MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Vista, harddisk kører meget.
Fra : ABJ

Dato : 28-12-09 17:26

Jeg har et problem med Vista som irriterer mig meget:
Efter opstart kører harddisken uafbrudt i den første halve time, uanset om
der er programmer startet op.

Er der nogen her der ved hvad det kan skyldes, og om man kan forhindre det?

Hilsen Aksel

Fra : Preben Andersen

Dato : 28-12-09 18:02

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i meddelelsen
> [...]
> der er programmer startet op.
>
> Er der nogen her der ved hvad det kan skyldes, og om man kan forhindre

Det kan være dit virusprogram, som scanner f.eks. alle filer. Min BullGuard
scanner alle filer ved opstart.
Af og til er det måske automatisk opdatering.
--
mvh/Preben

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-12-09 18:07

ABJ wrote:
> Er der nogen her der ved hvad det kan skyldes, og om man kan
> forhindre det?

Vi havde helt samme oplevelse på vores bærbare, der var "født" med
Vista. Trods ihærdig søgning på nettet og afprøvning af flere
fundne forslag til afhjælpning, så lykkedes det aldrig at få den til
at lade være.
Jeg endte med den ultimative løsning: "Opgraderede" til XP.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dk>
Phone: +45 51941116 Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-12-09 18:15

Per H. Nielsen wrote:

> [...]
> Vista. Trods ihærdig søgning på nettet og afprøvning af flere
> fundne forslag til afhjælpning, så lykkedes det aldrig at få den til

Jeg oplever også større aktivitet på disken end på Windows XP, men det
virker ikke som noget der forhindrer normal funktion. Når jeg efter
opstart venter 15-30 sekunder og derefter starter et program, startes
programmet ganske hurtigt. Jeg kører Windows Vista Ultimate 32 bit.

> Jeg endte med den ultimative løsning: "Opgraderede" til XP.

Jeg synes ikke det er nogen videre god begrundelse for at gå over til et
andet OS at der sker noget på PC'en som man ikke forstår.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-12-09 22:53

Erik Olsen wrote:
> [...]
> opstart venter 15-30 sekunder og derefter starter et program, startes
> programmet ganske hurtigt. Jeg kører Windows Vista Ultimate 32 bit.

Vi havde skam heller ingen synlige bivirkninger ud over at disken
så ud til at køre konstant den første halve time. Jeg er typen,
der bemærker den slags og derfor irriterer det mig.

> Jeg synes ikke det er nogen videre god begrundelse for at gå over til
> et andet OS at der sker noget på PC'en som man ikke forstår.

Nu var ovenstående blot en af flere årsager til, at Vista blev
droppet.

Fra : Ole C

Dato : 28-12-09 18:53

ABJ skrev blandt andet:

> [...]
> uanset om der er programmer startet op.
>
> Er der nogen her der ved hvad det kan skyldes, og om man kan

Der kan være flere årsager. Som andre har skrevet for eksempel dit
antivirus-program. Det kan også være indekseringen, der abjeder (- kan slås
fra) - og der kan være "malware" på din pc. Kg evt. i Joblisten for at se om
synderen optræder der.
Vista kan skældes ud for meget, men normalt byder den ikke på mere
harddisk-aktivitet end XP.

--
vh
Ole C

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-12-09 22:59

Ole C wrote:
> [...]
> kan slås fra) - og der kan være "malware" på din pc. Kg evt. i
> Joblisten for at se om synderen optræder der.

Jeg var igennem alle disse standardforklaringerne og fik slået
indeksering mv. fra. Alle disse meget plausible forklaringer løste
ikke problemet på vores bærbare. Jeg huske ikke lige detaljerne, men
jeg fik det indsnævret til, at det var en af de vitale system-
services i Windows, der stod for diskaktiviteten.

> Vista kan skældes ud for meget, men normalt byder den ikke på mere
> harddisk-aktivitet end XP.

Der var ellers nok af omtale af dette problem at finde på Google
dengang jeg søgte.

Fra : Bæ9

Dato : 28-12-09 23:08

> [...]
> der er programmer startet op.
>
> Er der nogen her der ved hvad det kan skyldes, og om man kan forhindre

det kan vist også være noget med at vista indexerer filer i lange baner.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 29-12-09 07:12

> [...]
> der er programmer startet op.
>
> Er der nogen her der ved hvad det kan skyldes, og om man kan forhindre

Prøv perfmon i start/kør somtidligere anbefalet.

--
Ole