Rusefiskeri
Fra : Mads Lassen

Dato : 02-08-01 21:43

Vi er far og søn, der er inkarnerede lystfiskere med stang og line på havet.
Nu har junior foræret sin far en ruse, men kendskabet til dette fiskeri er
minimalt - vil nogle venligst forklare, hvorledes rusen sættes i
vandet...med bøje?? og hvorledes vi skal forholde os iøvrigt...Hvilke
fiskearter vil man normalvis fange i en ruse. Vi fisker i Århus bugten!
Knæk og bræk
Casper og hans far

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-08-01 23:43

Mads Lassen wrote:

> [...]
> vandet...med bøje?? og hvorledes vi skal forholde os iøvrigt...Hvilke
> fiskearter vil man normalvis fange i en ruse. Vi fisker i Århus bugten!

Lav et stort bål, når det brænder godt så smides rusen på bålet, så er
det problem løst en gang for alle...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 03-08-01 03:28

> Lav et stort bål, når det brænder godt så smides rusen på bålet, så er
> det problem løst en gang for alle...

- og hvis du laver bålet stort nok, kan du smide Niels Ebbesen på bagefter

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-08-01 07:06

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> skrev i en meddelelse
> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> - og hvis du laver bålet stort nok, kan du smide Niels Ebbesen på bagefter

Nej fy da!!
Sidder du ikke der og opfordrer til miljøgriseri på linie med et bål bag en
misligholdt gård?

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Mads Lassen

Dato : 05-08-01 21:59

Kære Niels Riis Ebbesen
Tusind tak for dit svar.
Knæk og bræk
Og held og lykke med fiskeriet fremover!

Med venlig hilsen
Casper og Mads Lassen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-08-01 22:20

Mads Lassen wrote:

> Kære Niels Riis Ebbesen
> Tusind tak for dit svar.

Skulle der være en anden gang, så er du velkommen...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-08-01 07:10

"Mads Lassen" <d171239@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandet...med bøje?? og hvorledes vi skal forholde os iøvrigt...Hvilke
> fiskearter vil man normalvis fange i en ruse. Vi fisker i Århus bugten!

Du vil normalt udelukkende fange ål i en ruse, men husk at der skal betales
speciel licens for at have lov til at sætte denne. Så får du nogle gule
mærker som du kan sætte på vagerne/bøjerne, så du ikke af vanvare går hen og
bliver tyvfisker
Hvordan den sættes ved jeg faktisk ikke, men mon ikke den bare skal strækkes
ud med en forankring i hver ende? Ellers er der sikkert andre der kan svare
på dette.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Chris

Dato : 03-08-01 08:23

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> "Mads Lassen" <d171239@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> havet.

Bugten er pt. overfisket med faste redskaber. Flere steder kan du næsten gå
tørskoet fra den ene til den anden side, hvis du hopper fra bøje til bøje.
Du skal røgte dine faste redskaber hver dag.

> Du vil normalt udelukkende fange ål i en ruse, men husk at der skal
betales
> speciel licens for at have lov til at sætte denne.

I Århus Bugten fnager du krabber, ålekvabber, småtorsk og evt. ål.
Sandsynligvis endda i nævnte rækkefølge. Ålefiskeriet har vist sjældent før
været så ringe, som det er lige nu.
Dit fisketegn (hvis du har et) skal også opgraderes til et
fritidsfisker-tegn - jeg mener det koster kr. 250,-

I øvrigt mener jeg (som en del andre) stadig at fritidsfiskeri ikke sorterer
i denne gruppe. Men hva' faen? Få retter sig alligevel efter det!

Knæk & bræk fra
Chris.

PS. Husk nu at fortælle om du fanger noget!

Fra : Erik Munck

Dato : 03-08-01 07:29

Kære fisker af lyst.

Lad ikke Niels Ebbesen tage lysten fra dig. Han er en ignorantes idiötës.

Gå på posthuset, bed om girkortet til fiskeriafgiften for fritidsfiskeri og
der står præcis hvordan du afmærker bøjerne. Vis lidt hensyn til
stangfiskeren og stil rusen vinkelret på kysten. Da der skal være 75 mellem
redskaber er der således plads til kasten med stang.
Jeg ønsker dig og sønnen knæk og bræk med dette dejlige fiskeri som er
spændende når rusen røgtes.
Du burde ligeledes meldi dig ind i Dansk Amatørfiskerforening, der kan du få
meget hjælp og vi i " DAFF " fisker også med stang/ spin og stang / flue.

Erik Munck

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 03-08-01 09:22

Rart endelig at læse seriøse svar på seriøse spørgsmål. Jeg har selv siden
jeg var dreng fisket med ruser - en herlig og spændende form for fiskeri,
men I skal huske at tilse ruserne tit, for at undgå eventuelle fisk bliver
ædt af krabberne. Brug en lille 4-grenet anker ved hver ende, og så skal
rusen strækkes godt ud, så den står stramt. Fra hovenden - "ruseenden"
skal du have en line på ca. 3 meter, hvor så ankeret skal sidde, og derfra
en line op til din bøje, og længden her afhænger af hvor dybt vand du fisker
på, men sørg for den er rigelig lang i forhold til vanddybden. Husk
fisketegn til 250 kr - at afmærke dine bøjer rigtigt med enkelt og dobbelt
flag - radarreflekser, og husk at sætte dem lovligt i forhold til strand,
fredningsbælter og andre redskaber - så vil I kun få fornøjelse ud af denne
form for fiskeri.
Og - smid ikke ruserne på bålet...................dem vil andre kunne have
gavn af hvis I engang ikke bruger dem mere.
Knæk og bræk - vi glæder os til at læse en fangstrapport, og er der flere
spørgsmål, så spørg bare her - vi er mange fritidsfiskere der også fisker
med stang og derfor også læser denne nyhedsgruppes indhold, når det handler
om fiskeri i stedet for moralske opstød.

Fra : Henrik Leth

Dato : 03-08-01 08:39

Bliver I ved rusen mens den fisker, er der også garanti for en
naturoplevelse.

Henrik Leth
www.metal-randers.dk    Privat: http://home4.inet.tele.dk/leth
tlf.: +45 21 26 42 16
fax.: +45 86 40 16 89

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-08-01 10:58

> Bliver I ved rusen mens den fisker, er der også garanti for en
> naturoplevelse.

Hej Henrik.

Hvorfor er du så forhippet på, at naturoplevelser skal måles i kvantitet, og
ikke i kvalitet?
Naturoplevelsen har vel ret beset intet at gøre med mængden af tid der
medgår, men ene og alene med den kvalitet man formår at uddrage af den
medgåede tid.
Jeg kan da sagtens forestille mig at der ville være en større naturoplevelse
ved at sejle en mil længere ud og fiske torsk, efter rusen er sat, eller
tage hjem og gå en tur i skoven, i stedet for at sidde og glo i
strandkanten.
Men hvis det er din form for ultimativ naturoplevelse må du selvfølgelig
gerne gøre det på din måde for min skyld, men vil du ikke godt lade være med
altid at ville diktere hvordan vi andre skal nyde naturen? Det kan vi nemlig
sagtens selv finde ud af

Venlig hilsen
Alex Linaa