Hjemmelavet mozarella - hvordan?
Fra : Jens Bruun

Dato : 10-12-09 13:56

Så lige Gordon Ramseys køkkenmareridt (US) i går på TV3, og der fik han en
italiensk restaurant til at begynde at lave egen mozarella. Det så rimeligt
overkommeligt ud. Kan nogen her fortælle lidt mere om, hvad der skal til?
Hvor får man f.eks. fat i den osteløbe (eller hvad det nu er), der skal få
hele processen til at køre?

Jeg er STORFORBRUGER af mozarella, og kunne enormt godt tænke mig at prøve
at lave den selv, selvom jeg nok ikke liiiiige kan få fat i bøffelmælk ;)

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lone

Dato : 10-12-09 06:19

Jeg har lavet det flere gange efter denne vejledning
http://www.cheesemaking.com/includes/modules/jWallace/ChsPgs/1Mozz/Index.html

Osteløbe kan du købe hos www.hjemmeproduktion.dk.

God fornøjelse :)

Fra : Marianne

Dato : 10-12-09 19:35

>Jeg har lavet det flere gange efter denne vejledning
>http://www.cheesemaking.com/includes/modules/jWallace/ChsPgs/1Mozz/Index.html

>Osteløbe kan du købe hos www.hjemmeproduktion.dk.

>God fornøjelse :)

Ohhh - det vil jeg også prøve. Men må jeg spørge: I forhold til
overvejelserne om mælk, hvilken mælk bruger/brugte du så?

mvh
Marianne

Fra : Linde

Dato : 11-12-09 19:14

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ohhh - det vil jeg også prøve. Men må jeg spørge: I forhold til
> overvejelserne om mælk, hvilken mælk bruger/brugte du så?

Det bedste resultat fås nok med økologisk sødmælk, der ligger tættest på rå
mælk. Det meste mælk pasteuriseres ved 72 grader, der er et lovkrav.
Ostemælk varmebehandles normalt ved en lidt lavere temperatur, da man vil
undgå forandringer i mælkens protein, der besværliggør produktionen.
Økologisk sødmælk, og ostemælk, er heller ikke homogeniseret, hvilket igen
øger udbyttet af osten. Meget af fedtet vil forsvinde med vallen, hvis man
bruger homogeniseret mælk.

Samtidig bør mælken være så frisk som muligt, hvilket har betydning for
ostens smag og karakter.

Ofte finder man faktisk den friskeste økomælk på tankstationer, da de
modtager mindre mængder...hvad man så også betaler for

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 11-12-09 19:17

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen
> Økologisk sødmælk, og ostemælk, er heller ikke homogeniseret, hvilket igen
> øger udbyttet af osten. Meget af fedtet vil forsvinde med vallen, hvis man
> bruger homogeniseret mælk.

Og det frie fedt i mælken vil samtidig gøre, at osten holder sig kortere
tid, da fedtsyrerne hurtigere vil nedbrydes og harske.

Mvh
Linde

Fra : N Dude

Dato : 11-12-09 09:10

Jens Bruun wrote.:

> Jeg er STORFORBRUGER af mozarella, og kunne enormt godt tænke mig at
> prøve at lave den selv, selvom jeg nok ikke liiiiige kan få fat i
> bøffelmælk ;)

Husk at der er to slags mozzarella. Der er dansk M, som er den der bruges
til riveost, og så er der den rigtige M. Førstnævnte har dybest set intet
med M at gøre, det er en helt normal dansk halvfed ost.

Du kan se mere her: http://da.wikipedia.org/wiki/Friskost jeg ved dog ikke,
om det er faktuelt korrekt. Det er jo wiki. Jeg laver tit mascarpone, fordi
det er uhyre nemt. Men husk, at går du igang med at lave din egen M. så har
den meget begrænset holdbarhed. 24 timer på køl, og så skal den smides ud.

Generelt er det hip som hap med at lave frisk ost selv. Problemet er, at man
jo normalt ikke har adgang til råmælk, og skal man lave oste ud fra den
normale pasteuriserede, homogeniserede konsummælk / fløde, så går meget af
smagen fløjten. Men bor man i nærheden af en mælkeproducent, så begynder
det at blive interessant.

Fra : Linde

Dato : 11-12-09 18:57

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> at lave den selv, selvom jeg nok ikke liiiiige kan få fat i bøffelmælk ;)

Mozzarella kan nu også være af blandingsmælk, eller af ren komælk. Du kan
godt lave et udmærket resultat selv, se evt. især diverse youtube klip som
http://www.youtube.com/watch?v=FgB-pmwOhbw . Der er nogle få faktorer der
skal rammes ret præcist, for at den får de rette egenskaber...pH og
eftervarmningstemperatur eksempelvis. Syrevækkeren skal være af den
termofile slags, der kan du bruge yoghurt.

Lad høre hvis du ikke har nok i youtube, så kan jeg lige reproducere en
recept(gider ikke taste den hvis ikke nødvendigt.

Mvh
Linde

Fra : N Dude

Dato : 11-12-09 20:31

Linde wrote.:

> Lad høre hvis du ikke har nok i youtube, så kan jeg lige reproducere
> en recept(gider ikke taste den hvis ikke nødvendigt.

Mon ikke han rent faktisk mener den fuldfede modningsost og ikke rigtig
bøffel-mozzarella. Jeg har ikke rigtig fantasi til at forestille mig, at
nogen kan være "STORFORBRUGER" af den ægte mozzarella, så spændende er den
vel heller ikke. Jeg er i hvert fald ikke så vild med den. Der er mange
andre mere spændende oste. Halloumi fx....

Fra : Linde

Dato : 11-12-09 21:00

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> vel heller ikke. Jeg er i hvert fald ikke så vild med den. Der er mange
> andre mere spændende oste. Halloumi fx....

Tja, det kan vel kun han selv svare på. I øvrigt er dansk(eller amerikansk)
mozzarella nu ikke en modningsost, lige så lidt som traditionel mozzarella
er det. Det specielle ved den er, at den er snittet, strukket og varmæltet
efter endt syrning, for at opnå nogle helt bestemte egenskaber ved
opvarmning i madlavning(pizza!). Om den er revet eller i kugleform i lage
afhænger helt af kundens ønsker. Den lagres i op til et par uger, for at
fordele salt og opnå den rette fugtighed, men den udvikler ingen smag under
lagringen. Til gengæld suger den smag til sig fra omgivende madvarer og
krydderier.

Nu nævner du også halloumi, der også er en lidt speciel "madost". Den
opvarmes kraftigt i vallen, så den danner en skorpe og får en bestemt
konsistens, der tåler stegning og grillning. Af vallen laver man så en
valleost, kaldet anari.

De nævnte oste af sydeuropæiske oprindelse, ligesom kefalotyri, tjener da
hvert deres formål, men de er nu ikke noget jeg er vild efter...skal det
være, tager jeg hellere en dybstegt camembert...men heldigvis er smag og
behag jo så mangeartet.

Mvh
Linde

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 17-12-09 09:02

Jeg så programmet og er ret sikker på at det er den friske mozzerella han
vil lave, og det vil jeg også. Jeg kan godt lide den, måske fordi den er
sjov at spise, fordi den er i "lag". Så jeg kan godt pille lag efter lag af
og hygge spise. Men hvorfor skulle holdbarheden kun være et døgn?

Men i nævner malkebesætinger. Jeg købte mælk fra en gård i nærheden for et
par år siden, men han lukkede og overgik til kødkvæg. Er der et sted hvor
man kan se hvor der stadig er mulighed for stalddørsmælk?

Jeg laver selv ost med hjemmeosteriet, og det går fint. Men jeg kunne godt
tænke mig at lave noget med gede eller fåre ost. Er det til at finde ud af
hvor man finder det henne?

Og er optimaltemperaturen for opvarmning en anden end for komælk?

Og når nu vi er igang kan jeg anbefale denne opskrift:
http://www.recipezaar.com/Labna-Yoghurt-cheese-84288. Den er så nem og kan
krydders efter behag

Mange hilsner

Charlotte

Fra : Linde

Dato : 17-12-09 14:51

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sjov at spise, fordi den er i "lag". Så jeg kan godt pille lag efter lag
> af og hygge spise. Men hvorfor skulle holdbarheden kun være et døgn?

Et døgn er nok lige i underkanten, men inden for et par dage eller tre skal
man nok have spist osten. Det gælder, hvis man laver sin ost af rå mælk,
"stalddørsmælk". Den indeholder et meget stort antal bakterier fra starten,
og den opvarmning man foretager under æltningen vil ikke have så stor
effekt, da den foretages på den faste ost. Samtidig syrner osten ikke så
langt ned, at bakterievæksten hæmmes. Fremstilles osten af pasteuriseret
mælk kan den sikkert holde sig en uges tid. Selvfølgelig forudsat, at man
holder god hygiejne under fremstillingen, og opbevarer osten på køl.

> Men i nævner malkebesætinger. Jeg købte mælk fra en gård i nærheden for et
> par år siden, men han lukkede og overgik til kødkvæg. Er der et sted hvor
> man kan se hvor der stadig er mulighed for stalddørsmælk?

Pas. Du må nok ud på opsøgende arbejde.

> Jeg laver selv ost med hjemmeosteriet, og det går fint. Men jeg kunne godt
> tænke mig at lave noget med gede eller fåre ost. Er det til at finde ud af
> hvor man finder det henne?

Der findes nogle få gårde på Sjælland, der gør i fåre- og gedemælk.
Knuthenlund på Lolland, og Ryegård i Hvalsø er dem jeg kender til. Over
broen ligger der Løgismose mejeri ved Odense, der modtager fåre- og gedemælk
fra Boltinggård på midtfyn. Om de sælger til private ved jeg ikke.

> Og er optimaltemperaturen for opvarmning en anden end for komælk?

Det er det samme, hvis du mener de temperaturer man anvender ved selve
fremstillingen af osten.

Mvh
Linde

Fra : N Dude

Dato : 20-12-09 13:05

Charlotte P. Korsør wrote.:

> [...]
> den er sjov at spise, fordi den er i "lag". Så jeg kan godt pille lag
> efter lag af og hygge spise. Men hvorfor skulle holdbarheden kun være

Friske oste laves normalt altid med lælk, som IKKE er pasteuriseret. P.
ødelægger bakteriekulturen, det er jo derfor mang gør det.

Så med industrialiseret mælk er alle antistofferne fuldstændig væk, så
nedbrydningen starter faktisk øjebilkkeligt. Koaguleringen gør ikke
processen bedre, fordi den splitter den tilbageværende kultur.. Søg evt
efter engelske anvisninger, der er rigeligt litteratur der underbygger mit
udsagn. Friske oste er noget tricky noget, når man kun har købemælk at
arbejde med.. Husk også, at du skal være *meget* obs på hygiejnen.

Måske der er nogle link her: http://da.wikipedia.org/wiki/Mozzarella