Inspiration: Julerødkål med æble, appelsin~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-12-09 09:14

Kære gruppe!

Så er det ved at være juletid, og jeg har begået et par forskellige
opskrifter på forslag til julerødkål.

Rødkål er et vanskeligt bekendtskab, hvis man er glad for vin. Kålen
indeholder et naturligt bittert element, der fremhæver bitre og
stramme toner i selv den bedste rødvin — jo bedre, jo værre, kunne man
næsten sige. Det er mit indtryk, at mange familier smækker en solid
bordeaux-vin på bordet juleaften, og denne vins kraftige tannin og
noget tilbagelænede frugt clasher fuldstændigt med en klassisk dansk
rødkål kogt på lagereddike og ribssaft. Mange vinhandlere råder i
stedet til at forsøge sig mød sydlig rhône, og det spænder da ofte
også bedre af.

Kom gerne med forslag & opskrifter på den rødkål, som I plejer at lave
til jul.

Hjemmelavet rødkål og andebryst af berberiand:
http://bergholt.net/gastronomi/hjemmelavet-roedkaal-og-andebryst/

Rødkål med appelsin, allehånde og nelliker:
http://bergholt.net/gastronomi/roedkal-med-appelsin-allehande-og-nelliker/

Og så lige et lille læseforslag på falderebet -- et indlæg om Andy
Hayler, det eneste menneske på kloden, der har spist på samtlige
trestjernede michelinrestauranter -- for egen regning, vel at mærke!

Læs hans kritik af fx El Bulli -- og hans ros af det klassiske franske
køkken her:

http://bergholt.net/gastronomi/michelinmanden/

---
Kasper Bergholt
Bergholts opskrifter http://bergholt.net/gastronomi

Fra : sofie@familiemad.dk

Dato : 18-12-09 15:13

On 16 Dec., 00:13, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> trestjernede michelinrestauranter -- for egen regning, vel at mærke!
>
> Læs hans kritik af fx El Bulli -- og hans ros af det klassiske franske

Dette er mit bud hvis den skal være lidt ekstra julet

http://www.familiemad.dk/opskrift.asp?Opskrift=867&Menu=Forside

men jeg laver nu en helt almindelig - og lige inden servering, vender
jeg saltede valnødder,i og små appelsin stykker.

http://www.familiemad.dk/opskrift.asp?Opskrift=1145&Menu=Forside
http://www.familiemad.dk/opskrift.asp?Opskrift=1415&Menu=Forside