighed. Det kaldes ATI Stream Technology og er
> tilsyneladende udviklet i samarbejde med Adobe.

..... og her er det kæden hopper af. Det jeg troede du snakkede om var i
CPU'en (det er normalt der man har kerner) og nu snakker du grafikkort
som er noget helt andet.

Kan du ikke lige bøje i pap hvad præcis det er du mener?

Fra : Mads

Dato : 06-01-10 10:12

On Wed, 06 Jan 2010 00:03:38 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

> [...]
>som er noget helt andet.
>
>Kan du ikke lige bøje i pap hvad præcis det er du mener?

At visse programmer kan lade CPU'er overføre en del beregninger
til GPU'en så det hele går hurtigere.
Grafikkortet laver jo ellers ikke ret meget, udover at holde et
statisk billede på skærmen, så det har masser af ekstra kapacitet
der så kan udnyttes.

Fra : N Dude

Dato : 08-01-10 15:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote.:

> Kan du ikke lige bøje i pap hvad præcis det er du mener?

Moderne avancerede videoprogrammer er ikke bare skrevet til et OS og en
generel x86 cpu. Programmerne er skrevet *direkte* til bestemte cpu'er og
indeholder masser af specifik kode, som går bag om OS'et.

Adobe CS3 premiere/aftereffect havde meget dårlig AMD understøttelse og kan
slet ikke køre med flere af deres CPU'er. Det skyldes dårligt samarbejde
mellem Adobe og AMD. Det har åbenbart ændret sig i CS4, som dog stadig er
bagud med AMD cpu'er.

Et videoprogram som premiere/aftereffect kan KUN bruge alle kerner, hvis
programmet er skrevet specifikt til alle kerner. Der skal være totalsupport
for den enkelte cpu, ellers kan den ikke udyttes.