MS Windows
briani 27239
rettigheder
Fra : F. Jørgensen

Dato : 13-12-09 10:31

hvordan kan jeg få permanent rettighed til at slette mapper og
filer i Vista?

I hjælpemenuen er der en anvisning der øjensynligt skulle give én
rettighed, men alligevel ender jeg op med at blive afvist.

Der må være en smart måde at én gang for alle at kvæle denne
latterlige windowsfeature på!?

--

F. Jørgensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-12-09 11:15

F. Jørgensen skrev:
> [...]
> rettighed, men alligevel ender jeg op med at blive afvist.
>
> Der må være en smart måde at én gang for alle at kvæle denne latterlige

Du skal kigge på noget med brugerkontostyring/User account control, også
kaldt UAC.
Selv endte jeg med at slå den helt fra i min Vista, men der findes også
en mellemløsning, hvor man kan sætte den på "silent mode":
http://www.tweak-uac.com/home/

Den er mere anbefalet end at slå den helt fra.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Niels Larsen

Dato : 13-12-09 20:59

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> mellemløsning, hvor man kan sætte den på "silent mode":
> http://www.tweak-uac.com/home/
>
> Den er mere anbefalet end at slå den helt fra.

Hej Philip, jeg har lige et spørgsmål vedr brugerkontrol.
Jeg har slået brugerkontostyring fra i min Vista og givet mig selv
administrativ rettighed.
Mht. at det ikke skulle være anbefalet?
Hvad mener du/andre, at jeg risikerer med den sikkerhedsopsætning og uden
brugerkontrol?

--
Hilsen Niels L

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-12-09 21:12

Niels Larsen skrev:

> [...]
> Mht. at det ikke skulle være anbefalet?
> Hvad mener du/andre, at jeg risikerer med den sikkerhedsopsætning og uden

Det er der nok andre der kan svare bedre på, end jeg kan.
Selv har jeg ikke oplevet problemer med at slå det fra.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-12-09 08:36

Hvis du skulle få besøg af Virus/trojan vil den have samme rettigheder
som den bruger der er logget på. I dit tilfælde vil den altså kunne
gøre alt som at sende en eventuel keyfil til din Netbank til
kriminelle, og installere en keylogger til at fange dit password og
pludselig er der ingen penge på din konto.
Eller den kunne gøre en masse andet skadeligt.
Nu siger du nok at : "jamen jeg har antivirus" og det hjælper bestemt
men der foregår hele tiden et kapløb hvor der kommer ny malware og
antivirus programmerne bliver lidt efter opdateret til at fange den,
men der er altså et tidspunkt hvor du er sårbar.
UAC og det at Administrator kontoen normalt er låst er en del af
Microsofts svar på den kritik de igennem årene har fået for at Windows
ikke er sikkert nok.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-12-09 17:36

Jens Peter Karlsen skrev:
> [...]
> UAC og det at Administrator kontoen normalt er låst er en del af
> Microsofts svar på den kritik de igennem årene har fået for at Windows

*Umiddelbart* vil jeg dog sige at den måde de har løst problemet på i
Windows 7 virker mere elegant.
Der kommer en popup-ting op som spørger én om det er meningen at man vil
installere det pågældende program. Men man får dog lov til at gøre det,
hvis man bare klikker "OK".

Jeg har en enkelt gang været ude for at den kom op advarslen hvor jeg
ikke ventede det, og der klikkede jeg "Nej". Det var i forbindelse med
installation af et program hvor den lige ville have et andet program med
på købet. Mener at det var Adobe Reader (den vil jo gerne snige Yahoos
toolbar med ind). Jeg endte så med at installere Foxit i stedet.
Så vidt jeg husker var denne advarsel rød, mens de normale advarsler er
gule.

Mit problem i Vista var at IIS jo gerne ville have at ens hjemmesider lå
på C-drevet udenfor Users-mappen (c:\inetpub\wwwroot), så
hjemmesidefiler fik jeg ikke lov til at gemme på computeren overhovedet.

Netbanknøgle har jeg i øvrigt liggende på et flashkort, som kun er
sluttet til computeren når jeg skal i banken.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-12-09 23:37

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> ens hjemmesider lå på C-drevet udenfor Users-
>mappen (c:\inetpub\wwwroot), så hjemmesidefiler
> fik jeg ikke lov til at gemme på computeren

I IIS kan du selv bestemme hvad der er server.

I mit tilfælde er det e:/dok - alt i denne mappe kan
køre asp og php lokalt på http://pc9/ eller
http://localhost/

Jeg bruger XP Pro, men de mindste Vista-versioner
understøtter ikke IIS - det kan Jens Peter sikkert svare
på?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-12-09 03:10

Vista starter og Home (alle versioner) har ikke IIS. De har dog
enkelte komponenter der hører til IIS. Hvorfor ved jeg ikke. Jeg mener
at jeg så en vejledning der angiveligt skulle gøre det muligt at
installere IIS på home premium men kan ikke sige om det virkede.
Vista Business og højere har IIS.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-12-09 06:23

Jens Peter Karlsen skrev:
> Vista starter og Home (alle versioner) har ikke IIS.

Gad vide om min Home Premium så var en fejl?
Den kørte IIS.
Jeg undersøgte netop på forhånd hvilke versioner der havde IIS, før jeg
købte den i sin tid. Da (i begyndelsen af 2007) var det kun Home Basic
der ikke havde det. Vista Starter kender jeg ikke.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-12-09 15:28

Se inline.

On Tue, 15 Dec 2009 06:22:44 +0100, Philip Nunnegaard
<nunnenospam@hitsurf.dk> wrote:

>Gad vide om min Home Premium så var en fejl?
>Den kørte IIS.

Som jeg skrev har de forskellige versioner dele af IIS.
I premiums tilfælde lige akkurat nok til at køre en lokal webserver
der er stærkt begrænset i hvad den kan.
Kun 3 requests samtidigt f.eks.
Mere info:
http://learn.iis.net/page.aspx/479/iis-70-features-and-vista-editions/

Det er nok for en websmed til at teste lokalt hvis der ikke stilles
for store krav.

>der ikke havde det. Vista Starter kender jeg ikke.

Det er forståeligt da den ikke sælges her til lands.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : J

Dato : 15-12-09 15:34

> [...]
> for store krav.

> Det er forståeligt da den ikke sælges her til lands.

Findet det overhovedet?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-12-09 15:25

http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/compare-editions/starter.aspx

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-12-09 06:25

Allan Vebel skrev:

> I IIS kan du selv bestemme hvad der er server.

Joda! Men man tænker jo ikke over at en MS-komponent skulle "konflikte"
med Windows, før det "er for sent".

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-12-09 01:07

Philip Nunnegaard skrev:

> Joda! Men man tænker jo ikke over at en
> MS-komponent skulle "konflikte" med Windows, før
> det "er for sent".

Hos mig er der ikke noget der konflikter i IIS, kører
det ikke lokalt, kører det heller ikke på den server
jeg lægger det ud på - det er fordelen ved at teste
det lokalt først.

Jeg kan teste asp- og php-filer inden jeg lægger dem
ud på serveren.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-12-09 06:39

Allan Vebel skrev:

> [...]
> jeg lægger det ud på - det er fordelen ved at teste
> det lokalt først.
>
> Jeg kan teste asp- og php-filer inden jeg lægger dem

Problemet var at jeg slet ikke fik lov til at gemme noget som helst på
c-drevet udenfor Users-hierarkiet. Altså kunne jeg slet ikke få lov til
at gemme asp/php-filer på min computer.

Løsningen var at jeg slog UAC helt fra.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-12-09 21:47

Philip Nunnegaard skrev:

> Problemet var at jeg slet ikke fik lov til at gemme
> noget som helst på c-drevet udenfor
> Users-hierarkiet.

Mærkeligt - det har jeg aldrig været ude for.

> Altså kunne jeg slet ikke få lov til at gemme
> asp/php-filer på min computer.
>
> Løsningen var at jeg slog UAC helt fra.

Jamen, fungerer det, er det fint nok. Har du prøvet
om det er det samme på en anden pc?

Fra : Ole C

Dato : 13-12-09 11:21

F. Jørgensen skrev blandt andet:

> [...]
> rettighed, men alligevel ender jeg op med at blive afvist.
>
> Der må være en smart måde at én gang for alle at kvæle denne

Hvis ikke der er tale om UAC, men om at mappen/filen er "beslaglagt" af
systemet, er Unlocker et fremragende værktøj:
http://www.filehippo.com/download_unlocker/

--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 13-12-09 11:27

Ole C skrev blandt andet:

> Hvis ikke der er tale om UAC, men om at mappen/filen er "beslaglagt"
> af systemet, er Unlocker et fremragende værktøj:
> http://www.filehippo.com/download_unlocker/

Hm - måske alligevel ikke et anbefalelsværdigt link.
Mit antivirusprogram siger man får en trojaner med i købet - og det gælder
også hvis man henter programmet hos cnet, som ellers garanterer at det er
fri for spyware, virus etc.

--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 13-12-09 11:37

Ole C skrev blandt andet:

> [...]
> gælder også hvis man henter programmet hos cnet, som ellers
> garanterer at det er fri for spyware, virus etc.

I følge brugerkommentarer en "false positive", nemlig et link til ebay, som
kan fjernes under installationen.

--
vh
Ole C

Fra : F. Jørgensen

Dato : 13-12-09 11:36

"F. Jørgensen" <zillyink@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> én rettighed, men alligevel ender jeg op med at blive afvist.
>
> Der må være en smart måde at én gang for alle at kvæle denne

Jeg har prøvet at deaktivere via "UAC", genstartet, og alligevel
bliver jeg nægtet sletning af programmer og filer.
Jeg har stadig ikke rettigheder til at slette og adgang nægtet.

Jeg har prøvet at fjerne skrivebeskyttelse, prøvet at slette
direkte under "C" drev, filer enkeltvis i programmet jeg vil
fjerne osv. osv.

Gud fader et lorteprogram.... leve min MAC, men nu er desværre
nødvendigt at have en PC til afvikling af enkelte programmer.

--

F. Jørgensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-12-09 12:54

Du skal først tage ejerskab og derefter give dig selv fulde
rettigheder til mappen og filerne.
Begge dele gøres i egenskaber under sikkerhed.
Som du har opdaget har dette intet med UAC at gøre.

Regards Jens Peter Karlsen.