tynde klienter
Fra : Ole Madsen

Dato : 21-12-09 18:49

hvad kræves der hvis jeg tilslutter en tynd klient til min computer?

Ole

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-12-09 21:18

Ole Madsen <o-madsen@privat.dk> wrote:

> hvad kræves der hvis jeg tilslutter en tynd klient til min computer?

Windows?

Med XP Pro på din computer - på den som skal være vært - følger der
Remote Desktop Server tror jeg det hedder evt Remote Terminal Server der
understøtter RDP - Remote Desktop Protocol.

Du skal så ha' Remote Desktop Connections indstalleret på den tynde
klient. Det kan være alt fra en gammel bærbar med Windows 95 og ganske
lidt RAM.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/tools/RDCLIENTDL.mspx

Jeg kan f.eks afvikle IE8 eller Office 2007 fra en ældre TP 570 med W2K
og kun 128MB RAM. Eller det kan gøres fra en ældre Apple Macintosh
Powerbook G4 med OS X 10.4.

Har du ikke XP Pro findes der andre løsninger i Netmeeting.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-12-09 02:52

> Windows?

<snip>

Stil evt supplerende spørgsmål i nyhedsgruppen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-12-09 11:12

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> <snip>
>
> Stil evt supplerende spørgsmål i nyhedsgruppen.

undskyld jeg kom til at skrive til dig privat

jeg kører vista 64 bit, men skal over til windows 7 næste år håber jeg.

men skal klienten ikke være windows for at kunne bruges?

kan man have en anden til at arbejde på en klent og jeg selv på
hovedcomputeren samtidig?

Ole

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-12-09 11:39

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> crashed Echelon writing

> jeg kører vista 64 bit, men skal over til windows 7 næste år håber jeg.
>
> men skal klienten ikke være windows for at kunne bruges?

Nej.

Du bør sætte dig ind i hvad en tynd klient er. I hovedtræk er det en meget
meget skrabet computer (terminal), hvis eneste formål er at forbinde til en
host/server som står for processeringen og præsentation til klienten.

Fx. RDP protokollen når vi snakker Windows Terminal Services (her kan de
også anvendes op mod Remote Desktop). Terminalen sender mus og tastatur
kommandoer til serveren som returnerer skærmbilleder og lyd til klienten.

ICA protokollen når vi taler om Citrix. Samme som ovenstående dog anden
producent.

3270/5250 protokol som er telnet baseret.

En tynd klient kan også indeholde java så den kan forbinde op mod jave
applikationer, eller en browser til at gå på internettet eller
applikationer leverer via http.

> kan man have en anden til at arbejde på en klent og jeg selv på
> hovedcomputeren samtidig?

Ja, det afhænger af hovedcomputeren og hvilken service/protokol, der
anvendes.

--
Bjarke Andersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-12-09 18:14

Bjarke Andersen:

> [...]
> kan de også anvendes op mod Remote Desktop). Terminalen sender mus
> og tastatur kommandoer til serveren som returnerer skærmbilleder

Vi bruger f.eks både Mac og PC med MS Remote Desktop Connection op
mod vores to stationære med XP Pro.

Men det skal være de mer' "feature rich" udgaver af Windows på
serveren/PC'en før der er RDP og Terminal Services. Det følger f.eks
ikke med XP Home eller Vista Home Premium.

Og den tynde klient behøver ikke være skrabet. Det kan i princippet
være - foruden en dum terminal - alt fra en ældre Windoews 95
computer med kun lige den nødvendige RAM og til et monster med 64-bit
Windows 7 og 8 GB RAM.

Det vigtige er et hurtigt netværk, LAN.

<snip>

> Ja, det afhænger af hovedcomputeren og hvilken service/protokol,
> der anvendes.

Vi havde Windows Home Server på en "hovedløs" PC, og ved at pille
lidt i Local Permissions - opskriften fandt jeg med Google - kunne vi
være to samtidige opkoblede og f.eks afvikle Word 2007 fra MS Office
Suite 2007 til hjemmet og studiet. Jeg tror grænsen i WHS var tre,
når man regner Administrator med.

Ellers er den slags licenser ret kostbare.

Nu er WHS fjernet og erstattet med XP Pro. Der var ingen grund til at
spilde en WHS licens når der var skærmstik. Men jeg tror ikke XP Pro
understøtter mer' end den ene klient ad gangen. Men det er nok for
os. Imens leder jeg efter noget hardware der passer bedre til WHS.

Man opnår flere fordele ved at benytte RDP og Terminal Services
privat over LAN - foruden det med at ha' et sted at lægge sine
sikkerhedskopier.

- man kan lægge de seneste versioner af det software man anskaffer på
serveren og afvikle dem over netværket og ellers beholde de ældre
versioner på den computer hvor de ligger. Hos os er det Office XP
(2002) Professionel med hele svineriet (inkl Access og Publisher) der
ligger på vores stationær, foruden på en bærbar, hvor vi så ved
lejlighed kan få adgang til at bruge Word-, Excel- eller PP 2007 fra
serveren med en RDC klient uden at skulle skrotte Office XP eller
ha' besværet med at de begge udgaver ligger på samme PC.

- fler' end den ene bruger kan benytte de samme programmer i
forlængelse af hinanden, hvor der kun skal anskaffes den ene licens.

- man kan afvikle Windows software (Office, IE8, med mer') fra sine
Macintosh.

Vi opdager nok flere fordele efterhånden.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-12-09 07:01

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Men det skal være de mer' "feature rich" udgaver af Windows på
> serveren/PC'en før der er RDP og Terminal Services. Det følger f.eks
> ikke med XP Home eller Vista Home Premium.

Det er op til OP at vælge.

> [...]
> være - foruden en dum terminal - alt fra en ældre Windoews 95
> computer med kun lige den nødvendige RAM og til et monster med 64-bit

Så er det jo ikke længere en "tynd klient", hvis den kan køre OS og
applikationer selvstændigt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-12-09 09:28

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> crashed Echelon writing

tak til jer alle for svar

Ole

Fra : Leif Neland

Dato : 25-12-09 11:28

Ole Madsen skrev:

> jeg kører vista 64 bit, men skal over til windows 7 næste år håber jeg.
>
> men skal klienten ikke være windows for at kunne bruges?

Der findes også RDP til linux, så du fra din linux-maskine kan køre
fjernskrivebord til en windows-maskine.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-09 20:49

Ole Madsen skrev:
> hvad kræves der hvis jeg tilslutter en tynd klient til min computer?

Det kommer an på hvad den tynde klient kan.