Træt af bøder,- Ej håndholdt? - Hvordan??
Fra : ulrich

Dato : 10-12-09 14:05

Jeg spørger som novice indenfor mobiltelefoni.

Min datter, som er meget på farten, har betalt et par bøder for brug af
håndholdt mobil under kørsel.
- Den sidste endog med anholdelse og eskorte til politistation - det var
syd for grænsen.

- Hvilket udstyr - og hvad hedder det - skal hun anskaffe/installere for
at blive fri for at komme ud over den slags besvær??

Gode råd modtages med tak -
Palle

Fra : jk

Dato : 10-12-09 14:31

On Thu, 10 Dec 2009 14:05:14 +0100, "ulrich" <ulrich@lite.dk> wrote:

> [...]
>
> - Hvilket udstyr - og hvad hedder det - skal hun anskaffe/installere for
>at blive fri for at komme ud over den slags besvær??

En bluetooth installation til bilen. Mobilen skal have bluetooth. Det
har mange mobilos.

Mange GPS'er har bluetooth, som så benyttes son håndfri højttaler og
mikrofon sammen med en mobil.

Jeg er gået ud fra, at det drejer sig om bilkørsel og ikke på cykel.
Mange (især kvinder) tror jo, at de er multitaskende vidundere der kan
gebærde sig som en blæksprutte. Så lige pludselig taber de mobilos,
standser tankeløst op, og så er ligger en klump af cyklister ovenpå
hinanden. Afhængigt af alder døjer de med forskellige skader bagefter.

Så jeg skal da ærligt indrømme, at jeg synes, politiet skulle have
beholdt hende.

ja, tonen kan være lidt skarp. Beklager !

mvh

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-09 15:37

jk skrev:

> [...]
> standser tankeløst op, og så er ligger en klump af cyklister ovenpå
> hinanden. Afhængigt af alder døjer de med forskellige skader bagefter.

Man skal ikke undervurdere de problemer der alene skyldes at
føreren taler i telefon. Jeg har set artikler der sagde at der
ikke sker færre ulykker med håndfri systemer. Det er den
manglende koncentration der er problemet.

Jeg kender det fra mig selv. Hvis jeg er midt i en almindelig
samtale med passagererne og kommer til et indviklet kryds, så er
jeg nødt til at bede dem være stille fordi jeg skal koncentrere
mig.

--
Bertel

Fra : JK

Dato : 10-12-09 20:48

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:fp12i555elfdudpehos1ucbo5o20bdgdhp@news.stofanet.dk...

> [...]
> samtale med passagererne og kommer til et indviklet kryds, så er
> jeg nødt til at bede dem være stille fordi jeg skal koncentrere
Men hvis man nu også skal læse papire osv. mens man telefonere så er det
smart ikke at have papir i den ene hånd og telefon i den anden

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-09 14:44

JK skrev:

> Men hvis man nu også skal læse papire osv. mens man telefonere så er det
> smart ikke at have papir i den ene hånd og telefon i den anden

Ja, det havde jeg ikke lige overvejet.

--
Bertel

Fra : ulrich

Dato : 10-12-09 15:38

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> En bluetooth installation til bilen. Mobilen skal have bluetooth. Det
> har mange mobilos.
>
> Mange GPS'er har bluetooth, som så benyttes son håndfri højttaler og
> mikrofon sammen med en mobil.

Tak jeg nøjes med dette. - Håber dog på mere seriøs info,
Palle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-09 15:53

ulrich skrev:

> [...]

Det er en dyr løsning.

> Mobilen skal have bluetooth. Det har mange mobilos.

Hvis den har det, kan sagen klares med et bluetooth hovedsæt. De
kan fås for fåhundrede kroner

Min søster har fået installeret bluetooth i bilen koblet sammen
med radioen (så den dæmpes ved opkald). Hun skal næsten råbe for
at dem i den anden ende kan høre det. Hermed ikke være sagt at
det gælder alle anlæg, men jeg ville væretræt af det hvis det
havde været min bil.

--
Bertel

Fra : Christen Fihl

Dato : 10-12-09 21:50

> Hvis den har det, kan sagen klares med et bluetooth hovedsæt. De kan fås
> for fåhundrede kroner

Vel ikke nok, telefonen skal stadig fastmonteres

Fra : Anders Majland

Dato : 10-12-09 22:03

> Vel ikke nok, telefonen skal stadig fastmonteres

Kunne være interessant med hvor fast den skal sidde ... Pt har jeg blot
telefonen liggende i en hylde på instrumentbrædtet og modtager eventulle
opkald på et bluetooth headsæt. Det lever ikke op til kravene ... Men den
ligger der nu primært for at bruge den som mp3 afspiller via anlægget og jeg
kan også vælge at få modparten i en samtale den vej (istedet for i
headsettet)

Der fåes til min telefon ikke en holder med indbygget lader - det nærmester
er en "passiv" holder med en løs ledninge der skal stikkes i telefonen. Så
forskellen til hylden er kun at radioen så måske også bliver siddende i
tilfælder af et uheld.

Men idet jeg ikke ringer op fra mobilen mens jeg kører vil en betjent ældrig
se mig med den i hånden ... Dg kan det jo blive et problem hvis han ser mig
skippe til et andet nummer. Så har jeg jo betjent en ikke fastmonteret mobil
under kørslen - uanset at jeg ikke har ringet fra den ... En handling der
ville være lovlig hvis min mp3 afspiller altså ikke lige havde en telefon
indbygget

Men hvor fast er fast. Hvis telelefonen f.eks sidder med 2 elasktikker på
solskærmen som en "parrot" er det nok ikke fast nok ....

Fra : Christen Fihl

Dato : 10-12-09 22:16

> Hvis telelefonen f.eks sidder med 2 elasktikker på solskærmen som en
> "parrot" er det nok ikke fast nok ....

Joo, mon ikke det er godt nok.
Bare fordi det ikke er en original mounting device.
Du må jo gerne benytte uorginale dæk, bremser, lygter, ... så hvorfor ikke
mobil ophæng

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-09 14:45

Christen Fihl skrev:

> Vel ikke nok, telefonen skal stadig fastmonteres

Hvorfor dog det? Jeg lægger min mobil tændt i handskerummet og
tager hovedsættet på. Er det ulovligt?

Hvis jeg selv skal ringe op må jeg lige holde ind til siden og
taste nummeret.

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 14-12-09 14:35

> Hvorfor dog det?

Fordi det står som et krav i loven.

> Jeg lægger min mobil tændt i handskerummet og
> tager hovedsættet på. Er det ulovligt?

Der skal nok en særdeles emsig betjent til at skrive et bødeforlæg på den
.... Men loven siger "Mobiltelefonen må kun benyttes, hvis den sidder i en
holder der er fastmonteret i køretøjet."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-09 14:46

Anders Majland skrev:

> Der skal nok en særdeles emsig betjent til at skrive et bødeforlæg på den
> ... Men loven siger "Mobiltelefonen må kun benyttes, hvis den sidder i en
> holder der er fastmonteret i køretøjet."

Tak for oplysningen.

--
Bertel

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-12-09 18:39

"ulrich" <> skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> - Hvilket udstyr - og hvad hedder det - skal hun anskaffe/installere for
> at blive fri for at komme ud over den slags besvær??

Indrag nøglerne til bilen. Hvis ovenstående ikke har givet hende anledning
til at ændre adfær, er hun vist uden for pedagogisk række vide.
Her med ment, at hun helt sikkert ikke vil "gide" at bruge eventulet
tilsluttet
udstyr når nu bamsen bimler.

mvh
Henning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-09 19:40

Henning Præstegaard skrev:

> Indrag nøglerne til bilen.

Straf, straf og atter straf. Hvorfor tror folk at det virker?
Realiteterne viser det modsatte.

--
Bertel

Fra : ulrich

Dato : 10-12-09 20:59

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:f2g2i5td2bfoqva9dp548g7jjajgutbvf6@news.stofanet.dk...

> Straf, straf og atter straf. Hvorfor tror folk at det virker?
> Realiteterne viser det modsatte.
>
> --
> Bertel

Tak for kommentarer - samt et enkelt brugbart råd.

- Og så lige . . . - forestillingerne om et hjælpeløst kvindemenneske
passer altså ikke her.

Mvh.
Palle

Fra : Hauge

Dato : 10-12-09 22:06

ulrich skrev:
> - Og så lige . . . - forestillingerne om et hjælpeløst kvindemenneske
> passer altså ikke her.

Hmm, det er da ellers tydeligt at der er ét eller andet galt.

Men fædre mener jo altid at deres døtre er så kloge, men det er altså
ikke ret tit sådan..

Men ellers er der den lokale mobil-tlf-biks, de har en masse udstyr,
eventuelt TDC's erhvervscenter, der gør meget i dette emne. Nu du
alligevel ikke er tilfreds med svarene her.

/Hauge

Fra : ulrich

Dato : 11-12-09 09:17

> Hmm, det er da ellers tydeligt at der er ét eller andet galt.
>
> Men fædre mener jo altid at deres døtre er så kloge, men det er altså ikke
> ret tit sådan..

Rigtigt nok, - . . men 50 årig, erhverv, 50K+ km/år . . .. - Og well, jeg
er godt tilfreds.

Palle

Fra : Pico

Dato : 10-12-09 23:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Straf, straf og atter straf. Hvorfor tror folk at det virker?
> Realiteterne viser det modsatte.

Rigtigt, men når hun ikke har nøglen må hun nøjes med at tale i telefon uden
at kørere
--
MVH
Pico

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-09 14:47

Pico skrev:

> Rigtigt, men når hun ikke har nøglen må hun nøjes med at tale i telefon uden
> at kørere

Sludder, hun hotwirer sgu da bare lortet.

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 10-12-09 21:52

Prøv at se: http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/mobiltelefon.htm

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Stig Christensen

Dato : 15-12-09 07:50

"ulrich" <ulrich@lite.dk> wrote in message
> [...]
>
> - Hvilket udstyr - og hvad hedder det - skal hun anskaffe/installere for
> at blive fri for at komme ud over den slags besvær??

Mit bud vil være at installere en Parrot (parrot.com)
Har selv denne monteret i begge biler, og det virker uden problemer,
den kan selv tage telefonen når den ringer, og man har et fastmonteret
display
når man vil lave et opkald, prisen ligger omkring 1000 kr + montage..
og telefonen kan blive liggende i lommen/tasken eller hvor man normalt har
sin telefon.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-12-09 11:46

> Mit bud vil være at installere en Parrot (parrot.com)
> og telefonen kan blive liggende i lommen/tasken eller hvor man normalt har
> sin telefon.

Nogen der kan linke til en kilde der siger god for den som håndfri betjening
uden at telefonen sidder i en fastmonteret holder ?

/A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-09 13:10

Anders Majland skrev:

> Nogen der kan linke til en kilde der siger god for den som håndfri betjening
> uden at telefonen sidder i en fastmonteret holder ?

Sådan en kilde kan ikke findes når loven siger at telefonen skal
være fastmonteret.

--
Bertel