Den bedste 3500-4500 krs "færdigPC" lige n~
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-01-10 20:57

Byg selv?
Glem det jeg er for doven

Ja, min gamle Medion 8088 har lige sat træskoene, så knægten har ikke
noget at spille på ud over en gammel Fujitsu Siemens bærbær uden skærm
og Celeron M processor

Min nuværende, knapt et år gamle, Medion med Athlon 7750 processor og
Vista (oh skræk og ve) kunne så blive knægtens spillecomputer og jeg
kunne "tilrane" mig en ny.

Krav:
Hurtigste processor til prisen (måske en Intel?)
Rigtigt grafikkort (ingen delt RAM med processor)
Ingen larm
"1000 i en kortlæser" i fronten - gider ikke en USB kortlæser
Windows 7.

Overvejer om jeg kan finde den sidste model Medion fra ALDI med Q8300
processor og "alt i gejl", men er den pengene værd?
http://www.medion.com/ms/aldi/md8858/dk/

Klaus

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-01-10 00:34

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Overvejer om jeg kan finde den sidste model Medion fra ALDI med Q8300
> processor og "alt i gejl", men er den pengene værd?

Du vil nok få svært ved at finde en tilsvarende et andet sted til den pris.
Man får absolut meget for pengene, når man køber Medion pc.er. Da de
efterhånden ret ofte har tilbud på pc.er er det ikke usædvanligt, hvis de
har nogen stående fra tidligere tilbud.

Kurt

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-10 00:54

"Kurt B. Andersen" skriver:

> Du vil nok få svært ved at finde en tilsvarende et andet sted til den pris.

Netop, og netop derfor spøger jeg her, hvis der var andre der lige havde
et godt tip til et alternativ.

Min 8088 (den der lige er død) har jeg været omend megt glad for. Den
nuværende er lidt mere la-la, har haft masser af BSOD med den og
blæseren på grafikkortet larmer som en i helv..... Men at sende den til
service kan jo risikere at tage 3 uger. Så hellere købe en ny, lade
knægten beholde den lille bærbare de 3 uger mere og så få den nuværende
til service.

> Man får absolut meget for pengene, når man køber Medion pc.er. Da de
> efterhånden ret ofte har tilbud på pc.er er det ikke usædvanligt, hvis de
> har nogen stående fra tidligere tilbud.

En af ALDIerne i Horsens havde 3 forskellige sidste gang jeg var
forbi...

Klaus

Fra : J

Dato : 02-01-10 01:06

> [...]
> til service.

> En af ALDIerne i Horsens havde 3 forskellige sidste gang jeg var

TDC's Acer (fra mandag) med 8 GB RAM til 3899 kr. virker heller ikke helt
ringe.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-10 01:33

J skriver:

> TDC's Acer (fra mandag) med 8 GB RAM til 3899 kr. virker heller ikke helt
> ringe.

Har ikke fået nogen avis. Er det denne:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/butik/publish.php?id=22588

Det eneste minus jeg lige kan se at delt hukommelse mellem styresystem
og grafikkort, samt en svagere processor, der dog bruger en del mindre
strøm.

Klaus

Fra : J

Dato : 02-01-10 01:42

> [...]
>
> Det eneste minus jeg lige kan se at delt hukommelse mellem styresystem
> og grafikkort, samt en svagere processor, der dog bruger en del mindre

Det er den. Pris i morgen 3999. På mandag: Spar 599, og betal 3899.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-10 01:49

J skriver:

> Det er den. Pris i morgen 3999. På mandag: Spar 599, og betal 3899.

Hmmm, der er da vidst noget matematik jeg ikke skal gøre mig klog på
der......eller?

Men okay 3999 i dag og spar 599 på mandag, så må den jo koste 3400 på
mandag!

Klaus

Fra : J

Dato : 02-01-10 01:53

> [...]
> der......eller?
>
> Men okay 3999 i dag og spar 599 på mandag, så må den jo koste 3400 på

TDCs reklamefolk stammer måske fra nogle af de andre kæder? Der *er* samme
indmad i maskinerne...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-01-10 14:55

> [...]
>
> Det eneste minus jeg lige kan se at delt hukommelse mellem styresystem
> og grafikkort, samt en svagere processor, der dog bruger en del mindre

I begge får man meget for pengene, så det er jo valg, hvor man mener at ens
behov bedst opfyldes.
CPU - Aldis har 4 kerner og Aceren har 2.
HD - Aldis har dobbelt plads.
Memory - Acer har dobbelt op.
Grafik - Aldis kort er bedre, da det er gf 240 mod gf 220 i Aceren. Men
begge er udemærkede.
TV - Aldis har indbygget dvb-t tuner - hvis man har noget at bruge det til.
Netværk - Aldis har indbygget trådløst netværk - det har Acer ikke.
Derudover er der forskelligheder med eksterne tilslutninger. Jeg synes, at
det er smart med pladsen til ekstern hd i toppen, men hvis ikke man har brug
for det, er det jo ligegyldigt.
Derudover er det hele ligegyldigt, hvis ikke man kan få den fra Aldi mere

Som du selv antyder kan det måske betale sig at se, hvad deres næste tilbud
bliver.

Kurt

Fra : N Dude

Dato : 02-01-10 04:36

Klaus D. Mikkelsen wrote.:

> Min 8088 (den der lige er død) har jeg været omend megt glad for. Den

Er det den model, hvor der er kontakter til en disk i toppen?

Så er jeg evt interesseret i enten kabinet eller bare "taget"...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-10 09:07

N Dude skriver:

> Er det den model, hvor der er kontakter til en disk i toppen?

Nope (det er en 8083 kan jeg se)

http://freenet-homepage.de/helban/Medion8300aGaleriebild.jpg

> Så er jeg evt interesseret i enten kabinet eller bare "taget"...

Du må godt få taget - det er bare ikke meget bevendt

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-01-10 02:36

> Byg selv?

Ja.

> Glem det jeg er for doven

Det ved vi

> Overvejer om jeg kan finde den sidste model Medion fra ALDI med Q8300
> processor og "alt i gejl", men er den pengene værd?
> http://www.medion.com/ms/aldi/md8858/dk/

Umiddelbart er den ja, men det irriterer mig jeg ikke umiddelbart kan se
om det er 32bit eller 64bit af 7 der følger med.

Det er 64bit du vil have, så hvis det kun er 32bit der følger med så kig
videre..

Med mindre du har programmer der kan bruge af de 8GB eller mere, så ville
jeg hellere gå efter 4GB hurtig ram end 8GB gennemsnitligt ram. Hvis du
forstår... Folk har det med at komme i bukserne over store mængder ram og
harddiskplads, men intet er gratis her i livet og på discountmaskinerne
kommer prisen som regel i form af mangel på speed i forhold til andre
maskiner med "dårligere specs" men som måske har hurtigere dele! Jeg
siger ikke det er tilfældet med omtalte Medion, men blot hav det i
tankerne.

Når jeg starter Bibble Pro 5 og 4, Gimp, Blender, Inkskape, Firefox,
VirtualBox, Pan, XMMS, OpenOffice og har en RAW åbnet i Bibble samt Gimp
så har jeg et ramforbrug inkl styresystem på ca. 3GB plus/minus. Jeg har
4GB ialt dvs. jeg har stadig 1GB til fri afbenyttelse

Så det er ikke altid 8GB kan betale sig hvis det koster på hastigheden i
stedet for.. I mit tilfælde ville jeg ikke få brug for de 8GB og vil
derfor få meget mere nytte af lynhurtig RAM (hvilket jeg også har
sammensat min maskine efter).

I mit tilfælde er det selvfølgelig med Linux. Jeg ved ikke hvordan 7
arbejder med RAM så tjek det ud. YMMV.

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-10 09:17

"Martin [6000]" skriver:

> Umiddelbart er den ja, men det irriterer mig jeg ikke umiddelbart kan se
> om det er 32bit eller 64bit af 7 der følger med.

Det plejer at være begge dele.

Begge versioner er med til Vista maskinen.

> I mit tilfælde er det selvfølgelig med Linux. Jeg ved ikke hvordan 7
> arbejder med RAM så tjek det ud. YMMV.

32 bit kan ikke adressere mere end lige godt 3GB (4 giga minus
adressering og grafikRAM)

Klaus

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 02-01-10 12:33

on 02-01-2010, Klaus D. Mikkelsen supposed :
> 32 bit kan ikke adressere mere end lige godt 3GB (4 giga minus
> adressering og grafikRAM)

Jeg bruger de sidste 768Mb af mine 4Gb til en RAM-disk når de nu
alligevil ikke kan bruges almindeligt af 32-bit Windows.
Midlertidige (internet)filer ryger så på RAM-disken - så bliver de
automatisk slettet ved genstart/nedlukning af maskinen.

--
/klaus

Fra : Henning

Dato : 02-01-10 22:24

> [...]
>Midlertidige (internet)filer ryger så på RAM-disken - så bliver de
>automatisk slettet ved genstart/nedlukning af maskinen.

Interessant, hvordan laver du en ramdisk i windows 7?

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 03-01-10 22:03

on 02-01-2010, Henning supposed :

> Interessant, hvordan laver du en ramdisk i windows 7?

Grrrr - nu svipsede den lige med at se det dersens 7-tal - det fylder
jo ikke ret meget. På min XP32 virker det fint med at bruge de sidste
768Mb.
Min lille test-laptop med 32-bit Windows 7 har ikke 4Gb RAM, så dér kan
jeg ikke teste det, men RAM-disken kan dog godt oprettes:
http://www.trap17.com/index.php/4gb-Xp-32bits_t67548.html

Der er forskellige drivere til RAM-diske på nettet, men det specielle
ved den i artiklen er, at den (i hvert fald i XP32) kan udnytte den
sidste bid af de 4Gb.

--
/klaus

Fra : Henning

Dato : 02-01-10 22:23

On 02 Jan 2010 01:36:26 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Ja.

>Det ved vi

>Umiddelbart er den ja, men det irriterer mig jeg ikke umiddelbart kan se
>om det er 32bit eller 64bit af 7 der følger med.

Begge dele, den er preinstalleret med 32 bit, men 64 ligger i kassen.

Fra : Stampe

Dato : 02-01-10 11:01

> [...]
>
> Overvejer om jeg kan finde den sidste model Medion fra ALDI med Q8300
> processor og "alt i gejl", men er den pengene værd?

Den der ALDI PC hvad koster den? Og har de den stadig?

Mvh
Allan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-10 11:13

Stampe skriver:

> Den der ALDI PC hvad koster den? Og har de den stadig?

Kun, hvis ud kan finde en butik der har nogen tilbage.
http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_48/OFF01.SHTML

Klaus

Fra : Infinity

Dato : 02-01-10 19:50

> Stampe skriver:

> Kun, hvis ud kan finde en butik der har nogen tilbage.
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_48/OFF01.SHTML
>

> Klaus
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Du kan ringe til hovedkontoret i Karlslunde - de er meget hjælpsomme!
Fik tilbudt at de kunne tage en maskine fra en butik og flytte den til en
anden! Men jeg kunne også selv hente og gjorde det.

Den 'lille hvide' de havde fornyligt var altså lidt af en god maskine med
trippel core cpu.

--
/Infinity

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-10 20:38

Infinity skriver:

> Du kan ringe til hovedkontoret i Karlslunde - de er meget hjælpsomme!
> Fik tilbudt at de kunne tage en maskine fra en butik og flytte den til en
> anden! Men jeg kunne også selv hente og gjorde det.

Tak for tippet!

> Den 'lille hvide' de havde fornyligt var altså lidt af en god maskine med
> trippel core cpu.

Endnu et kriterie - hvid er ikke lige min farve

Anyhow, så havde de stadig denne i butikken:
http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_52/OFF01.SHTML

Var lige ved at springe på den for at sætte den bagpå "fjerneren".

Klaus

Fra : Karsten Andersen

Dato : 03-01-10 09:13

Sat, 02 Jan 2010 20:38:27 +0100, skrev Klaus D. Mikkelsen, på 26
linier, i <4B3FA0B3.53F06E0E@du.kan.finde.den>, :

Så heller ofre lidt mere og få feks http://www.shg.dk/2189252

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-10 10:00

Karsten Andersen skriver:

> Så heller ofre lidt mere og få feks http://www.shg.dk/2189252

Kraftigere processor og mere hukommelse - den ser fin ud.

Klaus

Fra : Glenn

Dato : 03-01-10 11:54

Karsten Andersen wrote:
> Sat, 02 Jan 2010 20:38:27 +0100, skrev Klaus D. Mikkelsen, på 26
> linier, i <4B3FA0B3.53F06E0E@du.kan.finde.den>, :

> Så heller ofre lidt mere og få feks http://www.shg.dk/2189252

I ved vel godt at det er Intel ATOM processorer, der sidder i de to små
PCere og ikke Intel core 2; (2...4) kerner eller i7?:

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Atom
Citat: "...
used mainly in netbooks, nettops, and Mobile Internet devices (MIDs)
Intel Atom can execute up to two instructions per cycle
...."

-

Denne er f.eks. en del hurtigere:

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_2

Glenn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-10 12:05

Glenn skriver:

> I ved vel godt at det er Intel ATOM processorer, der sidder i de to små
> PCere og ikke Intel core 2; (2...4) kerner eller i7?:

Ja, det er en lille let computer der ikke skal lave det voldsomme.

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-01-10 13:02

> Begge versioner er med til Vista maskinen.

Det var det også til min Vista. Men jeg kender ikke til 7.

> 32 bit kan ikke adressere mere end lige godt 3GB (4 giga minus
> adressering og grafikRAM)

Det ved jeg så udemærket Det var ikke det mit skriv gik på.

Mere at 8GB ikke behøver være nødvendigt..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-10 14:20

"Martin [6000]" skriver:

> Mere at 8GB ikke behøver være nødvendigt..

Enig, nå men knægten og jeg drønede til Hinnerup her til formiddag for
at komme i ALDI. Mens vi ledte (for saten hvor har de meget mærkeligt
"skrammel" i sådan en butik), gik jeg og tænkte at der må da snart komme
et nyt tilbud og så må knægten nøjes med den lille afdankede bærbare ind
til ividere.

Da vi så lige tændte samtidgt har for 10 minutter siden er det noget
frusterende at hans CeleronM i en bærbar fik bootet og var i gang med
Oline ("DR for møgunger") inden min var færdig med at boote.

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-01-10 14:23

> Enig, nå men knægten og jeg drønede til Hinnerup her til formiddag for
> at komme i ALDI. Mens vi ledte (for saten hvor har de meget mærkeligt
> "skrammel" i sådan en butik),

Ja det er lidt nogle "sjove" butikker de tyske der..

> gik jeg og tænkte at der må da snart komme
> et nyt tilbud og så må knægten nøjes med den lille afdankede bærbare ind
> til ividere.

Rigtigt - der kommer hver gang en ny model som får den man lige har købt
til at virke dyr og gammel.

> Da vi så lige tændte samtidgt har for 10 minutter siden er det noget
> frusterende at hans CeleronM i en bærbar fik bootet og var i gang med
> Oline ("DR for møgunger") inden min var færdig med at boote.

Jeg forstår dig.. hehe.

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-01-10 22:58

> Begge dele, den er preinstalleret med 32 bit, men 64 ligger i kassen.

Tak for det.

Katastrofalt de ikke oplyser det under specs og til grin den er præ-
installeret med 32 bit

Fra : Infinity

Dato : 03-01-10 00:53

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Ja, min gamle Medion 8088 har lige sat træskoene, så knægten har ikke
> noget at spille på ud over en gammel Fujitsu Siemens bærbær uden skærm
> og Celeron M processor

Medion P4353D er for lille i forhold til dine krav, men den sælges i Metro
fra i morgen for 3250 kr incl moms til dem med Metro kort.

Nævner den kun fordi det er interessant at Metro sælger Medion.

http://www.e-pages.dk/metro/239/

--
/Infinity