Sorte nr.plader,hvornår ?
Fra : Flemming Christensen

Dato : 10-12-09 20:49

Er der nogen der ved fra hvilken måned/år man gik bort fra de sorte nr.
plader på Mc,erne.
Det er vist muligt at få sorte plader på en gammel Mc bare den er født med
dette.
Spørger fordi kollegaen er ved at købe en tidlig 70'er maskine som han vil
have sorte plader på.
Er dette muligt ?.
Mvh Flemming.

Fra : ulrich

Dato : 10-12-09 21:02

"Flemming Christensen" <fdc@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette.
> Spørger fordi kollegaen er ved at købe en tidlig 70'er maskine som han vil

30 April 1958.

Palle

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-12-09 21:14

On Thu, 10 Dec 2009 21:01:47 +0100, "ulrich" <ulrich@lite.dk> wrote:

Hej.

> 30 April 1958.

Det er grænsen for erhvervelse af historiske nummerplader.

De sorte plader forsvandt succesivt i 1975 efterhånden som de slap op
på motorkontorene..
DX for biler fandtes både som sort og hvid nummerplade.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : CL

Dato : 10-12-09 21:20

Steen Gruby wrote:
> [...]
> på motorkontorene..
> DX for biler fandtes både som sort og hvid nummerplade.

Der skulle vist være ændringer på vej
http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/PorscheClubs/pc_356danmark/pc_main.nsf/web/6B177F2E1F80ED8EC12572DB002A1722

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-12-09 21:54

On Thu, 10 Dec 2009 21:19:38 +0100, "CL" <ffffffff@ffff.ff> wrote:

Hej Claus.

>Der skulle vist være ændringer på vej
>http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/PorscheClubs/pc_356danmark/pc_main.nsf/web/6B177F2E1F80ED8EC12572DB002A1722

Jeg håber ikke at vi kan ændre på at de sorte plader udgik i 1975
Porche klubben skriver godt nok at de udgik i 1976, men jeg husker det
anderledes idet jeg fik nogen af de sidste plader på en ny bil i 1975,
men jeg kan jo tage fejl

At man vil ændre reglerne for historiske plader syntes jeg er helt
fint.
Jeg har en MC med historiske plader, og to jeg gerne ville have det
på.
En fra 1958 (yngre end 1/4) og en fra 1960, så det er velkommen.

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-12-09 21:57

On Thu, 10 Dec 2009 21:53:30 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>Hej Claus.

Undskyld Carsten

Fra : CL

Dato : 10-12-09 23:03

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : CL

Dato : 10-12-09 23:02

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Porche klubben skriver godt nok at de udgik i 1976, men jeg husker det
> anderledes idet jeg fik nogen af de sidste plader på en ny bil i 1975,

Tror jeg du gør
http://nrpl.dk/historical.php

> At man vil ændre reglerne for historiske plader syntes jeg er helt
> fint.

Helt enig.

> Jeg har en MC med historiske plader, og to jeg gerne ville have det
> på.
> En fra 1958 (yngre end 1/4) og en fra 1960, så det er velkommen.

Ifølge linket så er den god nok.

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Armand

Dato : 15-12-09 13:57

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Porche klubben skriver godt nok at de udgik i 1976, men jeg husker det
> anderledes idet jeg fik nogen af de sidste plader på en ny bil i 1975,

Jeg gik ud af skolen i '75 og mellem august og juleferien var jeg gennem
EFG-grundforløbet hvorunder klassen på et for mig udefinerbart tidspunkt
(dog bærer minderne ikke på decideret vinter-vejr, )var på
virksomhedsbesøg hos Opel-forhandleren i Odense - Dér så jeg min første
danske hvide plade (på en Manta forøvrigt)!

--
Armand.

Fra : Per V. Misser

Dato : 10-12-09 22:55

Hej

"Steen Gruby" skrev i en meddelelse > De sorte plader forsvandt succesivt i
1975 efterhånden som de slap op
> på motorkontorene..
> DX for biler fandtes både som sort og hvid nummerplade.

Min første Austin 1300, 1968 købt brugt blev indregistreret i august 1975.
Det var i Pkr 42 (Horsens).
Nummeret var DY 27.xxx og pladerne var sorte.
Samme år blev min brors BMW R25/3 fra ca 1955 ligeledes indregistreret på en
sort plade med nummeret AP 13.xxx.

--

Per V. Misser
CX500E82

Fra : ulrich

Dato : 11-12-09 09:31

"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nummeret var DY 27.xxx og pladerne var sorte.
> Samme år blev min brors BMW R25/3 fra ca 1955 ligeledes indregistreret på

På Fyn kører Ole(?) Christoffersen på sin Norton Commando fra første
halvdel af 70'erne med sort nr.plade - med dobbelt bogstav.

- Det ville da klæde en 1972 Bonneville - min - med sådan et skilt.

Palle

Matchless G3 - fra marts 1958
Matchless G 11 fra ?? 1958 - under opbygning
Triumph Bonneville 650 - 1972
BMW R60/6

Fra : Per V. Misser

Dato : 12-12-09 00:15

Hej Ulrich

"ulrich" skrev i en meddelelse > På Fyn kører Ole(?) Christoffersen på
> [...]
>
> Palle
>
> Matchless G3 - fra marts 1958
> Matchless G 11 fra ?? 1958 - under opbygning

Jeg kan kun være enig. De sorte plader er en fryd at se på de tidssvarende
køretøjer.

Jeg er lidt afventende og spændt på hvad mulighederne bliver for min
SuperFox 56. Der er absolut ingen papirer på den, da den er hentet ud af et
dødsbo og videresolgt som "under pæretræ model" uden papirer.
Da den er så gammel, og indkøbsprisen så lav (2300,- kr eller 3400,- på
dollarbasis i 1956) er det ikke afgiften der er et problem.
Det spændende spørgsmål er om den kan nyregistreres på baggrund af
stelnummer og typeplade, som er intakt.
Næste spørgsmål er, om at man så kan få lov til at købe en alderssvarende
sort nummerplade, når det oprindelige registreringsnummer er ukendt.

Den alternative vej er jo at udrede historikken via delvis brændte danske
registreringsarkiver fra før 65, eller forfølge maskinens papirer fra
oprindelsen i Neckarsulm og eksporten til Danmark. -Hmm der burde være en
kopi af en toldattest hos et alternativt "-væsen" - som ikke er brændt -
kommer jeg til at tænke på.

Bedste hilsener
Per V. Misser
CX500E82
SuperFox56

Fra : ulrich

Dato : 12-12-09 09:35

> [...]
> kopi af en toldattest hos et alternativt "-væsen" - som ikke er brændt -

Jeg kender ikke proceduren, men en bekendt fik en Norton fra Polen uden
papirer, som han følgende fik ny dansk registreringsattest til.
- Du skal nok starte med at henvende til færdselsstyrelsen. Adressen er
noget med 'f.styr.dk'.
Jeg mener at kunne huske, at man blot skal kunne gøre rede for, at det
ikke drejer sig om stjålet gods.

'Good Luck'
Palle

Fra : Armand

Dato : 15-12-09 14:00

ulrich skrev:

> [...]
> papirer, som han følgende fik ny dansk registreringsattest til......
> Jeg mener at kunne huske, at man blot skal kunne gøre rede for, at det

Hvorledes kan man gøre dét uden papirer????

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-12-09 14:49

Armand wrote:

> Hvorledes kan man gøre dét uden papirer????

Det er vel definitionen af "papirer" der halter - der kan sagtens være
en slutseddel fra farfars skuffe, selvom registreringsattesten er blevet
væk.

--
vh
Torben

Fra : Western

Dato : 12-12-09 12:30

"Flemming Christensen" <fdc@webspeed.dk> skrev

> Er der nogen der ved fra hvilken måned/år man gik bort fra de sorte
> nr. plader på Mc,erne.

De hvide refleksplader blev indført 1.4.1976 på såvel biler som mc'er
ifølge http://nrpl.dk/.

Det fremgår vist ikke hvornår lageret af de sorte var brugt op.

--

Leif Westen

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-12-09 18:09

On Sat, 12 Dec 2009 12:30:11 +0100, "Western"
<leif.westenFjerneS@stofanet.dk> wrote:

Hej Leif.

>De hvide refleksplader blev indført 1.4.1976 på såvel biler som mc'er
>ifølge http://nrpl.dk/.

Det ser ud til at faktum slår min tågede hukommelse
Jeg fik en ny bil i sommeren 1975 der fik DX21458, og jeg mener at
huske at DX også kom ud på hvid baggrund.

>Det fremgår vist ikke hvornår lageret af de sorte var brugt op.

Det er også meget tåget hos mig, men når du nu har "genopfrisket" min
hukommelse kan jeg også godt huske at DY var ude med sort baggrund.
Precis hvorledes det var fordelt, og hvornår lageret på de forskellige
motorkontorer slap op, er meget uklart.
Jeg har kigget i den link du henviste til, og som for i øvrigt er
umådelig informativ, men heller ikke her er der hjælp at hente.
Pyt, det har jo kun akademisk interesse.

Fra : claus.b.p.

Dato : 29-01-10 21:22

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
> [...]
> umådelig informativ, men heller ikke her er der hjælp at hente.
> Pyt, det har jo kun akademisk interesse.

De første aflange hvide nummerplader til biler startede med E- Tror det var
EH. MCer, gule plader, kvadratiske m.fl. havde andre nummerserier. Der kan
have været tidligere, men det var fx. politiet, der fik lov at prøvekøre de
hvide plader et stykke tid tidligere.
De sorte plader med fortløbende serie, startende med AB blev indført i 1966.
Før da var der to bogstaver med regionalt tilhørsforhold, fx. København K+,
Roskilde AV, Køge AY, Thisted SA. Husker ikke lige flere.

/Claus