triumph t120 650
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-12-09 14:40

hej venner
God jul og godt nytår....

Vil lige teste hvor skarpe i er her ved årsskiftet

Citat fra Workshop manual 650 twins (side B44):

citat:
Crankshaft location

Machines from DU24875 onwards have the chrankshaft located to the timing
side as well was the case between engine numbers DU101-DU13374. Machines
between DU13375 and DU24874 had the chrankshaft lovated to the driverside.
Citat slut

jeg har ikke problemer med at forstå de engelske ord, men kan ved min gud
ikke forstå hvad de mener med det.

DU24874 er sidste nummer i 1965. kan sgu ikke se nogen forskel på 64-65-66.
Overser jeg noget ?

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 29-12-09 16:49

Carsten Finn Rasmussen skrev:
> [...]
>
> Vil lige teste hvor skarpe i er her ved årsskiftet
>

> DU24874 er sidste nummer i 1965. kan sgu ikke se nogen forskel på 64-65-66.

Det må du gøre (medmindre der er fejl i manualen - hvilket absolut ikke
er uset!), eller også glemmer du at der tale om motornr og ikke
årgang/stelnr!
Knasten skulle jo være placeret anderledes motornr. DU13375 til DU24874..

Var det skarpt nok?

M.v.h.
Thore Jensen Bergenstoff

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-09 21:34

On Tue, 29 Dec 2009 14:40:11 +0100, Carsten Finn Rasmussen wrote:

> jeg har ikke problemer med at forstå de engelske ord, men kan ved min gud
> ikke forstå hvad de mener med det.

Det handler om i hvilken ende krumtappen er sikret mod at "flyde" endevis.
På grund af materialernes forskellige udvidelsesgrader, så må en lejret
aksel kun sikres mod aksial bevægelse i ét leje, ellers kommej lejerne
uvægerligt til at klemme i visse situationer.

Dér varierer årgangene hos Triumph, og det værste der kan ske er en
forveksling af dele, som nok kan skrues sammen, men som "fikserer"
krumtappen i begge ender.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-12-09 21:49

On Tue, 29 Dec 2009 21:33:31 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

> [...]
>aksel kun sikres mod aksial bevægelse i ét leje, ellers kommej lejerne
>uvægerligt til at klemme i visse situationer.

En af undtagelserne er Velocette hvor krumtappen er lejret i to
koniske rullelejer, og hvor forspændingen justeres med shims således
at lejerne er precis uden slør når krumtapshusets halvparter gaber 0,1
mm (0,004") - Altså 0,1 mm preload hvilket kan mærkes når krumtappen
turnes med kold motor (uden stempel og cylinder naturligvis).
Når motoren bliver varm passer opsætningen således at lejerne ruller
frit.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-09 22:20

On Tue, 29 Dec 2009 21:48:42 +0100, Steen Gruby wrote:

Hej Steen

> En af undtagelserne er Velocette.....

Men de er heller ikke helt normale, incl. den mest mærkelige
koblingsudløser

Faktisk har vi jo samme princip i mange hjulnav, omend de fleste her skal
have en anelse slør.

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-12-09 22:27

On Tue, 29 Dec 2009 22:19:37 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Men de er heller ikke helt normale, incl. den mest mærkelige
>koblingsudløser

Den og jeg er heller ikke specielt gode venner
Det er et af vinterens projekter st finde ud af om alt er som det skal
være.

>Faktisk har vi jo samme princip i mange hjulnav, omend de fleste her skal
>have en anelse slør.

Der er flere dårlige eksempler på forkert forspænding der har ført til
revnede krumtapshuse.
Så er det lettere med hjulene

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-12-09 12:31

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> må en lejret aksel kun sikres mod aksial bevægelse i ét leje, ellers
> kommej lejerne uvægerligt til at klemme i visse situationer.

Ahaee, selvfølgelig.....
Det giver jo fuldstændig mening Kunne bare ikke gennemskue at det
var det man mente. Passer perfekt med min viden årgange og motorer. tak
for 'tydningen'.

Baggrunden for mit ? bunder i, at jeg har købt en bonneville fra midten af
60'erne i Sverige. Motor og stelnummer viser sig at være 'hejmmefabrikeret'
i staterne før 1984. Cyklen er tilsyneladende sammensat af dele fra midten
af 60'erne. derfor jagter jeg alle små spor der kan hjælpe mig med at
verificere årgang. Indtil nu ligner det 90% 1965. Ovenstående passer fint
med det.

Tak for hjælpen

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-01-10 16:13

Orla Pedersen wrote:

> [...]
>
> Dér varierer årgangene hos Triumph, og det værste der kan ske er en
> forveksling af dele, som nok kan skrues sammen, men som "fikserer"

hej igen....
jeg syntes ellers at din forklaring på teksten lød/lyder rigtig
fornuftigt.....
men..... Nu forlyder det (fra sædvanligvis yderst pålidelig kilde) at
varenummeret på kuglelejer fra tiden uden for rullelejet er helt identisk i
begge sider......
Hvad er det NU jeg ikke har forstået????
Havde forventet at det ene var et 'sporkugleleje' og det andet et 'normalt'
kugleje med plads til lidt vandring.

kan du atter bringe lidt lys over landet

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-01-10 18:01

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> aksel kun sikres mod aksial bevægelse i ét leje, ellers kommej lejerne
> uvægerligt til at klemme i visse situationer.

minder mig om
jeg kender til en historie, godt nok ikke på en MC, men af et
damp-trykrør på et kraftværk - hvor en fiksering blev placeret forkert
jf. tegningerne. Da der blev sat tryk på rørene og de udvidede sig,
væltede røret en væg

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld