Svinemørbrad med bacon - hvordan i ovnen?
Fra : Morten

Dato : 28-12-09 10:28

Hej

Jeg skal have lavet følgende:

Svinemørbrad, med en marinade af hvidløg og timian - og så bacon uden om.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal tilberede den.

Er det bedst at langtidsstege lidt på lav varme for at få kødet godt mørt,
og så give den høj varme til sidst så baconen bliver sprød - eller er der en
bedre løsning ..?

/Morten

Fra : Kim in Farum

Dato : 28-12-09 12:16

"Morten" skrev i meddelelsen

> Er det bedst at langtidsstege lidt på lav varme for at få kødet godt mørt,
> og så give den høj varme til sidst så baconen bliver sprød - eller er der
> en bedre løsning ..?

Hej Morten

Svinemørbraden burde være mør, hvis det er nødvendigt at langtidsstege
den for at få den mør, er du blevet snydt af din slagter.
Hvordan havde du tænkt dig at langtidsstege den lidt?
Er det lav varme i kort tid? Så er det jo ikke langtidsstegning!

- Kim

Fra : Morten

Dato : 28-12-09 14:08

"Kim in Farum" <kiminfarum@VirkerIkke.dk> wrote in message

> [...]
> Hvordan havde du tænkt dig at langtidsstege den lidt?
> Er det lav varme i kort tid? Så er det jo ikke langtidsstegning!

Nej okay - det er såment heller ikke fordi jeg tror det er nødvendigt - jeg
har bare altid gjort det når jeg laver oksefillet, roastbeef og andet - dels
for at få det "ekstra" mørt (uden egentlig at vide om det bliver det) og
dels for at få nogenlunde samme farve på kødet hele vejen igennem. Det er
meget muligt at det ikke giver nogen mening at gøre det her!

Den måde jeg plejer at gøre det på er, at give den 100 - 110 grader til den
har den rette temperatur i midten ...

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-09 22:14

On 2009-12-28 14:07:49 +0100, "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> said:

> Den måde jeg plejer at gøre det på er, at give den 100 - 110 grader til den
> har den rette temperatur i midten ...

Low&slow er generelt supergodt. Men jeg må indrømme, at jeg sjædent gør
det med svinemørbrad. Det er bare et spgsm. om at ramme den rette
kernetemperatur.

--
Hans Tosti
http://h2ns.dk

Fra : Morten

Dato : 29-12-09 08:06

<Hans Tosti> wrote in message

> Low&slow er generelt supergodt. Men jeg må indrømme, at jeg sjædent gør
> det med svinemørbrad. Det er bare et spgsm. om at ramme den rette
> kernetemperatur.

Ok - så må spørgsmålet være hvordan jeg får baconen sprød - høj varme den
sidste tid i øvnen, eller skal den steges på en pande før eller efter ..?