risalamande og mandel essens
Fra : Brian Svendsen

Dato : 23-12-09 22:11

Hej Alle..
Midt i den fredelige jule-idyl er jeg kommet i en større diskution med min
mor.
Hun påstår at der skal mandelessens i risalamande, hvor i mod jeg mener der
ikke skal.

Jeg har søgt efter opskrifter på nettet, man kan ikke lige finde nogen, hvor
mandelessens fremgår i.

Så mit spørgsmål. Skal det, eller skal det ikke i..

På forhånd tak

/Brian

Fra : Bisse

Dato : 23-12-09 22:20

"Brian Svendsen" <bts-fjern-det@2ft-spam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvor mandelessens fremgår i.
>
> Så mit spørgsmål. Skal det, eller skal det ikke i..

Jeg tror, det er et generationsspørgsmål og en reminiscens fra engang, hvor
mandler var en luksus og derfor ikke blev brugt i alt for gavmilde mængder.
Er man vokset op med smagen af essens i stedet for ægte mandler, er det jo
sådan, man synes, en risalamande skal smage. Personligt har jeg vænnet mig
af med at bruge essens, men... suk.. der var altså et eller andet "trygt"
ved den smag :)

Bisse

Fra : Max

Dato : 24-12-09 00:30

Hej Brian

> Så mit spørgsmål. Skal det, eller skal det ikke i..

Du skal ikke servere det rædselsfulde essensstads for mig,
men vælg selv, der er mange for og mange imod.

--
Mvh Max

Fra : Sybil

Dato : 24-12-09 11:10

"Brian Svendsen" <bts-fjern-det@2ft-spam.dk> wrote in message
> [...]
> hvor mandelessens fremgår i.
>
> Så mit spørgsmål. Skal det, eller skal det ikke i..

Min moster kom det i, fordi der var en i familien som ikke kunne lide
mandler. Men hvis du spørger mig, så er det forbudt at komme det i
risalamanden.

Majken

Fra : Emil

Dato : 27-12-09 05:25

"Sybil" <Butbut@invalid.dk> wrote:

>Min moster kom det i, fordi der var en i familien som ikke kunne lide
>mandler. Men hvis du spørger mig, så er det forbudt at komme det i
>risalamanden.

Naturligvis er det strengt forbudt, alene fordi det er kunstigt, og vi
aner slet ikke hvad det i virkeligheden indeholder.

Der er mange som ikke bryder sig om hakkede mandler, dels børn og dels
tandprotesebærere, som føler sig generet af de mange små skarpe
kanter.

Jeg løste den Gortiske Knude således:

1 liter mælk koges op i microovn med
1 ml salt (brug måleske)
3-5 cm kanelstang (afskyllet for kanelstøv)
1 afskrabet vaniliestang (kornene tilsættes efter kogningen, så flest
smagsstoffer bevares)

Tilsatte 130 gram ris - koges til grød - fisk kanel og vaniliestang
op.

Den varme grød tilsættes de afskrabede vaniliekorn samt
50 (- 100) gram god (60% mandler) marcipan (mandler & sukker) Kan evt.
først oprøres i et par spsk. kogende vand.
Omrøres grundigt og afkøles.

2,5 (- 5) dl. pisket fløde røres forsigtigt i.

Forsøg viste, at de fleste børn foretrak den med 50 gr marcipan og 2,5
dl fløde, og det gjorde jeg også. Det blev rigtigt godt
Min forventning var ellers, at versionen med de 100 gr marcipan vandt,
p.gr.a.sødmen. Men den alt for kraftige marcipanessenslignende smag,
var for voldsom.

m.v.h. Emil

Fra : Hauge

Dato : 27-12-09 09:52

Emil skrev:
> Der er mange som ikke bryder sig om hakkede mandler, dels børn og dels
> tandprotesebærere, som føler sig generet af de mange små skarpe
> kanter.

Samt dem der af én eller anden grund heller ikke kan li' klumperne i
marmelade og syltetøj... Det hænger tit sammen..

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 27-12-09 12:22

Hej Hauge

> Samt dem der af én eller anden grund heller ikke kan li' klumperne i
> marmelade og syltetøj... Det hænger tit sammen..

Som klumper i øllebrød, nogle hader dem og andre elsker dem :)

Ps: jeg elsker sgu mandler i risalamande, også selv om jeg er
protesebærer :)

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-12-09 12:50

Brian Svendsen wrote:

> Midt i den fredelige jule-idyl er jeg kommet i en større diskution
> med min mor.
> Hun påstår at der skal mandelessens i risalamande, hvor i mod jeg
> mener der ikke skal.

Fy for satan! Der skal da mandler i.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-09 13:08

Mandler, fløde, vanille, god risengrød - og evt et lille glas Amaretto.
Men absolut ingen essens.

Så kan du jo kalde amarettoen for essens...sådan er der så neget.
Så kom den i kirsebærrene i stedet.