Dur hugger?
Fra : Anders Jespersen

Dato : 29-12-09 12:50

Hej gruppe
Jeg er ny i "branchen" (<½ år), og spørger derfor jer eksperter:
"Hvad kan der siges for eller imod at skifte kædeskæmen på en Honda CBF 500
A (årgang 2007) med en hugger i glasfiber (eller kulfiber)?"
Jeg har set, at de kan købes i England fra ca 800 kr og opad.
Jeg vil vel få mindre skidt smidt op fra dækket?

vh
Anders J

Fra : Bo Nielsen

Dato : 29-12-09 16:28

Anders Jespersen skrev:
> [...]
> Jeg har set, at de kan købes i England fra ca 800 kr og opad.
> Jeg vil vel få mindre skidt smidt op fra dækket?

Har ikke erfaring med om du får mindre skidt smidt op fra dækket, men
det lyder sandsynligt. Det lyder der i mod som en dårlig idé, helt at
skrotte din kædeskærm - kæden vil (hvis smurt koorrekt) altid smide en
vis mændge olie af sig. Og det sviner næsten med garanti!

ScooterBo

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 29-12-09 08:38

Hej

On Dec 29, 12:50 pm, "Anders Jespersen"
<anders.jesper...@mail.tele.dk> wrote:
> Hej gruppe
> Jeg er ny i "branchen" (< r), og sp rger derfor jer eksperter:
> "Hvad kan der siges for eller imod at skifte k desk men p en Honda CBF 500
> A ( rgang 2007) med en hugger i glasfiber (eller kulfiber)?"
> Jeg har set, at de kan k bes i England fra ca 800 kr og opad.
> Jeg vil vel f mindre skidt smidt op fra d kket?

Som regel er der kædeskærm med i huggeren.

Jeg har med held haft uoriginal hugger på både en CBR600F2 og en Kawa
ZX6R 636... Ermax plejer at have nogen fine...

--
Jesper

Fra : Armand

Dato : 29-12-09 17:11

Anders Jespersen skrev:
> [...]
> Jeg har set, at de kan købes i England fra ca 800 kr og opad.
> Jeg vil vel få mindre skidt smidt op fra dækket?

Tjaeh :-/
Men hvis du kigger efter, så er undersiden af bagenden vel lavet som en
skærm i sig selv, hvorved at dén snavs ikke skader betragteligt :-/
IMO er huggere porno, som måske nok kan glatte lidt på bagendens design,
men til gengæld beskytter kæden endog endnu dårligere imod vand der
piskes rundt langs dækkets sider (kig hvor tæt dækside og kæde passerer
forbi hinanden hele to steder og du undrer dig ikke længere over hvorfor
kædefedt har svært ved at blive hængende i regnvejr!) end den originale
kædeskærm :-|

--
Armand.

Fra : Jan

Dato : 29-12-09 19:55

> Tjaeh :-/
> Men hvis du kigger efter, så er undersiden af bagenden vel lavet som en
> skærm i sig selv, hvorved at dén snavs ikke skader betragteligt :-/

Lige CBF500 og CBF600 er meget ubeskyttede uden hugger.
Har set et par 600 hvor fjederen allerede var noget medtaget af alt det
skidt der blev smidt op på den og ja man kan selvfølgelig vaske det af , men
det er altså lidt nemmere med en hugger.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-09 21:34

On Tue, 29 Dec 2009 17:11:14 +0100, Armand wrote:

> [...]
> forbi hinanden hele to steder og du undrer dig ikke længere over hvorfor
> kædefedt har svært ved at blive hængende i regnvejr!) end den originale

Nemlig. Det er faktisk ufatteligt, at huggerfabrikanterne ikke har lært at
gøre det rigtigt.

Dette er en rigtig kædeskærm ! http://www.tfv-org.dk/vtr/guard/index.html
og den kan sagtens integreres i en hugger.

Derudover er en hugger nyttesløs mod omhvirvlende sand og skidt, igen i år
måtte akkumulatoren "graves" ud på "makita" :-/

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Anders Jespersen

Dato : 31-12-09 10:52

Orla Pedersen wrote:

> [...]
>
> Derudover er en hugger nyttesløs mod omhvirvlende sand og skidt, igen
> i år måtte akkumulatoren "graves" ud på "makita" :-/

Tak for at I gad oplyse mig! Jeg vælger at køre videre uden hugger ( først
til foråret )

vh
Anders J

Fra : Anders Jespersen

Dato : 01-01-10 12:39

Armand wrote:

> [...]
> længere over hvorfor kædefedt har svært ved at blive hængende i
> regnvejr!) end den originale kædeskærm :-|

Tak for "inputtene". Det med at få vasket fedtet af havde jeg ikke tænkt på,
så jeg vælger at spare pengene til hugger og så holde maskinen ren med
vand!!!

vh
Anders

Fra : Armand

Dato : 01-01-10 17:18

Anders Jespersen skrev:

> Tak for "inputtene". Det med at få vasket fedtet af havde jeg ikke tænkt på,
> så jeg vælger at spare pengene til hugger og så holde maskinen ren med
> vand!!!

Og lav dig evt. en spoiler á den Orla byggede på Fie!
Nu er Orla jo grundigheden selv, men langt mindre kan sagtens udgøre det
- Jeg lavede oprindelig en til Min GPZ900R af et stykke plast fra en
kraftig plastdunk (á kraftigt nok til at det ikke blafrer i fartvinden
og slides ned af kæden) der blev popnittet fast på den ynkelige bagkant
der forekom på GPZ'ens kædeskærm!

--
Armand.

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 03-01-10 12:59

On Dec 29 2009, 7:54 pm, "Jan" <jansdueri...@mail.dk> wrote:

> [...]
> skidt der blev smidt op p den og ja man kan selvf lgelig vaske det af , men

Præcis!

Ligeså meget det er en gåde at "huggerfabrikanter" ikke kan lave
kædeskærme, så er det også en gåde at MC-fabrikanter ikke kan lave
kædeskærme og i nogen tilfælde heller ikke bagskærme...

På min ZX6R var bagdæmper og fjeder opsamler af skidt direkte fra
dækket.

Men CBRen havde en fin bagskærm.

--
Jesper

Fra : Peter

Dato : 07-01-10 21:58

Hejsa.

Der er forskel på huggere f.s.v.a.beskytelse af kæden.
På konens BMW800 st er der beskyttelse langs indersiden, som ved
kædeskærmen.
På min CBF 600 skal der fuskes lidt a la Orla P for at beskytte kæden. Og
jeg mener at din 2007 CBF 500
er sammenlignelig med min CBF 600 fra 2008.

Min erfaring er at der stadig kastes skidt op under sadlen, da huggerne ikke
følger baghjulet så langt bagud (skal vel se smarte ud).
Men erfaringen er også at der kommer væsentligt mindre skidt på bagfjederen.
Så med en beskyttelse af kæden, standard eller fusket, så er det en fin
løsning.

Peter