HD lodret-vandret position
Fra : Pico

Dato : 01-01-10 18:05

Jeg har lige sat datterens Pc op efter et nedbrud på harddisken indenfor
garantiperioden, også sat en ny ekstra HD i som backup.
I går talte jeg så med en ven, han havde den opfattelse at HD der står
lodret ikke holder så længe, han har det fra en teknikker? Jeg tænker så på
at de 2 nedbræk af HD jeg har oplevet, der har begge stået lodret.
Er der nogen der ved/erfaring om det forkorter HD levetid markant at være
placeret i lodret position?
Egentlig lyder det logisk, men så er det underligt at så mange stationære
produceres med kabinetter hvor HD placeres i lodret stilling.

--
MVH
Pico

Fra : N Dude

Dato : 01-01-10 18:35

Pico wrote.:

> [...]
> så på at de 2 nedbræk af HD jeg har oplevet, der har begge stået
> lodret. Er der nogen der ved/erfaring om det forkorter HD levetid markant

Disken skal være beregnet til lodret montering. Det er IKKE alle diske, som
er det automatisk. Selv diske i samme serie kan være beregnet til kun at
monteres vandret. I givet fald står det så i manualen eller databadet. Jeg
har eksempelvis flere Maxtor diske, som ikke kan tåle at blive monteret på
højkant. Det er vist i manualen med et rødt kryds over mulige
monteringsmuligheder.

Hvis disken er godkendt til montering på højkant, så må man gå ud fra, at
producenten ved hvad de laver og at holbarheden er den samme.

Fra : Pico

Dato : 01-01-10 23:27

N Dude wrote:

> [...]
> ikke kan tåle at blive monteret på højkant. Det er vist i manualen
> med et rødt kryds over mulige monteringsmuligheder.

Det lyder yderst fornuftigt, RTFM, jeg må se at finde den i hendes papirkurv
hvor manualen til den ekstra HD naturligvis havnede ulæst
Tak for inputtet.
--
MVH
Pico