Tyksteg - stegetid/kernetemperatur?
Fra : Nana

Dato : 31-12-09 14:52

Hej gruppe...

Vi skal have en tykstegssteg ( ) til aftensmad i dag, og slagteren
foreslog 180 grader i en time og ti min, fordi vi ikke har varmluftovn. Steg
i en lille bradepande med lidt vand i bunden. Nu opdagede jeg så lige at vi
rent faktisk har et stegetermometer.
Nogen der kan give en opskrift med ca stegetid, kernetemperatur og evt.
hviletid? Den må gerne være rosa, men ikke rød.
Har aldrig lavet en steg før, så jeg er lidt på bar bund.

Satser på jeres hjælp. Godt nytår.

Fra : Gamle

Dato : 31-12-09 15:08

Nana wrote:
> [...]
> evt. hviletid? Den må gerne være rosa, men ikke rød.
> Har aldrig lavet en steg før, så jeg er lidt på bar bund.

Hej Nana.

Nu skriver du ikke noget om hvor stor tykstegen er. Men centrumtemperaturen
skal nok ligge på ca. 57 grader. Derefter skal den hvile ca. 20 min. i
staniol.
Brun stegen af først, enten i gryde eller på pande. Derefter lægges den ind
på en rist med en opsamlingsbakke med væske under.
Opvarm ovnen til ca. 160 grader og du skal regne med ca 1 time, afhængig af
størrelsen. Men check stegetermometeret.
Under stegning skal du lige dryppe stegen.
Hvis du gør dette, vil du have en steg der er rosa/lyserød. Skal den være
mere rød, skal kernetemperaturen være 54 - 55 grader. Stegen får hævet
temperaturen ca. 5 grader mens den hviler 20 min.
Hvis du er til det, kan du lægge bacon på stegen når den skal steges.

Velbekomme og godt nytår

Torben

Fra : Linde

Dato : 31-12-09 15:16

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> temperaturen ca. 5 grader mens den hviler 20 min.
> Hvis du er til det, kan du lægge bacon på stegen når den skal steges.

Nu kom jeg til at tænke på, at jeg heller ikke har et stegetermometer til
min oksefilet...kan du give et overslag på stege/hviletid med en sådan karl
på 1,4 kilo? Jeg tror vi går efter let rosa.

På forhånd tak, og godt nytår!
Mvh
Linde

Fra : Gamle

Dato : 31-12-09 15:26

Linde wrote:
> [...]
> til min oksefilet...kan du give et overslag på stege/hviletid med en
> sådan karl på 1,4 kilo? Jeg tror vi går efter let rosa.

Hej.

Jeg turde godt løbe an på 5 kvarter ved 160 grader (forvarmet ovn) og
derefter hviletid. Men om den bliver lidt eller meget rød er svært at
afgøre. Men helt galt er det ikke, hvis du bruger opskriften.
Brug også væsken fra afbruningen i drypbakken til sovs. Bacon giver en god
smag og gør at stegen bliver rigtig lækker.

Velbekomme og godt nytår.

Torben

Fra : Linde

Dato : 31-12-09 15:41

> [...]
> Brug også væsken fra afbruningen i drypbakken til sovs. Bacon giver en god
> smag og gør at stegen bliver rigtig lækker.

OK, det prøver jeg. Altså stuetemperatur, brunes på pande, forvarmet ovn 160
i 5 kvarter, hvile 20 minutter i klæde.

Tak for hjælpen, lige her på falderebet

Mvh
Linde

Fra : Gamle

Dato : 31-12-09 15:49

Linde wrote:
> OK, det prøver jeg. Altså stuetemperatur, brunes på pande, forvarmet
> ovn 160 i 5 kvarter, hvile 20 minutter i klæde.
>
> Tak for hjælpen, lige her på falderebet

Velbekomme.

Jeg bruger selv denne opskrift og når jeg tjekker med stegetermometer,
plejer det at passe.

Mvh.
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-12-09 15:37

Linde <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
4b3cb21d$0$279$14726298@news.sunsite.dk

> Nu kom jeg til at tænke på, at jeg heller ikke har et stegetermometer
> til min oksefilet...kan du give et overslag på stege/hviletid med en
> sådan karl på 1,4 kilo? Jeg tror vi går efter let rosa.

Gi' den et par timer ved 120-130 grader. Tag stegen ud nu og da, når tiden
nærmer sig. Stik en strikkepind, stegenål eller lign. i, så du rammer
centrum af stegen. Lad den sidde mindst 30 sekunder og prøv den på huden.
Den må ikke gøre avs. Derefter på læben. Når det næsten gør avs på læben, er
den færdig. Dæk den med staniol og server efter max. 15 min.

Eller smid den i NU ved 60-65 grader (ikke varmluft). Så kan du garanteret
tage den ud, når det passer jer i aften (efter kl. 20). Skal ikke hvile
inden servering, men skal evt. have en tur med fuld knald på i nogle
minutter, for at få en god overflade. Tag den f.eks. ud ca. 30 min. før
servering, og lad den stå uden at være dækket over. 10 min. før servering,
smider du den så i en brandvarm ovn (250 grader), og holder godt øje med
den.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Linde

Dato : 31-12-09 15:43

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> smider du den så i en brandvarm ovn (250 grader), og holder godt øje med

Jamen det var netop sådan noget jeg havde tænkt mig at prøve, men pludselig
gik tiden...og nu har jeg ikke tid til det store resten af dagen. Men
ellers tak, jeg vil prøve det næste gang, der er okse på menuen

Mvh og godt nytår
Linde

Fra : Emil

Dato : 01-01-10 16:28

"Nana" <nana@phobiasild.dk> wrote:

> [...]
>hviletid? Den må gerne være rosa, men ikke rød.
>Har aldrig lavet en steg før, så jeg er lidt på bar bund.

Så køb da en Hugin riskoger fra Coop, så du fremover slipper for den
slags problemer! (kr. fra 139,- til 300,- afhængigt af vindretningen)

"Holde varm" funktionen giver omkring 55 - 57 grader. (rødt til lys
rosa)
Med et par grillhandsker på låget omkring 57 - 62 grader. (rosa)
Uden låg omkring 52 grader, perfekt til fisk!

Behandlingstiden er omkring 8 timer til 4 døgn, alt efter hvor mørt
kødet ønskes. Fisk dog kun 1 - 4 timer.

m.v.h. og godt nyt år, Emil