Svine mørbrad god opskrift søges
Fra : Janner

Dato : 27-12-09 12:49

Hej

Vi skulle have haft den store menu ude fra til Nytårs aften - men grundet
finans krise og hvad ved jeg har nogen af vores gæster meldt ud at de ikke
har råd til deltage ... Men vi vil jo se vores venner alligevel så et eller
andet mad skal vi have bikset sammen. Vi bliver 7, 2 børn og 5 voksne.

Vi har 3 svine mørbradder i frysren - så er der nogen der har en rigtig
lækker opskrift hvor man kunne bruge disse ?

På forhånd tak

/Jan

Fra : Fred Thiesen

Dato : 27-12-09 13:18

"Janner" <baumspieler@notvalid.notvalid> skrev i melding
> [...]
>
> Vi har 3 svine mørbradder i frysren - så er der nogen der har en rigtig
> lækker opskrift hvor man kunne bruge disse ?

F.eks. den her beskrevne Vikinggryde - har fået meget ros tror jeg:

http://www.8200.dk/Opskrifter/kod/vikingegryde.htm

mvh

Fred

Fra : Hauge

Dato : 27-12-09 13:23

Fred Thiesen skrev:
> F.eks. den her beskrevne Vikinggryde - har fået meget ros tror jeg:

Man kan så undre sig over hvad den pakke margarine skal bruges til, da
den ikke indgår i beskrivelsen senere..
Men ellers ser opskriften da fin ud og interessant ud.

Mvh Hauge

Fra : Janner

Dato : 27-12-09 16:45

> F.eks. den her beskrevne Vikinggryde - har fået meget ros tror jeg:
>
> http://www.8200.dk/Opskrifter/kod/vikingegryde.htm
>
> mvh
>
> Fred

Lyder lækker, men "gryde" til en nytårs aften ... Den er jeg ikke helt tændt
på *S*

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-12-09 19:32

Den 27-12-2009, skrev Janner:

> Lyder lækker, men "gryde" til en nytårs aften ... Den er jeg ikke helt tændt
> på *S*

Hehe, ja sådan er man så forskellig, for jeg tænkte svinemørbrad en
nytårs aften !!

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : kim rasmussen

Dato : 27-12-09 13:35

"Janner" <baumspieler@notvalid.notvalid> skrev i en meddelelse

Hej....Mit forslag...
Fold mørbraderne ud og smør dem indvendigt med pesto og læg tynde strimler
af soltørrede tomater i olie i,tynde skiver frisk hvidløg,, friske
basilikumblade,og gorgonzolaost i skiver .( eller høvlet parmasan ost )eller
klatter,fold dem sammen og vikl dem med parmaskinke eller bacon.krydr med
salt og peber.

Steg mørbraderne i ca 10-12 minutter på alle sider og tag dem op og hold
dem lune.
Finhak 3-5 kryddertomater, et par skallotteløg og sauter dem på panden
og hæld ½ l tør hvidvin på og kog det hele ned til 1/3,
kom der efter ca 4 dl piskefløde på og 100 gram gorgonzola ost på i klumper
og lad saucen simre 5-6 minutter,smag til .

Skær mørbraderne i gode skiver og hæld saucen over.

Server frisk pasta ,½ bagte tomater med havsalt og oregano på og godt brød
til, samt et godt glas vin.....

Velbekommen og godt nytår.
hilsen Kim

Fra : Janner

Dato : 27-12-09 16:46

"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Skær mørbraderne i gode skiver og hæld saucen over.
>
> Server frisk pasta ,½ bagte tomater med havsalt og oregano på og godt brød

Ja se den lyder ikke helt dum ..

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-09 14:58

"Janner" <baumspieler@notvalid.notvalid> wrote in message
> [...]
>
> Vi har 3 svine mørbradder i frysren - så er der nogen der har en rigtig
> lækker opskrift hvor man kunne bruge disse ?

Hej,

Jeg har oftelavet lavet dem med at skære dem op på langs, og fylde med
oliven/feta/tørrede tomater/sød chilli souce/mango chitney/bacon
tern/grøntsager... eller hvad man kan lide... dernæst så pakke dem ind i
bacon, og så i kuglegrillen :)

Man kan med fordel have ladet dem ligge i rødvin fra dagen før, hvis man er
til det...

Kasper

Fra : Heidi

Dato : 27-12-09 20:03

Janner wrote:

> Vi har 3 svine mørbradder i frysren - så er der nogen der har en
> rigtig lækker opskrift hvor man kunne bruge disse ?

En anden variant af den fyldte version, som vi har lavet mange gange -
mørbraden afpudses og skæres op og bankes helt flad med en kødhammer.
Der hældes barbecuesauce på (gerne en lidt spicy version, hvis børnene
også kan tåle det), hakket pepperoni og revet cheddarost, samt evt.
krydderier efter hvad man har lyst til. Mørbraden rulles sammen,
omvikles tæt med baconskiver (så osten ikke så nemt flyder ud) og bindes
med madsnor.
Vi steger den altid i grill (både gas og kul), men den kan sikkert også
laves i ovnen hvis man ikke gider stå udenfor en del af tiden. Regn med
ca. 3 kvarter-1 time alt efter størrelsen af mørbraden.

Godt nytår!

--
Heidi

Fra : Mogens

Dato : 27-12-09 22:47

Heidi wrote:
Regn med
> ca. 3 kvarter-1 time alt efter størrelsen af mørbraden.

Imho er det da alt for lang tid. Giv den 20-25 minutter, og lad den så
hvile indpakket i stanniol + klæde et tilsvarende stykke tid.

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-09 00:19

"Mogens" <no@mail.com> wrote in message
> Heidi wrote:
> Regn med
>
> Imho er det da alt for lang tid. Giv den 20-25 minutter, og lad den så
> hvile indpakket i stanniol + klæde et tilsvarende stykke tid.

Bacon skulle gerne være sprødt..

Kasper

Fra : Heidi

Dato : 28-12-09 14:51

Kasper wrote:
> "Mogens" <no@mail.com> wrote in message

> Bacon skulle gerne være sprødt..

Netop - og det bliver den altså ikke efter 25 minutter, med lige så lang
tid i staniol.
Vi har endnu aldrig oplevet at den bliver tør hvis vi tager den af
omkring de 60-62 grader i centrumtemperatur - og det er det vi går ud
fra, ikke stegetiden, som helt og holdent afhænger af størrelsen. Og den
bliver altså en del tykkere når den bankes flad og fyldes med så meget,
som vi normalt gør!

Vi prøver i øvrigt med kim rasmussens forslag på onsdag - det vil jeg
glæde mig til.

--
Heidi

Fra : Emil

Dato : 28-12-09 02:12

Mogens <no@mail.com> wrote:

>Heidi wrote:
> Regn med
>
>Imho er det da alt for lang tid. Giv den 20-25 minutter, og lad den så
>hvile indpakket i stanniol + klæde et tilsvarende stykke tid.

Begge metoder, samt de øvrige i tråden, vil sikkert give noget nær
samme, vidt forskellige, spiselige resultater.

Det er svært at rådgive andre, når man ikke fortæller om kødets
starttemperatur. Angives den ikke, må man gå ud fra
køleskabstemperatur på 5 grader.

Så er der grillens/ovnens temperatur, som jeg ikke i skrivende stund
har set nævnt i denne tråd. Her kan forskellen mellem uspiseligt råt
og uspiseligt overstegt nemt ligge.
Stol aldrig på en ovns termostat.
Mål i stedet ovnluftens temperatur _og_ kødets centrumtemperatur.
Så får man en chance, for at kunne forstå, hvad der foregår.
De fleste digitale stegetermometre viser bedre end -+ 2ºC, og det er
acceptabelt i de fleste situationer.

Heidi forbeholder sig størrelsen af mørbraden, og her er det ikke
vægten, men diameteren på det det tykkeste sted, som afgør
opvarmningstiden, sammen med ovennævnte faktorer.

Endelig har har ingen nævnt, hvor mørt kødet skal være. Skal det blot
være normalt spiseligt, er det tilstrækkeligt at centrumtemperaturen
kommer op på 60º som de fleste foretrækker det; men så er kødet ikke
helt mørt.
Mørningen fortsætter så længe kødet holdes ved de 60º, så det er
tiden, som bestemmer hvor mørt det bliver.
En time extra vil sædvanligvis være nok, to - tre timer vil være det
helt optimale. Længere tid vil nok gøre kødet mere mørt, men så
begynder "biddet - al dente" at forsvinde.
Der er altså rigeligt margin i tiden til gæstene kommer.

Hæver man kødets temperatur, vil det igen blive sejt. Og så hjælper
kun kogning/varmholdelse i lang tid, hvis kødet igen skal blive mørt
og spiseligt. Kødet ændrer så farve til gråt.
Så hold temperaturen - undgå at hæve temperaturen p.gr.a. panik.

Ovenstående kan tilberedes dagen i forevejen og sættes på køl, hvilket
kan være en god ting.

Umiddelbart før servering grilles, steges eller friteres de, så
barderingen bliver sprød. Ca. 3-4 min. på hver af de fire sider.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 28-12-09 03:37

> [...]

>andet mad skal vi have bikset sammen. Vi bliver 7, 2 børn og 5 voksne.

Så lav noget festligt mad.

Forretten kan være torskeretten fra Arla. Det er torskefisk (Sej, ja
al fisk kan bruges) i sur/sød yughurtdressing. Festlige farver og
virkelig god sammensætning. Ristet hvedebrød.

Næste forret kan være aspargessuppe. 2 ds, asparges á en tier, og et
bundt grønne asparges, så er den hjemme. Glem legering med æg, brug
blenderen, så kan den opvarmes på nemmeste måde. Ostebrød, grillede på
brødrister eller i ovn.

Svinemørbrædderne har du allerede fået svar på. Jeg ville nu hellere
lave dem som traditionelle mørbradsbøffer med brunede løg og
microovnsbagte kartofler, så kan gæsterne selv skrælle kartoflerne,

Mellemret af små blinis med halve eller kvarte 60º æg, lidt knasende
grønt, bladselleri, noget bittert, karse, samt lidt kød. Det kan være
sprødstegte rester af juleanden eller friterede kyllingrbryster, gerne
med en smule stegt bacon, som passer fint til ægget.

Desserten er vanilieis med chokoladeskum, som er lavet kun af vand og
chokolade.

Fra mit synspunkt ser det rimeligt ud, med en 5-retters menu til en
overkommelig pris. Opskrifterne haves.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-12-09 15:21

Emil <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
ol1gj5pthebunvbuh374b1jjcq4iuiuvr1@4ax.com

> [...]
> med en smule stegt bacon, som passer fint til ægget.
>
> Desserten er vanilieis med chokoladeskum, som er lavet kun af vand og

Bingo. Så let, festligt og billigt kan det gøres.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.