nedkøling af colaer
Fra : P.N.

Dato : 17-12-09 23:37

Jeg har et par kasser med colaer stående i et udhus, og jeg benærker at der
ikke er særligt meget brus i dem. Jeg spekulerer så på kan vinterkulden
påvirke udsivning af kulsyren i flaskerne.

Fra : Rado

Dato : 18-12-09 12:33

On Thu, 17 Dec 2009 23:37:24 +0100, "P.N." <pn@hotmail.com> wrote:

>Jeg har et par kasser med colaer stående i et udhus, og jeg benærker at der
>ikke er særligt meget brus i dem. Jeg spekulerer så på kan vinterkulden
>påvirke udsivning af kulsyren i flaskerne.

Er det plastflasker? Jeg har bemærket at Ramlösa mister brus
efterhånden hvis man gemmer dem. Måske det er et generelt problem med
plastflasker (utæt låg)?

Men eller burde kulden vel nærmere forsinke udsivning, ville jeg mene.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 18-12-09 09:10

Prøv at opvarm en til stuetemperatur og åben den. CO2, kulsyren der
giver boblerne, har lavt tryk ved lave temperaturer og højt tryk ved
høje temperaturer.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-12-09 17:45

On 18/12/2009 17:10, Peter Lauridsen wrote:
> Prøv at opvarm en til stuetemperatur og åben den. CO2, kulsyren der
> giver boblerne, har lavt tryk ved lave temperaturer og højt tryk ved
> høje temperaturer.

I praksis bør han vel nøjes med at opvarme dem til køleskabstemperatur,
den temperatur hvor flest synes at cola og anden sodavand smager godt?

Som eksperiment afslører det også, om der er hold i hans antagelse om
udsivning eller ej, altså 1 cola som først står ude og så i køleskab og
så åbnet, og en kontrol-cola som tilbringer hele perioden i køleskabet.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-12-09 10:00

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> I praksis bør han vel nøjes med at opvarme dem til køleskabstemperatur,
> den temperatur hvor flest synes at cola og anden sodavand smager godt?

Uha.. Den temperatur hvor der lige nøjagtig danner sig lidt iskrystaller ved
åbning er nu min ymdlings. Men jeg er nok også lidt af en kuldefreak. ;)

- Martin

Fra : Nana

Dato : 19-12-09 14:16

> [...]
> ved åbning er nu min ymdlings. Men jeg er nok også lidt af en kuldefreak.

Jah, for dælen... Jeg elsker det også, når det virkelig er ISkoldt. Er
storforbruger af isterninger, og smider altid icetea og den slags i
fryseren, så jeg kan få den med iskrystaller.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-12-09 08:23

On 19/12/2009 14:16, Nana wrote:
Martin:

> Jah, for dælen... Jeg elsker det også, når det virkelig er ISkoldt. Er
> storforbruger af isterninger, og smider altid icetea og den slags i
> fryseren, så jeg kan få den med iskrystaller.

Jamen hvad har I to så af observationer, med hensyn til
kuldioxidindholdet af cola omkring frysepunktet?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nana

Dato : 20-12-09 13:43

> [...]
> Martin:

> Jamen hvad har I to så af observationer, med hensyn til kuldioxidindholdet

Nu drikker jeg kun lightsodavand, og jeg ved ikke om det gør en forskel.
Jeg syntes ikke at brusen er nævneværdigt dårlige ved så kolde temperaturer,
men har sodavanden været frossen, så ER den flad. Jeg syntes mere at
brudproblemet opstår, hvis den har været opbevaret ved skiftende
temperaturer.

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-12-09 14:46

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere at brudproblemet opstår, hvis den har været opbevaret ved skiftende

Det kan jeg tilslutte mig. Med både Pepsi og Coca, inkl. sukker. :)

Nu plejer jeg at smide den i fryseren en 20-30 minutter før nydning, så ved
ikke om denne "lyn"nedkøling ændrer på noget.

I sommers fik jeg nogle ualmindelig flade Tuborg, der havde stået uberørt i
2-3 mdr. i køleskab. Jeg prøvede ikke om de livede op ved luftning. Det var
der ikke tid til. ;)

- Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-12-09 16:31

On 20/12/2009 13:42, Nana wrote:

> Nu drikker jeg kun lightsodavand, og jeg ved ikke om det gør en forskel.

Jeg har et vagt indtryk af at det gør en forskel, men da jeg stort set
aldrig har rørt ved lightsodvand, er jeg ikke sikker.

Tak for datapunkt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : N Dude

Dato : 20-12-09 13:11

Rado wrote.:

> Er det plastflasker? Jeg har bemærket at Ramlösa mister brus
> efterhånden hvis man gemmer dem. Måske det er et generelt problem med
> plastflasker (utæt låg)?

PET- og polyesterflasker holder generelt ikke godt på gas, selv om
producenterne påstår det.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-12-09 16:32

On 20/12/2009 13:10, N Dude wrote:

> PET- og polyesterflasker holder generelt ikke godt på gas, selv om
> producenterne påstår det.

Heller ikke selv om de står uåbnet?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Rado

Dato : 20-12-09 20:59

On Sun, 20 Dec 2009 16:32:09 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Heller ikke selv om de står uåbnet?

De Ramlösa jeg taler om har alle været uåbnet, og har stået ved
stuetemperatur.