MS Windows
briani 27239
Har 'solgt' min pc - hvordan slette uvedko~
Fra : Marianne

Dato : 02-01-10 21:02

Hej

Jeg har 'solgt' min pc til min mand, så nu vil jeg lige rense den for
uvedkommende filer. Faktisk skal kun med præ-installerede windows vista være
tilbage.

Jeg kan selvfølgelig slette via 'fjern programmer', men vil det rense
ordentligt? Er der andre/bedre muligheder?

Det er ikke sådan, at der ligger noget hemmeligt på pc'en, men jeg vil gerne
også fjerne gemte koder mv.

mvh
marianne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-01-10 21:23

Marianne wrote:
> [...]
> ordentligt? Er der andre/bedre muligheder?
>
> Det er ikke sådan, at der ligger noget hemmeligt på pc'en, men jeg vil gerne

Hm, hvis du har oprettet og installeret dine ting, så de er tilgængelige
for alle brugere, kan det godt blive et problem at finde og slette dine
personlige data, - i så fald vil jeg anbefale en reformattering af
harddisk og geninstallering af Vista.

Har du derimod kun oprettet og installeret til dig selv ('kun dig'
modsat 'alle brugere'), burde du kunne oprette en ny brugerkonto og så
slette din egen brugerkonto og herefter give den nye bruger admin adgang...

mvh. Erik Richard

Fra : zillyink

Dato : 02-01-10 14:21

On 2 Jan., 21:02, "Marianne" <mjan...@gmail.com> wrote:
> [...]
> ordentligt? Er der andre/bedre muligheder?
>
> Det er ikke sådan, at der ligger noget hemmeligt på pc'en, men jeg vil gerne

Hvis du har noget på harddisken som du - overhovedet - ikke vil dele
med andre, så vil en formattering og en genindstallering hjælpe, men
KUN til en vis grad. Har man de rette værktøjer og den fornødne viden,
så kan man hente slettede oplysninger ud af en formatteret disk, eller
betale sig fra det!

Jeg tænker at det nok ikke er dit problem, men bare lige for at oplyse
om at det kan være, endda overordentligt svært, at slette sine spor på
en harddisk!

--

FB

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-01-10 22:37

zillyink skrev:

> Jeg tænker at det nok ikke er dit problem, men bare lige for at oplyse
> om at det kan være, endda overordentligt svært, at slette sine spor på
> en harddisk!

Overhovedet ikke. Man skal bare bruge et program som Eraser:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-eraser.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus, spyware og uønskede gæster på computeren:

Fra : Henning

Dato : 02-01-10 22:26

>Jeg har 'solgt' min pc til min mand, så nu vil jeg lige rense den for
>uvedkommende filer. Faktisk skal kun med præ-installerede windows vista være
>tilbage.

Reisntaller Vista, det tager ~45 minutter.

Fra : jos

Dato : 02-01-10 22:41

Henning wrote:

> Reisntaller Vista, det tager ~45 minutter.
såæt så disken i en anden maskine som disk2, og kør eks. getMydataback..
Jeg fik ALLE mine mp3filer og film (~220Gb) tilbage efter den process. Det
var godtnok W7 jeg kvajede mig med men jeg tror ikke Vista gør det bedre.
Ved at fdiske og installere Win, overskrives stort set kun det som indeholdt
styresystemet tidligere!

finn
ved et tilfælde faldt jeg lige over en smart løsning: find en meget stor fil
og læg på den tomme disk
Lad Cobianbackup lave en backup af disken til samme disk. I løbet af få
minutter er disken overskrevet

Fra : Henning

Dato : 02-01-10 23:11

> [...]
>Ved at fdiske og installere Win, overskrives stort set kun det som indeholdt

Nu skriver Marianne at hun har solgt sin pc til sin mand - hvis han
ikke stoler på sin kone og begynder at reetablere data, ville det nok
være grundlag for at overveje et fortsat ægteskab?

Fra : Jan Smed

Dato : 02-01-10 23:34

Henning wrote:

> Nu skriver Marianne at hun har solgt sin pc til sin mand - hvis han
> ikke stoler på sin kone og begynder at reetablere data, ville det nok
> være grundlag for at overveje et fortsat ægteskab?

-og hvis hun render rundt og har hemmeligheder for ham, ville det være
et andet grundlag.

Jeesus - kvinder og teknik.

Man laver selvfølelig en fdisk, INDEN man "sælger den til sin mand",
hvis man er så paranoid.

Fra : Marianne

Dato : 02-01-10 23:58

"Jan Smed" <smeden@usenet.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeesus - kvinder og teknik.
>
> Man laver selvfølelig en fdisk, INDEN man "sælger den til sin mand", hvis

Kan man lave fdisk på en vista-pc? Jeg troede det var en dos-ting?

mvh
Marianne

Fra : Bæ9

Dato : 03-01-10 12:12

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "Jan Smed" <smeden@usenet.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan man lave fdisk på en vista-pc? Jeg troede det var en dos-ting?
>
> mvh
> Marianne

LOL - godt gået marianne - så ka ham der jan smed - der staver jesus med to
e'er godt æde den der med kvinder og teknik

Fra : Jan Smed

Dato : 07-01-10 13:28

Marianne wrote:

> Kan man lave fdisk på en vista-pc? Jeg troede det var en dos-ting?

Det kræver 3.-parts software. Prøv at tjekke på sourceforge.com - der er
flere løsninger.

Fra : jos

Dato : 03-01-10 14:00

Henning wrote:

> Nu skriver Marianne at hun har solgt sin pc til sin mand - hvis han
> ikke stoler på sin kone og begynder at reetablere data, ville det nok
> være grundlag for at overveje et fortsat ægteskab?

Det ku jo være at manden var mere interesseret i brevvekslingen med
elskeren, en en uvedkommende fremmed :>)
finn

Fra : Marianne

Dato : 03-01-10 00:01

> Reisntaller Vista, det tager ~45 minutter.

Ja - det ville være oplagt. Men jeg forudser, at det er en større sag. For
det første var Vista på, da jeg fik maskinen (så ligger den vel i et
bibliotek på harddisken nu). Siden er der kommet 1.117 opdateringer, og dem
skal jeg vel også igennem? Maskinen er ca. 2 år gammel og har været en del
igennem programmæssigt.

mvh
Marianne

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-10 12:15

Marianne wrote:

> Maskinen er ca. 2 år
> gammel og har været en del igennem programmæssigt.

Så er det netop god grund til at geninstallere.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Marianne

Dato : 03-01-10 23:29

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det netop god grund til at geninstallere.

Suk, ja ... du har vel ret

mvh
Marianne

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-01-10 09:11

On Sun, 3 Jan 2010 23:29:22 +0100, "Marianne" <mjanneh@gmail.com>
wrote:

>"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

>Suk, ja ... du har vel ret
Ikke så meget at sukke over, en (korrekt) nyinstalleret maskine er
oftest en meget bedre oplevelse end en 2 år gammel installation der
har været udsat for lidt af hvert.
Der er faktisk kun fordel ved at geninstallerer forudsat at man har
styr over hvor enes bevaringsværdige data ligger.

/Hans

Fra : wilden

Dato : 04-01-10 11:23

Marianne sendte dette med sin computer:

> Suk, ja ... du har vel ret

De der 1.117 gange opgraderinger er samlet (Microsoft) i den
nyeste servicepack, men du skal dog igennem et par stykker
før du kommer til den.

De andre programmer henter den nyeste version.
Alt i alt ikke det store, men langt det bedste at gøre.

wilden

Fra : Henning

Dato : 03-01-10 16:38

On Sun, 3 Jan 2010 00:00:39 +0100, "Marianne" <mjanneh@gmail.com>
wrote:

> [...]
>det første var Vista på, da jeg fik maskinen (så ligger den vel i et
>bibliotek på harddisken nu). Siden er der kommet 1.117 opdateringer, og dem

Hvilken PC er der tale om? Hvis det er et kendt mærke, ligger det hele
formodentlig i en restorepartition, som det så tager ~10 minutter at
reetablere fra. Opdateringer klarer Windows selv når du har sat den på
nettet.

Fra : Jan Smed

Dato : 02-01-10 23:32

Marianne wrote:

> Jeg har 'solgt' min pc til min mand, så nu vil jeg lige rense den for
> uvedkommende filer.

Spørg din mand, hvordan man gør. >

Fra : Marianne

Dato : 02-01-10 23:59

> Spørg din mand, hvordan man gør. >

Åh - dét ved han bestemt ikke! Skal der gøres noget, er det mig.

mvh
Marianne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-01-10 19:56

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Åh - dét ved han bestemt ikke! Skal der gøres noget, er det mig.

Hvis han ikke ved det, så er der heller ikke større risiko for at han
ved, hvordan han skal lede efter slettede data, hvis du bare sletter det
overflødige.....

I øvrigt vil de slettede data kun kunne findes indtil de overskrives, og
det sker hurtigt ved normalt brug.

Så man skal være lidt paranoid, hvis man ikke bare sletter de
overflødige data i dette tilfælde, og lader det være godt med det.

Jan

Fra : Marianne

Dato : 03-01-10 23:38

> Hvis han ikke ved det, så er der heller ikke større risiko for at han ved,
> hvordan han skal lede efter slettede data, hvis du bare sletter det
> overflødige.....

Ja, OK.

Det er interessant at folk opfatter det som et udslag af paranoia. Der er nu
ingen hemmelige elskere eller noget, der ligner. Derimod arbejder jeg med
journal-data, som er underlagt tavshedspligt. Jeg tror bestemt ikke at min
mand vil snage i disse, men en dag går maskinen måske i stykker, harddisken
bliver skiftet/genbrugt eller hvad ved jeg, og så kan hardwaren eller dele
deraf ende mystiske steder. Jeg har *bestemt* ikke lyst til at misbruge mine
klienters fortrolighed ved ikke at passe på data.

De maskiner, jeg selv råder over, bliver sendt til destruktion, når de
'dør', men jeg har - og vil have - 100% styr på hvor jeg har mit eget
datamateriale henne. Så når jeg 'sælger' en maskine videre, skal den være
clean.

mvh
Marianne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-01-10 03:47

Marianne wrote:

> [...]
> 'dør', men jeg har - og vil have - 100% styr på hvor jeg har mit eget
> datamateriale henne. Så når jeg 'sælger' en maskine videre, skal den være

Det var faktisk noget i den retning, jeg forestillede mig. - Men når
det er data, der er underlagt tavshedspligt, er det heller ikke nok at
oprette ny admin-bruger og slette den gamle, så jeg vil foreslå, at du
ganske enkelt udskifter disken med en anden tilsvarende disk, og så
giver den gamle et ordentlig gok med en hammer + en kraftig magnet og så
aflevere den på din arbejdsplads til videre destruktion. - I sådant et
tilfælde - med den slags data - er det end ikke nok at grundformattere
disken / overskrive x-antal gange med nuller...

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-01-10 10:19

Erik Richard Sørensen skrev, Den 04-01-2010 03:47:
> I sådant et
> tilfælde - med den slags data - er det end ikke nok at grundformattere
> disken / overskrive x-antal gange med nuller...

Det er nok med en enkelt overskrivning:
http://www.version2.dk/artikel/9672-slet-harddisken-fuldstaendigt-med-kun-n-overskrivning?bund

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 04-01-10 18:22

Jens Jensen wrote:

> Det er nok med en enkelt overskrivning:
> http://www.version2.dk/artikel/9672-slet-harddisken-fuldstaendigt-med-kun-n-overskrivning?bund

Det tvivler jeg stærkt på efter det, der kom frem sidste år om, at der
pludselig dukkede personlige kontodata op på nogle af DanskeBanks
udfasede computere, hvor der netop var overskrevet med nuller. Indtil
flere diske blev ganske enkelt gendannet op til 99% - iflg. opl. fra
DanskeBanks tekniske afdeling, så nu bliver diskene taget ud og
destrueret, når div. computee udfases.

Selv på en Mac, der er grundformatteret med APM, overskrevet 35x med
nuller (OS X) og derefter formatteret med MBR og igen overskrevet med
nuller, er det muligt at gendanne op til ca. 50% af data med de rigtige
værktøjer...

mvh. Erik Richard

Fra : Bæ9

Dato : 04-01-10 18:34

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

Jens Jensen wrote:

> [...]

nuller (OS X) og derefter formatteret med MBR og igen overskrevet med
nuller, er det muligt at gendanne op til ca. 50% af data med de rigtige

ellers spørg PET hvorn de gør - for de ka det der

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-01-10 20:10

On Mon, 04 Jan 2010 18:22:06 +0100, Erik Richard Sørensen
> [...]
>nuller (OS X) og derefter formatteret med MBR og igen overskrevet med
>nuller, er det muligt at gendanne op til ca. 50% af data med de rigtige

Er det noget der kan dokumenteres, eller er det bare ammestuesnak ?

/Hans

Fra : J

Dato : 04-01-10 21:52

> On Mon, 04 Jan 2010 18:22:06 +0100, Erik Richard Sørensen

> Er det noget der kan dokumenteres, eller er det bare ammestuesnak ?
>
> /Hans

Ammestuesnak.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-10 00:44

Hans Kjaergaard wrote:
> On Mon, 04 Jan 2010 18:22:06 +0100, Erik Richard Sørensen

> Er det noget der kan dokumenteres, eller er det bare ammestuesnak ?

Tja, nu har jeg førhen selv haft en lille computerforretning, hvor jeg
supporterede div. systemer og købte og solgte - først og fremmest Mac,
men da også en del alm. Win PC'ere. Og ja, jeg har flere gange været med
til at gendanne data fra slettede diske, der også har været overskrevet
med nuller. Mht. DBs 'metode', har jeg det fra en ansat i DanskeBank.
Men selve historien om, hvordan der var nogle, der fnadt data på
udfasede DB computere har været oppe i både dagspresse, radio og TV....

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Jensen

Dato : 05-01-10 02:02

Erik Richard Sørensen skrev, Den 05-01-2010 00:44:
> Og ja, jeg har flere gange været med
> til at gendanne data fra slettede diske, der også har været overskrevet
> med nuller.

En direktør fra et firma, som er specialister i at gendanne data, siger,
at det ikke kan lade sig gøre: http://www.version2.dk/artikel/3521.

> Mht. DBs 'metode', har jeg det fra en ansat i DanskeBank.
> Men selve historien om, hvordan der var nogle, der fnadt data på
> udfasede DB computere har været oppe i både dagspresse, radio og TV....

MÃ¥ske var der nogle i EDB-afdelingen, der ikke havde lyst til at
fortælle ledelsen, at de havde kvajet sig.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-01-10 10:03

On Tue, 05 Jan 2010 02:02:27 +0100, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Måske var der nogle i EDB-afdelingen, der ikke havde lyst til at
>fortælle ledelsen, at de havde kvajet sig.
Jep det er nok lige præsist hvad der er sket, det med at overskrive
gamle harddiske er en meget tidskrævende opgave og et sted hvor det er
meget let bare at springe over, og det er jo altid rart at spare noget
tid.

/Hans

Fra : Rado

Dato : 06-01-10 14:14

<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

>Det tvivler jeg stærkt på efter det, der kom frem sidste år om, at der
>pludselig dukkede personlige kontodata op på nogle af DanskeBanks
>udfasede computere, hvor der netop var overskrevet med nuller.

Kunne tænkes at den der har udført arbejdet ikke har gjort det
rigtigt.

Men ellers er netop overskrivning med nuller den mindst sikre metode,
da det er teoretisk muligt at genskabe data her, men det kræver ret
avancerede metoder (Magnetic Force Scanning Tunneling Microscopy).
Overskrivning med tilfældige bytes derimod skulle gøre dette umuligt.

> [...]
>nuller (OS X) og derefter formatteret med MBR og igen overskrevet med
>nuller, er det muligt at gendanne op til ca. 50% af data med de rigtige

Har du nogen konkrete eksempler på det? For det strider mod alt hvad
eksperter inden for datagenopretning siger:

"What do data recovery experts have to say? I asked Jim Reinert,
senior director of software and services for Ontrack Data Recovery
whether any of this was possible. His answer was a blunt "No."

Reinert admitted that it is possible to read traces of previously
written or overwritten bits, but reconstructing any usable data from
them was a horse of a different color. All that's possible, he said,
is to infer that something was recorded there, but not to figure out
what that something was. (I concluded that since most any spot on a
hard disk drive has been written to at least once during its lifetime,
that doesn't tell us anything we don't already know.)

What about the disk-seeking issue, where writes to the same track
might end up being in parallel? "This was more true in older hard disk
drive technology when track widths were wider and aerial densities
were lower," Reinert said. "In modern disk drives, the tolerances have
become much smaller, so this is becoming less of an effect."

To this end, the objections about this clandestine recovery technique
seem to boil down to three things:

1. Nobody has ever shown they can actually do this. (This, to me, is
the most important fact: No one has ever actually taken a hard disk
drive, recorded data on it, overwritten the data, then attempted to
recover it -let alone demonstrated that they can do this reliably.)

2. No reputable data recovery expert believes this is possible or
advertises that they can do it. (Do you want to end up in the position
of having taken money for a service you can't provide?)

3. If it isn't possible to do it commercially, there's a strong chance
no intelligence agency can do it either."

http://searchwindowsserver.techtarget.com/tip/0,289483,sid68_gci1246592,00.html
http://www.nber.org/sys-admin/overwritten-data-guttman.html

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-01-10 17:35

Rado wrote:

> [...]
> avancerede metoder (Magnetic Force Scanning Tunneling Microscopy).
> Overskrivning med tilfældige bytes derimod skulle gøre dette umuligt.

Jeg vil også mene, tilfældige bytes ville være mere effektiv. - I
'gamle' dage brugte jeg et bestemt Norton program, hvor man selv kunne
vælge, hvad der skulle bruges ved overskrivning. Men ikke desto mindre
har jeg med bl.a. et program til Mac, der hedder 'DiskWarrior' formået
at gendanne data fra en sådan overskrevet disk. - Nu gjorde det ikke så
meget i det her tilfælde, da det var min egen HD....

> [...]
> eksperter inden for datagenopretning siger:
>
> "What do data recovery experts have to say? [...]

Ja, det har jeg faktisk. - Mens jeg stadig selv havde min lille
forretning, fik jeg en ekstern disk ind - en 200gb IBM DeskStar 180GXP,
- der var problemer med, hvor jeg skulle prøve, om jeg kunne redde
indholdet. Disken indeholdt bl.a. et bogprojekt med både bog og
videomateriale, og da der var en dead-line på, skulle det gå rimeligt
stærkt. - Jeg måtte opgive, da jeg kun kunne få kontakt til 8 bytes af
diskens startblokke, og jeg skulle bruge 12bytes for at kunne starte
disken op...

Disken blev reformatteret med APM (Apple Partition Map) med 7x
overskrivning med nuller for hver projekt, så i princippet skulle den jo
være 'ren'.

Jeg kontaktede et specialfirma i København, og de mente, de godt kunne
klare det, men at det ville blive dyrt - ca. 13.000kr. + moms (i 2002).
Jeg kontaktede så min kunde og spurgte, om hans forsikring evt. ville
dække den slags, og det gjorde den - heldigvis for ham. Udover at få
gendannet hele det aktuelle projekt m.u.a. en enkelt PDF fil, som han
havde grundsættet til andetsteds, blev der også gendannet de to forrige
projekter... Så det kan altså lade sig gøre...

mvh. Erik Richard

Fra : Rado

Dato : 07-01-10 03:59

On Wed, 06 Jan 2010 17:34:31 +0100, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>havde grundsættet til andetsteds, blev der også gendannet de to forrige
>projekter... Så det kan altså lade sig gøre...

OK, men jeg er stadig lidt skeptisk må jeg tilstå. Det kan vel ikke
udelukkes at der er sket en fejl under overskrivningen med nuller, så
disken i realiteten ikke er blevet overskrevet. Evt. en bug i
programmet, eller lign.

Jeg kunne i alt fald godt tænke mig at se det her reproduceret gennem
forsøg.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-10 03:03

Rado wrote:

> [...]
> programmet, eller lign.
>
> Jeg kunne i alt fald godt tænke mig at se det her reproduceret gennem

Jeg tror ikke, man kan gendanne med nogen af de værktøjer, vi som alom.
privatbrugere kan få adgang til. - Og nej, der er ikke/var ikke fejl
i formatteringsprogrammet. Det var den gamle Diskværktøj 6.3.3 (Disk
Utility 6.3.3 til Mac OS 9.x, noget af det mest pålidelige, man
overhovedet kan forestille sig mht. formatteringsværktøj - endnu bedre
end vel nok det bedste formatteringsprogram - 'HD SC Installer' (også
kun til Mac), der nogensinde er lavet.

Desværre var det program kun til SCSI og til diskstørrelse på op til
20gb, men til gengæld var den så effektiv, at den kunne slette
instrukskoden på sektor 0101 og 0102, og hvis man så ikke brugte den til
at lægge ny HFS filstruktur, tja, - så var den disk bare lige til at
smide ud. - Havde man blot én gang glemt det, gjorde man det aldrig
mere..-)) - Og ja, jeg /har/ glemt det engang... - Heldigvis kun på en
80mb disk.

Programmet overskrev med hexakoder i 4x4 grupper - forskudt én byte hver
gang, noget i retning af dette - grafisk vist, hvis man skal skrive det.
Std. og max. var 4x overskrivning.

0000_0000_0000_0000
_0000_0000_0000_0000
__0000_0000_0000_0000
___0000_0000_0000_0000

Det sker stadig engang imellem, jeg bruger HD SC Installer sammen med
min gamle PowerBook og så SCSI diske sat i et eksternt kabinet. I 1993
kom der en opdatering, så den kunne overskrive diske på op til 49gb
istedet for de 20gb i originaludgaven.

Senere kom LaCie med deres Silverlining program (fandtes vist også til
Windows), der kunne noget lignende på både SCSI og ATA diske, men modsat
HD SC Installer lægger Silverlining blokkene lige under hinanden - altså
ikke forskudt. Til gengæld kunne Silverlining formattere i
blokstørrelser helt ned til 512bytes, hvilket jo giver en noget højere
udnyttelse af diskkapaciteten. - Dengang var Apples std. HFS på 16kb pr.
blok og senere med HFS+ 4kb pr. blok. (HFS = Hierachical File System.
HFS+ = Extended Hierachical File System).

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Jensen

Dato : 08-01-10 01:29

Erik Richard Sørensen skrev, Den 06-01-2010 17:34:
> [...]
> har jeg med bl.a. et program til Mac, der hedder 'DiskWarrior' formået
> at gendanne data fra en sådan overskrevet disk.

I så fald har Norton fejlet.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 08-01-10 03:16

Jens Jensen wrote:

> I så fald har Norton fejlet.

Nu var de diske, jeg skulle prøve at redde, ikke slettet eller
formatteret med Norton Diskeditor (findes kun til Mac), men med Apples
eget Diskværktøj 6.3.5. - Til gengæld kunne jeg med Norton Diskeditor
være heldig at få fat i og aktivere en disk, hvis jeg kunne få fat i så
lidt som 12 bit, så der kunne laves en introkode på diskens sektor 0101
og 0102. Med den metode har jeg fået temmelig mange 'døde' diske op at
køre, så man kunne redde data fra dem.

Men man må under ingen omstændigheder bruge noget som helst af Nortons
diskværktøjer på en computer med Mac OS X nyere end 10.3.9 medmindre,
man er 110% sikker på og kender programmerne fuldstændig ned i mindste
detalje, - ellers ødelægger man hele diskens indhold, så hvis der sidder
dobbelt-brugere af både Win+OS X her og læser med, så lad være med at
bruge Nortons diskværktøjer - og det inkl. både Norton DiskDoctor og
SpeedDisk.

mvhb. Erik Richard

Fra : Jens Jensen

Dato : 08-01-10 10:28

Erik Richard Sørensen skrev, Den 08-01-2010 03:15:
> [...]
> man er 110% sikker på og kender programmerne fuldstændig ned i mindste
> detalje, - ellers ødelægger man hele diskens indhold,

Nu skriver du også selv, at der findes software, som kan ændre indholdet
på en disk så meget, at data ikke kan genskabes.

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 05-01-10 17:37

> [...]
> 'dør', men jeg har - og vil have - 100% styr på hvor jeg har mit eget
> datamateriale henne. Så når jeg 'sælger' en maskine videre, skal den være

Destruér harddisken, køb en ny og sæt i og sælg derefter maskinen. 'Bør' du
egentligt ikke også gøre sådan med denne?

Søren

Fra : Marianne

Dato : 06-01-10 16:52

> Destruér harddisken, køb en ny og sæt i og sælg derefter maskinen. 'Bør'
> du egentligt ikke også gøre sådan med denne?
>
> Søren

Jo - hvis ikke jeg kan slette effektivt. Så det nok løsningen.

mvh
Marianne

Fra : Bæ9

Dato : 06-01-10 19:42

> Jo - hvis ikke jeg kan slette effektivt. Så det nok løsningen.
>
> mvh
> Marianne

hehe - og her troede man at det var ligegyldigheder der stod på den
harddisk.....

(billeder gå væk)