HJÆLP Okse fond.
Fra : Erik Poulsen

Dato : 17-12-09 22:20

Hejsa

Jeg er i gang med min første okse fond. Det virker, som om at der er meget
fedt i. Skal til, at koge den ind. Skal fedtet skilles fra og hvordan? Hvor
meget skal den koges ind?

På forhånd tak
Erik

Fra : Jakob Bartholdy Bruu~

Dato : 17-12-09 23:31

Erik Poulsen wrote:
> [...]
> fedt i. Skal til, at koge den ind. Skal fedtet skilles fra og hvordan? Hvor

Hej Erik,

Hvis der er helt vildt meget fedt kan du godt tage noget af det af .. men ellers re det lettere at vente til fond'en er
kogt ind og kølet af .. så samler fedtet sig på toppen. Den skal koges godt ind .. så fylder den ikke så meget i
fryseren .. og vand kan let tilsættes.

go fornøjelse

jakob

Fra : Erik Poulsen

Dato : 18-12-09 14:32

> [...]
> samler fedtet sig på toppen. Den skal koges godt ind .. så fylder den ikke
> så meget i fryseren .. og vand kan let tilsættes.

Så blev det færdig. Ca.2,5L blever og efter en tur i køleskabet natten over.
Så var det ingen sag, at det sidste fedt fra. Den er godt nok let gel
aktig, men den ssmager super.

/Erik

Fra : N Dude

Dato : 20-12-09 13:18

Erik Poulsen wrote.:

> Så blev det færdig. Ca.2,5L blever og efter en tur i køleskabet
> natten over. Så var det ingen sag, at det sidste fedt fra. Den er
> godt nok let gel aktig, men den ssmager super.

Du kan jo bare tilsætter mere vand efterhånden som den koger ned og du
skummer den. Får den lov at simre i 15 timer eller deromkring, så tilsætter
du bare vand efter behov en gang i timen. Alt skal helst være dækket hele
tiden. Det afhænger helt af, hvordan du vil have din fond. Husk at si den
grundigt og giv resten et efterkog, det glemmer mange. Efterkogningen er
faktisk det allervigtigste...