Dejlig julegave - Free Freehand Forum
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-12-09 23:34

Midt i en ellers (dejlig) kold tid har vi lige fået seneste nyheder fra
vores Free Freehand gruppen.

Vi har nu passeret 4000 medlemmer siden starten først på efteråret!

Dette vil selvfølgelig blive brugt til at lægge et vist pres på Adobe
for at vise, at det er en fejlagtig beslutning, de endnu ikke har
opdateret Freehand MX.

Læs mere og/eller meld dig til nyhedsbrevet her.

http://www.freefreehand.org/

En enkelt lille ting skal dog nævnes her. Adobe har - trods det, de har
sagt det modsatte, - alligevel lavet en lille workaround og info om,
hvordan man kan udnytte Freehand MX maksimalt på SnowLeopard.
http://kb2.adobe.com/cps/504/cpsid_50468.html

FREEFREEHAND ORGANIZATION
mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-12-09 09:15

> [...]
> sagt det modsatte, - alligevel lavet en lille workaround og info om,
> hvordan man kan udnytte Freehand MX maksimalt på SnowLeopard.

"maksimalt" er måske lidt høje ord .. det eneste de har gjort er at lave
en Registration fil så man overhovedet kan starte programmet.

Og alle dem der råber op omkring Freehand skal huske, at hvis der
virkelig var nok Freehand brugere til at Adobe kunne tjene penge på at
genoplive Freehand, så _havde_ de allerede gjort det.

Adobe er ikke en velgørende organistation ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 00:19

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> genoplive Freehand, så _havde_ de allerede gjort det.
>
> Adobe er ikke en velgørende organistation ...

Hvordan kan det egentlig være, jeg vidste, der ville komme et sådant
surt opstød fra din side.?

At *DU* ikke bruger eller vil bruge Freehand, kommer jo egentlig ikke
sagen ved. Vi er nok ca. lige så mange Freehand MX brugere, som der er
CS brugere af en given CS version, og hvorfor i alverden skal vi ikke
have lov til at have et ordentlig frihånds tegneprogram, der samtidig
også kan bruges til både scanning, billedredigering og lettere
illustrationsarbejde, men tvinges til at give i nærheden af 10.000kr. -
eller mere, - hvis vi vil have noget, der end ikke helt kan det samme?

Det er jo rimelig tydeligt, du ikke kender ret meget - om noget
overhovedet - til Freehand, når du kan udtale dig, som du gør. Og
desuden er vi jo langt fra færdige med at opbygge Free Freehand Org med
tilhørende fora og diskussionsgrupper.

- Kan du fx. nævne mig bare _1_ program, der udover frihåndstegning kan
håndtere multi-layer TIFF, multi-layer RAW TIFF, samt alm. uncompressed
RAW TIFF?

- Og kan du ligeledes nævne mig blot _1_ frihånds tegneprogram, der
udover at kunne scanne håndtegnede billeder også kan redigere i disse
billeder?

- Og mht. at lægge pres på Adobe, så er det før set, at det har givet
resultater at lægge pres på et firma. Der blev lagt pres på Apple i sin
tid ang. opdatering af AppleWorks 6. - Der blev lagt pres på Apple, da
de droppede Firewire på deres 13" MacBook. - Og i begge tilfælde fik vi
både en AWKS 6.2.9, og vi fik FW tilbage i den nye 13" MacBook 'Pro',
som jo stort set ikke er anderledes end den gamle 13" MacBook uden
Firewire....

- Der blev lagt pres på ACDSee gruppen, da de droppede videreudviklingen
af Canvas 8.x og 9.x til OS X. Der er kommet opdateringer, så begge
kører ganske udmærket på OS X 10.6.x. Og desuden er der et rimeligt
stort Canvas forum, hvor der også gives hjælp fra folkene fra ACDSee om
nødvendigt.

Og jeg tror nu nok, Adobe vil lytte endda meget godt efter, når der en
dag dukker et brev eller mail op med tusindvis af underskrifter....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 00:56

> Hvordan kan det egentlig være, jeg vidste, der ville komme et sådant
> surt opstød fra din side.?

fordi du og resten af dem der stdigt holder fast i programmer som af
producenten længe er erklæret døde åbenbart ikke forstår hvordan verden
hænger sammen. Og jeg har da ikke noget imod at man bruger programmet
.... det er bare en farlig strategi, især hvis man som jeg har set et par
steder er dybt afhængigt af at programmt virker fordi man skal bruge til
at tjene sine penge.

Hvis man er så afhængigt af programmet, så lader man være med at
opdatere til f.eks. 10.5 eller 10.6 ... men så er en man tilgændgæld
afhængt af hardware som kan køre ældre systemer, så du kan se det er
skruen uden ende, som ikke giver mening i det lange løb .. ikke hvis man
vil drive en sund og fornuftigt forretning.

> At *DU* ikke bruger eller vil bruge Freehand, kommer jo egentlig ikke
> sagen ved. Vi er nok ca. lige så mange Freehand MX brugere, som der er
> CS brugere af en given CS version,

så er vi tilbage ved at du slynger tal uden uden fakta bag. Hvis der
virkelig var såmange Freehand kunder, så ville Adobe nok ikke være så
stejle i deres dødsdom af freehand.

> [...]
> illustrationsarbejde, men tvinges til at give i nærheden af 10.000kr. -
> eller mere, - hvis vi vil have noget, der end ikke helt kan det samme?

Det må i da gerne ... men så se et par linier op hvor jeg skriver om
hvilket "farer" og forholdsrelger man så skal tage ...

> Det er jo rimelig tydeligt, du ikke kender ret meget - om noget
> overhovedet - til Freehand, når du kan udtale dig, som du gør.

Det er rigtigt at jeg ikke er Freehand bruger (eller illustrator for den
sags skyld) ... men jeg har ydet system support for både freehand og
illistrator brugere i lang tid så jeg ved et og andet om hvordan
brugeren tænker.

> [...]
>
> - Og kan du ligeledes nævne mig blot _1_ frihånds tegneprogram, der
> udover at kunne scanne håndtegnede billeder også kan redigere i disse

Hvis du snakker om at lave bitmap om til paths ? .. ja, Illustrator kan
f.eks.

> [...]
> både en AWKS 6.2.9, og vi fik FW tilbage i den nye 13" MacBook 'Pro',
> som jo stort set ikke er anderledes end den gamle 13" MacBook uden

Du gætter .. der er ingen beviser for at det var bruger press der fik
Apple til at smide Firewire tilbage i den mindste Alu MacBook ...

> [...]
>
> Og jeg tror nu nok, Adobe vil lytte endda meget godt efter, når der en
> dag dukker et brev eller mail op med tusindvis af underskrifter....

Det er der jo kun en måde at finde ud af ... men jeg tror der skal
_mange_ underskrifter til før Adobe kan se det økomisk ansvarlige i at
udvikle og vedligeholde 2 programmer som på papiret kan ca. det samme.

Det er også et marketingproblem at have 2 så beslægtede programmer.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 02:36

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> ... det er bare en farlig strategi, især hvis man som jeg har set et par
> steder er dybt afhængigt af at programmt virker fordi man skal bruge til

For det første har Freehand aldirg haft det store marked på det
professionelle område, men til gengæld en temmelig stor markedsandel på
det private. Og for det andet er Freehand MX ikke officielt erklæret for
død.

> [...]
> skruen uden ende, som ikke giver mening i det lange løb .. ikke hvis man
> vil drive en sund og fornuftigt forretning.

Igen - Freehand kører udmærket på både 10.5.x og 10.6.x, og igen, - det
er meget få virksomheder, der bruger Freehand MX pakken. Det har altid
først og fremmest været privatbrugere, der har benyttet sig af Freehand.

> så er vi tilbage ved at du slynger tal uden uden fakta bag. Hvis der
> virkelig var såmange Freehand kunder, så ville Adobe nok ikke være så
> stejle i deres dødsdom af freehand.

Igen - Der er ikke afsagt en dø'dsdom over Freehand MX! - Og ja, jeg
tror, der er lige så mange private brugere af Freehand MX, som der fx.
er brugere af CS1, CS2, CS3 eller CS4. Jeg snakker ikke om samlet antal
på de 4 CS versioner mod Freehand MX - eller rettere Macromedia MX, som
er dets officielle navn.

> Det må i da gerne ... men så se et par linier op hvor jeg skriver om
> hvilket "farer" og forholdsrelger man så skal tage ...

Ja, og ud fra det må jeg jo så konstatere, at du er nærmest ligeglad med
den private bruger og kun kærer dig om de professionelle brugere.

> [...]
> sags skyld) ... men jeg har ydet system support for både freehand og
> illistrator brugere i lang tid så jeg ved et og andet om hvordan

Jeg var selv reg. som Macromedia forhandler, da jeg selv havde
forretning, og jeg véd - igen, - at der stort set ingen professionelle
brugere er af Macromedia MX i Danmark. - Og så er der altså ikke noget,
der hedder 'system support' på Freehand. Freehand installerer ganske
enkelt intet i systemet, medmindre du også installerer de ca. 1200
medfølgende URW skrifter. Freehand - helt nede fra ver. 4.0 - har masser
af '.lib' filer, men ikke én eneste af dem installeres i systemet! - Så
jeg vil vove den påstand, at hvis /dine/ Freehand kunder har haft
problemer, så har det ikke været med Freehand, men med selve systemet.

> Hvis du snakker om at lave bitmap om til paths ? .. ja, Illustrator kan
> f.eks.

Nej, jeg snakker om RAW TIFF, hvor du kan scanne og redigere i
pixel-to-pixel både i single-layer og multi-layer TIFF. Men du /kan/
ikke næve ét eneste program, der kan det. Freehand MX er ganske enkelt
det eneste Mac program, der kan det. Og du kan absolut ikke sammenligne
Illustrator med Freehand MX. Der er himmelvid til forskel på de to
programmer!

> Du gætter .. der er ingen beviser for at det var bruger press der fik
> Apple til at smide Firewire tilbage i den mindste Alu MacBook ...

Jeg synes nu, det er et meget kvalificeret gæt, siden Apple re-lancerede
den hvide 13" MB med FW mindre end 3 uger efter, vi havde afsluttet
'Firewire-kampagnen' sidste vinter med næsten 23.000 underskrifter...

> [...]
> udvikle og vedligeholde 2 programmer som på papiret kan ca. det samme.
>
> Det er også et marketingproblem at have 2 så beslægtede programmer.

'Beslægtede'? - Der er lige så stor forskel på Illustrator og Freehand
MX, som der er på illustrationsdelen i AWKS 6.x og Photoshop CS! - Og
det er _ikke_ til Illustrators fordel! - Og mht. marketing, så tror jeg
nærmere, det går ud på også at tvinge privatbrugere til at smide penge
efter noget værdiløst, - og her skriver jeg igen som privatbruger og
ikke som virksomhed...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 03:16

> [...]
> professionelle område, men til gengæld en temmelig stor markedsandel på
> det private. Og for det andet er Freehand MX ikke officielt erklæret for

fra dit eget link:

"No updates to FreeHand have been made for over four years, and Adobe
has no plans to initiate development to add new features or to support
Intel-based Macs and Windows Vista."

Det er vist så dødt som man kan forvente fra Adobe*

> Igen - Freehand kører udmærket på både 10.5.x og 10.6.x, og igen, - det
> er meget få virksomheder, der bruger Freehand MX pakken. Det har altid
> først og fremmest været privatbrugere, der har benyttet sig af Freehand.

forkert ...

> [...]
>
> Ja, og ud fra det må jeg jo så konstatere, at du er nærmest ligeglad med
> den private bruger og kun kærer dig om de professionelle brugere.

Jeg er ikke ligeglad ... jeg ser det bare fra min vinkel .. nemlig for
den professionelle bruger ... og den professionelle bruger er der hvor
Adobe tjener de fleste penge.

> [...]
> jeg vil vove den påstand, at hvis /dine/ Freehand kunder har haft
> problemer, så har det ikke været med Freehand, men med selve systemet.

"System Support" var ment som at jeg supportede brugerne og deres system
... hardware, software, servere netværk.

> Jeg synes nu, det er et meget kvalificeret gæt, siden Apple re-lancerede
> den hvide 13" MB med FW mindre end 3 uger efter, vi havde afsluttet
> 'Firewire-kampagnen' sidste vinter med næsten 23.000 underskrifter...

Der er det man kalder indicer eller circumstantial evidence ... med
mindre Apple selv siger at det var pga. bruger krav, og det har jeg ikke
set at de har gjort, så kan vi kun lave mere eller mindre kvalificerede
gæt. Og efter som de nu har dropper FireWire i den nye Unibody MacBook
(i plastik) så tror jeg Apple er ret ligeglad og bruger FireWire som en
feature i deres "Pro" maskiner + iMac

> [...]
> nærmere, det går ud på også at tvinge privatbrugere til at smide penge
> efter noget værdiløst, - og her skriver jeg igen som privatbruger og

Jeg ved ikke hvor du får det med privatbrugerne fra ... Freehand var
aldrig målrettet direkte mod privatbrugere ... og jeg har set det brugt
i virksomheder.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 17:28

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> Intel-based Macs and Windows Vista."
>
> Det er vist så dødt som man kan forvente fra Adobe*

Tja, da Adobe i sin tid aflivede Home Publisher, var de nu temmelig
kvikke til at komme ud med en 'dødsannonce'. De forregnede sig bare ved
at tro, at den private bruger dengang ville gå over til Pagemaker.
Tværtimod måtte Adobew nok sande, at de havde gjort en fejl. Husk på, at
dengang var det 90% private, der købte Adobe.

> forkert ...

Thomas, du har selv indrømmet, du stort set intet kender til Freehand,
så lad være med at ytre dig om noget, du ikke véd noget om! Udover mig
selv, kender jeg adskillige, der bruger Freehand MX på både Intel og PPC
baserede Macs og med både 10.4.x, 10.5.x og 10.6.x _UDEN_ et eneste problem.

> Jeg er ikke ligeglad ... jeg ser det bare fra min vinkel .. nemlig for
> den professionelle bruger ... og den professionelle bruger er der hvor
> Adobe tjener de fleste penge.

Læs lige hvad du selv skriver... Du skriver jo lige præcis, du er
flintrende ligeglad med os private brugere og kun tager hensyn til den
professionelle.

> "System Support" var ment som at jeg supportede brugerne og deres system
> .. hardware, software, servere netværk.

Du er ihvertfald ikke certificeret af Macromedia, så principielt set har
du ikke lov til at supportere deres produkter. Ikke engang, hvis du er
Adobe certificeret Adobe supporter, da man som Adobe supporter skulle
have ekstra kurser for også at måtte supportere Macromedia produkterne,
da Adobe og Macromedia fusionerede. Selv om jeg dengang var officiel
Macromedia supporter, kunne jeg ikke uden videre også blive Adobe
supporter. - Så enkel er det!

> [...]
> gæt. Og efter som de nu har dropper FireWire i den nye Unibody MacBook
> (i plastik) så tror jeg Apple er ret ligeglad og bruger FireWire som en

Tja, iflg. dansk lov kan man også dømmes på indicier...

> Jeg ved ikke hvor du får det med privatbrugerne fra ... Freehand var
> aldrig målrettet direkte mod privatbrugere ... og jeg har set det brugt
> i virksomheder.

Husk lige på, hvad jeg skrev længere oppe, - at jeg har været reg.
Macromedia forhandler OG supporter. Freehand og senere MX pakken har
aldrig været specifikt rettet mod hverken private eller professionelle
brugere, men har altid været tænkt som all-round værktøjer, der kan
bruges af alle og enhver.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 17:43

> [...]
> baserede Macs og med både 10.4.x, 10.5.x og 10.6.x _UDEN_ et eneste problem.

Du skrev at meget få virksomheder har brugt Freehand .. det er det jeg
siger er forkert. Og bare fordi jeg ikke selv er freehand bruger så
betyder det ikke at jeg ikke ved hvad mine brugere har brugt programmet
til.

Og ja, det virker under 10.5 og 10.6 ... men der er et par irriterende
bugs, bla. mht. print af fonte (det står enda selv på freefrehand.org)

> Læs lige hvad du selv skriver... Du skriver jo lige præcis, du er
> flintrende ligeglad med os private brugere og kun tager hensyn til den
> professionelle.

du læser vist det jeg skriver så det passer med hvad du tror det er jeg
skriver ..

> [...]
> da Adobe og Macromedia fusionerede. Selv om jeg dengang var officiel
> Macromedia supporter, kunne jeg ikke uden videre også blive Adobe

?? .. jeg har vel lov til at supportere hvad jeg har lyst til ...
sålænge jeg ikke smykker med med titler som f.eks. "Authorised Adobe
Support" ... eller hvad de kan finde på at kalde det.

> [...]
> aldrig været specifikt rettet mod hverken private eller professionelle
> brugere, men har altid været tænkt som all-round værktøjer, der kan

Nu må du finde ud hvad du mener ... lige før skrev du at Freehand kun
blev brugt af private ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 20:28

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Og ja, det virker under 10.5 og 10.6 ... men der er et par irriterende
> bugs, bla. mht. print af fonte (det står enda selv på freefrehand.org)

Deet véd jeg, men jeg véd også, det langt fra er alle, der har de
problemer. Og i parantes bemærket hører jeg til dem, der ikke har haft
problemet hverken på Intel eller PPC med 10.5. Om det så skyldes, at jeg
først og fremmest bruger URW, ITC og Letraset skrifter, tør jeg ikke sige.

> du læser vist det jeg skriver så det passer med hvad du tror det er jeg
> skriver ..

Jeg læser det, du skriver helt bogstaveligt. og hvis du mener noget
andet, må du formulere det i klart sprog!

> ?? .. jeg har vel lov til at supportere hvad jeg har lyst til ...
> sålænge jeg ikke smykker med med titler som f.eks. "Authorised Adobe
> Support" ... eller hvad de kan finde på at kalde det.

Jep, men du har ikke 'dit bagland' i form af Adobe til at bakke dig op
eller bringe aben videre til, hvis du selv må gi op.

> Nu må du finde ud hvad du mener ... lige før skrev du at Freehand kun
> blev brugt af private ...

Suk.! - Jeg skrev, at Freehand stort set kun blev (og stadig bliver)
brugt af privatbrugere. Jeg har ikke ét eneste sted skrevet, at Freehand
_ikke_ blev brugt af virksomheder!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 21:02

> Suk.! - Jeg skrev, at Freehand stort set kun blev (og stadig bliver)
> brugt af privatbrugere. Jeg har ikke ét eneste sted skrevet, at Freehand
> _ikke_ blev brugt af virksomheder!

Du skrev det som en generalisering ... og jeg siger igen .. at det ikke
passer.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 17:54

> Du er ihvertfald ikke certificeret af Macromedia

forrsten .. hvordan kan du egentlig sige det så skråsikkert hvad jeg er
eller ikke er certificeret i ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 20:39

Thomas von Hassel wrote:

> forrsten .. hvordan kan du egentlig sige det så skråsikkert hvad jeg er
> eller ikke er certificeret i ?

Du står ganske enkelt ikke på de lister, vi som supportere fik tilsendt
over certificerede supportere. Det er den ene ting, og den anden er, at
hvis du havde været det, ville du ganske enkelt ikke have udtrykt dig,
som du gør.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 21:02

> Du står ganske enkelt ikke på de lister, vi som supportere fik tilsendt
> over certificerede supportere.

og hvornår er de lister fra ?

> Det er den ene ting, og den anden er, at
> hvis du havde været det, ville du ganske enkelt ikke have udtrykt dig,
> som du gør.

Det eneste jeg siger er: 1: Adobe vil ikke udvikle mere på Freehand og
2: Hvis man vil fortsætte med Freehand så skal man tage visse
forholdsregegler og 3: for fuldt fremtidssikring af produktion og
workflow anbefaler jeg at man skifter til et "levende" produkt .. f.eks.
Illsutrator

Jeg kan ikke se hvorfor de ting skulle diskvalificere mig som supporter

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 01:26

Thomas von Hassel wrote:

> og hvornår er de lister fra ?

Den første, jeg fik, er fra 01.04.1995 og den sidste fra 01.01.2007. Men
svjh. er det den samme som 01.01.2006. De stoppede med at tage nye
Macormedia supportere ind engang i løbet af vingeren 05/06.

> [...]
> Illsutrator
>
> Jeg kan ikke se hvorfor de ting skulle diskvalificere mig som

Det diskvalificerer dig ikke som _almindelig_ supporter, medmindre du
vil have udviklerfirmaet til også at stå bag dig. Det står enhver frit
for at yde den support, han/hun nu kan/vil give.

Men der er stadig forskel på, om du er certificeret eller ikke. Er du
ikke certificeret, har du kun dig selv, men er du certificeret, har du
en hel organisation bag dig, som du kan trække videre på, hvis du ikke
selv kan klare et problem.

Og mht. om Freehand vil blive videreudviklet eller ikke, så er der på
nuværende tidspunkt ingen af os, der véd. Og det er gennem FFO, vi
forsøger at få genoptaget den videreudvikling, som Adobe rent faktisk
lovede ved sammenlægningen af Adobe og Macromedia. Men de er åbenbart
lige så lidt til at stole på som et vist andet monsterfirma.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 12:27

> [...]
> lovede ved sammenlægningen af Adobe og Macromedia. Men de er åbenbart
> lige så lidt til at stole på som et vist andet monsterfirma.

Jeg tror problemet er at du tænker på Adobe eller Macromedia eller Apple
eller Microsoft som firmaer som kun vil deres kunder det bedste. Og det
er også rigtigt, men kun så længe de kan tjene penge på det. Prøv at
kigge på økonomien i at vedllgeholde en software pakke som Freehand.

De skal være pokkers sikker på at de kan sælge nok pakker til at tjene
det hjem igen, for ikke at tænke på support til slutbrugerne. Og de skal
tænke på om salg af Freehand kanibaliserer deres salg af Illustrator.

Bedste bud ville være at de ændrer Freehand så meget at det ikke
appelerer til samme markedssegment ...

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 27-12-09 00:42

Thomas von Hassel skrev:

> forrsten .. hvordan kan du egentlig sige det så skråsikkert hvad jeg er
> eller ikke er certificeret i ?
>
> /thomas
Du bærer kanskje ikke Dyrets merke? ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 00:52

Snorre Berg <snorremacfakeberg@gmail.com> wrote:

> Du bærer kanskje ikke Dyrets merke? ;)

ikke til dagligt nej .... og min pentagram tatovering er ikke synlig med
normal påklædning...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 01:57

Snorre Berg wrote:

> Du bærer kanskje ikke Dyrets merke? ;)

Ikke i form af et stempel på et stykke papir.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-09 10:49

Erik Richard Sørensen skrev:

> Jeg synes nu, det er et meget kvalificeret gæt, siden Apple re-lancerede
> den hvide 13" MB med FW mindre end 3 uger efter, vi havde afsluttet
> 'Firewire-kampagnen' sidste vinter med næsten 23.000 underskrifter...

Det tager mere end tre uger at sige "Lav en MacBook om til det her"
førend resultatet står klar i butikkerne. Jeg tror du tager fejl.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 12:16

> Det tager mere end tre uger at sige "Lav en MacBook om til det her"
> førend resultatet står klar i butikkerne. Jeg tror du tager fejl.

Nye produkter har nok en "lead time" på et år eller 2 .. revisioner
mellem 6-12 mdr.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 17:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det tager mere end tre uger at sige "Lav en MacBook om til det her"
> førend resultatet står klar i butikkerne. Jeg tror du tager fejl.

Husk lige på, at den hvide 13" allerede var udviklet, og produktionen
skulle kun genoptages, så de skulle ikke ud og modificere eller ændre på
andre modeller...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-09 17:35

Erik Richard Sørensen skrev:

> Husk lige på, at den hvide 13" allerede var udviklet, og produktionen
> skulle kun genoptages, så de skulle ikke ud og modificere eller ændre på
> andre modeller...

Nu er du naiv eller det der er værre :(

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 17:43

> Husk lige på, at den hvide 13" allerede var udviklet, og produktionen
> skulle kun genoptages, så de skulle ikke ud og modificere eller ændre på
> andre modeller...

den hvide macbook har aldrig været taget ud af produktion ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-10 01:02

In dk.edb.mac Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]

> den hvide 13" MB med FW mindre end 3 uger efter, vi havde afsluttet
> 'Firewire-kampagnen' sidste vinter med næsten 23.000 underskrifter...

fis i en horlygte, forklar venligst hvorfor de så har pillet FW ud af den hvide?
<http://www.apple.com/dk/macbook/specs.html>

Apple produkt segmenterer og fandt ud af at der var marked for en 13"
til det lidt mere købe stærke publikum.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-09 10:46

> [...]

> illustrationsarbejde, men tvinges til at give i nærheden af 10.000kr. -
> eller mere, - hvis vi vil have noget, der end ikke helt kan det samme?

Adobe har købt en konkurrent og nakkeskudt deres konkurrerende produkt.
Er det ikke det der er sket?

> Og jeg tror nu nok, Adobe vil lytte endda meget godt efter, når der en
> dag dukker et brev eller mail op med tusindvis af underskrifter....

Der tror jeg du tager fejl.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 12:39

> Adobe har købt en konkurrent og nakkeskudt deres konkurrerende produkt.
> Er det ikke det der er sket?

Adobe købte Macromedia pga. ét produkt ... Flash. Flash var guldæget som
var på vej til at blive defacto standard for video og interaktivitet
online. Alle de andre produkter var bare bonus ... og på stånde fod
mener jeg kun det var Dreamweaver som ellers fik lov til at overleve på
bebekostning af GoLive. Her, som mht. Freehand vs. Illustrator fik det
produkt som havde den største kundebase lov til at overleve.

/thomas

=thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 19:24

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> bebekostning af GoLive. Her, som mht. Freehand vs. Illustrator fik det
> produkt som havde den største kundebase lov til at overleve.

Jeg er nødt til nok engang at gøre dig opmærksom på, at Adobe ikke
*KØBTE* Macromedia, det var en ganske normal fusion!

At der så oveni er en historie, der nærmest overgår selv den skrappeste
spændingsroman om både splid, ævl, kævl, forsøg på direkte svindel og
snyd, forsøg på både fjendtlig sindet og venligt sindet aktieopkøb,
trusler, ødelagte venskaber på kryds og tværs mellem de oprindelige
grundlæggere af firmaet Aldus Inc., der jo er det oprindelige firma bag
både Adobe og Macromedia.

- En god manuskriptforfatter vil let kunne få en rigtig storfilm ud af
det på linie med 'The Cilicon Valley War'...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-09 19:31

Hej Erik,

> Jeg er nødt til nok engang at gøre dig opmærksom på, at Adobe ikke
> *KØBTE* Macromedia, det var en ganske normal fusion!

Kan du dokumentere det?

De officielle kilder siger, at Adobe har _købt_ Macromedia.

Jeg tror du tager fejl af "en fusion" og så "at købe med egne aktier".
Det er langt fra det samme.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 20:47

Hej Jens

Jens Kristian Søgaard wrote:

> Kan du dokumentere det?
>
> De officielle kilder siger, at Adobe har _købt_ Macromedia.

Det er kun Adobes egne 'officielle kilder', der siger det. Af de både
mails og papirer, vi som forhandlere fik tilsendt, står det som en
regulær fusion.

> Jeg tror du tager fejl af "en fusion" og så "at købe med egne aktier".
> Det er langt fra det samme.

Det er jeg klar over.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 21:02

> Hej Jens

> Det er kun Adobes egne 'officielle kilder', der siger det. Af de både
> mails og papirer, vi som forhandlere fik tilsendt, står det som en
> regulær fusion.

Og så er vil tilbage ved du sidder inde med informationer som du ikke
kan referere fordi det ikke er noget der er offtenligt ... eller noget
du har hørt fra en hemmelig kilde ....

Og en sidste ting, hvis Adobe som "publicy traded company"
misinformerer markedet så ville de meget hurtigt få sager på halsen fra
SEC

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-09 22:21

Hej Erik,

> Det er kun Adobes egne 'officielle kilder', der siger det. Af de både
> mails og papirer, vi som forhandlere fik tilsendt, står det som en
> regulær fusion.

Igen - jeg vil mene, at du mangler forståelse for tingenes sammenhæng og
hvorledes opkøb fungerer i USA.

Du har læst nogen papirer, hvorefter du tror at der er tale om en fusion
mellem Adobe og Macromedia. Dette er ikke korrekt.

Af forskellige årsager (lovtekniske og skattetekniske) foregår et opkøb
ikke således, at Adobe bare kan gå hen og give hver enkelt aktionær i
Macromedia et antal Adobe-aktier i bytte for deres Macromedia-aktier.

Istedet gør man det, at Adobe opretter et datterselskab, som benyttes i
en "papirmanøvre" - selskabet hedder i øvrigt 'Avner Acquisition Sub,
Inc". Dette "skuffeselskab" forhandler så en fusionsaftale med
Macromedia. Aktionærerne i Macromedia stemmer nu om de vil acceptere
aftalen. Efter denne fusion er gennemført afregistrerer Adobe navnet
'Avner Acquisition Sub, Inc".

Slutresultatet er, at Adobe 100% ejer et datterselskab som er identisk
med det, man før kaldte Macromedia.

Det er det almindelige mennesker benævner at Adobe køber Macromedia.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 01:55

> [...]
> med det, man før kaldte Macromedia.
>
> Det er det almindelige mennesker benævner at Adobe køber Macromedia.

Den metode, du beskriver, er én metode, og som vi normalt kalder for
"skjult fjendtlig overtagelse", men der findes andre og mere ligefremme.
I tilfældet Adobe og Macromedia er der ikke tale om nogen som helst form
for 'fjendtlig overtagelse, hverken et åbent forsøg gennem børsen, eller
ved fx. at overbgyde aktier, som så opkøbes via stråmand o.l..

Der er her ganske enkelt tage om, at de to bestyrelser har forhandlet en
fusionsaftale hjem for at stå bedre rustet på det grafiske område, da de
så, hvordan MS gebærdede sig ved at opkøbe både det ene og andet selskab
- bl.a. E3 Expression og andre til brug for at kunne komme med deres
store multimediepakker og grafiske produktionspakker. Vi kan også sige
det sådan, at både Adobe og Macromedia var bange for, at Microsoft
Publisher skulle blive en regulær trussel mod begge.

Udover en gennemgang af selve fusionsaftalen indeholdt de papirer, jeg
fik tilsendt, også en gennemgang af de to firmaers supportsystemer og
oplysninger om, hvordan den ville blive omstruktureret ved
sammenlægningen. Som supportere kunne vi jo selvfølgelig ikke tage
stilling til selve sammenlægningen, men vi blev bedt om at give
tilkende, om hvorvidt og i hvilken omfang vi som certificerede
supportere ville fortsætte. Jeg valgte som tidligere skrevet at vælge de
oprindelige Adobe produkter fra og kun fortsætte med Freehand alene.

Og hvis det havde været din fremgangsmåde, der var blevet brugt ved
fusionen, og Adobe+Macromedia så sender anden information ud med andre
og nye retningslinier for en certificering, så er vi jo som officielle
supportere blevet misinformaeret og derved også blevet tvunget til at
tage stilling på reelt falsk grundlag. - Jeg har tilstrækkelig kendskab
til forretningsjura til at vide, at det i givet fald meget stærkt ligner
noget, jeg vil karektisere som dokumentfalsk, - og det er strafbart -
både i USA og herhjemme!

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-09 02:20

Hej,

> Den metode, du beskriver, er én metode, og som vi normalt kalder for
> "skjult fjendtlig overtagelse", men der findes andre og mere ligefremme.

Kald det hvad du vil. Ingen andre ville kalde det det.

> I tilfældet Adobe og Macromedia er der ikke tale om nogen som helst form
> for 'fjendtlig overtagelse, hverken et åbent forsøg gennem børsen, eller
> ved fx. at overbgyde aktier, som så opkøbes via stråmand o.l..

Du har fuldstændigt misforstået konceptet.

> Der er her ganske enkelt tage om, at de to bestyrelser har forhandlet en
> fusionsaftale hjem for at stå bedre rustet på det grafiske område, da de

Igen: Der er IKKE tale om en fusion mellem Adobe og Macromedia. Der er
tale om at Adobe overtager Macromedia.

> Udover en gennemgang af selve fusionsaftalen indeholdt de papirer, jeg
> fik tilsendt, også en gennemgang af de to firmaers supportsystemer og

Der er tale om børsnoterede virksomheder. Alle relevante dokumenter er
offentligt tilgængelige. Du kan sågar finde dem på nettet.

Samt tonsvis af nyhedsartikler i alt fra New York Times til Yahoo
Finance! som beskriver at Adobe _overtager_ Macromedia.

> Og hvis det havde været din fremgangsmåde, der var blevet brugt ved

Det ER den fremgangsmåde, der er blevet brugt. Få styr på dine fakta.

Det er beskrevet i detaljer på alt fra Adobes egen hjemmeside til SECs
hjemmeside, som tidligere beskrevet her i tråden (den amerikanske stats
Securities and Exchange Commission). Derudover er det beskrevet i en
række andre offentlige dokumenter, da opkøbet skulle godkendes mht.
monopol/konkurrence-lovgivning i både USA og i Europa.

> [...]
> til forretningsjura til at vide, at det i givet fald meget stærkt ligner
> noget, jeg vil karektisere som dokumentfalsk, - og det er strafbart -

Sikke noget vrøvl - det er langt ude, at du tror du har været udsat for
dokumentfalsk.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-12-09 06:26

On 26-12-2009 12:38, Thomas von Hassel wrote:
>Her, som mht. Freehand vs. Illustrator fik det
> produkt som havde den største kundebase lov til at overleve.
>
> /thomas

Og det er vi nogle, der er glade for og nogle, der er kede af

M.(For første gang i sit liv fra Thunderbird på Windows .

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-09 09:07

Morten Lind skrev:

> M.(For første gang i sit liv fra Thunderbird på Windows .

Jamen dog. Du vil ikke installere en nyhedslæser på din iPhone?

Fra : Morten Lind

Dato : 27-12-09 09:30

> Jamen dog. Du vil ikke installere en nyhedslæser på din iPhone?

Jo da - har gjort, for længe siden

NewsTab, men en PDA er kun optimal på farten, ikke når man sidder i
hjemlig hygge, men fin i bussen.

Vi er igang med en større om- og opbygningsproces i køkken og
badeværelse, så jeg har bestemt, at Mac´erne bliver, hvor de er, til vi
er færdige, og det har lidt lange udsigter.

Så den langhåredes Windowscomputer må agere subsitut indtil da

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-09 11:10

Morten Lind skrev:

> [...]
> er færdige, og det har lidt lange udsigter.
>
> Så den langhåredes Windowscomputer må agere subsitut indtil da

Du kunne jo også bare blive færdig i køkken og badeværelse

Godt du er aktiv - det er jo let bare at tage et par dage i familiens
skød i sofaen når man nu stadig fordøjer...

Fra : Morten Lind

Dato : 27-12-09 12:50

> Du kunne jo også bare blive færdig i køkken og badeværelse

Ja, jeg regner da med, at køkkenet står færdigt ved udgangen af januar
2010 - vi har jo begge et stykke arbejde at passe

> Godt du er aktiv - det er jo let bare at tage et par dage i familiens
> skød i sofaen når man nu stadig fordøjer...

, a propos fordøje, havde jeg den fornøjelse at kokkerere til
familien igår med et fremragengende resultat. Min gamle far sørgede for
anden juleaften, og det er det første gang i min mere end
halvtårhundrede levetid, familien har spist over evne, levnet og smidt
ud.

Tsk, tsk...den reaktionære regering har ikke levet forgæves, så jeg har
fordoblet mit bidrag til Læger uden Grænser.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-09 13:32

Morten Lind skrev:

> Ja, jeg regner da med, at køkkenet står færdigt ved udgangen af januar
> 2010 - vi har jo begge et stykke arbejde at passe

Det bliver spændende at se :)

> [...]
> anden juleaften, og det er det første gang i min mere end
> halvtårhundrede levetid, familien har spist over evne, levnet og smidt

Det er dejligt at det smager godt, og der er NOK.

> Tsk, tsk...den reaktionære regering har ikke levet forgæves, så jeg har
> fordoblet mit bidrag til Læger uden Grænser.

De skal nyde MERE glæde af din julemad?

Fra : Morten Lind

Dato : 27-12-09 18:27

On 27-12-2009 13:31, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er dejligt at det smager godt, og der er NOK.

Yep

> De skal nyde MERE glæde af din julemad?

Tjaeh - de ka´ bruge det til hvadsomhelst Bor du forresten i
Struerområdet?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 27-12-09 19:08

Morten Lind skrev:

> Yep

> Tjaeh - de ka´ bruge det til hvadsomhelst Bor du forresten i
> Struerområdet?

Næh. Jeg bor mellem Århus og Viborg. Skal jeg også have dine rester?

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-09 10:43

On 27-12-2009 19:08, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Næh. Jeg bor mellem Århus og Viborg. Skal jeg også have dine rester?

Næeh - men jeg skal til Struer i weekend´en

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 10:48

> Næeh - men jeg skal til Struer i weekend´en

husk madpakken .. der er langt til struer ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-09 11:40

On 28-12-2009 10:47, Thomas von Hassel wrote:

> husk madpakken .. der er langt til struer ..
>
> /thomas

Tak - det skal jeg huske Der bliver iøvrigt heller ikke tid til
franske visitter, da vi skal tilbage samme dag.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 12:38

> Tak - det skal jeg huske Der bliver iøvrigt heller ikke tid til
> franske visitter, da vi skal tilbage samme dag.

Det er da noget af en tur ... i tager forhåbentlig toget ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-09 15:19

> Det er da noget af en tur ... i tager forhåbentlig toget ?
>
> /thomas

Ja da - naturligvis "Man" har jo ikke bil, når "man" bor i
Storkøbenhavn 1366 for at være præcis

M., der lige har set vejrudsigten, så måske venter vi blot, til turen
også kan nydes?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 15:53

> Ja da - naturligvis "Man" har jo ikke bil, når "man" bor i
> Storkøbenhavn 1366 for at være præcis

ok :) ... ja herude på bølandet er den offentlige transport desværre så
ringe at man ikke kan leve _uden_ bil ...

> M., der lige har set vejrudsigten, så måske venter vi blot, til turen
> også kan nydes?

der er da ikke snestorm på vej ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-09 16:23

> der er da ikke snestorm på vej ?
>
> /thomas

Frost m.m....vi skal på kirkegården, og hvis DSB skranter i vejret,
venter vi hellere.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 28-12-09 13:26

Morten Lind skrev:

> Næeh - men jeg skal til Struer i weekend´en

Du skal da være velkommen søndag på tilbagevejen :)

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-09 15:20

> Du skal da være velkommen søndag på tilbagevejen :)

Tak Thorbjørn, men se svar til Thomas

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-09 16:32

Morten Lind skrev:

> Tak Thorbjørn, men se svar til Thomas

Jeg kan da ikke gøre for at de der forjawede Kjøwenhavnere er så nærige
at de køber en endags Orangebillet :(

Så bliver du fri ;)

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-09 17:03

> Jeg kan da ikke gøre for at de der forjawede Kjøwenhavnere er så nærige
> at de køber en endags Orangebillet :(

Hæ.....faktisk kan en standardbillet nogle gange være billigere end en
Orange-ditto

> Så bliver du fri ;)

Vender vel frygteligt tilbage

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-09 18:58

Morten Lind skrev:

> Hæ.....faktisk kan en standardbillet nogle gange være billigere end en
> Orange-ditto

Nånå, du vil hellere tage busse?

> Vender vel frygteligt tilbage

Jeg holder ikke vejret, du skal jo igennem et større renoveringsprojekt
som kan tage mange måner.

Har du iøvrigt prøvet at pushe dine mac'er til Den Gamle By? De må da
snart skulle indrette noget 90'er-nowet :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-09 19:00

> [...]
>
> Har du iøvrigt prøvet at pushe dine mac'er til Den Gamle By? De må da
> snart skulle indrette noget 90'er-nowet :)

De kan rekrerere et lille provins trykkeri ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 16:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Adobe har købt en konkurrent og nakkeskudt deres konkurrerende produkt.
> Er det ikke det der er sket?

Adobe har ikke købt en konkurrent. Adobe og Macromedia fusionerede, og
det er noget helt andet.

> Der tror jeg du tager fejl.

Vi får se...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-09 16:59

Erik Richard Sørensen skrev:

> Adobe har ikke købt en konkurrent. Adobe og Macromedia fusionerede, og
> det er noget helt andet.

Din hukommelse svigter dig vist endnu engang. Fra
http://www.adobe.com/aboutadobe/invrelations/pdfs/AdobeMacromediaFAQ.pdf

Q: Is this a merger or an acquisition?

A: Adobe is acquiring Macromedia. However, both companies will benefit
greatly from joining forces. Macromedia's stockholders will own 18
percent of the combined company on a pro forma basis.

> Vi får se...

Du burde bruge alt dit krudt på open source programmer i stedet for. De
kan ikke blive nakkeskudt sådan.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 20:10

> [...]
> greatly from joining forces. Macromedia's stockholders will own 18
> percent of the combined company on a pro forma basis.

Det er da klart, de vil fremstille det så meget til deres fordel som
muligt. Det stemmer bare ikke overens med de dokumenter, vi som
forhandlere fik tilsendt og skulle tage stilling til, om vi fortsat
ville være registrerede forhandlere og supportere.

Jeg valgte helt at stoppe med salg af Adobe produkter og kun fortsætte
med de oprindelige Macromedia programmer, dels pga. at jeg var nødt til
at begrænse, dels skulle have været på 3x 14 dages heldags kursusforløb
for fortsat at kunne være reg. som Adobe forhandler og supporter, mens
min aftale med Macromedia ville fortsætte uændret.

> Du burde bruge alt dit krudt på open source programmer i stedet for. De
> kan ikke blive nakkeskudt sådan.

Tja, det kunne jo godt gå hen og blive til det alligevel, hvis Free
Freehand Org bliver stærk nok.

- Svjh. udløber patenterne (ikke at forveksle med copyright) på bl.a.
Freehand grundkoden i 2014, hvorefter enhver vil kunne benytte den uden
betaling - medmindre, Adobe vil forlænge patentrettighederne eller
genoptage videreudvikling af produktet. Fortsætter/genoptager de
produktudvikling, vil det ikke koste det helt store at forlænge
patenter. Men gør Adobe ikke det, men stadig vil have patenterne - fx.
for at undgå konkurrence, - vil det blive en temmelig kostbar affære,
der let kan koste dem flere hundrede millioner dollars.

En af mine idéer og visioner for at gå med i det her projekt er netop
chancen for, at vi på den måde vil kunne udnytte udløbet af disse
patenter og først og fremmest forvandle Freehand til et produkt, der
udover at ville blive til open source (og kun med alm. copyright på den
opr. grundkode) også vil blive til et produkt, der fx. sammen med GIMP
vil kunne udgøre en produktpakke, der i styrke og kvalitet ikke står
tilbage for programmer i CS pakkerne. Og at sådanne produkter først og
fremmest vil henvende sig til den alm. private bruger og ikke som CS
først og fremmest er rettet mod professionelt brug.

Og så må du heller ikke glemme, at nogle af dem, der står bag FFO er
gamle Freehand programmører og tidl. ansatte hos Macromedia. Så på det
grundlag starter vi altså ikke helt på bar bund så at sige. - En
lille finurlighed her er, at Adobe faktisk ikke har fået overført de
gamle Macromedia produkters navne og registrering som 'Registered Adobe
Products' m.u.a. Flash, så Freehand fx. var blevet til Adobe Freehand og
ikke Macromedia Freehand, hvilket rent juridisk iht. US Legal Lawsuite
stiller FFO væsentlig bedre end, hvis Adobe nu havde overført og reg.
navnene til Adobe.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-09 20:57

> [...]

> forhandlere fik tilsendt og skulle tage stilling til, om vi fortsat
> ville være registrerede forhandlere og supportere.

Der kan man se. Jeg tror ikke vi bliver enige.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-12-09 17:43

> Adobe har ikke købt en konkurrent. Adobe og Macromedia fusionerede, og
> det er noget helt andet.

Adobe købte Macromedia ... så enkelt er det.

> Vi får se...

Der er nok bedre odds i at spille lotto ... jeg tror ikke 4000
underskrifter er nok til at adobe vil poste flere penge i Freehand.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-09 20:34

Thomas von Hassel wrote:

> Adobe købte Macromedia ... så enkelt er det.

Det bliver ikke mere rigtig af, at blive ved med at påstå det.

> Der er nok bedre odds i at spille lotto ... jeg tror ikke 4000
> underskrifter er nok til at adobe vil poste flere penge i Freehand.

Jeg synes egentlig, 4000 medlemmer er meget flot på så kort tid, når man
tager med i betragtning, at det er en helt ny organisation, der skal
bygges op helt fra grunden.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-12-09 22:55

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 26/12/09 00.19 wrote:

> [...]
> illustrationsarbejde, men tvinges til at give i nærheden af 10.000kr. -
> eller mere, - hvis vi vil have noget, der end ikke helt kan det samme?

Af ren nysgerrighed, hvad er det du bruger Freehand til? Jeg færdes dagligt
hos rigtig mange i den grafiske branche, og jeg kan ikke komme på et eneste
sted hvor de bruger Freehand eller har udtrykt at de savner det.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 22:59

Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:

> Af ren nysgerrighed, hvad er det du bruger Freehand til? Jeg færdes dagligt
> hos rigtig mange i den grafiske branche, og jeg kan ikke komme på et eneste
> sted hvor de bruger Freehand eller har udtrykt at de savner det.

De steder jeg har set Freehand i brug indtil "fornyligt" har den eneste
grund til ikke at skifte til Illustrator været at man ikke har haft tid
til at træne brugerene i Illustrator + ikke haft lyst til at konvertere
en masse projekter til Illustrator. De steder er man så begyndt at bruge
Illustrator til nye opgaver og har beholdt en ældre maskine med et ældre
system til at åbne og konverterer evt. freehand dokumenter.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 23:03

> [...]
> Illustrator til nye opgaver og har beholdt en ældre maskine med et ældre
> system til at åbne og konverterer evt. freehand dokumenter.

nå ja, min pointe var at der ikke var noget de plejede at gøre i
Freehand som de ikke kunne gøre lige så nemt og hurtigt i Illustrator
efter at de havde fået sat sig ind i programmet.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-09 23:50

Peter Kiil wrote:

> Af ren nysgerrighed, hvad er det du bruger Freehand til? Jeg færdes dagligt
> hos rigtig mange i den grafiske branche, og jeg kan ikke komme på et eneste
> sted hvor de bruger Freehand eller har udtrykt at de savner det.

Tja, det har jeg faktisk skrevet i et af de første indlæg - både
hvorfor, vi gerne vil bruge Freehand, og ligeledes også /hvem/, der
først og fremmest bruger Freehand. Som jeg også har skrevet, har du ret
i, at der næsten ingen prof virksomheder er herhjemme, der bruger eller
har brugt Freehand. Men kommer du til USA/Canada har det hidtil været
ca. halvt om halvt mellem Freehand og Illustrator, og går du til
Australien / New Zealand, så er det først og fremmest Freehand og
Canvas, der bruges og meget lidt Illustrator. Her er Illustrator jo
selvfølgelig på fremgang pga. den manglende videreudvikling af Freehand.

Jeg selv bruger først og fremmest Freehand til arbejde med RAW TIFF og
Vectorbased Multilayer TIFF til bearbejdelse bl.a. af billeder fra mit
digicam, der faktisk understøtter RAW TIFF formatet. Og så brugte jeg
den også til at lave håndlavede instruktionsillustrationer. Det sidste
laver jeg så ikke mere.

Hverken Canvas 9.x, Photoshop CS2/CS3 eller Illustrator CS2/CS3
understøtter RAW TIFF native (véd ikke om CS4 gør), og jeg foretrækker
langt det format fremfor Adobes RAW Photo.

- Mig bekendt er det eneste andet program på markedet, der også
understøtter Multilayer TIFF og RAW TIFF, CorelDraw X3 og X4, og de
findes jo ikke til Mac... - Corel Painter, der fås til Mac og har nogle
'Freehand-lignende' funktioner understøtter ikke Multilayer TIFF og RAW
TIFF.

Det er manglen på bl.a. denne understøttelse, der i første omgang gav
stødet til oprettelse af Free Freehand Org.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-09 23:58

> [...]
>
> Det er manglen på bl.a. denne understøttelse, der i første omgang gav
> stødet til oprettelse af Free Freehand Org.

Ja, jeg burde vide bedre, men, hvad er RAW TIFF ?

/thomas