Nytårsmenuen søges!
Fra : Jebir

Dato : 28-12-09 22:11

Hejsa!

Efter et besøg hos familien blev det netop her til aften besluttet at vi
får besøg af 2 familiemedlemmer nytårsaften. Det havde vi ikke rigtig
forudset, men nuvel, og så skal der jo lidt på bordet :)

Jeg mangler lidt inspiration til forret og hovedret - har dog nogle ting
jeg søger omkring hovedretten...

Forret - forslag modtages. En af deltagerne spiser ikke fisk, skaldyr o.
lign. - alm. tarteletter var en mulighed, men synes det er lidt kedeligt :)

Hovedret - gerne et godt stykke oksekød, og også gerne langtidsstegt -
forslag hertil søges! Hvilket stykke kød, hvordan og med hvad skal det
steges? Havde overvejet nogle gode ovnstegte kartofler som tilbehør,
samt måske en gang (ikke nødvendigvis traditionel) salat :)

Dessert - Formentlig noget a la en god vaniljeis med karamelliserede
appelsiner og nogle gode "cookies" af en eller anden slags - men forslag
modtages!

På forhånd tak

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-12-09 22:27

Jebir wrote:
> [...]
> lign. - alm. tarteletter var en mulighed, men synes det er lidt kedeligt :)

Nu er det lige hvad jeg har i hovedet - den er dog lidt "fiskeagtigt" -
men smager ikke af fisk (spørgsmålet er så om det er smagen der skræmmer
- eller om det er en form for overfølsomhed?).

Små vandbakkelser med hvori der er fyld af creme fraische,
stenbidderrovn, rødløg, salt og peber. Det smager fremragende som en
lille appetitvækker, som en nem forret :)

> [...]
> steges? Havde overvejet nogle gode ovnstegte kartofler som tilbehør,
> samt måske en gang (ikke nødvendigvis traditionel) salat :)

Køddet ville jeg nok vælge en okse/kalvefilet eller en oksemørbrad.
Ville nok ikke lave en "rigtig" langtidsstegning af en oksemørbrad - men
en oksefilet bør sagnes kunne stå og hygge sig.

/Johan