Om at fede på heste.
Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 03-08-01 09:12

Hej

   Ja, nu kan jeg ikke finde tråden for jeg nåede at gå videre til næste
gruppe da jeg kom i tanke om noget

   Anet - du skriver jo om melasse og om at det er som slik for hesten og
så kom jeg til at tænke på om det ikke er et problem at det så kan give
hesten huller i bisserne? Det er da et sukkerprodukt ikke?

/Trine
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 03-08-01 09:34

Jeg blander mig lige - for det kan jeg så godt li' *GG*

> Anet - du skriver jo om melasse og om at det er som slik for hesten og
> så kom jeg til at tænke på om det ikke er et problem at det så kan give
> hesten huller i bisserne? Det er da et sukkerprodukt ikke?

Jo, melasse er et sukkerprodukt og er skadeligt for hestens tænder. Jeg
undgår selv produkter med melasse i, for jeg bryder mig ikke om at fylde
sukker på min hest.
Men jeg vil bestemt ikke fordømme nogen, blot fordi de synes melasse er
godt. - Jeg ved godt, man kan havne i situationer, hvor man vil gøre hvad
som helst, for at få en hest til at æde ordentligt igen ... og hvis man
f.eks. kun bruger melasse i en periode, så er det nok begrænset, hvad der
skulle kunne ske ved det

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 03-08-01 11:51

Hej Begge to

Jeg hælder det ikke over i overflod men kun begrænset. En tidligere hest jeg
havde fik det også og han blev 25 år uden huller i tænderne. Det er nok som
Tanja skriver et spørgsmål om holdninger og så om det hjælper eller ej. Jeg
syntes ikke at jeg kan holde ud at se på en hest som lige kun er så tyk at
han ikke er tynd *GG*. Det kan også være farligt at give f.eks for meget
melasse da det kan give kolik hos hestene. på et ridecenter her i nærheden
lavede de selv en stor blanding til rideskolehestene og de kunne ikke forstå
at deres heste så tit havde kolik. Det var fordi der var for meget
klidmelasse i blandingen. Deraf kan man så udlede at for meget af det gode
kan være skadeligt.

sommerhilsner

Anet

Fra : Lina Kugge

Dato : 03-08-01 13:27

: Jo, melasse er et sukkerprodukt og er skadeligt for hestens tænder. Jeg
: undgår selv produkter med melasse i, for jeg bryder mig ikke om at fylde
: sukker på min hest.

Så lige en svensk udsendelse (Dyrehospitalet), hvor de netop nævnte sukker
o.lign.
Dyrlægen forklarede noget om at hesten havde en anden surhedsgrad i munden
end os, fordi dens foder (græs) indeholdt en stor del sukker, så de tog
altså ikke skade af noget sukker. Selvfølgelig alt med måde, da jeg ikke
tror han mente at vi skulle hælde flere kilo på dem om dagen

Lina
--

COWBOYS DO IT ALL
Sooner or later...

Fra : Jens Harvest

Dato : 04-08-01 21:46

Hejsa ...

Jeg er selv vokset op med heste, der er fodret med melasse. Og der har har
aldrig været tandproblemer !!
Mine egne heste har fri adgang til kirsebær træer, i mænger der nok kunne få
den største fritidsordning til at forstumme - Og heller ikke her, har jeg
nogle problemer
- Trods det store sukker indhold !!
Hvis jeg selv skal yde en større fysisk præstation, vil jeg da ikke undvære
sukker / sødestoffer !!
Men selvfølgelig er der ikke to heste der er ens ?? - Ej heller to
mennersker !!!

Med Venlig Hilsen

Jens

Fra : Tina Rasmussen

Dato : 19-09-01 13:26

Jeg har et godt råd til personer der står med heste der er for tynde. Jeg
har selv en hest som jeg fodre på for at få den til at tage på, og det er en
god idé at give dem repsolie, fordi det binder fedtet i den mad de spiser,
de skal have 1 dl. om dagen, men aldrig dagen før en hvile dag og ikke på
selve hvile dagen da det kan give nyreslag.