langtidsstegt tyndsteg ???
Fra : søren brix

Dato : 28-12-09 23:10

Hej Ng

Vi skal have en okse(limosine)tyndsteg på 2,8 kg til aften i morgen og vi
regner med at langtidsstege den dvs. at den bliver brunet godt og grundigt i
stegegryden og så ind i ovn på ca.100 grader ??

men i hvorlang tid ca 3 timer eller hvad eller til stegetermo viser 60
grader ??

mvh

Søren

--
Jenny og Søren
Hollensvej 2

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-12-09 11:29

søren brix <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse
4b392cc8$0$272$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> og grundigt i stegegryden og så ind i ovn på ca.100 grader ??
>
> men i hvorlang tid ca 3 timer eller hvad eller til stegetermo viser 60

60 grader lyder som en rimelig kernetemperatur på en tyndsteg. Jeg ville nok
stoppe noget før (f.eks. ved 58 grader), og så gemme bruningen til sidst.
Eller rettere: Jeg ville nok smide stegen i min riskoger i en hel dag (den
holder ca. 55-58 grader), og så brune af i ovenen lige inden
udskæring/servering.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 29-12-09 13:43

On 29 Dec., 11:28, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> 60 grader lyder som en rimelig kernetemperatur p en tyndsteg. Jeg ville nok
> stoppe noget f r (f.eks. ved 58 grader), og s gemme bruningen til sidst.
> Eller rettere: Jeg ville nok smide stegen i min riskoger i en hel dag (den
> holder ca. 55-58 grader), og s brune af i ovenen lige inden
> udsk ring/servering.

Hvis man ikke har en riskoger, kan man jo også bruge ovnen (det plejer
jeg at gøre). Det giver sikkert en noget højere elregning, men
nytårsaften skal der vel ikke spares på noget :)

Man kan evt. pakke dyret ind og så give den 60 grader i det meste af
en dags tid. Alternativt kan man skrue op og ned for temperaturen (ml.
60 og 100 grader) og hive dyret ind og ud på tilfældige tidspunkter i
4-5 timer. Høj temperatur til sidst for bruning. Det plejer at virke
her. Ved "tilfældighedsintervalstegning" husker man at kontrollere
kernetemperaturen i ny og næ, når ovne står på 100 grader. Jeg ved
ikke helt, hvorfor metoden er god, men jeg kom til det for en del år
siden af forskellige årsager, og resultatet blev så godt, at jeg har
brugt metoden ofte siden.

Husk at forsalte stegen fra i morgen! Vi skal have højreb stegt på
benet - det holder.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang