MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP - på grænsen til sammenbrud
Fra : CanonKnud

Dato : 23-12-09 17:08

Windows XP Home edition Mediecenter, kørte indtil for 3 dage
siden uden problemer i mere end 3 år. Pludselig er den begyndt at
"fryse" efter kortere eller "lidt længere" tid, (10-45 min) og
eneste mulighed for at komme videre, er genstart via afbryder.
Systemgendannelse hjælper ikke, hvis jeg går længere tilbage end
sidste gendannelsestidspunkt, mislykkes det.
Somme tider begynder maskinen at "pibe", en konstant tone fra
computeren, ikke fra højttalere, samtidig med at den fryser.
Ctrl+Alt?del får somme tider Joblisten frem, men den reagerer
ikke på "Luk program" eller "Sluk Computer"
Jeg har kørt med IE 8 i længere tid uden problemer, ikke desto
mindre synes jeg problemet opstår når jeg har både Outlook
Express og IE åben med flere faner, samtidig.
Computeren skal skiftes når januarudsalget begynder, men jeg vil
gerne redde så mange ting som muligt inden da. Og ja, alle
dokumenter og billeder er kopieret til extern harddisk, men
sikkerhedskopiering via xp's menu kan ikke gennemføres.
Nogen ideer?
mvh Knud

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-09 17:19

CanonKnud wrote:
> [...]
> dokumenter og billeder er kopieret til extern harddisk, men
> sikkerhedskopiering via xp's menu kan ikke gennemføres.

Ja, støv og snavs i kabinettet.....rengøring af grafikkort
processor og ram vil nok hjælpe....husk også psu'en

Fra : CanonKnud

Dato : 23-12-09 18:09

| Ja, støv og snavs i kabinettet.....rengøring af grafikkort
| processor og ram vil nok hjælpe....husk også psu'en

Indvendig er den ren som en velplejet barne..........du kan vel
ikke mene jeg skal bruge rensemidler og lignende? Så'n ca. hver
3die måned tager jeg maskinen udenfor og giver den en gang
trykluft, men jeg vil da kontrollere i morgen ved dagslys.
Jeg har holdt maskinen i gang siden jeg skrev første tråd i
indlægget, men med Firefox som browser, men her kan jeg ikke få
min sekundære bank til at virke (FioniaBank, yubiiieeeee)
Kan man fortryde installation af IE 8? (forkert gruppe, men
alligevel)
Knud

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-12-09 19:31

CanonKnud wrote:

> [...]
> 3die måned tager jeg maskinen udenfor og giver den en gang
> trykluft, men jeg vil da kontrollere i morgen ved dagslys.

For mig lyder det faktisk, som om din harddisk er ved at stå af. - Jeg
kan ikke lide det, du skrev om en 'hyletone'. - Jeg har selv haft
'fornøjelsen' en gang sidste år på en maskine, hvor jeg havde sat en
ældre disk i som nr. 2. Den begyndte pludselig at fløjte/hyle, - og
pludselig var den bare mere død end den mest døde sild...

Så tag hurtigst mulig backup af dine dokumenter, musikfiler og andre
vigtige data - om ikke andet så på nogle DVD/DVD-RW skiver, hvis du har
sådanne...

> [...]
> min sekundære bank til at virke (FioniaBank, yubiiieeeee)
> Kan man fortryde installation af IE 8? (forkert gruppe, men

Det mener jeg, man kan, men hvordan tør jeg ikke sige. Jeg bruger ikke
IE på min XPPro maskine - kun Mozilla SeaMonkey og det både på Mac OS X
og WinXP Pro - endda på samme maskine...

mvh. Erik Richard

Fra : CanonKnud

Dato : 24-12-09 09:42

[...]

Tanken om harddiskfejl er også truffet mig. Alle data er kopieret
til extern harddisk, ingen problemer der. Men Maskinen er en
Packard Bell med præinstalleret XP-Mediecenter, uden
installationscd. Fra den var ny har jeg med jævne mellemrum
forsøgt at lave en geninstallerings cd efter Packard Bells
anvisninger, men det er aldrig lykkedes, så jeg kan ikke uden
videre udskifte harddisken og lave en ny installation.

Fra : Ole C

Dato : 24-12-09 10:27

CanonKnud skrev blandt andet:

> [...]
> anvisninger, men det er aldrig lykkedes, så jeg kan ikke uden
> videre udskifte harddisken og lave en ny installation.

Du kan klone diskens indhold til en ekstern disk og derefter tilbage til en
ny harddisk.
Der findes adskillige produkter til formålet - blandt andre MaxBlast, som
kan hentes på Seagates download-side:
http://www.seagate.com/www/en-us/support/

--
vh
Ole C

Fra : CanonKnud

Dato : 24-12-09 11:39

> [...]
tilbage til en
| ny harddisk.
| Der findes adskillige produkter til formålet - blandt andre

Meget nyttigt, tak skal du ha'
Jeg har oven i købet en registreret Seagate harddisk med masser
af plads.
mvh Knud

Fra : Ole C

Dato : 24-12-09 13:00

CanonKnud skrev blandt andet:

> Meget nyttigt, tak skal du ha'

Velbekomme.

--
vh
Ole C

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-12-09 19:31

"CanonKnud" skrev i en meddelelse
> Kan man fortryde installation af IE 8? (forkert gruppe, men
> alligevel)
> Knud

Ja - fjern den den via "tilføj/fjern programmer" - så går den automatisk
tilbage til IE7.

Windows Update vil så senere prøve at prakke dig den på igen - der
vælger du avanceret og kan så fjerne fluebenet, så den ikke bliver
installeret - og du kan også vælge at den ikke skal prøve igen.

Du vil så have IE 7 igen - og den vil løbende blive holdt opdateret af
Windows Update - men vil ikke skifte til IE8

Jan (der kører IE7 pga bøvl med IE8 )

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : /John

Dato : 23-12-09 18:33

"CanonKnud" <bonke@removewedebo.dk> skrev i en meddelelse

> Pludselig er den begyndt at "fryse"

"Pludselig" indikerer ofte tilstedeværelse af utøj i pc'en.

Du undlader meget elegant at oplyse, om du har skannet for virus og spyware.

Manuel skanning med:

http://www.filehippo.com/download_security_essentials_xp/

samt:

http://www.filehippo.com/download_superantispyware/

- løser muligvis ikke problemet, men er et godt sted at starte.

John

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-12-09 19:34

/John wrote:

> [...]
> http://www.filehippo.com/download_superantispyware/
>
> - løser muligvis ikke problemet, men er et godt sted at starte.

Harmonerer bare ikke med Knuds omtale af en 'hyletone'. Det indikerer
mere en hardwarefejl - højst sandsynlig disken...

mvh. Erik Richard

Fra : CanonKnud

Dato : 24-12-09 09:40

> [...]
|
| http://www.filehippo.com/download_superantispyware/
|
| - løser muligvis ikke problemet, men er et godt sted at starte.

Jeg har vist nok siden den startede haft Superantispyware
installeret, og den starter op med maskinen og laver fuld
skanning hver lørdag formiddag. En manuel køring i går fand kun
et par "uskadelige" cokies. Heller ikke manuel skanning med
CA-antivirus gav nogen advarsler. Begge programmer opdateres
dagligt.

Fra : /John

Dato : 24-12-09 16:18

"CanonKnud" <bonke@removewedebo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har vist nok siden den startede haft Superantispyware
> installeret, og den starter op med maskinen og laver fuld
> skanning hver lørdag formiddag

Fint nok.

Vi må håbe, nogle af de øvrige råd du har fået, kan løse problemet.

Go' jagt, og go' jul :)

John