Andefedt og -sky i fryseren
Fra : Heidi

Dato : 29-12-09 17:50

Vi har allerede planlagt at skulle lave confit de canard til næste jul,
og er begyndt at samle andefedt ind, om ikke andet så til at forsøge os
med i god tid, så vi kan lave en generalprøve.
Jeg har fået en portion fedt og sky fra en nabo - det hele var i en
kande, og jeg har skrabet fedtet af og har tænkt mig at fryse det i en
lufttæt beholder.
Men hvor længe skal man regne med at andefedt kan holde sig i fryseren?
Og hvad med skyen (som er helt geleagtig) - kan man fryse den også og
bruge til andesovs, og hvordan med holdbarheden af den?

Mht. fedtet ville jeg jo gerne kunne fylde mere i min bøtte efterhånden
som jeg får fat i noget (der skal immervæk bruges en del fedt til lår
til måske 8-10 personer) - men hvis det nu ikke kan holde sig mere end
et par måneder, så er det jo dumt at hælde noget friskt ovenpå...

Hvad gør i der fryser fedtet, og evt. skyen?

--
Heidi

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-12-09 18:01

Heidi <nospam@hejdi.dk> skrev i en meddelelse
4b3a3341$0$276$14726298@news.sunsite.dk

> Hvad gør i der fryser fedtet, og evt. skyen?

Øh, fryser det. Jeg har haft andefedt stående ved fem grader i køleskabet i
et år uden at det af dén grund blev harsk. Jeg fryser også andefedt og
andefond, og jeg ville ikke have problemer med at bruge det efter to år i
fryseren.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Heidi

Dato : 29-12-09 18:04

Jens Bruun wrote:
> [...]
> køleskabet i et år uden at det af dén grund blev harsk. Jeg fryser
> også andefedt og andefond, og jeg ville ikke have problemer med at

Ok, så dvs. der skulle ikke være nogen problemer i bare at blive ved med
at hælde nyere fedt oven i det gamle, og så regne med at det ældste godt
kan bruges et par uger inden næste jul?
Mener i øvrigt jeg læste det var dig der købte andefedt her fornylig til
omkring 75 kr. kiloet - hvor købte du det henne? (Vi har spurgt en
enkelt supermarkedsslagter, som foreslog en "rigtig" slagter, men det
har vi ikke lige nået at prøve endnu).

--
Heidi

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-12-09 18:06

Heidi <nospam@hejdi.dk> skrev i en meddelelse
4b3a3667$0$269$14726298@news.sunsite.dk

> Ok, så dvs. der skulle ikke være nogen problemer i bare at blive ved
> med at hælde nyere fedt oven i det gamle, og så regne med at det
> ældste godt kan bruges et par uger inden næste jul?

Nope. Jeg ville bare klø på.

> [...]
> til omkring 75 kr. kiloet - hvor købte du det henne? (Vi har spurgt en
> enkelt supermarkedsslagter, som foreslog en "rigtig" slagter, men det

Jeg købte det hos den første slagter, jeg mødte på min vej, da jeg kom i
tanke om det. Det var slagteren i Rødovre Centrum.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Heidi

Dato : 29-12-09 18:18

Jens Bruun wrote:
> Heidi <nospam@hejdi.dk> skrev i en meddelelse
> 4b3a3667$0$269$14726298@news.sunsite.dk

> Nope. Jeg ville bare klø på.

Tak - jeg prøver.

--
Heidi

Fra : Jakob Bartholdy Bruu~

Dato : 04-01-10 16:49

Jens Bruun wrote:

> Jeg købte det hos den første slagter, jeg mødte på min vej, da jeg kom i
> tanke om det. Det var slagteren i Rødovre Centrum.

Jeps .. men han kan kun levere EFTER mortensaften .. før da har han ikke andefedt. Så andefedt udenfor "sæsonen" skal
bestilles hos særligt venlightsindede slagtere .. kan f. eks. ske hos slagteren i Hvidovre Stationscenter.

god fornøjelse

/jakob

Fra : Heidi

Dato : 04-01-10 17:07

Jakob Bartholdy Bruun wrote:

> [...]
> ikke andefedt. Så andefedt udenfor "sæsonen" skal bestilles hos
> særligt venlightsindede slagtere .. kan f. eks. ske hos slagteren i

Jeg må prøve at høre de almindelige slagtere i byen, om det kan lade sig
gøre at bestille, og om det er nemmere at få fat i efter Mortensaften.

--
Heidi

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-10 17:20

Jakob Bartholdy Bruun <jakob@moulinsart.dk> skrev i en meddelelse
4b420df4$0$272$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> ikke andefedt. Så andefedt udenfor "sæsonen" skal bestilles hos
> særligt venlightsindede slagtere .. kan f. eks. ske hos slagteren i

OK. Tak for info. Nu har jeg et par liter i gang, og de kan jo bruges nogle
gange, men behovet opstår garanteret igen.

Ved nogen, om Metro har andefedt "uden for sæson"?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens K H

Dato : 30-12-09 22:54

> omkring 75 kr. kiloet - hvor købte du det henne? > --
> Heidi
Vor lokale Irma har Andefedt på glas.

--
VH Jens

Fra : Heidi

Dato : 04-01-10 17:08

Jens K H wrote:

> Vor lokale Irma har Andefedt på glas.

Jeg bor i Jylland, så har desværre (eller måske heldigvis, alt efter
hvordan man ser på det) ikke nogen Irma i nærheden

--
Heidi

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 29-12-09 11:12

On 29 Dec., 18:00, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> h, fryser det. Jeg har haft andefedt st ende ved fem grader i k leskabet i
> et r uden at det af d n grund blev harsk.

Jeg har samme erfaring fra i år: En ordentlig humpel andefedt fra
sidste jul var stadig fin og ikke det mindste harsk her efter knap et
år bagerst i køleskabet. Jeg kan ikke forestille mig, det kan tage
skade af at blive suppleret med mere fedt efterhånden. Skyen ville jeg
fryse, og så kan den vel nærmest holde evigt, da den er fedtfri?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang