Dødt batteri?
Fra : Søren Larsen

Dato : 30-12-09 22:03

Er mit batteri dødt, uden mulighed for genoplivelse, når spændingen er
nede på 5,4V?

Min såkaldt "intelligente" oplader nægter at gøre noget før spændingen
er 7,5V.

Er der andre muligheder eller er der en årsag til at opladeren gør som
den gør (eller rettere - ikke gør)?

/Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-12-09 22:18

On Wed, 30 Dec 2009 22:02:49 +0100, Søren Larsen <no.no@noo> wrote:

Hej Søren.

>Er mit batteri dødt, uden mulighed for genoplivelse, når spændingen er
>nede på 5,4V?

Normalt er et batteri færdigt når det er kommet så langt ned.

>Min såkaldt "intelligente" oplader nægter at gøre noget før spændingen
>er 7,5V.

Du kan prøve at tage en hvilken som helst 12 Volt DC adapter til
småelektronik og sætte den på og se om den vil hive spændingen så højt
op at din intilligente lader kan tage over.
Men --- Gør dig ikke for store forhåbninger.

>Er der andre muligheder eller er der en årsag til at opladeren gør som
>den gør (eller rettere - ikke gør)?

Laderen gør såmænd som den skal.
Den benytter selv på batterispændingen som forsyning til egen
elektronik, og hvis den spænding er for langt nede nægter den at
starte - Det er såmænd fair nok, idet ladestrømmen ved så lav en
spænding som 5 volt er uforudsielig.
Den kan være lav idet batteriet ikke trækker strøm mere (stor indre
modstand) eller den trækker strøm som som bare pokker pga. en eller
flere kortsluttede celler.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Søren Larsen

Dato : 30-12-09 22:26

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Den kan være lav idet batteriet ikke trækker strøm mere (stor indre
> modstand) eller den trækker strøm som som bare pokker pga. en eller

Tak for svaret Steen, det var så nok bare det batteri. Det har stået
siden i en gang i sommers uden at blive ladet på. Det var måske for
længe? Hvordan bør man egentlig opbevare batteriet når det ikke bruges,
koldt eller varmt, eller er det uden betydning?

/Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-12-09 22:40

On Wed, 30 Dec 2009 22:25:57 +0100, Søren Larsen <no.no@noo> wrote:

Hej Søren.

>Tak for svaret Steen, det var så nok bare det batteri. Det har stået
>siden i en gang i sommers uden at blive ladet på.

Chancen for at du kan hive det op igen er ikke stor, men prøv da - Alt
at vinde, intet at tabe

>Det var måske for længe?

Ja, åbenbart.

>Hvordan bør man egentlig opbevare batteriet når det ikke bruges,
>koldt eller varmt, eller er det uden betydning?

Et fuldt ladet batteri er frostsikkert ned til - 25-30 grader, så om
det opbevares varmt eller koldt betyder ikke så meget, blot det er
opladet.
Jeg er en doven slambert, så mine batterier sidder normalt på cyklerne
vinteren over - De opbevares ved ikke under +5 grader.
Jeg har bygget nogle styrede (intilligente) ladere, og dem lader jeg
blot hænge på vinteren over.
De slår til ved 12,5 volt og slipper igen ved 14,2 volt.
Det har batterierne det fint med.

Fra : Søren Larsen

Dato : 30-12-09 22:47

Steen Gruby skrev:
> [...]
> blot hænge på vinteren over.
> De slår til ved 12,5 volt og slipper igen ved 14,2 volt.

Ok, så nøgleordet er opladning - det glemmer jeg ikke mere

/Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-12-09 23:10

On Wed, 30 Dec 2009 22:47:12 +0100, Søren Larsen <no.no@noo> wrote:

Hej Søren.

>Ok, så nøgleordet er opladning - det glemmer jeg ikke mere

Netop.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-09 23:19

On Wed, 30 Dec 2009 22:47:12 +0100, Søren Larsen wrote:

> Ok, så nøgleordet er opladning - det glemmer jeg ikke mere

I forbindelse med lidt research til en DMC-artikel gravede jeg denne viden
frem fra en akkumulatorfabrikant.

"I alle bly/syre batterier forekommer der en vis selvafladning. Jo varmere
batteriet er, desto højere selvafladning. For hver tiende grad temperaturen
daler, så reduceres selvafladningen med 50%. Så er det lettere at forstå,
hvorfor batteriet kan opbevares, og overleve, i carporten om vinteren, og
hvorfor at man kan opleve startproblemer efter at motorcyklen kun har stået
parkeret ude 1 uge, eller 2 om sommeren."

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-12-09 23:31

On Wed, 30 Dec 2009 23:19:11 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

> [...]
>hvorfor at man kan opleve startproblemer efter at motorcyklen kun har stået
>parkeret ude 1 uge, eller 2 om sommeren."

Det er jeg meget enig i.

Hvis man husker at kontrollere spændinge jævnligt er der heller ingen
problemer i blot at stille det hen i skuret.
Lade det sidde på cyklen uden at lade er ikke tilrådeligt med mindre
man er 100% sikker på at der ikke er nogen strømforbrugere der er
vågne, så som alarm, ur eller lignende.

Derfor har jeg valgt den luddovne løsning at sætte en
vedligeholdelseslader på, og så lade den klare resten.
Mit T-Hansen batteri på Pasoen har overlevet 5 år på den måde, men det
er pillet af for sidste gang nu.
Jeg fylder først syreblanding på det nye batteri når jeg er klar til
at starte igen.

Fra : Søren Larsen

Dato : 31-12-09 00:23

Steen Gruby skrev:
> [...]
> er pillet af for sidste gang nu.
> Jeg fylder først syreblanding på det nye batteri når jeg er klar til

Hmm, jeg kan forstå at min hidtidige praksis med at opbevare batteriet i
fyrrummet, måske ikke er så smart alligevel.
Hvis jeg nu sætter det tilbage i cyklen, hvor der er forbrug fra bl.a.
en alarm, og lader det en gang om ugen eller hver 14. dag, vil det så
forringe holdbarheden at batteriet ikke hele tiden er helt opladet, men
derimod kører lidt op og ned i spænding?

Fordelen ved at lade det sidde koblet ind vinteren over, vil også være
at det indbyggede batteri i alarmen bliver holdt opladet, med
forhåbentlig lettere opstart til foråret end jeg ellers oplever.

/Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-12-09 11:47

On Thu, 31 Dec 2009 00:22:48 +0100, Søren Larsen <no.no@noo> wrote:

Hej Søren

>Hmm, jeg kan forstå at min hidtidige praksis med at opbevare batteriet i
>fyrrummet, måske ikke er så smart alligevel.

Set i den logik at du manuelt skal vedligeholde batteriet er et køligt
sted det bedste sted at opbevare batteriet.

> [...]
>forringe holdbarheden at batteriet ikke hele tiden er helt opladet, men
>derimod kører lidt op og ned i spænding?

Hvis du sætter den intilligente lader på og lader cyklen overvintre
med den tilsluttet er du sikker på at batteriet er i top kondition
hele tiden.
Du bør lige checke væskestanden et par gange vinteren over.

>Fordelen ved at lade det sidde koblet ind vinteren over, vil også være
>at det indbyggede batteri i alarmen bliver holdt opladet, med
>forhåbentlig lettere opstart til foråret end jeg ellers oplever.

De "intilligente" ladere virker netop således at de lader batteriet
til maximum spænding, slår så fra og overvåger kun spændingen til den
er nede på det minimum laderen er stillet til og hvor den så kobler
ind igen
Alarmen bidrager blot til lidt mere motion for batteriet, hvilket
bestemt ikke skader.

For at fremhæve Orlas statement om betydningen af at opbevare
batterier køligt, vil jeg lige tilføje en detalje, der intet har at
gøre med MC batterier, men med almindelige batterier.
De bør opbevares i et køleskab fra indkøb til brugen for at begrænse
selvafladningen.

Fra : Armand

Dato : 31-12-09 06:38

Søren Larsen skrev:

> Ok, så nøgleordet er opladning - det glemmer jeg ikke mere

- - - Sagt af en ejer af en intilligent lader

--
Armand.

Fra : Søren Larsen

Dato : 31-12-09 10:20

Armand skrev:

> - - - Sagt af en ejer af en intilligent lader

Ja, det *er* laderen der er den intelligente her

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-10 14:47

> Jeg har bygget nogle styrede (intilligente) ladere, og dem lader jeg
> blot hænge på vinteren over.
> De slår til ved 12,5 volt og slipper igen ved 14,2 volt.

Oh, store elektronik-orakel; en simpel bøn fra en discipel:
Kunne du mon løfte sløret for komponenter/diagram? Kunne godt tænke mig at
lave så'n en.
Har kigget på www.gruby.dk men kunne ikke lige finde noget om dine ladere.

(Har lige konstateret at batteriet er nede på 6V på min VFR, som holder i
stuen - og har klappet en lille 12V-strømforsyning på (pulserende
jævnstrøm) - men din simple/gode ide kan jeg godt lide!)
--
Mvh Peter HH
DMCN#2-VFR800Fi

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-01-10 17:06

On Sun, 24 Jan 2010 14:47:03 +0100, "Peter HH"
<phhsnabelahasselbalch.dk> wrote:

Hej Peter.

>Oh, store elektronik-orakel; en simpel bøn fra en discipel:
>Kunne du mon løfte sløret for komponenter/diagram? Kunne godt tænke mig at
>lave så'n en.

Den er såmænd meget simpel.
Den første købte jeg hos Conrad Elektronic www.conrad.de søg på
"ladeautomatik" eller:
http://www1.conrad.de/scripts/wgate/zcop_b2c/~flNlc3Npb249UDkwV0dBVEU6Q19BR0FURTAzOjAwMDIuMDBlZC42ZmU2MDg5MSZ+aHR0cF9jb250ZW50X2NoYXJzZXQ9aXNvLTg4NTktMSZ+U3RhdGU9MzQyOTQyNDYxOQ==?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=B2C&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=ladeautomatik&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=®isseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dv
d=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20
Hele byggesættet koster 18€

Den næste strikkede jeg sammen efter det diagram der fulgde med den
første, men det kan næsten ikke betale sig med mindre komponenterne
findes i rodekassen.

Jeg faldt for konstruktionen idet den kan sættes foran enhver
bestående lader, eller man kan sammenbygge den med en trafo, en
ensretter og en passende elektrolyt.
Jeg har den som forsats til noget bestående.

>Har kigget på www.gruby.dk men kunne ikke lige finde noget om dine ladere.

Det er den simple grund at det ikke er min konstruktion.
Det der er på min hjemmeside egen avl, og kan kun findes der

>(Har lige konstateret at batteriet er nede på 6V på min VFR, som holder i
>stuen - og har klappet en lille 12V-strømforsyning på (pulserende
>jævnstrøm) - men din simple/gode ide kan jeg godt lide!)

Faktisk kan man benytte en ganske almindelig 12VDC adapter til
småelektronik - Sådan en 13,5 Volt 500 til 1000 mA findes der mange af
der ligger arbejdsløse hen.
Hvis den ligger under 13,8 volt kan du lade den sidde hele vinteren
uden at gøre skade på batteriet.
Fidusen med automatikken er at den lader batteriet få en smule motion.

Jeg skal gerne scanne diagrammet til dig hvis du ønsker det.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-10 19:00

> Den er såmænd meget simpel.
<snipz>

Takker for link og info. Kom i mellemtiden til at tænke på at jeg havde 3495
point hos Louis, hvilket næsten kunne dække udgiften til en lille lader.
29.95 + forsendelse...
http://www.louis.de/_409cba9465d5e6ef621dd26ff01d7645c7/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10003613&anzeige=0
Man skal jo have brugt sine opsparede point....
Men interessant link den der Conrad.de

Kan i øvrigt også anbefale www.pc-elektronik.dk som har meget lave priser på
alle mulige komponenter og kabler og meget mere... Ulempen er at han er lidt
dyr på forsendelsen, så der skal købes ind i større mængder, når der endelig
handles.

--
Mvh Peter HH
DMCN#2-VFR800Fi

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-01-10 19:13

On Sun, 24 Jan 2010 18:59:57 +0100, "Peter HH"
<phhsnabelahasselbalch.dk> wrote:

Hej Peter.

>Man skal jo have brugt sine opsparede point....
>Men interessant link den der Conrad.de

Helt fint således
Conrad er Slaraffenland for hjemmefuskende loddekolbesvingere.
Jeg har ikke styr på hvor meget skrammel jeg har købt der, men det er
meget.
Hver gang jeg er i München afsætter jeg en dag til at besøge deres
butik - Det er næsten lige så dyrt som når Lise border en tøjbutik

> [...]
>dyr på forsendelsen, så der skal købes ind i større mængder, når der endelig

Det ser sørme også fint ud - det skal jeg huske.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Grunnet

Dato : 24-01-10 21:40

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
> [...]

> Hver gang jeg er i München afsætter jeg en dag til at besøge deres
> butik - Det er næsten lige så dyrt som når Lise border en tøjbutik

Det kan jeg godt forestille mig. Købte en gang vi var i Berlin en ny printer
hos dem, og fik i den forbindelse ganske gratis udleveret deres
papirskatalog på knapt 1900 sider - havde vi været med fly havde jeg haft
overvægt på turen hjem

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : KentBM

Dato : 31-12-09 01:32

On 30-12-2009 22:02, Søren Larsen wrote:
> [...]
> er 7,5V.
>
> Er der andre muligheder eller er der en årsag til at opladeren gør som
På min BMW må batteriet (gel-type) ikke oplades når det sidder på
motorcyklen, hvis der er så lidt strøm på, at laderen (en intelligent
type) giver fejl. Da det kan skade elektronikken i følge manualen.

Stikket på laderen er af cigartænder-typen, så det er ikke muligt at
bruges laderne uden at batteriet sidder i motorcylen og i de tilfælde (3
- 4 gange) har jeg brugt en almindelig (svag) motorcykellader. Og sat
batteriet tilbage igen efter opladning.

--

Kent

Fra : Thomas P

Dato : 02-01-10 05:05

On 30 Dec. 2009, 22:02, Søren Larsen <no.no@noo> wrote:
> [...]
> er 7,5V.
>
> Er der andre muligheder eller er der en årsag til at opladeren gør som

Jeg har selv stået med problemet, men fik "sparket" gang i et batteri
med Ca. 5 V igen ved at parallel-forbinde det døde batteri, med et
med fuld spænding, for der efter at lade med en inteligent lader.

Thomas

Fra : Søren Larsen

Dato : 03-01-10 19:13

Thomas P skrev:

> [...]
> med Ca. 5 V igen ved at parallel-forbinde det døde batteri, med et
> med fuld spænding, for der efter at lade med en inteligent lader.

Hej Thomas.

Jeg har prøvet præcis det samme men så snart jeg tog laderen fra, faldt
spændingen meget hurtigt, så det er slut med det batteri.

/Søren