MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Formatering af USB disk
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-12-09 11:24

Jeg har en NTFS formateret 320 GB USB harddisk som jeg
ønsker at formatere til FAT32.
I kommandolijen på min Vista computer taster jeg

format j: /FS:FAT32
Men det har jeg åbenbart ikke rettigheder til?

I Vistas diskhåndteringsværktøj er der noget
der hedder exFAT - hvad betyder det?

Ønsket om reformatering skyldes, at jeg
ønsker at bruge disken til at afspille
videofiler via USB-porten på min harddisk
videorecorder. Den kan kun læse FAT32.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ole C

Dato : 12-12-09 11:58

Jørgen Farum Jensen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Ønsket om reformatering skyldes, at jeg
> ønsker at bruge disken til at afspille
> videofiler via USB-porten på min harddisk

Gå i Stifinder - højreklik på USB-disken - og vælg Formatér. Så får du
mulighed for at vælge FAT32.
Mht. exFAT er Google din ven med 365.000 hit.....
Det første af dem er: http://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-12-09 14:30

Ole C skrev:

> Gå i Stifinder - højreklik på USB-disken - og vælg Formatér. Så får du
> mulighed for at vælge FAT32.
> Mht. exFAT er Google din ven med 365.000 hit.....
> Det første af dem er: http://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT

Om jeg bruger stifinder eller kommandolinjen er vel det
samme? Jeg tyede til kommandolinjen, da Stifinders
formateringskommando kun giver mig mulighed for at vælge
enten NTFS eller exFAT.

Ang. den sidste - tak for tippet. Det er ikke nogen
mulighed eftersom disken skal sluttes til en alm. usb-
indgang på min HD-recorder.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ole C

Dato : 12-12-09 15:07

> [...]

> samme? Jeg tyede til kommandolinjen, da Stifinders
> formateringskommando kun giver mig mulighed for at vælge

Ups, tænkte ikke lige på diskens størrelse, sådan som Jesper Lund gør
opmærksom på.
Men hjælpen er nær, for jeg tror bestemt EaseUS Partition Master kan klare
opgaven:
http://www.partition-tool.com/personal.htm
- og så er det oven i købet gratis

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-12-09 14:42

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Om jeg bruger stifinder eller kommandolinjen er vel det samme? Jeg tyede
> til kommandolinjen, da Stifinders formateringskommando kun giver mig
> mulighed for at vælge enten NTFS eller exFAT.

Problemet er at Windows kun vil formattere FAT32 partitioner op til en
vis GB grænse. Du er nødt til at finde et tredjepartsprogram til opgaven.
Google kan sikkert hjælpe (jeg bruger Linux, som godt kan lave store
FAT32 partitioner...).

--
Jesper Lund

Fra : N Dude

Dato : 12-12-09 19:40

Jørgen Farum Jensen wrote.:

> Ønsket om reformatering skyldes, at jeg
> ønsker at bruge disken til at afspille
> videofiler via USB-porten på min harddisk
> videorecorder. Den kan kun læse FAT32.

Er du sikker på, at det kan lade sig gøre?

Jeg har gennemgået flere maskiner for at finde denne funktion, fordi jeg
selv mangler det, men dem jeg har fundet kan kun læse foto og mp3 filer fra
USB stikket, ikke levende billeder. Dog skal det siges, at jeg er gået uden
om maskiner som Sony og andre mærkevare, fordi der er for mange
restriktioner på disse. Men min svogers Sony harddiskrecorder kan heller
ikke læse videofiler via USB, det er også kun lyd og foto. Hvilken maskine
har du, og hvilke videofiler er understøttet via USB?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 12-12-09 21:14

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev :

>Men min svogers Sony harddiskrecorder kan heller
>ikke læse videofiler via USB, det er også kun lyd og foto. Hvilken maskine
>har du, og hvilke videofiler er understøttet via USB?

Jeg har:

Philips dvd-afspiller
Den viser avi, mp4, mpg og vmv
Dog ikke alle opløsninger, fx ikke HD-wmv

Lumatron hd-recorder
som ovennævnte undtagen wmv

Denver DVB-T Mpeg 4 reciever
som Lumatron
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-12-09 13:17

N Dude skrev:

> [...]
> ikke læse videofiler via USB, det er også kun lyd og foto. Hvilken maskine
> har du, og hvilke videofiler er understøttet via USB?

Min HD Recorder er en Amitech. Når du stiller spørgs-
målet går det op for mig at jeg har overfortolket manualen.
For så vidt angår "film" (det er det, der står i manuelen)
kan de /overføres/ fra USB til harddisken.

Og så kan det hele være ligemeget. Fremfor at
formatere en harddisk til formålet vil jeg bruge
en USB-stick til de optagelser jeg har på
computeren til at overføre dem til recorderens
harddisk.

Men jeg synes problemet er interessant. Det varer
nok ikke længe inden jeg skal have en anden recorder/digital
boks, så det kunne være interessant at høre andres
erfaringer med dette problem.

Min situation er at jeg optager en del udsendelser
på min arbejds-pc, der ikke står i samme stue som
TV og recorder. Det ville være rart ikke nødvendigvis
at skulle brænde det hele ned på DVD'er.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Mads

Dato : 13-12-09 14:56

On Sun, 13 Dec 2009 13:17:07 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>på min arbejds-pc, der ikke står i samme stue som
>TV og recorder. Det ville være rart ikke nødvendigvis
>at skulle brænde det hele ned på DVD'er.

Hvilket videoformat er det du optager i?

Min Panasonic HD optager afspiller nemlig fint DivX og Xvid
filer fra en USB stick. Desværre er det så de eneste video formater
som min HD afspiller vil tage fra USB.

Måske du skulle kigge på en WD TV eller en WD TV Live
Disse afspillere fra Western Digital æder stort set alle formater,
selv MKV filer i HD opløsning.

Og en WD TV koster ikke alverden. Jeg regner med snart at
købe sådan en selv.

mvh Mads

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-12-09 18:29

Mads skrev:

> Hvilket videoformat er det du optager i?

MPEG-2

> Min Panasonic HD optager afspiller nemlig fint DivX og Xvid
> filer fra en USB stick. Desværre er det så de eneste video formater
> som min HD afspiller vil tage fra USB.

Jeg har en del DIVX filer på DVD-skiver, som
også afspilles fint. Jeg har ikke prøvet med
en USB-stick endnu. Min DIVX converter er
vist gået i udu...

> [...]
> selv MKV filer i HD opløsning.
>
> Og en WD TV koster ikke alverden. Jeg regner med snart at

Tak for tippet. Jeg vil nu nok
være mere interesseret i en boks, der
også kan optage. Jeg er ikke udelt
tilfreds med min Amitech, som mest
blev anskaffet som en billig nødløsning
da tuneren i min /meget udmærkede/ NorthQ
HD recorder stod af.

Men nu bevæger os vist lidt over i en
anden gruppe...

Jørgen Farum Jensen