Problemer med hjememlavet cammenbert
Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 17-12-09 22:23

Hej Igen

Nu er min hjemmelavede cammenbert færdig modnet. Den ser meget fin ud, men
har afgivet noget rødlig væske (ammoniak?). Det gør egentlig ikke noget. Men
inden i er den flydende!!!!

Hvad er der sket?

På forhånd tak for svar, og tak for svar i mozzerellaen.

hilsen
Charlotte

Fra : Linde

Dato : 18-12-09 08:19

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> har afgivet noget rødlig væske (ammoniak?). Det gør egentlig ikke noget.

For højt vandindhold, høj pH og for lavt calciumindhold, er meget normale
faktorer. Bløde oste har jo generelt et højt vandindhold, så det er lidt af
en kunst at få den rette konsistens frem i dem, ved at styre processen meget
præcist. Mælken skal være af høj kvalitet og frisk...ellers syrner og
koagulerer den dårligt, og bakterier kan udvikle dårlig smag eller
konsistens, og i øvrigt skabe en hel.... masse andre problemer undervejs
også.

Det kunne være sjovt at vide lidt mere om osten ellers, hvilken mælk,
temperaturer, kitbehandling, hvilken kultur/skimmel, modning osv...det kunne
give et meget bedre fingerpeg. Og omkring det røde udtræk, så ville jeg have
gættet på, det stammede fra overdosering af salpeter, men siden det er en
camembert har du formodentlig ikke tilsat salpeter. Det kunne også være, at
kitbehandlingen ikke har været tilstrækkelig under modningen, så der er
vækst af uønskede skimmel/bakterier, der afgiver den røde væde.

Beklager det lidt svævende svar, men jeg håber du vil uddybe lidt mere.

Mvh
Linde

Fra : Charlotte-Hilda-Smøl~

Dato : 18-12-09 23:45

Hej Linde

Puh ha en masse

Jeg har brugt opskriften fra "Dansk Hjemme Produktion"
Jeg glemte at stille skimlen i vand i et døgn inden brug. Den har også et
par år på bagen, men den har udviklet sig fint på ydersiden.
Mælken var en frisk økologisk. Syrevækkeren en økologisk youghurt.
Løben kunne have været friskere, og jeg fik vist målt for lidt af den. Men
det koagolerede fint, så det tænkte jeg ikke nærmere over.
Den stod i stuetemp. i et døgnstid, da var pH ca 4.5.
så blev den drysset med salt og stillet i min skunk (ca 12 grader) en uges
tid.
Der var skimlen blevet fin, der er ingen andre fine farver på den
overhovedt, og den blev pakket ind i ostefolie, og stillet i køleskab ca 5
grader i 3 uger.
Efter opskriften er det en passende modnings tid.

Håber at du kan blive klogere på det nu.

Tak skal du have

Charlotte

PS. Bagefter skal vi finde ud af hvad der gik galt med min blåskimmel

Fra : Linde

Dato : 19-12-09 10:47

"Charlotte-Hilda-Smølfen, fra Korsør" <taarnborgvejfjern-dette@gmail.com>
skrev i meddelelsen news:4b2c05ea$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> grader i 3 uger.
> Efter opskriften er det en passende modnings tid.

Det kunne godt lyde som om, din ost simpelthen er modnet for hurtigt,
samtidig med at den har haft et højt vandindhold. Sandsynligvis på grund af,
at du har blandet hvidskimlen i ostemælken. Camembert modner udefra og ind,
ved at man påfører hvidskimlen udenpå efter saltning. Ved at tilsætte den
til ostemælken tyvstarter man den indre modning. Hvis du vil oste igen efter
samme opskrift, så prøv at skære en ost over efter 1½-2 uger(altså den
første uge i skunken plus en uge på køl). Resten af processen lyder ellers
til at være i orden, det kan man se på den helt korrekte slut-pH. Det høje
vandindhold kan du modvirke ved at røre forsigtigt i koaglet i en halv time
efter en halv times tid henstand efter skæring. Dette vil så også påvirke
slut-pH en smule, men det betyder ikke noget, når den ellers ligger så flot.

Her er et par ting mere, du kan overveje at prøve ved senere ostninger:
- Brug kærnemælk(frisk, ikke økologisk alm. kærnemælk) som syrevækker.
Yoghurt-kultur virker bedst omkring 43 grader, og giver desuden blåsur smag,
der er uønsket i camembert...altså pr. definition, ikke pr. dine smagsløg
naturligvis. Kærnemælk derimod, er syrnet med DL-kultur. Den har optimal
temperatur lige over 30 grader, og har også bestemte funktioner der har
betydning for ostens smag og struktur(CO2 dannelse, citronsyreforgæring,
aroma).
- Brug saltlage til at salte med, i stedet for at drysse med salt. 180-200 g
salt koges sammen med 1 liter vand og køles ned til 10-12 grader, skunken er
fin. Ostene lægges, dækkes helt med lage, ligger i 2 timer ved små oste, 4
timer ved store. Fordelen er, at der ikke vil være usaltet ost, hvor
eventuel fremmede kulturer ikke hæmmes af salt.
- Påsprøjtning af hvidskimmel udenpå osten. Efter en to-tre dages tid i
skunken sprøjtes/pensles osten med vand med hvidskimmel, bare en lille slat
vand, nok til at dække osten(e) helt. Herefter begynder lagringen, 1½-2
uger, måske lidt mindre ved de 12 grader i din skunk.

Men du oster selvfølgelig som du finder bedst. Jeg kan ikke engang prale
med, at jeg har prøvet det selv...har desværre endnu ikke fået taget mig
sammen til at købe et af Kirstens hjemmeosterier.

Mvh
Linde

Fra : Charlotte-Hilda-Smøl~

Dato : 20-12-09 00:31

Hold da op, du er jo en flod af viden.

Det er anden gang jeg følger opskriften, med samme resultat. Så om et par
dage prøver jeg nok igen, efter dine anvisninger, jeg skal nok skrive her og
fortælle hvordan det gik.

Lagring må nok foregå et andet sted end skunken lige nu. Har lige målt temp.
og den ligger omkring frysepunktet lige nu

Det med optamel temp. for youghurt havde jeg faktisk fået at vide engang,
mon der kan være tale om en trykfejl i opskriften? Men faktisk skriver hun
til blåskimmel opskriften at kan kan bruge både kærmemælk og youghurt, og
angiver den samme opvarmnings temp.

Er det de samme regler der gør sig gældende med blåskimmel? For den har fået
flere interessante farver, (røde, gul/orange, blå og sort) men ikke nær den
ønskede skimmelvækst på ydersiden, men er da endnu fast, (næsten). Jeg har
ellers været meget omhyggelig med hygiejne, jeg er laborant og har da med
held rendyrket mange svære celleculturer før ( altså i laboratoriet ;-D).
Jeg tror at jeg skulle have været mejerist, så havde jeg da fået styret min
osteri trang, og fået penge for det.

Glædelig jul alle sammen

Charlotte- Korsør

Fra : Linde

Dato : 21-12-09 19:34

skrev i meddelelsen news:4b2d6214$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> til blåskimmel opskriften at kan kan bruge både kærmemælk og youghurt, og

Hm, ja, optimum temperaturerne for kærnemælk og yoghurt ligger jo fast, så
om det er en trykfejl eller der bare i praksis er meget lille forskel ved
jeg så ikke. Men i en blåskimmel er smagen jo også noget skarpere, så måske
man ikke kan smage det. Men jeg ville nok ikke bruge yoghurt, hvis jeg kunne
undgå det...der er nok ubekendte faktorer i ostefremstilling i forvejen.
Bortset fra det, så laver Arla faktisk en blåskimmel, der er syrnet med
yoghurtkultur, Himmelblå. Der er dog også et par andre specielle trin
involveret.

> [...]
> nær den ønskede skimmelvækst på ydersiden, men er da endnu fast, (næsten).

Det er ikke unormalt, at der kommer diverse skimmelvækst på ydersiden, du
kender jo til kimfald. Pc. Roquefortis er samtidig et stykke tid om at
"komme i gang", så mon ikke nogle fremmedkim har bidt sig fast inden
Roquefortis har fået overtaget. Hvis du så samtidig har tørsaltet, så er der
altså større chance for nogle uindbudte gæster. Det skulle ikke betyde det
store, med mindre det bliver meget voldsomt. Roquefortis kommer igen med
stor kraft, når efterhånden pH begynder at kravle deropad. Hvad er det i
øvrigt for en type blå, Danablu eller almindelig?

Mvh
Linde

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 22-12-09 00:03

> [...]
> med stor kraft, når efterhånden pH begynder at kravle deropad. Hvad er det
> i øvrigt for en type blå, Danablu eller almindelig?

Aha...aha og aha... Der er igen lidt at tænke over.

Der står at det er en blåskimmel (Castello-type)

Jeg lavede de to oste i samme bakke, og som jeg regnede med er der camenbert
i den ene ende af blåskimlen. Især giver det mening nu som du siger at den
er noget tid om at komme igang. Så har cammenberten taget for sig af det
stykke. Jeg havde regnet med en smule blåskimmel på camenberten, men det
skete ikke, men når den er så træg i det er der vel ikke noget at sige til
det.

Ved du om det er muligt at tage skimmel fra andre, måske mere interessante,
oste og bruge det?
En skeptiker mener at ricikoen for fremmed vækst er alt for stor, jeg har
lidt lyst til at prøve.

Hvor ved du dog alle de ting fra? Jeg er voldsomt imponeret.

Nu siger du at pH skal stige? Den ligger nu på omkring 5.3, ja så det er den
faktisk en bitte smule. Den var lige under 5, inden saltningen. Der er
stadig ingen nævneværdig skimmelvækst. Jeg tror også at den er en "ommer",
men følger den for sjovt skyld nu. Den dufter nu rigtigt nok.

hej hej

Charlotte

Fra : Linde

Dato : 22-12-09 09:10

> [...]
> skete ikke, men når den er så træg i det er der vel ikke noget at sige til

Ja, og især hvis ostene lagrer i samme rum kan man være helt sikker på, de
to nok skal finde hinanden. Men også bare det, at de fremstilles i samme
lokale, eller saltes i samme lage kan gøre det. Og det er egentlig ikke så
underligt, for skimmel har det ofte bedst i surt miljø, og så giver vi den
en helt frisk og dejligt sur overflade at vokse på. Candidum og Camembertis,
hvidskimmel, lever ydermere lige godt i surt og basisk! Roquefortis er så
lidt anderledes, den kan godt leve i surt miljø, men har det bedst i let
basisk. Den kommer i fart, når først der begynder at ske en nedbrydning i
osten, dette giver jo blandt andet ammoniak der hæver pH. Heldigvis kan man
styre vækstforholdene lidt med temperaturen, hvilket sker når man feks.
laver blå/hvide oste. Tager den hvide lidt for hårdt fat og er ved at lukke
luftkanalerne på osten, skruer man lige lidt ned for temperaturen...så
kommer den blå lidt bedre frem. Det er dog ikke noget der altid er lige nemt
derhjemme.

> [...]
> oste og bruge det?
> En skeptiker mener at ricikoen for fremmed vækst er alt for stor, jeg har

Det kunne man sikkert sagtens, på samme måde som man anvender kærnemælk
eller yoghurt som syrevækker. Grunden til, man både på mejerierne og hjemme
bruger renkultur er jo belejlighed og holdbarhed, og på mejerierne også
ensartethed. Skimmelkulturerne i mejeribrug er som udgangspunkt de samme
tre, som nævnt ovenfor, Penicillium Camemberti, Candidum og Roquefortis. De
findes så i forskellige stammer, med lidt varierende vækstbetingelser osv.
Stammen kender man kun helt nøjagtigt, hvis man ved det fra mejeriet. Det
der virkelig adskiller ostene er selve fremstillingen i alle dens faser. Men
det er da en god ide, hvis du falder over en ost med den helt rigtige power,
at prøve at oste med den. Så prøv da at finthakke/blende den, mest dele med
masser af vækst, eks. overflade med masser af hvidskimmel eller de blå
områder...der skal være masser af sporer! Dosering? Tja, du betræder ukendt
jord...det kan du måske fortælle os. Men 2% er da et udgangspunkt.

> Hvor ved du dog alle de ting fra? Jeg er voldsomt imponeret.

Arh, så galt er det vel heller ikke. Er bare mejerist, men udbreder mig
gerne og med glæde, når nogen endelig deler min interesse. Og så er det
sjovt at høre om folks erfaringer, det kunne jo i længden også spare mig
selv for noget spildt arbejde en dag.

> [...]
> stadig ingen nævneværdig skimmelvækst. Jeg tror også at den er en "ommer",
> men følger den for sjovt skyld nu. Den dufter nu rigtigt nok.

PH må gerne være lidt lavere inden saltning, uden det gør noget. En ekstra
halv times syrning inden du tilsætter løbe vil hjælpe på det, samtidig med
at vandindholdet vil falde lidt. Men du kan roligt give den lidt længere
tid, hvis den i øvrigt ikke er ved at tørre ud eller falde fra hinanden.
Danablu modner f.eks mindst 4 uger, men bliver først rigtig spændende efter
4-5 måneder...der er den næsten sort af skimmel. Der i øvrigt smager næsten
som God Negl, og bør spises udenom, YUK.

Mvh
Linde

Fra : aapo

Dato : 19-01-10 09:51

On 18 Dec. 2009, 17:45, "Charlotte-Hilda-Smølfen, fra Korsør"
<taarnborgvejfjern-de...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Tak skal du have
>
> Charlotte
>
> PS. Bagefter skal vi finde ud af hvad der gik galt med min blåskimmel

Hej Charlotte.
Jeg er faldet ind på denne side ved et helt tilfælde.
Jeg laver også ost selv og mangler bare helt vildt nogen at diskutere
udfordringer med. Jeg køber også hos dansk hjemmeosteri.
Det er en kæmpe hjælp for mig at læse det du skriver og især det Linde
svarer.

Er det muligt, at få kontakt med dig på anden vis end her på sitet?
Jeg blev nødt til at oprette mig herinde for at kunne skrive, men ved
ellers intet om hvad man kan og hvordan man gør.

Håber at høre fra dig

Hilsen Aase i Ringkøbing

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 03-02-10 01:10

Hej Åse

Jeg sender dig en mail en af dagene. jeg er heller ikke særlig ferm til
dette. Og kan ikke engang finde mine gamle indlæg.

Min mail kan også ses her.

Knus
charlotte