Køreteknisk
Fra : Thorbjørn

Dato : 14-12-09 18:41

Generelt køreteknisk spørgsmål, som min kørelære aldrig fik informeret mig
om:

Ved ned-gearing/motor-bremsning - er det da en fordel at give en anelse
mellemgas for at synkronisere hastigheden af tandhjulene i gearkassen bedre
(ligesom man gør i grove biler)? Jeg spørger fordi jeg ikke ved om
synkroniseringen fungerer på samme måde i en mc, og jeg har bemærket at
mc'en godt kan smælde lidt fra gearkassen hvis man skifter hårdt ned.

Thorbjørn

Fra : Ole

Dato : 14-12-09 20:01

Det er jo altid godt, at omdrejningstallet svarer til den aktuelle hastighed
og gear.

Fra : Simon

Dato : 14-12-09 20:48

> Ved ned-gearing/motor-bremsning - er det da en fordel at give en anelse
> mellemgas

(Jeg er ikke ekspert, men) et vip på gassen, og nedgearing + slip
koblingsgrebet mens omdr. er høje/på vej ned kan virke fint... Det går
nemt når man lige får prøvet det nogle gange.

Der har været en del tidligere tråde om dette...
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/search?group=dk.fritid.motorcykel&q=mellemgas

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Thorbjørn

Dato : 15-12-09 15:08

> Der har været en del tidligere tråde om dette...
> http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/search?group=dk.fritid.motorcykel&q=mellemgas

Tak for linket

Fra : Armand

Dato : 15-12-09 17:54

Thorbjørn skrev:
> [...]
> synkroniseringen fungerer på samme måde i en mc, og jeg har bemærket at
> mc'en godt kan smælde lidt fra gearkassen hvis man skifter hårdt ned.

Kort sagt er larm lig med slitage, så det drejer sig om at foretage så
lydefrit et gearskifte som muligt og hvis du selv synes at der *klonk*es
for meget ved nedgearinger er der basis for at forbedre det!

Allerførst et par basics:
Det gavner gearskiftets funktion at kæden er korrekt opspændt, og min
personlige definition deraf er ikke umiddelbart en målbar angivelse som
anført i brugermanualen: Det er dén opspænding der medfører at kæden
hænger dovent ned i én bue under kørsel med jævn fart. Har man først
ramt dén kan man jo markere sig sit private mål for slaphed á f.eks.
luft mellem kæde og bagsvinger når kæden løftes op med en finger/pind.
Jeg vil lige kaste ind at kædens alternative opførsel er:
- Slanger og bugter sig á indtil flere gange = For slap!
- Nærmest sitrer = for stram!

Det er en typisk begynderfejl at rulle udkoblet med trafikken og først
senere erkende at man skulle befinde sig i et andet (lavere?) gear -
Ethvert gearskifte i dén situation vil med sikkerhed medføre nogle
ganske meddelsomme lyde.
Gearskiftene skal man foretage i almindelig drifts -situation, og altså
inden pågældende køren friløb (som forøvrigt også er en køreteknisk fejl
i sig selv!) eller mindst efter en kort gen-indkobling så man kan komme
'ind i rækkefølgen igen'!

Omkring den "mellemgas" der almindeligvis nævnes når snakken går på
nedgearinger, drejer det sig om stiv skole-lærdom for typisk
lastvogns-gearkasser der har et let definerbart frigear som man kan
placere sig i under mellemgassen. På motorcyklers usynkroniserede
gearkasser er der principielt "frigear" mellem de enkelte gear (det
lyder slemt hvis to gear kommer til at gå i indgreb samtidig), men ikke
så tydeligt at man i praksis kan mellemlande dér for lidt mellemgas. Så
i praksis vil mellemgassen på motorcyklen bedst gennemføres á en
forsinket nedgasning når man kobler ud for nedgearing, hvorved at
motoren kommer godt op i omdrejninger.

Endelig er der hele snakken om 'preload' som du skulle kunne google dig
frem til og yderligere tillære dig omkring.
Go for it!

--
Armand.