|
| Køreteknisk Fra : Thorbjørn |
Dato : 14-12-09 18:41 |
|
Generelt køreteknisk spørgsmål, som min kørelære aldrig fik informeret mig
om:
Ved ned-gearing/motor-bremsning - er det da en fordel at give en anelse
mellemgas for at synkronisere hastigheden af tandhjulene i gearkassen bedre
(ligesom man gør i grove biler)? Jeg spørger fordi jeg ikke ved om
synkroniseringen fungerer på samme måde i en mc, og jeg har bemærket at
mc'en godt kan smælde lidt fra gearkassen hvis man skifter hårdt ned.
Thorbjørn
| |
Ole (14-12-2009)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 14-12-09 20:01 |
|
Det er jo altid godt, at omdrejningstallet svarer til den aktuelle hastighed
og gear.
"Thorbjørn" <GST_villesen@hotmail.com(fjern GS)> skrev i en meddelelse
news:4b2678c1$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
> Generelt køreteknisk spørgsmål, som min kørelære aldrig fik informeret mig
> om:
>
> Ved ned-gearing/motor-bremsning - er det da en fordel at give en anelse
> mellemgas for at synkronisere hastigheden af tandhjulene i gearkassen
> bedre (ligesom man gør i grove biler)? Jeg spørger fordi jeg ikke ved om
> synkroniseringen fungerer på samme måde i en mc, og jeg har bemærket at
> mc'en godt kan smælde lidt fra gearkassen hvis man skifter hårdt ned.
>
> Thorbjørn
>
| |
Simon (14-12-2009)
| Kommentar Fra : Simon |
Dato : 14-12-09 20:48 |
| | |
Thorbjørn (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 15-12-09 15:08 |
| | |
Armand (15-12-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-12-09 17:54 |
|
Thorbjørn skrev:
> Generelt køreteknisk spørgsmål, som min kørelære aldrig fik informeret mig
> om:
>
> Ved ned-gearing/motor-bremsning - er det da en fordel at give en anelse
> mellemgas for at synkronisere hastigheden af tandhjulene i gearkassen bedre
> (ligesom man gør i grove biler)? Jeg spørger fordi jeg ikke ved om
> synkroniseringen fungerer på samme måde i en mc, og jeg har bemærket at
> mc'en godt kan smælde lidt fra gearkassen hvis man skifter hårdt ned.
>
Kort sagt er larm lig med slitage, så det drejer sig om at foretage så
lydefrit et gearskifte som muligt og hvis du selv synes at der *klonk*es
for meget ved nedgearinger er der basis for at forbedre det!
Allerførst et par basics:
Det gavner gearskiftets funktion at kæden er korrekt opspændt, og min
personlige definition deraf er ikke umiddelbart en målbar angivelse som
anført i brugermanualen: Det er dén opspænding der medfører at kæden
hænger dovent ned i én bue under kørsel med jævn fart. Har man først
ramt dén kan man jo markere sig sit private mål for slaphed á f.eks.
luft mellem kæde og bagsvinger når kæden løftes op med en finger/pind.
Jeg vil lige kaste ind at kædens alternative opførsel er:
- Slanger og bugter sig á indtil flere gange = For slap!
- Nærmest sitrer = for stram!
Det er en typisk begynderfejl at rulle udkoblet med trafikken og først
senere erkende at man skulle befinde sig i et andet (lavere?) gear -
Ethvert gearskifte i dén situation vil med sikkerhed medføre nogle
ganske meddelsomme lyde.
Gearskiftene skal man foretage i almindelig drifts -situation, og altså
inden pågældende køren friløb (som forøvrigt også er en køreteknisk fejl
i sig selv!) eller mindst efter en kort gen-indkobling så man kan komme
'ind i rækkefølgen igen'!
Omkring den "mellemgas" der almindeligvis nævnes når snakken går på
nedgearinger, drejer det sig om stiv skole-lærdom for typisk
lastvogns-gearkasser der har et let definerbart frigear som man kan
placere sig i under mellemgassen. På motorcyklers usynkroniserede
gearkasser er der principielt "frigear" mellem de enkelte gear (det
lyder slemt hvis to gear kommer til at gå i indgreb samtidig), men ikke
så tydeligt at man i praksis kan mellemlande dér for lidt mellemgas. Så
i praksis vil mellemgassen på motorcyklen bedst gennemføres á en
forsinket nedgasning når man kobler ud for nedgearing, hvorved at
motoren kommer godt op i omdrejninger.
Endelig er der hele snakken om 'preload' som du skulle kunne google dig
frem til og yderligere tillære dig omkring.
Go for it!
--
Armand.
| |
|
|