MS Windows
briani 27239
Licenser og Windows XP
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 31-12-09 10:38

Hej

Har spørgsmål angående licenser og lovligheden af dem (til Windows XP).
Hvis man finder en maskine med en XP sticker, er den nøgle så lovlig at
anvende på ens egen pc? F.eks. dem der sidder på Dell pc'ere ved køb. Og
er det i grunden lovligt at sælge sådan en licens? Selvfølgelig hvis
stickeren medfølger.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : ABJ

Dato : 31-12-09 11:51

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> anvende på ens egen pc? F.eks. dem der sidder på Dell pc'ere ved køb. Og
> er det i grunden lovligt at sælge sådan en licens? Selvfølgelig hvis

Licensen til Dell og andre mærkevare PCer gælder kun til den aktuelle PC
(men aktiveringsnummeret fungerer sikkert til mange andre maskiner fra samme
firma), men ikke til en normal Windows version.

I følge licensbestemmelserne må man ikke bruge aktiveringsnummeret fra den
CD der hører til en PC til en anden, men det fungerer hvis der installeres
fra samme CD, (man kan godt bruge en CD til flere PCer, men det er ikke i
overensstemmelse med licensbetingelserne)

Man må ikke sælge licensen, det vil Billyboy Gates ikke have (det vil
forhindre ham i at få smør på brødet)

Altså: det er ikke "lovligt" men det fungerer ofte, man kan komme ud for at
få en fejlmelding ved installation, noget om at der er ændret hardware, i
fejlmeldingen er der et telefonnummer hvor man kan få et andet
aktiveringsnummeret, hvis de spørger siger man bare at der er skiftet
adskillige komponenter (det er korrekt, de er skiftet allesammen), det er
normalt ikke et problem.

Hilsen Aksel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-12-09 12:22

On Thu, 31 Dec 2009 11:50:31 +0100, "ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de>
wrote:

>"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

>Licensen til Dell og andre mærkevare PCer gælder kun til den aktuelle PC
Ligeså med alle andre XP licenser, de gælder kun til en maskine og må
ikke overflyttes. At det går fint i praksis er en anden sag, helt
sjovt bliver det når Microsoft selv giver tips og triks til hvordan
man gør.

>(men aktiveringsnummeret fungerer sikkert til mange andre maskiner fra samme
>firma), men ikke til en normal Windows version.
Nu kalder Microsoft det en " Produckt key" og den kan fint bruges til
at lægge på andre XP installationer forudsat at det er indenfor samme
gruppe (service packs kan være en udfordring), VL / OEM / "orginal" /
WGA / Home.
Der hvor det bliver sjovt er at få en mærkevare OEM udgave installeret
på en en ikke mærkevare maskine, det kan lade sig gøre men man skal
starte med at installerer en OEM (eller VL) og derefter når den er
installeret, ændre/nedgraderer sin "Produckt key", Microsoft leverer
selv værktøjet dertil.
En mærkevare OEM udgave (installationsmediet) kan være modificeret på
mange forskellige måder for at forhindre at den installeres på ikke
mærkevare HW og det kan endda være at de ikke kan installeres på andet
HW end en helt specifik model i en specifik konfigurering, men det kan
være meget forskelligt så der kan ikke siges ret meget generelt om
dette.

> [...]
>fra samme CD, (man kan godt bruge en CD til flere PCer, men det er ikke i
>overensstemmelse med licensbetingelserne)
Nu har Microsoft ændret i deres licensbestemmelser løbende hen af
vejen over tid, det er derfor ikke en helt enkelt opgave at beskrive
hvad der gælder for hvem.
Det eneste Microsoft bekymre sig om er om din Product key er legal
(ikke blacklistet), hvordan du får installeret din windows er de ret
kolde overfor, der er ingen krav om at man skal installerer fra et
specifikt medie.

/Hans

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-12-09 13:54

Hans Kjaergaard har bragt dette til verden:
> Microsoft leverer
> selv værktøjet dertil.

Er der måske et link?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-12-09 17:22

http://www.microsoft.com/genuine/selfhelp/PKUInstructions.aspx

/Hans

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-12-09 17:28

Hans Kjaergaard formulerede torsdag:

> http://www.microsoft.com/genuine/selfhelp/PKUInstructions.aspx

Tak!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-12-09 12:55

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse
> Hvis man finder en maskine med en XP sticker, er den nøgle så lovlig
> at anvende på ens egen pc?

Ikke hvis det er en OEM version, som normalt leveres med PC'er - så
"bindes" licensen til den første PC' som den installeres på - og når
PC'en dør - så dør licensen også.

Nogle af de store hardwarefabrikanter bruger deres egne nummerserier, så
de vil ikke ikke virke på andre maskiner.

Men ellers er der ikke noget teknisk i vejen for at gøre det - det er
bare ikke efter de regler, der blev accepteret ved første
installering.......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-12-09 13:53

Jan Vestergaard forklarede den 31-12-2009:

> Ikke hvis det er en OEM version, som normalt leveres med PC'er - så "bindes"
> licensen til den første PC' som den installeres på - og når PC'en dør - så
> dør licensen også.

Måske ikke "lovlig" i Bills optik; men har man ikke installeret
indenfor de sidste 6+ mdr. kan man flytte den til en anden maskine;
gælder både XP og Vista.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-12-09 14:51

"Hans Paulin (6310)" <> skrev i en meddelelse
> Måske ikke "lovlig" i Bills optik; men har man ikke installeret
> indenfor de sidste 6+ mdr. kan man flytte den til en anden maskine;
> gælder både XP og Vista.

Ja - jeg skrev også at der ikke er noget teknisk i vejen for det - men
det strider imod de betingelser, man har accepteret ved første
installation.

Men det har været diskuteret "en million gange" her i grupperne

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-12-09 15:37

Jan Vestergaard forklarede den 31-12-2009:

> jeg skrev også at der ikke er noget teknisk i vejen for det - men det
> strider imod de betingelser, man har accepteret ved første installation.

Dét er vi slet ikke uenige om.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-12-09 16:33

Hans Paulin (6310) wrote:

> MÃ¥ske ikke "lovlig" i Bills optik; men har man ikke installeret indenfor
> de sidste 6+ mdr. kan man flytte den til en anden maskine; gælder både
> XP og Vista.

SÃ¥ er det godt at M$ ikke er en lovgivende magt

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-12-09 16:34

Hans Paulin (6310) wrote:

> MÃ¥ske ikke "lovlig" i Bills optik; men har man ikke installeret indenfor
> de sidste 6+ mdr. kan man flytte den til en anden maskine; gælder både
> XP og Vista.

Mener du "ikke brugt" inden for de sidste 6 måneder eller blot
installeret/aktiveret for mere end 6 måneder siden?

--
Jesper Lund

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-12-09 16:49

Jesper Lund kom med følgende:

> Mener du "ikke brugt" inden for de sidste 6 måneder eller blot
> installeret/aktiveret for mere end 6 måneder siden?

Nej, ikke "brugt" men "installeret/aktiveret"

De 6 mdr. er et slag på tasken.

Har prøvet med 2 XP'er og én Vista.

Den ene XP var i brug (gennem lang tid) på én maskine, hvorefter den
uden problemer blev installeret samtidig på en anden maskine (dét gav
så - helt klart - efterfølgende problemer på den første maskine; måtte
ringe til MS )

Vistaen stammede fra en maskine hvor bundkortet stod af; dén havde ikke
været i brug i 1 1/2 år.

For alles vedkommende var der tale om OEM'er.

Hans
www.zofiaoghans.dk