Nytår 2009 - menuen
Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 28-12-09 18:26

Hej alle.

Traditionen tro starter jeg hermed et indlæg om årets nytårsmenu rundt
omkring. Vores menu er ikke selv fastlagt endnu, så jeg håber også på noget
inspiration .

Indtil videre er der følgende forslag oppe at vende:

Forret - hummersupper

Hovedret - lammekølle m. krydderurter, rodfrugter og kartofler

Dessert - nødderoulade med bær-kompot og appelsiner

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-12-09 19:32

Jeppe Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Hovedret - lammekølle m. krydderurter, rodfrugter og kartofler
>
> Dessert - nødderoulade med bær-kompot og appelsiner

Heller ikke 100% fastlagt - men det bliver højst sandsynligt...

Forret: Blinis med laks og stenbidderrogn

Hovedret: Oksemørbrad fyldt med valnødder, hvidløgssmør, champignons
samt pommes anna.

Dessert: Chokoladelavakage formentlig med en form for is (vaniljeis med
valnødder kunne være et bud :)).

/Johan

Fra : Heidi

Dato : 29-12-09 17:59

Jeppe Vestergaard wrote:
> Hej alle.
>
> Traditionen tro starter jeg hermed et indlæg om årets nytårsmenu rundt
> omkring. Vores menu er ikke selv fastlagt endnu, så jeg håber også på
> noget inspiration .

Vi skal være sammen med 3 hold naboer, hvor vi deles om retterne (så
derfor er de ikke nødvendigvis lige helt afstemt efter hinanden) - det
ser pt. sådan ud:

Forret: Tunmousse
Hovedret: (står vi for) glaseret skinke og brune kartofler (laves i
grillen) og grønlangkål
Dessert: Færdigkøbt islagkage

Derefter snoller, chips osv. - der bliver også købt pølser til natmad,
men går det lige som sidste år, så spiser vi dem i stedet den 1. om
aftenen

--
Heidi

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 29-12-09 14:04

On 28 Dec., 18:26, "Jeppe Vestergaard" <thism...@isfake.com> wrote:

> Traditionen tro starter jeg hermed et indl g om rets nyt rsmenu rundt
> omkring. Vores menu er ikke selv fastlagt endnu, s jeg h ber ogs p noget
> inspiration .

Jeg har i mange år lavet hummersuppe af dansk hummer til forret, men i
år bliver det en finanskrisemodel: Grøn ærtesuppe med pancetta og
grillede kammuslinger, højreb stegt på benet og en
flødekaramelsemifreddo. Hvis jeg kender mig selv ret, når der at snige
sig en ret eller to mere ind, men det er ikke fastlagt/indkøbt endnu,
måske lidt stegt foie gras som apetizer, jeg har vist en flaske
sauternes liggende et sted :)

Kransekagetårnet til kl. 12 er lavet, og det bliver som altid
akkompagneret af en god flaske Asti. Champagnen skåler vi med
majestæten i - til forskellige hjemmelavede salte snacks eller
italienske salumi.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-12-09 22:11

Kevin Borbye Edelvang wrote:
> [...]
> akkompagneret af en god flaske Asti. Champagnen skåler vi med
> majestæten i - til forskellige hjemmelavede salte snacks eller

Se de lyder interessant - altså de salte snacks? Kan du forklare lidt
mere hvad det er du mere præcist laver :) Evt. med et par opskrifter.

Hvordan opbevarer du kransekagen i mellemtiden? Jeg har af tradition
altid lavet den om formiddagen den 31. - måske man skulle overveje at
lave det lidt tidligere i år.

I øvrigt er jeg helt enig i at champagnen hører til kl. 18 (på trods af
jeg er republikaner) ;)

Mvh
Johan

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 29-12-09 14:25

On 29 Dec., 22:10, Johan Holst Nielsen <s...@phpgeek.dk> wrote:

> Se de lyder interessant - alts de salte snacks? Kan du forklare lidt
> mere hvad det er du mere pr cist laver :) Evt. med et par opskrifter.

Det er meget forskelligt, det kan være chips af kartofler eller andre
rodfrugter, saltmandler, svesker omviklet med pancetta og stegt
sprøde, hjemmelavede grissini, den slags :)

> Hvordan opbevarer du kransekagen i mellemtiden? Jeg har af tradition
> altid lavet den om formiddagen den 31. - m ske man skulle overveje at
> lave det lidt tidligere i r.

Kransekage bliver bedre og bedre, jo flere gange, den fryses og tøes
op. Den dovne (mig) laver den nogle dage før, fryser den ned og tøer
den så op fra om morgenen den 31. Den omsorgsfulde vært tager den
dagligt ud af fryseren hver morgen og lægger den ind hver aften i en
uge. Så bliver den rigtig god.

> I vrigt er jeg helt enig i at champagnen h rer til kl. 18 (p trods af
> jeg er republikaner) ;)

Jeg ser også statsministerens nytårstale, på trods af jeg er
antidemokrat :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Emil

Dato : 29-12-09 23:54

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

> [...]
>den så op fra om morgenen den 31. Den omsorgsfulde vært tager den
>dagligt ud af fryseren hver morgen og lægger den ind hver aften i en

Det har jeg set mange andre skrive. proceduren kan vel ikke tilføje
noget til smagen; så det eneste der sker, er at kondensvandet gør
kagerne bløde, og ødelægger den hudtynde knasende sprøde overflade?

Det kan så indikere, at der er for lidt fugt i opskriften.
Eller har du en bedre forklaring?

Smagsmæssig erfaring er også interessant (smag, konsistens m.v.).

m.v.h. Emil

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 30-12-09 08:00

> Jeg har i mange år lavet hummersuppe af dansk hummer til forret, men i
> år bliver det en finanskrisemodel: Grøn ærtesuppe med pancetta og

Må jeg få opskriften? Jeg har ikke lagt mig fast på nogen endnu, og jeg har
aldrig tidligere lavet hummersuppe - så det vil være prisværdigt hvis jeg
kan lukrere på andres erfaringer

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 30-12-09 01:08

On 29 Dec., 23:54, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Smagsmæssig erfaring er også interessant (smag, konsistens m.v.).

Min egen observation er, at forbedringen alene er konsistensmæssig -
man får simpelthen en mere sej og konfektagtig krumme ud af det.
Skallens sprødhed kan, om man vil, genskabes med et lynophold i ovnen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 30-12-09 01:20

On 30 Dec., 08:00, "Jeppe Vestergaard" <thism...@isfake.com> wrote:

> Må jeg få opskriften?

Til hummersuppe? Det er vist længe siden, jeg har brugt opskrift til
den. Har søgt lidt på nettet, og den her ligner meget min
fremgangsmåde (jeg brugte i sin tid Escoffiers opskrift, men uden ris,
som jeg mener er et modefænomen fra tiden)
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=6969 - udelad
for guds skyld oregano og paprika, men smag til med cayenne. Jeg
plejer vist i grunden at koge hummeren i en suppe først, og så fjerne
kødet og svitse/flambere skroget.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang