Blodtryk fortyndende medicin
Fra : Jørgen

Dato : 14-12-09 17:03

Min svigermor på 89 har haft blodpropper i hjernen og har været på
blodfortyndende medicin.
Hun har samtidig en meget svag dårlig hjerte.

Nu har man fjernet det blodfortyndende medicin, med en begrundelse for
at det måske kan give hjerne blødning.

Risiker man ikke at hun får en prop hun aldrig kommer over.

Jeg har i hvert fald kommet på bl.a blodfortynde medicin og skal have
det resten af mit liv, efter en blodprop i hjernen. Så jeg skulle ikke
have større risiko for at få en ny prop end andre.

Hvorfor den forskel?
fra
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-09 10:22

"Jørgen" <frieri@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> resten af mit liv, efter en blodprop i hjernen. Så jeg skulle ikke have
> større risiko for at få en ny prop end andre.

Det er en balance, der skal opretholdes.
På den ene side skal evnen til at danne propper hæmmes - på den anden side
skal man ikke have en forhøjet risiko for ikke at kunne standse en
blødning..
Din svigermor har et svagt hjerte - når pumpeevnen er nedsat er der en
tendens til at der kan opstå små hvirvler i blodet ved hjertet - det kan
give anledning til at der dannes små små propper.
det kan hæmmes med blodfortyndende medicin.
På den anden side er din svigermor ikke nogen årsunge - hendes kar er
sprøde, og skulle hun få en lille hjerneblødning er det ret smart, at hun
ikke pøser en masse blod ud i hjernen - hun kal helst kunne stoppe
blødningen selv.
Lægen har sikkert skønnet at risikoen for en prop er mindre end risikoen for
en blødning, hvis hun fortsætter med medicinen.
Hvordan er hendes mentale tilstand - det er meget vigtigt at være omyggelig
med medicinindtagelsen - det kan ikke nytte noget at man enten ikke tager
den eller tager den ujævnt. Desuden kan der være påvirkning fra både kost og
kosttilskud som kan forstyrre.

Samme sag er jo gældende for dig - du har haft en prop, og man har skønnet,
at du har gavn af din medicin fordi du har en øget tendens til at danne
propper.
Du får sikkert målt din INR og din medicin bliver justeret efter det. Hvis
der en dag kommer ændringer i din tilstand, vil din medicin også blive
justeret - hele tiden for at opveje risikoen for blødning med risikoen for
propper - akkurat som for raske personer, men på et andet niveau.

Fra : Jørgen

Dato : 16-12-09 11:35

Firstname Lastname skrev:
> [...]
> justeret - hele tiden for at opveje risikoen for blødning med risikoen for
> propper - akkurat som for raske personer, men på et andet niveau.

Det var propper i hjernen, ikke hjertet.
Men hun har nok også fået rigelig med de kæmpe blodsamling der kom bare
ved at tage en blod prøve, da hun skulle have en ny hofte i sommers, for
ikke at tale om den gang hun faldt
Jeg får ikke taget prøv særlig tit da jeg får Persantin og simvastatin ,
det skulle efter sigende passe sig selv

fra
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-09 10:02

"Jørgen" <frieri@os.dk> skrev

> [...]
> ikke at tale om den gang hun faldt
> Jeg får ikke taget prøv særlig tit da jeg får Persantin og simvastatin ,

hej igen Jørgen
Undskyld det sene svar -

Jojo - jeg forstår godt at propperne sidder i hjernen, men det er ikke
sikkert de er dannet der. Hvis der kommer små propper i blodet inde i
hjertet, bliver de båret rundt i blodkarrene indtil de kommer til et sted,
hvor diameteren er for lille - og så kan de sætte sig der - hvis man er
uheldig give det en egentlig prop, der lukker af for blodtilførslen til et
område.
De blodpropper man har "i hjertet" er ikke de blodpropper som dannes i
blodet inde i hjeretet. "En blodprop i hjertet" er en prop i et kar i
hjertet, som lukkes af, så et område af musklen ikke får ilt og går til.
Altså en prop i en af de blodårer som forsyner hjertemusklem med ilt.

den medicin du får er af en anden type end den jeg nævnte.
Ofte vil man give en form for "blodfortyndende" medicin som gør at de
elementer i blodet, der skal få det til at størkne, ikke fungerer som de
skal. Der skal bruges K-vitamin til opbygningen - og hvis man giver folk
noget som hæmmer K.vitaminet, nedsætter man blodets evne til at størkne.

Det du får, virker på en anden måde. I blodet er der noget der hedder
blodplader. de er rigtig gode til at klistre sammen, når blodet begynder at
størkne. Persantin hæmmer blodpladernes evne til at klistre. Derfor skal du
ikke kontrolleres på samme måde som jeg beskrev.

Du fortæller ikke, hvad din mor behandles med, men de overvejelser, der
ligger bag lægens ændring af medicinen e formentlig de samme, som jeg
beskrev - at der skal være en balance mellem riskoen for blødninger og
riskoen for propper.

MVH Leopold