Bagemaskine
Fra : Ukendt

Dato : 25-12-09 14:28

Hej Gruppe
Jeg går og overvejer om der skal en bagemaskine i huset,hvilket mærke
kan anbefales?

/gubbi

Fra : Linde

Dato : 26-12-09 16:37

"gubbi" skrev i meddelelsen
> Hej Gruppe
> Jeg går og overvejer om der skal en bagemaskine i huset,hvilket mærke
> kan anbefales?

Og apropos bagemaskine, så jeg lige de sælger en til 299 i min Aldi...nogen
der kender til den? Quiq eller Quickk hedder den vist.

Mvh
Linde

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 26-12-09 19:07

Linde forklarede:
> "gubbi" skrev i meddelelsen
>
> Og apropos bagemaskine, så jeg lige de sælger en til 299 i min Aldi...nogen
> der kender til den? Quiq eller Quickk hedder den vist.

Hvis HN havde haft én havde jeg nok købt én - vi har dog en
Panasonic SD-255 i forvejen

Hér er en test fra Politikken af lidt forskellige:

http://kortlink.dk/7a4t

Kiggede osse hos "Tænk og test" men det ser ikke ud til de har testet
nogen!?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Linde

Dato : 26-12-09 22:43

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Hvis HN havde haft én havde jeg nok købt én - vi har dog en Panasonic
> SD-255 i forvejen

Så et eller andet sted er der ikke den store forskel på de dyre og de
billige?

Mvh
Linde

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 26-12-09 22:51

Linde formulerede spørgsmålet:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Så et eller andet sted er der ikke den store forskel på de dyre og de
> billige?

Lige med bagemaskiner ved jeg ikke; vi (konen) har vist kun haft
Panasonic gennem tiden.

Men jeg er begyndt at købe hos HN hvis han har dét jeg skal bruge;
saftcentrifuger, pumpekander og hvad har vi alt.

Kvaliteten er bedre og prisen lavere end de mærkevarer vi hidtid har
købt.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 26-12-09 22:55

Hans Paulin (6310) skrev:

> Kvaliteten er bedre og prisen lavere end de mærkevarer vi hidtid

*hidtil*

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Linde

Dato : 26-12-09 23:13

> [...]
> saftcentrifuger, pumpekander og hvad har vi alt.
>
> Kvaliteten er bedre og prisen lavere end de mærkevarer vi hidtid har købt.

Hehe, ja okay. Nu har jeg ikke handlet så mange af denne slags varer hos
Harald, men det vil jeg da have in mente. I den tråd, jeg har nævnt i et
andet indlæg i tråden er det faktisk også gennemgående, at folk har de
billige bagemaskiner. Men hvad så med jeres dyre model, er konen rigtig godt
tilfreds eller lever maskinen en tilbagetrukket tilværelse i et køkkenskab
eller?

Mvh
Linde

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 26-12-09 23:19

Linde har bragt dette til verden:

> [...]
> tilfreds eller lever maskinen en tilbagetrukket tilværelse i et køkkenskab

Min kone har brugt den så sent som i dag

Nu spiser vi ikke brød længere men derimod salat; kun når der er gæster
som vi har nu kører den

Hun er godt tilfreds, men skulle igennem en omstillingsproces fra den
gamle maskine før det efter en 3 gange lykkedes hende at lave et godt
brød

Det skal dog siges at vi ikke hører til dem der spilder lang tid på at
læse brugsanvisninger

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-12-09 12:07

Hans Paulin (6310) wrote:

> Det skal dog siges at vi ikke hører til dem der spilder lang tid på at
> læse brugsanvisninger

Det var et lidt selvmodsigende udsagn.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-12-09 00:15

Hans Paulin (6310) wrote:

> Hér er en test fra Politikken af lidt forskellige:
>
> http://kortlink.dk/7a4t

Vi har en af mærket Quigg, som ud fra billedet i testen at dømme godt
kunne være magen til den fra Tefal (den som klarer sig dårligst). Sådan
er det jo tit at de sælges under forskellige navne. Vi købte den i Aldi
for 3-400 kr for et par år siden.

Men jeg synes testen er underlig. Dels er det noget vrøvl at man må
kasserere 3-4 skiver fordi der opstår huller i brødet efter dejkrogen.
Jovist kommer der et hul, men at kassere skiverne? Med mindre man har
fint selskab gør det da ikke noget at nogle af skiverne er lidt ujævne,
de smager jo lige godt af den grund.

Desuden bager den meget fine rugbrød - det er faktisk det vi bruger den
mest til! Vi bruger som regel solsikkeblandingen fra Amo.

Endelig er toppen ikke så ringe som de gør den til, og man behøver
absolut ikke at skære den fra.

PS. Det som betyder allermest for brødet er efter min mening
brødblandingen. Og ingen bagemaskinebrød kan hamle op med et godt
håndæltet brød bagt i en god ovn. Men i en snæver vending går det helt fint.

Martin

Fra : Hauge

Dato : 28-12-09 00:18

Martin Larsen skrev:
> Men jeg synes testen er underlig.

Nu skal man jo også passe på med at tage disse "tests" for serisøt, vi
kan jo ikke vide hvor "farvede" testerne er.. Der er jo gaver,
betalinger og golf-klubben, som jo tit er medvirkende til at en test går
i den "rette" retning.. Det er jo snart alt der foregår i disse klubber..

Mvh Hauge

Fra : Linde

Dato : 26-12-09 22:27

"gubbi" skrev i meddelelsen
> Hej Gruppe
> Jeg går og overvejer om der skal en bagemaskine i huset,hvilket mærke
> kan anbefales?
>
> /gubbi

Beklager at have kapret din tråd, gubbi...men overvejer det selv, efter
det tilbud i Aldi. Nu tror jeg næsten, jeg hopper på det, efter at have læst
denne lange tråd fra et andet forum: http://kortlink.dk/lav-det-selv/7a58 .
Der er en del om folks erfaringer med lidt forskellige mærker, fortrinsvis
billige, og også en del opskrifter og erfaringer.

Mvh
Linde

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-12-09 12:04

gubbi writes:

> Hej Gruppe
> Jeg går og overvejer om der skal en bagemaskine i huset,hvilket mærke
> kan anbefales?

Vi har en XBM3000 fra bagemaskinen.dk købt i Bilka for 500 kroner. Vi
er MEGET glade for den.

På et tidspunkt blev vi trætte af franskbrød bagt i den og begyndte
primært at bruge den til at ælte dej i. Det er dejligt nemt og den er
nem at vaske op bagefter.

Lillejuleaften blev den brugt til at lave pizzadej og det gik som
sædvanligt fint.

Brødene der blev bagt i den var fine og man kan justere på "farven",
så man kan få det som man vil have det.

Ulempen er at den larmer en del, men vores står i bryggerset hvor
døren alligevel altid er lukket, så det generer ikke os.

Mvh Trine

--
Så er vi klar med juletræer, pyntegrønt, havenisser, skulpturer,
Gjøltrolde, lys, gaveideer, Willow Tree, kurve og meget andet!

Fra : Linde

Dato : 31-12-09 14:49

"gubbi" skrev i meddelelsen
> Hej Gruppe
> Jeg går og overvejer om der skal en bagemaskine i huset,hvilket mærke
> kan anbefales?

Så kunne der lige være en "Quigg" bagemaskine fra Aldi i det ene hjørne af
indkøbsvognen, modelnummer MD 10259 fra Medion. Jeg regner med at tage den i
brug i morgen en gang, så skal jeg nok poste resultatet. I mellemtiden fandt
jeg denne rimeligt grundige test/personlige erfaring med maskinen, godt nok
på tysk: http://www.ciao.de/FIF_MD_10259_Brotbackautomat__Test_2954093

Vedkommende synes at være godt tilfreds med den, så nu må jeg se ad. Om ikke
andet skal der jo ikke bages mange brød i den, når et bagerbrød koster 25,-,
før den er tjent ind.

Mvh, og rigtig godt nytår
Linde

Fra : Linde

Dato : 12-01-10 06:43

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> i brug i morgen en gang, så skal jeg nok poste resultatet. I mellemtiden

Så har maskinen været i gang siden nytårsdag, og har bagt 6 brød, det 7. er
lige sat over i skrivende stund. Her følger så mine foreløbige erfaringer
med den.

Først og fremmest, så har den gjort, at jeg gider bage brød selv(hvis man da
kan kalde det det. Det er supernemt at sætte den i gang, når man ved
hvilket brød man vil have tager det 1-2 minutter. Det er et stort fremskridt
for mig, så allerede her er jeg overbevist om en bagemaskines berettigelse.
Først lidt om de ulemper jeg har oplevet:
- Den støjer. Ælteprocessen er en rimelig støjende affære, der varer 30-40
minutter i alt. Det er nok ikke til at undgå støj, men jeg bor i en
forholdsvis lille lejlighed, og kan ikke stille den ret langt væk. Jeg ville
blive vækket af den, hvis den gik i gang 3 timer før jeg skulle op, så den
med friskbagt brød om morgenen har jeg ikke brugt. I stedet har jeg som
regel bagt om aftenen.
- Huller i bunden af brødet. Det er lige før, jeg ikke engang vil kalde det
en ulempe, da det er så minimalt. Hvis folk har måttet kassere brød på grund
af dette, må de have gjort et eller andet galt.
- Ubagt top. Toppen bliver selvfølgelig ikke bagt så meget som
siderne/bunden, men den bliver bagt rigeligt. Man kan ikke lave brød med
gyldenbrun skorpe på oversiden, men den er færdigbagt.

Bortset fra støjen, er jeg rigtig godt tilfreds med maskinen. Den laver
udmærket brød, i en stor, reel form. Den er let at gøre ren, og som sagt
utrolig let at sætte i gang. Man finder hurtigt sin favoritrecept, men det
er også ganske underholdende at eksperimentere med ælte/hæve/bagetider og
ingredienser. Min favorit indtil videre er et hvedebrød: et helt fuldt
målebæger mælk, et 500 ml målebæger m. top højprotein mel fra Aldi, 2
måleske sukker, 1 måleske salt, knapt 1 måleske tørgær, og en slant olie.
Pensles med mælk eller æg og drysses med birkes inden bagning påbegyndes.
Desuden har jeg prøvet med grahamsmel, knækkede hvedekerner, valnødder,
rugbrødsblanding. En af dagene vil jeg prøve at lave brownie, og har også en
ciabatta melblanding klar.

Så alt i alt, 5 ud af 6 kageruller for maskinen! Den sidste ku´ ha´ været
der, hvis det ikke var for støjen. Til 299 i Aldi er det et hit i min
bog, den får jobbet gjort, og gjort godt. En anden ting er, at Aldi-modellen
ser ud til at dele reservedele med XBM3000 fra bagemaskinen.dk...en fordel,
at man kan få fat i nye spader og forme til den, hvis man slider de første
op.

Når seneste brød er færdigt, skal jeg tage et par billeder af resultatet,
til interesserede.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 12-01-10 10:00

> op.
>
> Når seneste brød er færdigt, skal jeg tage et par billeder af resultatet,
> til interesserede.

Og de var så her: http://s1007.photobucket.com/albums/af196/delinden/bread/

Et glimrende brød!

Mvh
Linde

Fra : N Dude

Dato : 26-01-10 12:53

Linde wrote.:

> Og de var så her:
> http://s1007.photobucket.com/albums/af196/delinden/bread/ Et glimrende
> brød!

Hvor lang bagetid/ farve bruger du?
På min maskine kan man vælge farve, som lader til at forlænge bagetiden. Jeg
bagte mit første brød i går, og jeg valgte farve-medium bagetid 60 minutter.
Men det var desværre for lidt, så jeg måtte give den 30 minutter ekstra og
endda en tur i ovnen under grillen. det var simpelthen ikke bagt nok i
toppen.

Fra : Linde

Dato : 26-01-10 18:43

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> ekstra og endda en tur i ovnen under grillen. det var simpelthen ikke bagt

På min model er bagetiden den samme, om man vælger lys, mellem eller mørk.
Det styres åbenbart med temperaturen. Tiden varierer derimod mellem 5 og 8
minutter, afhængig af program, alt efter hvilken størrelse brød den skal
lave(750-1000-1250 gram).

Sædvanligvis laver jeg brød med 500 gram mel/tørt, og lige under 3,5 dl
vand, og bager det på mellem/mellem...ifølge manualen en bagetid på 53
minutter. Jeg har ikke oplevet, at det var ubagt i toppen...til at starte
med troede jeg det godt nok, da den var markant blødere end siderne. Brødet,
jeg har lagt billeder af, er af højproteinmel fra aldi, og med alm. tørgær.
Det hæver tilstrækkeligt til at toppen bliver rund, og "rager op" over
formen...så den bliver mørkere, end hvis man bruger eks. alm. mel, eller
gammelt eller for lidt gær/salt/sukker. Det er dog ikke et problem ved
større brød, de kommer så rigeligt op i varmen!

Hvad har du brugt af opskrift i øvrigt?

Mvh
Linde

Fra : N Dude

Dato : 26-01-10 20:52

Linde wrote.:

> På min model er bagetiden den samme, om man vælger lys, mellem eller
> mørk. Det styres åbenbart med temperaturen. Tiden varierer derimod

aha, det havde jeg ikke tænkt over. Jeg kan bare se forskellen i bagetider i
skemaet på de forskellige indstillinger, min har.

> Hvad har du brugt af opskrift i øvrigt?

Nu har jeg jo lige fået den i går, så jeg har kun bagt eet brød. Jeg købte
noget finax italiensk landbrød.
http://www.finax.com/dk/display/produkter/italiensk-lantbrod.aspx

513 gr mel fra posen
75 gr durum mel
3 dl vand
100 ml hvidvin
50 ml smeltet smør
100 ml god olivenolie
salt + sukker
En pose tørgær som fulgte med melet

Opskriften er hjemmelavet. Alle mål undtaget melet er ca mål. Det røg bare
lige ned i gryden. Spørg ikke, hvorfor jeg brugte denne opskrift, jeg har
alligevel ikke noget fornuftigt svar

Strukturen i brødet er rigtig god. Der er næsten nul luft - meget "massivt"
og ensartet. Men det var ret skrøbeligt, og gik nemt i stykker. Det er fin
tungt brød og ikke bare luft, som det man ofte køber. Smagen er da ok.. Men
toppen røg af. Det var ligesom der var lagt et låg oven på brødet som røg
af. Der er ligesom der har været nogle folder i dejen. Den normale bagetid
60 minutter var ikke nok, så jeg gav det 30 minutter ekstra. Det var heller
ikke nok, så det fik et par minutter i ovnen med grillen på. Det var til
gengæld rigeligt, fordi brødet var så højt, at det kom meget tæt på grillen

Grunden var, at toppen så meget ubagt ud. Hullerne i siden lavede jeg da jeg
ikke kunne få det ud af gryden. Desværre glemte jeg i kampens hede at dreje
på krogene, så jeg havde stort besvær med at få det ud. Krogene sad godt
fast, selv om jeg smurte akslerne med olie.

http://81.161.148.136/brod1.jpg
http://81.161.148.136/brod2.jpg
http://81.161.148.136/brod3.jpg

Fra : Linde

Dato : 26-01-10 22:02

> Nu har jeg jo lige fået den i går, så jeg har kun bagt eet brød. Jeg købte
> [...]

Det lyder som om, der har været for meget væske i. Så kan der komme det
"låg" ovenpå, da varmen ikke trænger så godt ned gennem væske, som hævet
dej. Ellers nogle interessante ingredienser, du skulle da prøve at lave
brødet igen, hvor du finder et ca-forhold mellem mel og væske på 5:3. Nu ved
jeg ikke, hvor meget gær der var i den pose, men normalt er en halv
"standard" pose på 12 gram nok til et brød.

> [...]
> dreje på krogene, så jeg havde stort besvær med at få det ud. Krogene sad
> godt fast, selv om jeg smurte akslerne med olie.

Min gjorde det samme med de første par brød. Det eneste rigtige er at tage
fat om skålen med et viskestykke, og så ryste den indtil brødet dumper
ud...evt. lige "jutte" lidt med træktøjet til dejspaderne under bunden
først. Det er ikke noget problem på sigt. Jeg smører heller ikke spaderne,
ud over med den slat olie jeg kommer i dejen.

Mvh
Linde

Fra : N Dude

Dato : 27-01-10 23:29

Linde wrote.:

> væske på 5:3. Nu ved jeg ikke, hvor meget gær der var i den pose, men
> normalt er en halv "standard" pose på 12 gram nok til et brød.

Jeg mener, at der var syv gram. Der var to poser som skulle bruges til 1 kg.

> under bunden først. Det er ikke noget problem på sigt. Jeg smører
> heller ikke spaderne, ud over med den slat olie jeg kommer i dejen.

Det virker som om spaderne sidder godt fast, så de kan ikke trækkes af
akslen. De burde jo blive siddende i brødet.

Men nu har jeg bagt et nyt brød i dag og brugt en opskrift fra
brugsanvisningen, og det ser underligt ud. I stedet for at bule op, så buler
det meget nedad.

http://81.161.148.136/brod6.jpg man kan næsten se, hvordan der er en stor
fordybning i toppen. Hvad kan det skyldes? Jeg har fulgt opskriften til
punkt og prikke, alt er vejet af. Det er som om, det er faldet sammen. Og
det er fortsat efter. Jeg skar det over i morges, og jeg kan se, at resten
af brødet er skrumpet endnu mere i forhold til endeskiven?

Fra : Linde

Dato : 28-01-10 07:25

> Jeg mener, at der var syv gram. Der var to poser som skulle bruges til 1
> kg.

Nå okay, det lyder jo helt rigtigt så.

> Det virker som om spaderne sidder godt fast, så de kan ikke trækkes af
> akslen. De burde jo blive siddende i brødet.

Enig. Det tror jeg også de kommer til, når først mekanikken er blevet
trukket igennem et par seje rugbrødsdeje og noget. Ellers er det sgu noget
upraktisk at have med at gøre. Giv den lidt tid.

> [...]
> det er fortsat efter. Jeg skar det over i morges, og jeg kan se, at resten
> af brødet er skrumpet endnu mere i forhold til endeskiven?

LOL ja, det er sgu noget af et badekar må man sige. Det ser ellers
lækkert ud med krydderurterne, og det har en flot farve. Det er svært lige
at sætte fingeren på, hvad der er gået skævt, jeg tror det er lidt af en
fingerspitz gefyhl man får med den enkelte model. Men sådan et skud fra
hoften, så bliver mine brød også gerne lidt bådformede hvis det er lidt
tungere dej, rugbrødsdej, med grahamsmel, hvedekerner osv. Det må jo have
noget med den uens varme omkring brødet at gøre. Hvis du ikke bruger
maskinen på timer, så pensl dejen med æg eller mælk umiddelbart inden den
går i gang med at bage, så kan det måske hjælpe med at holde "sejlet" oppe,
indtil proteinet stivner. Jeg oplever gerne, at brødet hæver helt
fantastisk, og når så den varmer op går luften af som en souffle i ovnen.
Plus, den skinnende overflade af æg ser jo også fandens godt ud!

Til sidst et par personlige betragtninger: De færdige melblandinger er måske
nemme at have med at gøre, men dem jeg har prøvet, fra Lidl, superbest og
Aldi, på nær et ciabattabrød, har smagt mig rigtig dårligt; syrligt, næsten
som luften fra en cykelpumpe og andre uheldige associationer. Amo
rugbrødsdejen var nogenlunde, men kedeligt når det kølede af. Der tror jeg,
du får meget mere ud af at prøve alle dine specielle ingredienser selv, på
den måde finder du også hurtigt det rette forhold mellem vådt og tørt i
netop din maskine, og med dine programmer.

Tag også gerne flere billeder af brødene, hvis du laver noget ud over det
sædvanlige, det er sgu altid godt med lidt inspiration.

Mvh
Linde

Fra : N Dude

Dato : 28-01-10 11:18

Linde wrote.:

> LOL ja, det er sgu noget af et badekar må man sige. Det ser ellers
> lækkert ud med krydderurterne, og det har en flot farve. Det er svært
> lige at sætte fingeren på, hvad der er gået skævt, jeg tror det er

Det fortsatte med at skrumpe!
I løbet af aftenen var det næsten stenhårdt og godt skrumpet..
Det jførste eg bagte i mandags var til gengæld dejlig blødt og frisk - osse
her til morgen.

> [...]
> superbest og Aldi, på nær et ciabattabrød, har smagt mig rigtig
> dårligt; syrligt, næsten som luften fra en cykelpumpe og andre

Det har du sikkert ret i. Man skal købe økologisk og så kun kvalitet. Jeg må
i Irma og kigge, fordi føtex har ikke kvalitetsmel. De har næsten kun
blandingsmel med alt muligt skidt i. Jeg tror ikke på det, desværre. Der er
jo tilsat alle mulige ting i disse færdigblandinger.

> Tag også gerne flere billeder af brødene, hvis du laver noget ud over
> det sædvanlige, det er sgu altid godt med lidt inspiration.

http://81.161.148.136/perfekt.jpg

Det er lige blevet færdigt, og ser godt ud. Men osse det har fået 3 minutter
under grillen i ovnen. Ellers bliver det ikke bagt i toppen. Dette er
iøvrigt bagt med normal gær, ren durummel og salt. Intet andet. Jeg er
spændt på smagen...

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-01-10 08:30

Linde skrev:

> Amo rugbrødsdejen var nogenlunde, men kedeligt når det
> kølede af.

Det skal dog siges, at færdigblandingerne (har kun prøvet
fuldkornsrugbrød) vinder gevaldigt ved at udskifte (den tilsvarende del
af) vandet med en øl

Fra : N Dude

Dato : 26-01-10 12:44

gubbi wrote.:

> Hej Gruppe
> Jeg går og overvejer om der skal en bagemaskine i huset,hvilket mærke
> kan anbefales?

http://bagemaskinen.dk/index.php?page=xbm3000

Den købte jeg i går i føtex til kun kr 200,- !

Der var kun den ene. Det lader til, at de stopper med at forhandle deres
maskiner og melblandinger. Jeg har af gode grunde kun bagt eet brød i går
aftes, så jeg kan jo ikke anbefale noget som helst. Men jeg ved, at der
ligger en test på nettet. Bare søg efter bagemaskine, så dukker den op et
sted. Vinderes af den test var melissa. (vist nok et Dansk Supermarked
handelsmærke) Jeg har selv brugt weekenden til at studere bagemaskiner på
nettet. Jeg opdagede maskinen i butikken i lørdags, men havde 4 poser at
slæbe i forvejen, så jeg gemte maskinen i butikken og hentede den mandag
morgen. Jeg har startet en tråd i dk.forbruger om bagemaskiner, måske du kan
få noget inspiration der.

Det lader ikke rigtig til, at der er sammenhæng mellem pris og kvalitet.