ufattelig langsom mac os 9 på net
Fra : Henrik Enslev

Dato : 26-12-09 20:53

Hej

Vi har to runde iMacs til børnene hvorpå de spiller. de har begge system
9, den ene også 10.3. Når jeg starter i 10.3 og derefter 9 i classic
beder den om at 9 bliver opdateret i 9.2.2. Dette kan kun lade sig gøre
med opstart i 9.
Når jeg så i 9 går på nettet for at hente opdateringerne går downloads
ufatteligt langsomt, ca en time pr stk (9.1, 9.2 og 9.2.2).
Derefter prøvede jeg at hente dem på min powerbook, tjups lynhurtigt,
men da jeg overførte dem på en usb pind blev de forvandlet til
"PC-filer" og ikke brugbare for os 9.

Nå men spørgsmålet er i al sin enkelthed om der endnu er nogen der har
et bud på, hvorfor en iMac med 9 og internet explore 5 er så ufatttelig
langsom. (jeg skal jo også breuge explore for at kunne hente fx iCab)

Og gpd jul til alle

Vh Henrik

--
Henrik Enslev (2500)
henslev snawel a gmail punktum com

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-12-09 21:04

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> et bud på, hvorfor en iMac med 9 og internet explore 5 er så ufatttelig
> langsom. (jeg skal jo også breuge explore for at kunne hente fx iCab)

Er det ikke en af de Mac'er, som du har fået via mig?

Umiddelbart vil jeg mene at det er Apple, som ikke har åbnet for
sluserne til OS 9 opdateringer, da der sikkert ikke er mange som henter
dem.

Der findes servere, som er sat op til det ene formål at teste hastighed.
Find sådan en og hent og send en test fil via ftp og så kan du se om der
er noget galt med dit netkort eller OS 9 på din iMac.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Enslev

Dato : 26-12-09 22:03

> [...]

> Find sådan en og hent og send en test fil via ftp og så kan du se om der
> er noget galt med dit netkort eller OS 9 på din iMac.

Det er nok ikke en hardwarefejl eftersom samme masikne er ok når jeg
kører 10.3, Også gik det fint da jeg hentede samme fil på g4 med safari.
Den ene af dem hopper også hele tiden fra sin netopstilling, så den kan
værre på nettet, men et øjeblik efter kan den ikke forbinde, og giver en
Ip ned 169..xxx hvilket jeg har set på nettet betyder at den ikke kan
finde en god ip adresse.

Nu har jeg fået begge opdateret til 9.2.2, og de bruges kun til at
spille børnespil på, så undersøgelsen slutter nok her for mit
vedkommende.

Tak for svar.

Vh Henrik

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-12-09 21:18

> [...]

> Derefter prøvede jeg at hente dem på min powerbook, tjups lynhurtigt,
> men da jeg overførte dem på en usb pind blev de forvandlet til

Du skulle have overført dem med arkivdeling over ethernet. Eller Target
mode + Firewire.

> Nå men spørgsmålet er i al sin enkelthed om der endnu er nogen der har
> et bud på, hvorfor en iMac med 9 og internet explore 5 er så ufatttelig
> langsom. (jeg skal jo også breuge explore for at kunne hente fx iCab)

Jeg mindes svagt at jeg altid skulle have fat i links og paste dem ind i
en download manager for at få maksimal download hastighed da jeg kørte
OS8.6. Og det var over ISDN! Den hed Monica - opkaldt efter praktikanten
der blev berømt på at suge.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 01:32

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Du skulle have overført dem med arkivdeling over ethernet. Eller Target
> mode + Firewire.

G3 maskiner kan ikke køre i target mode, så det er enten arkivudveksling
via ethernet eller Mac formattteret UsB stick, hvis man vil være sikker
på at undgå datatab.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 12:27

> G3 maskiner kan ikke køre i target mode

Der er et par G3 maskiner som kan, f.eks. en masse af iMac'erne, iBooks
og PowerBook G3. (eller sagt på en anden måde, de fleste af dem der har
FireWire indbygget)

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-12-09 13:09

> Der er et par G3 maskiner som kan, f.eks. en masse af iMac'erne, iBooks
> og PowerBook G3. (eller sagt på en anden måde, de fleste af dem der har
> FireWire indbygget)

Jeg forstod "runde iMacs" som iMac G4. MHT G3 og target mode, så er det
da kun PowerMac G3, der har FireWire uden target mode.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 14:12

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Jeg forstod "runde iMacs" som iMac G4. MHT G3 og target mode, så er det
> da kun PowerMac G3, der har FireWire uden target mode.

Der er nu også flere af 'de runde iMacs' - altså CRT iMacs, der har
Firewire - fx. alle SE modellerne. De kan heller ikke... Jeg HAR prøvet...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 14:08

Thomas von Hassel wrote:

> Der er et par G3 maskiner som kan, f.eks. en masse af iMac'erne, iBooks
> og PowerBook G3. (eller sagt på en anden måde, de fleste af dem der har
> FireWire indbygget)

Hvilke? - Nej, de kan lige netop ikke starte i target mode. Du kan fx.
ikke starte en anden G3/G4 med en Lombard/Pismo som target disk, hvis nu
lige dit DVD drev er stået af og du altså skal have installeret
dit-eller-dat.

Omvendt kan du bruge en Pismo 500 som source og en G4/G5 som target
disk, men ikke hverken Wallstreet eller Lombard. Ingen stationære G3 kan
være target disk. - Det er faktisk noget af det første, jeg prøver, hvis
der kommer en eller anden med en G3, som ikke vil starte op...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 14:49

> [...]
> ikke starte en anden G3/G4 med en Lombard/Pismo som target disk, hvis nu
> lige dit DVD drev er stået af og du altså skal have installeret

Hvem snakker om at boote fra en target disk mode mac ?

her er den officielle liste:

<http://support.apple.com/kb/HT1661>

og en "iMac (Summer 2000) and all models introduced after July 2000"

er alle G3 modeller ...

Hvorfor er det lige du prøver at få det til at se ud som om du ved alt
og intet af de vi andre siger passer ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 16:18

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> er alle G3 modeller ...
>
> Hvorfor er det lige du prøver at få det til at se ud som om du ved alt

Slap lige af! - Jeg får stadig 'kunder', der kommer med deres gamle
maskiner, fordi de véd, at jg som regel kan klare det, når det gælder
software - næsten uanset, hvad der er galt. Går de til andre - butikker
og de såkaldt professionelle, får de bare at vide, at det skam ikke kan
repareres eller betale sig at reparere.

Og så har jeg altså siddet og mange gange bøvlet med sådanne maskiner -
også dem, der iflg. den liste, du henviser til, skulle kunne starte i
target mode. Men det kan de altså bare ikke! - Og det er komplet
ligegyldigt hvilken af metoderne, du bruger - inde fra 'Startdisk' eller
via ALT tasten.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-09 16:30

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> software - næsten uanset, hvad der er galt. Går de til andre - butikker
> og de såkaldt professionelle, får de bare at vide, at det skam ikke kan

Det er nok fordi du ikke skal leve af det.

Er tid gratis, kan alt lade sig gøre.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 17:00

> [...]
> software - næsten uanset, hvad der er galt. Går de til andre - butikker
> og de såkaldt professionelle, får de bare at vide, at det skam ikke kan

Og hvad betaler dine kunder ?

> [...]
> target mode. Men det kan de altså bare ikke! - Og det er komplet
> ligegyldigt hvilken af metoderne, du bruger - inde fra 'Startdisk' eller

Du blander stadig target disk mode sammen med også at kunne _boote_ fra
en target disk mode mac sammen.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 17:21

Thomas von Hassel wrote:

> Og hvad betaler dine kunder ?

Alt fra en æske chokolade over en flaske vin til en god middag, samt
selvfølgelig nettoudgifter, hvis der fx. skal en ny HD i...

> Du blander stadig target disk mode sammen med også at kunne _boote_ fra
> en target disk mode mac sammen.

Nej! - Jeg snakker om _begge_ dele altså både at kunne boote en G3 i som
sourfce disk, men også at boote en anden maskine fra en G3 for at få
G3'erens HD op som ekstern disk.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 17:24

> Alt fra en æske chokolade over en flaske vin til en god middag, samt
> selvfølgelig nettoudgifter, hvis der fx. skal en ny HD i...

Der har du nok forklaringen ...

> Nej! - Jeg snakker om _begge_ dele altså både at kunne boote en G3 i som
> sourfce disk, men også at boote en anden maskine fra en G3 for at få
> G3'erens HD op som ekstern disk.

Alle de maskiner på Apple's list kan startes som Target disk mode ved at
holder T nede under start ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 20:16

On 27.12.09 17:24, Thomas von Hassel wrote:

> Der har du nok forklaringen ...

Forklaring på hvad?

> Alle de maskiner på Apple's list kan startes som Target disk mode ved at
> holder T nede under start ...

Beklager, men det kan de altså bare ikke! - Kort før jul havde jeg en
B&W G3 herude, der skulle totalrenoveres mht. systemer. Det kan ikke
lade sig gøre at starte den som target disk. Jeg har også prøvet at gøre
det med en iMac 400DV SE - heller ikke den kan startes som target disk.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 20:32

> Forklaring på hvad?

hvorfor de kommer til dig med deres OS 9 maskiner ... de vil nok ikke
betale de 1200,- i timen som de skal betale ude i byen...

Jeg kender få der ingen der afviser kunder i døren ..

> [...]
> lade sig gøre at starte den som target disk. Jeg har også prøvet at gøre
> det med en iMac 400DV SE - heller ikke den kan startes som target disk.

Og ? .. hvad er din pointe ... B&W G3 er heller ikke på listen ...

og hvilken firmware havde dein iMac 400 ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 22:49

Thomas von Hassel wrote:

> hvorfor de kommer til dig med deres OS 9 maskiner ... de vil nok ikke
> betale de 1200,- i timen som de skal betale ude i byen...
>
> Jeg kender få der ingen der afviser kunder i døren ..

Tja, eller måske er det også, fordi jeg en af dem, der virkelig kender
noget til OS 9.x, - og stadig bruger det. - Faktisk er der også kommet
nogle, som er blevet henvist til mig bl.a. fra Humac...

> Og ? .. hvad er din pointe ... B&W G3 er heller ikke på listen ...
>
> og hvilken firmware havde dein iMac 400 ?

Kan ikke huske nummeret, men det var den nyeste. Den kørte både 9.2.2 og
10.3.9.

Det underlige med nogle af de modeller er, at jeg fx. godt kan bruge en
B&W G3/450mhzRev.C (har selv haft en sådan med 10.4.6) som source og en
Pismo 500 som target disk, men ikke en Lombard 400.

Ligeledes har jeg startet en B&W G3/900mhz (opr. 450mhzRev.C) med en
PowerLogix CPU som target disk, men ikke en tilsv. G3/800mhz (opr.
400mhzRev.B Server) med en Sonnet CPU...

Min hovedpointe er, at du ikke kan regne med, hvad der står på de
lister, men er nødt til at prøve dig frem i hvert enkelt tilfælde.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 22:53

> [...]
> nogle, som er blevet henvist til mig bl.a. fra Humac...

> Kan ikke huske nummeret, men det var den nyeste. Den kørte både 9.2.2 og

_læs_ nu hvad jeg skriver ... firmware er jo ikke det samme som
styresystem. Iflg. Apple's liste skal Slot loading iMacs have firmware
større end et vist revisions nummer før Firewire target disk mode
virker.

> Det underlige med nogle af de modeller er, at jeg fx. godt kan bruge en
> B&W G3/450mhzRev.C (har selv haft en sådan med 10.4.6) som source og en
> Pismo 500 som target disk, men ikke en Lombard 400.

hvad betyder "source" er det det vi andre kalder host ?

> [...]
>
> Min hovedpointe er, at du ikke kan regne med, hvad der står på de
> lister, men er nødt til at prøve dig frem i hvert enkelt tilfælde.

Når du begynder at snakke om maskiner som er CPU opgraderet så er alle
"bets off" så at sige ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 23:25

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> styresystem. Iflg. Apple's liste skal Slot loading iMacs have firmware
> større end et vist revisions nummer før Firewire target disk mode

Det er vist dig, der ikke læser. Sætningerne er adskilt af et punktum,
og jeg giver blot en opl. om, hvilket systemer, der er/var installert på
maskinen.

> hvad betyder "source" er det det vi andre kalder host ?

Kald det host eller source, begge ord bruges i flæng...

> Når du begynder at snakke om maskiner som er CPU opgraderet så er alle
> "bets off" så at sige ...

Ikke når CPU opgraderingen kræver drivere for at køre ved den nye
hastighed. Hvis drivere ikke er installeret, reg. CPU'en kun som værende
lig med den originale.

Eneste undtagelse her er PowerLogix PowerForce45 Type II i hhv. 900mhz
og 1100mhz. Hvis drivere ikke er installeret på maskinen med OS 9.x,
registreres maskinerne altid som værende 300mhz uanset original CPU.
Dette gælder for OS 9.x til og med OS X 10.3.9. Fra og med OS X 10.4.0
kræves der ingen drivere, så her registreres maskinen med den aktuelle
CPU. Også med OS 9.2 installeret som classic envirement. Hvis den skal
kunne boote i OS 9.x, skal drivere installeres, og så registreres de
stadig som værende med orig. CPU, hvis drivere /IKKE/ er installeret.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 23:36

> Det er vist dig, der ikke læser. Sætningerne er adskilt af et punktum, og
> jeg giver blot en opl. om, hvilket systemer, der er/var installert på
> maskinen.

ja .. men jeg spurgte specifik efter firmware, da Apple's KB artikel
netop nævner firmware version som et krav for at firewire target disk
mode virker på netop slot load iMacs ... hvorfor skal du så begynde at
ævle om styresystem som i den her forbindelse er komplet ligegyldig ?

> Kald det host eller source, begge ord bruges i flæng...

hvilket er forkeert da de to ord betyder noget forskelligt ..

> [...]
> OS 9.x, skal drivere installeres, og så registreres de stadig som værende
> med orig. CPU, hvis drivere /IKKE/ er installeret.

og endnu en masse information som heller ikke har relevans i den her
tråd ..... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 23:23

Henrik Enslev wrote:
> [...]
> Derefter prøvede jeg at hente dem på min powerbook, tjups lynhurtigt,
> men da jeg overførte dem på en usb pind blev de forvandlet til

De fleste iMac er kun med 10mbit ethernet, og ja, det er dræbende langsom...

At filerne bliver ødelagte på en USB stick er desværre ikke unormal for
classic filer. Apple har lavet den dumhed, at de har lavet filerne som
.img filer og ikke som .sea eller .sit, så de umiddelbart bare skal
pakkes ud på den computer, hvor de skal anvendes. Lægger du en .img fil
på en USB stick, der er DOS/FAT32 formatteret sker det ofte, at
resourceforken ganske enkelt strippes væk i overførslen.

Man kan omgå problemet ved at bruge fx. DropStuff eller StuffIt ver.
mindre end 9.x og så lave en .sea fil af det .img fil, du har
downloaded, overføre den til en USB stick og pakke den ud på iMac'erne.

Du kan jo også blot formattere en USB stick som HFS+, men kan være
usmart, hvis det bruges på flere platforme og der ligger andre data på
sticket.

> Nå men spørgsmålet er i al sin enkelthed om der endnu er nogen der har
> et bud på, hvorfor en iMac med 9 og internet explore 5 er så ufatttelig
> langsom. (jeg skal jo også breuge explore for at kunne hente fx iCab)

Ja, IE er langsom, og med et 10mbits kort bliver det endnu langsommere.
Da jeg kørte ren OS 9.x brugte jeg Mozilla WaMCom 1.3.1 eller Mozilla
1.1.12. WaMCom findes både i en OS 9.x og OS X version. Det er et
alt-i-et - altså både web, mail og news. Mozilla 1.1.12 er kun til OS
9.x. iCab 3.x er også klart hurtigere og bedre end IE 5.

> Og gpd jul til alle

I lige måde!

mvh . Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 27-12-09 01:40

> De fleste iMac er kun med 10mbit ethernet, og ja, det er dræbende langsom...

Ikke i forhold til de flestes internettforbindelser. Hvis du har en
internettforboindelse på f.eks. 5 mbps, så er det jo uansett bare
halvparten av 10. Å laste ned en oppdatering skal uansett ikke ta mange
sekundene (eller minuttene, med noen av de store for Mac OS X). Og merk
at han sier at det går hurtigere på samme maskin under Mac OS X 10.3.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 02:07

Jon wrote:

> [...]
> sekundene (eller minuttene, med noen av de store for Mac OS X). Og merk
> at han sier at det går hurtigere på samme maskin under Mac OS X 10.3.

Hm, den overså jeg, at det var på _samme_ maskine. Men IE er stadig
noget af en flaskehals ved download... Men jeg kommer til at tænke på,
at der let kan være en flaskehals mere ved OS 9.x. Hvis iMac'erne
samtidig er i et lokalt netværk, /skal/ AppleTalk være aktiv på OS 9.x,
- og DET er virkelig noget, der trækker tænder ud...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Enslev

Dato : 27-12-09 09:39

Hvis iMac'erne
> samtidig er i et lokalt netværk, /skal/ AppleTalk være aktiv på OS 9.x,
> - og DET er virkelig noget, der trækker tænder ud...
>
> mvh. Erik Richard

Det tror jeg nok jeg har fundet på at slå fra, da jeg tænkte at de ikke
skulle kommunikere indbyrdes. Det kan forklare hvorfor den ene er sådan
on - off. Det tjekker jeg.

Vh Henrik

Fra : Jon

Dato : 27-12-09 20:54

> Hvis iMac'erne
> samtidig er i et lokalt netværk, /skal/ AppleTalk være aktiv på OS 9.x,
> - og DET er virkelig noget, der trækker tænder ud...

Det kan da ikke stemme? En OS9-maskin i nett kan da godt benytte kun IP
(husk AppleShareIP, m.m.). AppleTalk trengte den da vel kun dersom den
eksplisitt skulle benytte det, til f.eks. print? Men du mener muligens
at dersom det benyttes fildeling ("peer-to-peer") så gikk det via
AppleTalk - det tror jeg stemmer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 22:59

Jon wrote:

> [...]
> eksplisitt skulle benytte det, til f.eks. print? Men du mener muligens
> at dersom det benyttes fildeling ("peer-to-peer") så gikk det via

Det sidste er korrekt. Men jeg kan ikke få kontakt til hverken min PM
9600 eller G3/1100mhz, hvis ikke AppleTalk er aktiv - uanset, om
arkivdeling/fildeling er slået til eller ej. Heller ingen kontakt til
min netværksprinter, hvis AT er passiv fra de to maskiner...

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 28-12-09 00:46

> [...]
> arkivdeling/fildeling er slået til eller ej. Heller ingen kontakt til
> min netværksprinter, hvis AT er passiv fra de to maskiner...

Hvis en av maskinene kjørte AppleShareIP Server, ville det fungert med
kun IP mot den. Jeg husker da godt at der i Velgeren (het den det på
dansk? Altså "Chooser") fantes en knapp som lot en spesifisere en
IP-adresse direkte fra klientens side. Printeren er vel sannsynligvis en
AT-basert printer? AT levde jo svært lenge som (nesten) kun
printer-sprog.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-12-09 01:01

Jon wrote:

> [...]
> kun IP mot den. Jeg husker da godt at der i Velgeren (het den det på
> dansk? Altså "Chooser") fantes en knapp som lot en spesifisere en

Kun standard indbygget AppleShare fra OS 9.x- ingen AppleShareIP /
AppleShare Pro. Det hele kørte (pt. er begge maskiner taget fra) i
ganske almindelig netværk med mine G4, MacPro, PowerBook og printer.

> Printeren er vel sannsynligvis en AT-basert printer? AT
> levde jo svært lenge som (nesten) kun printer-sprog.

Nej, printeren er en Brother HL-2070N, koblet op via alm. netværk med
egne drivere på OS 9.x og CUPS til OS X. Den kan også sættes op via
Apples Laserwriter 8 protokol, men jeg har valgt at bruge de medfølgende
drivere, der automatisk indsætter IP adresse i TCP/IP, da det er lettere
at håndtere.

mvh. Erik Richard