GPS til mc'en ?
Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 26-12-09 14:04

Hej NG.

Jeg er blevet enig med mig selv om at jeg gerne vil have en ny GPS til
mc'en,altså engang i Januar, de kommer vel på tilbud , har haft en Garmin
2610 i flere år, men nu er kort matrialet blevet forældet og det er sidste
år i år, at Garmin laver nyt kort til den model, så jeg kunne jo bare købe
det sidste nye kort og så vente et par år med at købe en ny ...............

Men hvis nu man alligevel osv.osv....... hvad er der så for og imod følgende
modeller, kom meget gerne med nogle indput...........

Garmin Zumo 550 Europa til ca. 3500.- kr.
Garmin Zumo 660 Europa til ca. 3900.- kr.
TomTom Rider 2 Europa til ca. 3900.- kr.

De er alle fundet hos pixmania.com

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : CL

Dato : 26-12-09 14:14

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> [...]
>
> Garmin Zumo 550 Europa til ca. 3500.- kr.
> Garmin Zumo 660 Europa til ca. 3900.- kr.
> TomTom Rider 2 Europa til ca. 3900.- kr.

Hvis du også har båd.
http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1561&gclid=CN2xrtWW9J4CFcor3godzSo5MA

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 26-12-09 14:22

"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i meddelelsen

> Hvis du også har båd.
> http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1561&gclid=CN2xrtWW9J4CFcor3godzSo5MA

Nej-nej................ jeg bruger den ikke så ekstremt.......

http://www.youtube.com/watch?v=iu0qr8tz5-8

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Sir1

Dato : 26-12-09 06:28

On 26 Dec., 14:03, "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> wrote:
> [...]
>
> Garmin Zumo 550 Europa til ca. 3500.- kr.
> Garmin Zumo 660 Europa til ca. 3900.- kr.
> TomTom Rider 2 Europa til    ca. 3900.- kr.

Som altid vil jeg anbefale TomTom. Efter min mening er den mere
brugervenlig og de foreslåede ruter bedre. Men hvis du er vant til
Garmin er det muligvis ikke af betydning. Min søster har haft Garmin
gennem nogen tid, og når vi sammenligner ruter er jeg altid bedre
tilfreds med den TomTom foreslår.
En ting synes jeg dog i særdeleshed taler for TomTom, nemlig at der
med Rider'en følger (det uundværlige) headset!
Jeg har selv kørt med Rider i 3 år og med TomTom Navigator i 5 år og
er yderst tilfreds.

Fra : Per V. Misser

Dato : 26-12-09 18:38

Hej
> [...]
med Rider'en følger (det uundværlige) headset!
Jeg har selv kørt med Rider i 3 år og med TomTom Navigator i 5 år og

Dette er jeg enig i. I TomTom Rider 2s pris er Cardo headset til
hjelm-påbygning inkluderet, så reelt bliver Garmin dyrere. Det fungerer fint
at få instruktionerne i øret, så man ikke behøver at fjerne blikket fra
kørslen.
Jeg købte min for et lille år siden på "Swupti" som havde den bedste pris.
Samtidig et monteringssæt til bilen, så den fungerer begge steder. I bilen
med højttaler, når der er sat strøm til.
Den connecter også fint til mobilen med Bluetooth, og importerer
telefonbogen, så det er muligt at ringe op og besvare opkald og SMSse via
Riders skærm. Det fungerer fint, men jeg har valgt at deaktivere det af
hensyn til kørslen.
Min Rider har aldrig taget fejl af kørebanerne på motorvej i Tyskland, og
heller ikke forledt til forkert udkørsel af rundkørsler, så opdaterings
hyppigheden på positionen er udmærket

--

Per V. Misser
CX500E82

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-09 15:20

" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Garmin Zumo 550 Europa til ca. 3500.- kr.
> Garmin Zumo 660 Europa til ca. 3900.- kr.
> TomTom Rider 2 Europa til ca. 3900.- kr.

Hej Kompis

Du er velkommen til at prøve mine Garmin (550-660) da jeg har begge dem du
spørger efter...
TomTom ved jeg ikke noget om

/Bo

Fra : Casper

Dato : 26-12-09 08:20

> Garmin Zumo 550 Europa til ca. 3500.- kr.
> Garmin Zumo 660 Europa til ca. 3900.- kr.
> TomTom Rider 2 Europa til    ca. 3900.- kr.

Jeg kender ikke noget til TomTom, jeg har en Zumo 500 som er ok - ikke
genial, men efter at Garmin besluttede sig for at lave GPS'er for
slutbrugere og ikke nørder, har de fjernet en del af de interessant
funktioner.

Ang. 660'eren så skulle du tage et kig her: http://www.zumoforums.com/index.php?action=forum
- der er en del problemer med Bluetooth, og andre ting.

Jeg vil anbefale en Zumo 550.

Casper

'06 - R1200GSA

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 28-12-09 10:59

> [...]
http://www.zumoforums.com/index.php?action=forum
> - der er en del problemer med Bluetooth, og andre ting.

Vedr. 660
- der er kommet en opdatering den 4. december, som skulle rette blandt
andet problemer med Bluetooth, om den så virker, ved jeg ikke, da jeg
ikke bruger BT.
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=4467

Fra : Casper

Dato : 28-12-09 03:23

On Dec 28, 10:58 am, Niels Rasmussen <boell...@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> - der er kommet en opdatering den 4. december, som skulle rette blandt
> andet problemer med Bluetooth, om den s virker, ved jeg ikke, da jeg

Jeg ved kun hvad andre siger - det er svjv meget afhængig af hvilken
telefon man har.

Casper

Fra : Bo

Dato : 26-12-09 22:56

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Garmin Zumo 550 Europa til ca. 3500.- kr.
> Garmin Zumo 660 Europa til ca. 3900.- kr.
> TomTom Rider 2 Europa til ca. 3900.- kr.

Hej Dennis

Tomtom Rider II står til ca. 3650 kr. hos Louis (479 EUR + 8 EUR i porto), og det
er incl. bilmonteringsholder.
Fås også uden bilmonteringsholder til 449 EUR.
http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10059182 med bilholder

http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10001512 uden bilholder

Måske et bedre køb end hos Pixmania, der tidligere er blevet skældt ud på div.
debatfora for deres mangelfulde
håndtering af reklamationer, men det kan selvfølgelig være blevet bedre.

/Bo

Fra : Per V. Misser

Dato : 26-12-09 23:23

Hej

> [...]
> debatfora for deres mangelfulde
> håndtering af reklamationer, men det kan selvfølgelig være blevet bedre.

Rider 2 står hos Wupti til 3699,- Det er med Cardo, men ikke med
bilmonteringsholder (hvor højttaleren er placeret) og cigarettænder-lader.
Louis´s beskrivelse er uhyggeligt præcis ift. jeg købte hos Wupti for et
lille år siden.
Derfor er Louis tilbud (3650,-) incl bilmontrering særdeles attraktivt i
mine øjne.

--

Per V. Misser
CX500E

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-12-09 10:12

Dennis Hellan Pedersen skrev den 26 dec 2009 i

> Hej NG.
>
> Jeg er blevet enig med mig selv om at jeg gerne vil have en ny GPS
> til mc'en,altså engang i Januar, de kommer vel på tilbud , har

TomTom scorer højest i TÆNKs test - Garmin ender langt nede i rækken -
har selv en Garmin 550 over 4 år, og har været overvejende tilfreds,
men har desværre også oplevet "mærkelige" ting med den. Min næste GPS
bliver en TomTom.

Klippet fra TÆNKs test:
Her kan du få nogle af de overordnede fordele og ulemper ved de
forskellige mærker inden for gps. De er skrevet med udgangspunkt i den
seneste nye modeller fra efteråret 2009.
Det er sværere at finde noget generelt om et mærke på tværs af alle
testede produkter – der er altid en model eller flere der stikker ud.

Tom Tom
Starter hurtigt op, og finder hurtigt satellitterne. Rigtig god
stemmevejledning under kørsel. Meget langsom til at beregne lange
ruter.
Gode informationer på skærmen. Er meget overfølsom over for skarpt lys.
Det burde være lidt nemmere at indtaste destination og ændrer
indstillinger.
God konstruktion, og modstandsdygtig overfor ridser, men softwaren er
ikke altid helt stabil.
Sikkerheden er rigtig god med advarsler og sikker køretilstand.

Navigon
Starter hurtigt op, og kvaliteten af rutedannelsen er god. Der er god
vejledning under kørsel – både stemme og grafisk. Det tager for lang
tid at finde satellitter og beregne ruter.
Nemt at indtaste destination og ændrer indstillinger. Brugervenligheden
er generelt god, men en mindre god responshastighed trækker meget ned.
Desuden er manualen ringe.
Skærmen er overfølsom over for ridser.
Der er knap så gode sikkerhedsadvarsler og ingen sikkerhedstilstand
under kørsel, hvilket trækker ned.

Garmin
Danner hurtigt en rute. God stemmevejledning under kørsel. Mulighed for
brændstofbesparende rute.
Langsom opstartstid trækker ned i bedømmelsen.
Rigtig god responshastighed, men generelt er brugervenligheden ikke i
top. Indtastning af destination får kun middel karakter, og manualen er
ringe.
Softwaren er meget stabil. Skærmen er ikke så modstandsdygtig over for
ridser.
God sikkerhedstilstand under kørsel.

Mio
Starter hurtigt op, men langsom udregning af rute. Kvaliteten af ruten
er under niveau, og stemmevejledningen mindre god, hvilket trækker ned.
Mulighed for brændstofbegrænsende rute.
Brugervenligheden er ikke særlig god. Det er besværligt at ændrer
indstillinger og indtaste destination, hvilket begrænser bedømmelsen
for brugervenlighed.
Meget stabilt software.
Der er ingen sikkerhedstilstand under kørsel.
Tidligere testede Mio-modeller har klaret det væsentligt bedre end den
seneste nye.

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-12-09 10:35

Arne Lorenzen skrev:
> [...]
> Der er ingen sikkerhedstilstand under kørsel.
> Tidligere testede Mio-modeller har klaret det væsentligt bedre end den

Nu her jeg selv boget den en del på "Tænk" også da jeg købte GPS. En af
de ting der virkelig gør en forskel i deres test (de lange lister med
bedømmelser/pointgivning af produkterne - ikke teksten) er alt det
unødige lort men får med, á billedfremviser, kaffemaskine, bla. bla.
Det trækker i min bog volsomt ned i lødigheden af testen, for det bør
være primærfunktionen á GPS der først og fremmest trækker pointene, ikke
de unødvendige bifunktioner.
Det sagt er Tænks tests generelt temmeligt gode og aldeles grundige.

.... jeg endte op med Garmin, for ustabil software, og en skærm der er
overfølsom for lys, trækker i min bog langt mere ned end "lang
opstartstid"... oselv om det er aldeles sjældent jeg benytter den så er
jeg egentlig genske tilfreds, den har ihvertfald løst de
navigationsopgaver jeg har stillet den godt, og TMC har endog reddet mig
fra en mega kø

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-12-09 12:08

Jeg er bruger af forskellige Garmin produkter og har været det i lang
tid. Jeg har kørt med TomTom i bil og TomTom virker ganske fortrinligt
til at finde adresser og er en fin "kone GPS". Det der gør Garmin
uforligneligt i min bog er den software (Mapsource) der følger med. Her
kan man planlægge ruter hjemmefra og så smide dem ind i GPS'en og køre
turen. Derudover kan man også uploade den rute man har kørt, og så
redigere i den og gemme den til senere brug. Det kan de andre ikke og
derfor er Garmin GPS'en til mig.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-12-09 12:19

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
> [...]
> turen. Derudover kan man også uploade den rute man har kørt, og så
> redigere i den og gemme den til senere brug. Det kan de andre ikke og

Lige de "ekstra" featuren her jeg også haft glæde af

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : CBR-DK

Dato : 27-12-09 14:02

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Med "Tyre" (Trace Your Route Everywhere) - et gratis program - kan du også
planlægge en rute og så lægge den på din TomTom.

http://www.janboersma.nl/gett/index.php

Det fungerer upåklageligt.
Planlagde faktisk flere af køreturerne i Alperne i sommers hjemmefra med
"Tyre" og det fungerede bare.
Programmet er faktisk så eftertragtet at det nu også er gjort "kompatibelt"
med Garmin.

Det eneste jeg (måske) kan savne på min TomTom Rider 2 er den nævnte
mulighed for at uploade en kørt tur.

Mvh. Kim/Tårnby MC78
CBR1100XX med sprøjt

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-12-09 14:15

CBR-DK skrev den 27 dec 2009 i

> Med "Tyre" (Trace Your Route Everywhere) - et gratis program - kan
> du også planlægge en rute og så lægge den på din TomTom.
>
> http://www.janboersma.nl/gett/index.php

Mener også at Mapsource er freeware (eller tæt på? og kan anvendes
på en TomTom - og der er jo også Rutenplaneren fra MOTORRAD til alle
mulige GPSér med op til 99 viapunkter.

Det der med Garmins mulighed for at mappe kørte ruter var jeg også
fascineret af i starten, men har ikke rigtigt fået det brugt, rent
bortset fra at det ikke rigtig spiller, der er huller i ruterne når man
kommer hjem.

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-12-09 08:42

CBR-DK wrote:

> [...]
> "Tyre" og det fungerede bare.
> Programmet er faktisk så eftertragtet at det nu også er gjort "kompatibelt"

Hvis det fungerer på min HTC med tomtom6 så skylder jeg dig stor tak for
det link!

--
vh
Torben

Fra : Søren Larsen

Dato : 30-12-09 12:50

Torben Scheel skrev:

> Hvis det fungerer på min HTC med tomtom6 så skylder jeg dig stor tak for
> det link!

Det fungerer ihvertfald fint på min gamle PDA med TomTom5, så mon ikke.
Er iøvrigt helt enig; det er et fantastisk program - helt klart en
donation til udvikleren værd

/Søren

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-01-10 09:28

Søren Larsen wrote:

> Det fungerer ihvertfald fint på min gamle PDA med TomTom5, så mon ikke.
> Er iøvrigt helt enig; det er et fantastisk program - helt klart en
> donation til udvikleren værd
>
> /Søren

Jeg har smidt en rute fra hjemmesiden over uden problemer (der er sgu et
par interessante sjællandske ruter på hans side) - mangler at teste en
hjemmelavet google earth rute. Men indtil videre succes!

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-01-10 09:56

Torben Scheel wrote:

> Jeg har smidt en rute fra hjemmesiden over uden problemer (der er sgu et
> par interessante sjællandske ruter på hans side) - mangler at teste en
> hjemmelavet google earth rute. Men indtil videre succes!

Nu også en lang Google Earth rute overført (96 waypoints) - gemt fra
Google Earth som kmz fil - åbnet i Tyre, delt op i to itn filer (for
mange waypoints, begge overført til tomtom direkte fra Tyre. Keine
hexerei

--
vh
Torben

Fra : CBR-DK

Dato : 05-01-10 18:16

> [...]
> Google Earth som kmz fil - åbnet i Tyre, delt op i to itn filer (for mange
> waypoints, begge overført til tomtom direkte fra Tyre. Keine hexerei

Glad for at se at du fik glæde af linket

Personligt ville jeg ikke have samme glæde af TomTom Rider'en hvis ikke jeg
havde fået kendskab til "Tyre".
Allerede nu er der lagt flere ruter ind til sommerferien 2010 (Alperne) -
mums
hvor jeg glæder mig.

mvh. Kim/Tårnby MC78
CBR1100XX med sprøjt

Fra : Richard

Dato : 27-12-09 05:53

On 27 Dec., 12:08, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:

> Det der gør Garmin
> uforligneligt i min bog er den software (Mapsource) der følger med.

Er Mapsource kommet ud af beta-fasen? - min 2008-version ligner et
Windows 3.11-program og opfører sig nogenlunde lige så. Fx ingen drag
and drop mellem vinduer, når punkter skal læges ind etc.

Sammen med den forvirrende hukommelsesstyring og den manglende evne
til at finde ind på en indlagt rute, man har afviget fra, de
alvorligste fejl ved min Garmin Zumo 450 IMHO

Ville sikkert prøve en Tom-Tom næste gang - eller blot købe en Garmin
eTrex, hvis/når Zumoen går i stykker...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Casper

Dato : 27-12-09 07:18

On Dec 27, 2:15 pm, Arne Lorenzen <arne.loren...@fjerngmail.com>
wrote:

> Mener også at Mapsource er freeware (eller tæt på? og kan anvendes
> på en TomTom - og der er jo også Rutenplaneren fra MOTORRAD til alle
> mulige GPSér med op til 99 viapunkter.

Mapsource er "frit", men kortet matrialet er ikke.

> [...]
> fascineret af i starten, men har ikke rigtigt fået det brugt, rent
> bortset fra at det ikke rigtig spiller, der er huller i ruterne når man

tiploggen kan bruges til mange interessante ting, det jeg bruger mest
er at kombinere waypointes med billeder (exif), da jeg tit glemmer
hvor jeg tog billederne...

Casper

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 31-12-09 12:22

Hej.

Takker for de forskellige indspark, hemmmm........lige i øjeblikket er jeg
nok mest til TomTom, såån bare for at prøve noget nyt

--
Mvh.
Dennis Pedersen