Noget om verdens første computer - Z1
Fra : Klaus Ankerstjerne E~

Dato : 13-12-09 20:57

I weekenden var jeg i Berlin og besøgte bla. Teknisk Museum. Her står
Konrad Zuse's Z1 computer. Han begyndte på den i 1936 og i 1938 tog han
den i brug. Så det må siges at være verdens første fungerende computer.
Til de interesserede så har jeg lavet en lille hjemmeside om mit besøg:
http://www.aigis.dk/konradzuse/firstcomputer_z1.html

mvh. Klaus Ankerstjerne
www.aigis.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-12-09 01:33

Klaus Ankerstjerne Eriksen <ke@aigis.dk> wrote:

<snip>

> Til de interesserede så har jeg lavet en lille hjemmeside om mit besøg:
>
> http://www.aigis.dk/konradzuse/firstcomputer_z1.html

Meget interessant. Tak for den.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Brian Lund

Dato : 14-12-09 05:25

Klaus Ankerstjerne Eriksen wrote:
> [...]
> han den i brug. Så det må siges at være verdens første fungerende
> computer. Til de interesserede så har jeg lavet en lille hjemmeside

Jeg har kun éet spørgsmål... Hvorfor dælen ligner det at kvinden i det
sidste billede står og giver dig fingeren!? :)

Brian

Fra : Klaus Ankerstjerne E~

Dato : 14-12-09 18:25

Brian Lund skrev:

> Jeg har kun éet spørgsmål... Hvorfor dælen ligner det at kvinden i det
> sidste billede står og giver dig fingeren!? :)
>

> Brian

Hun kan godt finde på at sige, at jeg ikke er helt normal, men give mig
fingeren det gør hun bestemt ikke. På billedet vil hun iøvrigt meget
hellere hen på en kaffebar, det lyder da kedeligt, gør det ikke? :)

vh. Klaus

Fra : Henrik Laursen

Dato : 14-12-09 10:50

Klaus Ankerstjerne Eriksen <ke@aigis.dk> wrote in

> [...]
> den i brug. Så det må siges at være verdens første fungerende computer.
> Til de interesserede så har jeg lavet en lille hjemmeside om mit besøg:

Ved nu ikke, iflg. newcientist.com findes der en "urværks computer" der
er mindst 2000 år gammel, opfundet af Grækerne.
http://kortlink.dk/newscientist/792q

Berlingske.dk har også skrevet om den i December 2006:
http://www.berlingske.dk/viden/computer-laa-paa-havets-bund-i-2.000-aar

Men snakker vi om en der også anvender strøm, der jo så er den Z1'er den
første af den slags.

--
Henrik Laursen

Fra : Klaus Ankerstjerne E~

Dato : 14-12-09 18:45

Henrik Laursen skrev:
> [...]
> http://www.berlingske.dk/viden/computer-laa-paa-havets-bund-i-2.000-aar
>
> Men snakker vi om en der også anvender strøm, der jo så er den Z1'er den

Det er nogle meget interessante links, utroligt hvad de gamle grækkere
kunne udrette. Men en egentlig computer der kan udføre forskellige
regneopgaver på basis af digitaliseret data, er der strengt taget ikke
tale om.

Men du har faktisk ret alligevel, for englænderen Charles Babage lavede
en såkaldt differensmaskine i 1864, som bliver betragtet som den første
mekaniske computer, også selvom den kom aldrig til at virke perfekt. Se
dette wiki-link: http://da.wikipedia.org/wiki/Charles_Babbage

vh. Klaus

Fra : N Dude

Dato : 14-12-09 21:54

> [...]

> han den i brug. Så det må siges at være verdens første fungerende
> computer. Til de interesserede så har jeg lavet en lille hjemmeside

Spørgsmålet er, om det reelt er en computer eller det bare er en avanceret
regnemaskine. Der er almindelig bred enighed om, at en computer kun kan
karakteriseres som en sådanne, hvis den anvender von neumanns arkitektur og
dermed kan løse forskelligartede opgaver med forskellig programmel. Ellers
er det bare en regnemaskine, som ikke kan lave andet. Alt om Data havde i
starten af '90erne en større artikel om dette. Måske den kan findes på
nettet..

Fra : Henrik Laursen

Dato : 15-12-09 02:57

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> wrote in

> [...]
> kan lave andet. Alt om Data havde i starten af '90erne en større
> artikel om dette. Måske den kan findes på nettet..

En computer kan vel være mange ting, så om den kun er bygget til en enkelt
opgave eller til at udføre multiple opgaver.

Den maskine at Englænderne brugte under 2 verdenskrig til at afkode
Tyskernes Enigma kodede beskeder med kaldet "The Bombe" er reelt også anset
som en computer, her er et stort billede af den i god kvalitet:
http://kortlink.dk/blogspot/795p

--
Henrik Laursen

Fra : N Dude

Dato : 15-12-09 03:21

Henrik Laursen wrote.:

> En computer kan vel være mange ting, så om den kun er bygget til en
> enkelt opgave eller til at udføre multiple opgaver.

Nej, det kan det ikke. Både ingeniører og andre fagfolk verden over er enige
om, at en computer kun kan kaldes en computer, når den kan *programmeres*.
Med andre ord, den skal benytte "stored program architecture" eller kort og
godt von neumann arkitektur eller noget tilsvarende. Den definition er
blevet standarddefinitionen på en computer. Man kan ikke bare lave om på
definitioner efter forgodtbefindende...

Iøvrigt er Konrad Zuses Z3 en rigtig computer. Z3 er naturligvis baseret på
Z1.

Fra : Klaus Ankerstjerne E~

Dato : 15-12-09 05:25

N Dude skrev:

> [...]
> definitioner efter forgodtbefindende...
>
> Iøvrigt er Konrad Zuses Z3 en rigtig computer. Z3 er naturligvis baseret på

De gamle avancerede regnemaskiner var jo dedikerede til bestemte
opgaver, i USA var det fx. balistiske beregninger og i England
(Colossus) var det dekryptering af tyske kodede beskeder. Von Neumann &
co. bidrager, til at disse maskiner maskiner kan bruges til mange
forskellige opgaver. En opgave indlæses i arbejdslageret, computeren
afvikler programmet og efter endt udførelse kan et nyt program indlæses
og afvikles. Nu kan den samme maskine både lave balistiske beregninger,
dekryptere koder, lave beregninger til den tyske flyindustri og mange
andre opgaver. Z1 har faktisk et arbejdslager til programmet, men den
kom aldrig til at fungere optimalt, så det er først fra Z3 (vidst nok
udviklet i 1943) at man kan tale om en egentlig computer.

vh. Klaus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-09 02:15

Klaus Ankerstjerne Eriksen skrev:
> [...]
> den i brug. Så det må siges at være verdens første fungerende computer.
> Til de interesserede så har jeg lavet en lille hjemmeside om mit besøg:

Jeg har selv set den og det er et fascinerende apparat, men jeg mener
bestemt det er en rekonstruktion og ikke originalen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-09 02:51

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Jeg har selv set den og det er et fascinerende apparat, men jeg mener
> bestemt det er en rekonstruktion og ikke originalen.

Nåh, det står der også i teksten på selve siden. Jamen så er alt jo i
orden :)