Mobilt bredbånd og GPRS
Fra : Steen J

Dato : 30-12-09 07:56

Har Mobilt bredbånd og GPRS (General Packet Radio Services) noget med
hinanden at gøre?
Benytter mobilt bredbånd GPRS?

/Steen J

Fra : Stampe

Dato : 30-12-09 09:10

"Steen J" <steen.j@cutie.dkx> skrev i meddelelsen
> Har Mobilt bredbånd og GPRS (General Packet Radio Services) noget med
> hinanden at gøre?
> Benytter mobilt bredbånd GPRS?
>
> /Steen J
Ja det har noget med hinanden at gøre, jeg ved faktisk ikke om det stadig
benyttes i de nye 3G netværk

Mvh
Allan

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 30-12-09 10:19

Hej Steen.

Steen J skrev:
> Har Mobilt bredbånd og GPRS (General Packet Radio Services) noget med
> hinanden at gøre?

"Mobilt bredbånd" er et produktnavn, GPRS er en teknologi.

> Benytter mobilt bredbånd GPRS?

For at svare på begge dine spørgsmål, skulle der først fastlægges, fra
hvilken båndbredde "mobilt internet" kaldes "mobilt BREDbånd".

Med klassisk GPRS opnås hastigheder op til 53,6 kbps, afhængigt af
udstyr, udbyder og trafik.
Med EDGE (eller E-GPRS) kan der fås op til 217,6 kbps, afhængigt af
udstyr, udbyder og trafik (i Tyskland reklameres med op til 384 kbps).

Med UMTS (eller 3G) er det 384 kbps og med HSPA (eller Turbo-3G) får jeg
op til 28,8 Mbps i München (teoretisk! Pratisk er det ca. 23 Mbps.).

Teknisk set er HSPA en form af "General Packet Radio Services", men
begrebet GPRS bruges som regel synonymt med "klassisk GPRS". De mulige
hastigheder (ISDN-niveau) er efter min mening ikke BREDbånd.

Derfor er mit svar på begge spørgsmal "ja", hvis GPRS bruges som
almindelig teknologi (i modsætning til ledningsbaserede alternativer som
ISDN eller CSD eller HSCSD).

Men hvis GPRS bruges for "klassisk GPRS" (hvad jo må være reglen, også i
"min verden"), er svaret "nej".

Håber, at der er overhovedet en eneste her i gruppen, der kan forstå
hvad jeg ville sige.

Mvh.

Rainer

Fra : Stampe

Dato : 30-12-09 14:05

"Rainer Schöbe" <news.rainer@schoebe.eu> skrev i meddelelsen
> Hej Steen.
>
> Håber, at der er overhovedet en eneste her i gruppen, der kan forstå hvad
> jeg ville sige.

Jo da den fes fint ind hos mig, men da jeg så spørgsmålet turde jeg ikke
komme med en lang forklaring
Og tak for uddybningen - da jeg arbejede hos Eriksson på Sluseholmen var
Edge kun lige ved at nå marked

Mvh
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-10 13:14

"Steen J" <steen.j@cutie.dkx> wrote in message
> Har Mobilt bredbånd og GPRS (General Packet Radio Services) noget med
> hinanden at gøre?
> Benytter mobilt bredbånd GPRS?
>
> /Steen J

Ja, på sin vis, både min mobil og mit 3G modem skifter til EDGE eller GPRS
når jeg er ude af 3G dækningsområdet men jeg er stadigvæk på (mobilt)
internet, blot langsommere.