Styring af USB-stikdåse fra PC med kons
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-12-09 23:38

Hej

Jeg har fundet ud af at mit motherboard (GIGABYTE P35-DS3P rev 1.1)
konstant spytter strøm ud på USB portene, selv når PCen er slukket -
både på bagsiden og på de interne porte. Det er ikke optimalt når jeg
vil styre en stikdåse som skulle slukke for højttalere, eksterne diske,
skærme osv. når PCen slukkes.

Så vidt jeg kan se er der ingen options i BIOS til at ændre dette, og i
maualen kan jeg heller ikke finde noget om det, heller ikke en jumper
som kan skifte mellem 5v og 5vsb til USB...

Hvad f... gør jeg så? Der er ESATA udgang på maskinen og dermed et molex
kabel ud, som nok kun har strøm når den er tændt - kan man få en adaptor
nogen steder, som giver strøm til en USB enhed, fra et molex stik? Altså
molex-han til USB-hun? Eller kan man gøre andre tricks jeg ikke har
tænkt på?

PÅ forhånd tak for svar

Fra : Hauge

Dato : 27-12-09 23:40

Esben von Buchwald skrev:
> Hvad f... gør jeg så?

Det simpleste er at bruge en tv-stikdåse (master -> slave), der tænder
udgangene når der er forbrug på det første stik. Det virker på alle
computere uanset hvad USB'en gør eller ikke gør.

Mvh Hauge

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-12-09 23:45

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Det simpleste er at bruge en tv-stikdåse (master -> slave), der tænder
> udgangene når der er forbrug på det første stik. Det virker på alle
> computere uanset hvad USB'en gør eller ikke gør.

Rigtigt, det har jeg gjort med held i flere år. Masteren på min stikdåse må
"kun" bruge 300w, men det har ikke været noget problem.
--
mvh/Preben

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-12-09 23:53

On 27-12-2009 23:40, Hauge wrote:

> Det simpleste er at bruge en tv-stikdåse (master -> slave), der tænder
> udgangene når der er forbrug på det første stik. Det virker på alle
> computere uanset hvad USB'en gør eller ikke gør.

Ja det tænkte jeg også på, nu havde jeg bare lige en USB dåse liggende
som jeg har haft liggende i et par år og tænkte jeg ville sætte den til
men opdagede at der er konstant spænding på USB... Og så ville jeg jo
gerne have min PC jordforbundet, det kan jeg ikke hvis PCens strøm skal
gå igennem stikdåsen her...

Fra : Hauge

Dato : 27-12-09 23:59

Esben von Buchwald skrev:
> Ja det tænkte jeg også på, nu havde jeg bare lige en USB dåse liggende
> som jeg har haft liggende i et par år og tænkte jeg ville sætte den til
> men opdagede at der er konstant spænding på USB...

Hmm, er der ikke et PS2-stik til mus eller tastatur? Hvis ja, så få fat
i et minidin-stik, og tag de 5 volt derfra til din bette skinne. Eller
flå en gammel mus fra hinanden..

Mvh Hauge

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-12-09 00:10

On 27-12-2009 23:58, Hauge wrote:

> Hmm, er der ikke et PS2-stik til mus eller tastatur? Hvis ja, så få fat
> i et minidin-stik, og tag de 5 volt derfra til din bette skinne. Eller
> flå en gammel mus fra hinanden..
>
> Mvh Hauge

Du siger noget... Hvad med at smide en PS2->USB adaptor i lortet?

Fra : Hauge

Dato : 28-12-09 00:13

Esben von Buchwald skrev:
> Du siger noget... Hvad med at smide en PS2->USB adaptor i lortet?

Du kan også være uheldig på det punkt, at strømmen er lige så aktiv på
PS2-stikket som på USB'en, når der er slukket.

Mvh Hauge

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-12-09 01:25

Esben von Buchwald skrev:

> nu havde jeg bare lige en USB dåse liggende

Jeg har meget dårlige erfaringer med den slags,
eller mine kunder har...

Det er ikke til at vide om pc'en har konstant strøm
på porte i tændt eller skukket tilstand, det er helt
tilfældigt - enkelte kan sættes op til det i BIOS,
andre kan ikke.

Folk køber usb-spare-skinner i tonsvis, for at være
med på moden med at spare energi - det er bare
ikke altid at det fungerer opimalt sammen med ens
pc - og enkelte skinner er så dårlige at de bare
burde smides ud.

Selv har jeg to almindelige strømskinner - her slukker
jeg bare på stikkontakten når der ikke skal bruges
energi på pc'en - det slukker alt

Hvor svært kan det være?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-12-09 01:36

On 28-12-2009 01:25, Allan Vebel wrote:

> [...]
> på porte i tændt eller skukket tilstand, det er helt
> tilfældigt - enkelte kan sættes op til det i BIOS,

Ja det er jo det jeg selv er kommet frem til er problemet - nu leder jeg
efter en løsning...

> Folk køber usb-spare-skinner i tonsvis, for at være
> med på moden med at spare energi

Og for at spare penge, uden at bøvle med at tænde mere end ét sted for
maskineriet

> - det er bare
> ikke altid at det fungerer opimalt sammen med ens
> pc - og enkelte skinner er så dårlige at de bare
> burde smides ud.

Nu er vi jo ude i at problemet er PCens konstante spænding der er
problemet, hvorfor så nævne dårlige skinner?

> Selv har jeg to almindelige strømskinner - her slukker
> jeg bare på stikkontakten når der ikke skal bruges
> energi på pc'en - det slukker alt
>
> Hvor svært kan det være?

Det var ikke det jeg spurgte efter, jeg kan også finde ud af at slukke
på kontakten, pointen er at jeg vil lade PCen styre lortet.

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-12-09 02:20

Esben von Buchwald skrev:

> Nu er vi jo ude i at problemet er PCens konstante
> spænding der er problemet, hvorfor så nævne
> dårlige skinner?

Det er en kombination af begge dele, halvdelen af
pc'erne kan ikke bruge det, fordi de ikke har konstant
usb-strøm.

Den anden halvdel kan ikke bruge systemet på grund
af dårlige usb-skinner.

Jeg får virkelig mange pc'er ind på værkstedet, som
ikke fejler en skid - det er udelukkende strømskinnen
der laver numre - og det kan jeg ikke gøre så meget
ved, andet end at fjerne den.

> pointen er at jeg vil lade PCen styre lortet.

Min pointe er at det ikke er altid kan lade sig gøre,
det kræver den "rigtige" pc og den "rigtige" strømskinne,
og markedet for den slags er ikke til af gennemskue.

Den bedste løsning er fortsat at slukke på stikkontaken

Fra : N Dude

Dato : 01-01-10 16:10

Esben von Buchwald wrote.:

> Det var ikke det jeg spurgte efter, jeg kan også finde ud af at slukke
> på kontakten, pointen er at jeg vil lade PCen styre lortet.

Det her problem har være diskuteret 700 gange, og bl.a. Claus Tersgov og
andre har givet flere billige løsninger. www.tersgov.dk/usbsnyd.jpg søg
tilbage i gruppen for samleanvisninger.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 28-12-09 17:14

Hauge skrev:
> Det simpleste er at bruge en tv-stikdåse (master -> slave), der tænder
> udgangene når der er forbrug på det første stik. Det virker på alle
> computere uanset hvad USB'en gør eller ikke gør.

Ikke helt alle computere, der er efterhånden en del laptops og små atom
maskiner der i idle bruger under den ~20W grænse for hvor skinnen
slukker for de andre stik.
Det kan endda give et loop, ved at computeren opdager skærmen er slukket
og måske andre usb enheder forsvinder fordi deres strøm tages, den
skruer op for cpuen da der skal laves lidt i den forbindelse, og kommer
over de 20W så skinnen starter, maskinen skruer ned for cpuen og bruger
igen under 20W :)

Fra : Hauge

Dato : 28-12-09 17:28

Hej
Jan Nielsen skrev:
> Ikke helt alle computere, der er efterhånden en del laptops og små atom
> maskiner der i idle bruger under den ~20W grænse for hvor skinnen
> slukker for de andre stik.

Øhm joeh det er da rigtigt nok, men nu betegner jeg ikke en laptop eller
en atom som en pc. Men på en laptop slukker USBen så, når man smider den
i stdby. Og så er vi tilbage til det oprindelige spørgsmåls udgangspunkt.

Mvh Hauge

Fra : Søren Andersen

Dato : 28-12-09 08:10

Esben von Buchwald skrev:

>Snip<

> Eller kan man gøre andre tricks jeg ikke har
> tænkt på?
>
> PÅ forhånd tak for svar

Hvad med et USB PCI indstikskort, som f.eks. dette:
http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=193340

Det slukker garanteret... ;)

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 01-01-10 12:03

> Jeg har fundet ud af at mit motherboard (GIGABYTE P35-DS3P rev 1.1)
> konstant spytter strøm ud på USB portene, selv når PCen er slukket -
> både på bagsiden og på de interne porte.

Mit Abit IP35 Pro gør det samme. Og det har heller ingen jumpere der kan sætte
for at slå det fra. Det havde mit forrige Abit bundkort ellers.

Jeg prøvede først en PS/2 -> USB adapter blot for at finde ud af at det også
holder PS/2 portene tændt.

Dernæst satte jeg et USB-kort til PCI i.
Det virker. Jeg har endnu ikke set et bundkort der holder tændt for strømmen
til PCI.

Den eneste ulempe ved det er at et PCI-kort bruger en lille smule strøm, men
til gengæld får jeg flere USB porte og jeg har nogle USB porte jeg kan sætte
ting i som jeg ikke ønsker skal have strøm når PC'en er slukket.

Du kan også tage strømmen fra et molex stik som du selv var inde på.
Jeg har overvejet at bruge et af de PCI-spacere med 2 stk USB porte på som man
sætter til et bundkorts USB headere.

Man kunne lave en adapter med et molex hun-stik til et stik i den anden ende
som mindede om en USB header blot uden data-stik.

Jeg tænkte at jeg ville rette nogle hæfteklammer ud og sætte i dem i stikket
for USB-spaceren og dernæst pålodde ledningerne fra molexstikket - Sort og rød
er henholdsvis grund og +5 volt både på USB og på molex.

Så ville jeg slutte af med at lave noget der kunne holde sammen på det , enten
ved at køre hæfteklammer igennem et stykke kork som for eksempel et stykke af
en vinprop, eller lave et stik i en lille form og fylde den med noget der
hærder godt som en stærk lim eller epoxy.
Så vil jeg have lavet mig min egen USB-header blot uden data stik og kunne så
bruge de USB-porte til ting der skal bruge USB strøm.

Du kan også som det er foreslået skaffe en strømskinne til TV/video. De tænder
for resten af stikkene hvis master-stikket bruger mere end en hvis mængde
strøm. Dem jeg så sidst satte grænsen ved 30 watt.

Det er lige de løsninger jeg kan komme i tanke om.

Mvh
Christian