VNC viewer i Leopard
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-12-09 19:17

Jeg har en "hovedløs" G3 (Gossamer) med Mac OS 9, OT 2.7.4 og VNC Server
v0.1.5 (VNC Server skriver osse, det er en 3.3.3b2, aka Beta 3.0.1).
Denne kan jeg styre fra min Powerbook Pismo med Panther og VNC Viewer
Enterprise Edition, E4.2.9.

Nu har jeg opdaget, at Leopard (10.5.8) kommer med indbygget VNC viewer.
Problemet med den er:

1. Den "hovedløse" Mac G3 dukker ikke op i Finder under Netværk, som den
ellers skulle.

2. Når jeg så vælger Go -> Connect to Server i Finder og indtaster
"vnc://ip-adresse_på_G3en" kommer der (oftes kun) et skærmbillede med
tom sort bagrund frem i Screen Sharing. Vælger jeg Connection -> Close
og der efter Connection -> New og trykker på Connect (adressen står i
netværksbrowseren fra første forsøg) kommer skærmen frem igen og
indholdet på skrivebordet på G3en ruller pænt ned i skærmbilledet.

Hvad gør jeg forkert?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 26-12-09 20:03

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> netværksbrowseren fra første forsøg) kommer skærmen frem igen og
> indholdet på skrivebordet på G3en ruller pænt ned i skærmbilledet.

Kunne det ske din G3 er gået på screen saver og det du ser ved første
forbindelse er det faktiske skærmbilled, altså har du forsøgt og trykke
på en tast eller rykke på musen? Man kunne forestille sig, at dit andet
forbindelsesforsøg på en eller anden måde får sendt et wake-up og screen
saveren derfor ikke er aktiv i anden omgang.

Jeg bruger RealVNC Viewer op i mod den indbyggede VNC server på min
Mini, men det er 10.4.11 og ovenstående er basseret erfaringer med den
kombination.

Du kan evt. forsøge dig med Vine Server som et alternativ på server siden.

Mvh
Bruno

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-12-09 19:23

Bruno, Copenhagen - Denmark:

> [...]
> forestille sig, at dit andet forbindelsesforsøg på en eller anden
> måde får sendt et wake-up og screen saveren derfor ikke er aktiv i

Nej. Alt saver osv er slået fra. Jeg kan jo heller ikke vrikke med
musen, der er ingen mus

Sommetider skal der flere forsøg til, 5 - 8 idag.

Som f.eks den forneden her?

<http://www.testplant.com/downloads>

PÅ kun 218 KB?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 27-12-09 22:53

Axel Hammerschmidt wrote:

> Som f.eks den forneden her?
>
> <http://www.testplant.com/downloads>
>
> PÅ kun 218 KB?

Det lyder rigtig nok. Det som fylder i software er GUI, indkluderede
standardbiblioteker og den slags, så 218 KB går en lang vej. Et "Hello
World" program kan fylde fra få bytes til MB afhængig af hvad det er
skrevet i.

Jeg kan se du et andet sted forholder dig til hvornår softwaren er
skrevet, men det giver ikke så meget mening! OS 9 har stået stille i
lang tid og VNC er heller ikke nyt, så det kan sagtens være du intet
vinder ved det lidt nyere software. Der er måske endda tale om det er
nyt fordi det f.eks. er tilpasset nyere hardware og dermed mindre
optimalt end det gamle software.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 19:36

> [...]
> netværksbrowseren fra første forsøg) kommer skærmen frem igen og
> indholdet på skrivebordet på G3en ruller pænt ned i skærmbilledet.

Hvad hvis du starter forbindelen direkte fra Screen Sharing (starter
screen sharing programmer manuelt, det ligger i
/System/Library/CoreServices/)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-12-09 21:15

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Hvad hvis du starter forbindelen direkte fra Screen Sharing (starter
> screen sharing programmer manuelt, det ligger i
> /System/Library/CoreServices/)

Det gør desværre ingen forskel. Jeg valgte at låse Screen Sharing i
Docken.

Den VNC Server der starter på G3'en er AT&T versionen fra 2007.

Kunne det tænkes at Vine var bedre?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 21:20

> [...]
> Docken.
>
> Den VNC Server der starter på G3'en er AT&T versionen fra 2007.

fisk .. jeg har aldrig haft problemer med den indbygede VNC server ..
men det kan da prøves.

Men eftersom der jo kommer hul igennem efter et par forsøg så tror jeg
der er noget der falder i søvn på G3'eren som lige skal have lidt tid
til at vågne .. kunne jo være harddisken lige skal have tid til at
spinne op ..

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-12-09 22:13

> fisk .. jeg har aldrig haft problemer med den indbygede VNC server ..
> men det kan da prøves.

Indbygget server - da ikke i Mac OS 9?

Jeg tror jeg skipper Vine. Den - OS9vnc (servere) - jeg hentede var fra
2004 mens den AT&T VNC Server jeg bruger nu som sagt er fra 2007.

> [...]
> der er noget der falder i søvn på G3'eren som lige skal have lidt tid
> til at vågne .. kunne jo være harddisken lige skal have tid til at

Nu har jeg sat grafik bufferen på serveren - på G3'en - ned til 50 pct
og det hjalp - indtil videre...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 22:16

> Indbygget server - da ikke i Mac OS 9?

*suk* ... nej, jeg fik skrevet noget sludder ... havde overset at den
kørte OS 9 ... det får man ud af at læse for hurtigt ..

> [...]
> 2004 mens den AT&T VNC Server jeg bruger nu som sagt er fra 2007.

> Nu har jeg sat grafik bufferen på serveren - på G3'en - ned til 50 pct

godt :)

/thomas

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 28-12-09 20:09

I en lidt anden boldgade kan jeg anbefale LogMeIn, som kan køres fra
http://logmein.com . Det synes jeg har væsentligt bedre performance end VNC.

Et andet alternativ er TeamViewer, http://teamviewer.com
--
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-12-09 22:13

Kristian Risager Larsen <nospam@localhost.kezze.dk> wrote:

> I en lidt anden boldgade kan jeg anbefale LogMeIn, som kan køres fra
> http://logmein.com . Det synes jeg har væsentligt bedre performance end VNC.
>
> Et andet alternativ er TeamViewer, http://teamviewer.com

De hjælper jo ikke når det er på mit LAN, jeg skal forbinde til
serveren. Men tak for ideen.