Anderillette
Fra : POL

Dato : 21-12-09 06:43

Jeg skal i gang med at lave en anderilette her til juledagene. Jeg
kigget på lidt forskellige opskrifter, og er nu kommet i tvivl om jeg
skal lade det simre i fedt eller bouillon/fond.
Hvad gør i? og hvilke smagsforskelle opstår der ved det ene eller
andet?

Fra : Bergholt

Dato : 22-12-09 00:08

On Dec 21, 2:43 pm, POL <martintheman_...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> skal lade det simre i fedt eller bouillon/fond.
> Hvad gør i? og hvilke smagsforskelle opstår der ved det ene eller

Et rigtigt godt spørgsmål. Det er mit indtryk, at der er to tilgange
til rillettesfremstilling. 1) hvor der koges i suppe med kød på ben,
til kødet falder af. 2) kogning af afpareret kød -- oftest i fedt. Jeg
plejer at blande de to tilgange -- og gi'r først kødemnerne en tur i
andefedt, dernæst andefond og slutter så af med andefedt i lang tid
mod slutningen, for at opnå den rette smagsmætning og nærmest
patéagtige mørhed.

Opskrift her -- som jeg ved andre her i gruppen har haft gode
erfaringer med:

http://bergholt.net/gastronomi/rillettes-af-and/

Go' fornøjelse & meld meget gerne tilbage med, hvordan resultatet
blev!

---
Kasper Bergholt
http://bergholt.net/gastronomi (Bergholts opskrifter)

Fra : Jakob Bartholdy Bruu~

Dato : 22-12-09 13:19

Bergholt wrote:

> Opskrift her -- som jeg ved andre her i gruppen har haft gode
> erfaringer med:
>
> http://bergholt.net/gastronomi/rillettes-af-and/

hørt! fond'en bidrager med rigtig meget smag. Jeg læste selv James Prices opskrift med stor interesse. Men som jeg ser
den er den bare trevlet confit de canard i andefedt. Ikke at der er noget i vejen med det - men man opnår en langt
kraftigere smag ved at bruge fond (se tidligere tråd). Jeg har iøvrigt lige lavet rillette igen efter Kaspers opskrift.
Men denne gang fortyndede jeg min fond. Selv med fortyndet fond er smagen meget intens.

- jakob

Fra : POL

Dato : 22-12-09 05:58

Tak for svarene begge to!

Det var netop James Prices artikel der inspirerede mig til at lave det
selv.

Nu er det sådan at jeg faktisk ikke har noget fond liggende. Kan det
betale sig at lade dem koge i en suppe de så at sige selv danner?
Altså starte det op fra bunden? Hvis det ikke giver smag nok, kan jeg
jo ligeså godt confitere det i fedt alene.

Håber i kan nå at svare, jeg skal nemlig snart igang :)

Fra : Jakob

Dato : 22-12-09 07:41

On Dec 22, 1:57 pm, POL <martintheman_...@hotmail.com> wrote:
> Tak for svarene begge to!
>
> Det var netop James Prices artikel der inspirerede mig til at lave det
> selv.
jeps .. ham og hans bror har status som en slags halvguder i mit
hjem

> [...]
> jo ligeså godt confitere det i fedt alene.
>
> Håber i kan nå at svare, jeg skal nemlig snart igang :)

Koge i vand? nej .. så hellere direkte i andefedtet. Held og lykke med
det. Jeg glæder mig til at læse om resultatet her i gruppen.

- jakob

Fra : POL

Dato : 22-12-09 08:29

> Koge i vand? nej .. så hellere direkte i andefedtet. Held og lykke med
> det. Jeg glæder mig til at læse om resultatet her i gruppen.

Ikke i rent vand, jeg mente nærmere at braisere andelårene i vand og
vin med diverse urter. Men nu er jeg gået i gang med fedtet, og bruger
udelukkende det. Jeg vender tilbage med et, forhåbentligt velsmagende,
resultat. :)

Igen tak for hjælpen!