Sagde han det?
Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-12-09 12:10

Hørte lige Bambino fra FDM udtale sig i radioen om sikker trafik. Jeg
syntes jeg hørte han sagde ham sige at det var vigtigt at man tjekkede
sine lygter. Hvis der manglede en kunne man blive forvekslet med en
motorcykel. Udsagnet er så sandt som sagt. Men betyder det stadig ikke
at man holde tilbage eller lade være med at køre midt på vejen?. Var der
andre der høre det?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Hekto

Dato : 28-12-09 04:32

On Dec 28, 12:10 pm, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> motorcykel. Udsagnet er så sandt som sagt. Men betyder det stadig ikke
> at man holde tilbage eller lade være med at køre midt på vejen?. Var der

Nej - hørte det ikke.

Det er jo netop i denne tid at man bemærker ½ lygteføring på mange
biler, for slet ikke at tale om dem der selv har forsøgt at skifte
forlygtepærer; men totalt har overset at de er forsynet med snedige
indretninger der gør at man kan vende pæren RIGTIGT!

Det er selvfølgelig lidt kritisk i denne tid; men hvad sker der så med
en bil der forveksles med en motorcykel? Skal man - som du påpeger -
bare lade hånt om vigepligten? Eller skal man så køre så langt frem at
man rammer den ikke lygteførende ½-del af bilen ... eller?
Jeg synes faren er større for overhovedet ikke at blive set, hvis man
gemmer den eneste fungerende lygte bag den forankørende; men det går
jo ud over alle kørende trafikanter.

--

/Hekto

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-12-09 12:45

Hekto skrev:

> [...]
> forlygtepærer; men totalt har overset at de er forsynet med snedige
> indretninger der gør at man kan vende pæren RIGTIGT!

Og det burde fandme være ved lov at folk lærte at gøre det rigtigt. Så
svært er det ikke.

> [...]
> bare lade hånt om vigepligten? Eller skal man så køre så langt frem at
> man rammer den ikke lygteførende ½-del af bilen ... eller?

Ja det er lige det.

> Jeg synes faren er større for overhovedet ikke at blive set, hvis man
> gemmer den eneste fungerende lygte bag den forankørende; men det går
> jo ud over alle kørende trafikanter.

Først skal positionslyset gå. Derefter skal nærlyset gå for at man
bliver helt mørklagt. Tror faktisk der er mange ikke at der er klar over
der også er lys i positionslyset under kørsel. Det er de første der
går. Så hvorfor ikke skifte dem præventivt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 28-12-09 14:01

Ib Jakobsen skrev:
> [...]
> motorcykel. Udsagnet er så sandt som sagt. Men betyder det stadig ikke
> at man holde tilbage eller lade være med at køre midt på vejen?. Var der

Det er vel mest manglende venstre-lygte under mørkekørsel at der
almindeligvis tænkes på med dét eksempel :-/

--
Armand.