Ærlig mac-snak
Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 10-12-09 23:06

Vi er jo nok her i gruppen enige om, at Mac-universet er et godt sted at
være. Stabilt styresystem, smukt designede langtidsholdbare computere og en
elegant brugerflade.

Men - når det så er sagt, så er der også ting, jeg er løbet lidt sur i:

MacSoup -har jeg aldrig kunnet få til at fungere korrekt. Dette er skrevet
via Windows, der på udmærket vis har indbygget nyhedsgrupper i
mailprogrammet. Er der alternativer til "suppen".

Musik fra Yousee-Play - kan jeg ikke få adgang til fra min Mac, jeg må hen
til Windows-maskinen.

Netbank hos Sparbank -funker ikke.

Mange spil , som mine sønner er vilde med, kører kun via Windows.

Dette indlæg ikke for at nedgøre Mac, men måske kender nogen omveje i
forhold til problemerne, og vi har vel alle oplevet, at løbe ind i
begrænsninger af en eller anden slags for Mac. Dog kunne jeg ikke drømme om
at blive PC-menneske igen, dertil er glæderne ved Mac alt for store, særligt
er alle de medfølgende programmer samt i-life enormt effektive og lette at
bruge. Men altså, kunne vi få en ærlig snak om plusser og minusser ved Mac?

Med positive hilsener

Svend Erik Jørgensen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-09 23:18

Svend Erik Jørgensen <svejorg@esenet.dk> wrote:

> [...]
> via Windows, der på udmærket vis har indbygget nyhedsgrupper i
> mailprogrammet. Er der alternativer til "suppen".

Thunderbird og dens venner ... men MacSOUP har stadig den bedste "tråd"
struktur ...

> Musik fra Yousee-Play - kan jeg ikke få adgang til fra min Mac, jeg må hen
> til Windows-maskinen.

Det kan ikke få mit pis i kog ... min musik køber jeg til evigt eje ..
og jeg vil ikke have en musiksamling bundet på et abb. hos en
internetudbyder ...

> Netbank hos Sparbank -funker ikke.

det skulle det gerne ... jeg kan lure at de bruger ca. samme løsning som
mange andre "lokal banker" .. dvs. noget java hejs og en nøglefil ..

> Mange spil , som mine sønner er vilde med, kører kun via Windows.

spil skal spilles på en _stor_ skærm på en konsol (ps3 eller Xbox)

/thomas

Fra : Martin

Dato : 11-12-09 08:05

On 10-12-2009 23:17, Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> mange andre "lokal banker" .. dvs. noget java hejs og en nøglefil ..

> spil skal spilles på en _stor_ skærm på en konsol (ps3 eller Xbox)

Simpelthen helt uenig!
Joypad kan sku kun bruges til bilspil og lign., joypads og skydespil
holder simpelthen ikke, går alt for langsomt...

Men heldigvis er der da flere og flere spil der kommer som
Mac-versioner, så det er vel bare et spørgsmål om tid/mac-brugere før at
spiludviklerne tager Mac alvorligt...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-09 08:29

Martin <maa@scandesigns.invalid> wrote:

> Simpelthen helt uenig!
> Joypad kan sku kun bruges til bilspil og lign., joypads og skydespil
> holder simpelthen ikke, går alt for langsomt...

Det er et spm. om øvelse ...

> Men heldigvis er der da flere og flere spil der kommer som
> Mac-versioner, så det er vel bare et spørgsmål om tid/mac-brugere før at
> spiludviklerne tager Mac alvorligt...

Det sted der nok sker mest er til iPhone/iPod Touch ... om det kaster
flere Mac spil af sig ved jeg ikke ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-09 23:20

Svend Erik Jørgensen skrev:

> Musik fra Yousee-Play - kan jeg ikke få adgang til fra min Mac, jeg må hen
> til Windows-maskinen.

Det er jo egentligt ikke OS X's skyld. Det virker KUN på Windows
maskiner med Windows Mediaplayer 11 eller nyere. Det vil i praksis sige
XP med vist nok mindst Service Pack 2 eller nyere.

Her er det TDC's skyld. Dumme dem.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-09 23:23

> [...]
> maskiner med Windows Mediaplayer 11 eller nyere. Det vil i praksis sige
> XP med vist nok mindst Service Pack 2 eller nyere.

eler i sidste ende pladeselskaberne og deres insisteren på DRM ... TDC
vil nok være lige så glade hvis de slap for at skulle implementere og
vedjligehold en kompleks DRM infrasturkutr ...

/thomas

Fra : Martin

Dato : 11-12-09 08:01

On 10-12-2009 23:23, Thomas von Hassel wrote:

> eler i sidste ende pladeselskaberne og deres insisteren på DRM ... TDC
> vil nok være lige så glade hvis de slap for at skulle implementere og
> vedjligehold en kompleks DRM infrasturkutr ...

AntiPiratGruppen har lige været ude at sige at de ikke vil gøre noget
hvis man omgår DRM på sine personlige ting.

Så ind på Windows maskinen og fjerner DRM'en, og så over på Mac'en igen,
så kører det helt perfekt.. og helt lovligt iflg. APG

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-09 08:29

> [...]

> Så ind på Windows maskinen og fjerner DRM'en, og så over på Mac'en igen,
> så kører det helt perfekt.. og helt lovligt iflg. APG

Er det sagen med ham DVD ripperen du snakker om ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-09 10:02

> [...]

> Så ind på Windows maskinen og fjerner DRM'en, og så over på Mac'en igen,
> så kører det helt perfekt.. og helt lovligt iflg. APG

Ah - nu overfortolker du vist ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-09 10:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ah - nu overfortolker du vist ...

Hvis det ang. er ham tossen der meldte sig selv fordi han havde rippet
sine dvd'er .. så er det ikke meget overfortolket. Hvis du ripper en DVD
så bryder du helt automatisk en kopibeskyttelse...

Så hulmen er at privatpersoner der bryder DRM på ting de _har_ købt og
betalt for er stort set "home free" ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-09 10:53

> [...]
> så bryder du helt automatisk en kopibeskyttelse...
>
> Så hulmen er at privatpersoner der bryder DRM på ting de _har_ købt og

Ja, AntiPiratGruppen vil ikke gøre noget ved dem - men det er ikke det
samme som at det er lovligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-09 10:56

> Ja, AntiPiratGruppen vil ikke gøre noget ved dem - men det er ikke det
> samme som at det er lovligt.

nej ... det er rigtigt .. men det er "defacto lovligt" eftersom ingen
vil hive folk i retten for overtrædelsen ...

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 12-12-09 22:14

Thomas von Hassel wrote:
> Hvis det ang. er ham tossen der meldte sig selv fordi han havde rippet
> sine dvd'er .. så er det ikke meget overfortolket. Hvis du ripper en DVD
Det er da rart, at der er "tosser" som vil udfordre systemet, så helt
tåbelige regler kan blive fjernet.

Min musik og film har jeg helt ærligt købt til den standardiseret pris,
der nu er i butikker (konkurrence?) og så må jeg ikke afspille
musikken/film i et format som passer mig?

Jeg sidder lige nu og forsøger at få afspilning af en DVD til at fungere
i Ubuntu. Og det er ikke lykkedes endnu. Alt sammen fordi filmindustrien
har fået indført tåbelige forhindringer til afspilning.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-09 22:40

KentBM <kentF_JERNmagnussen@hotmail.com> wrote:

> Det er da rart, at der er "tosser" som vil udfordre systemet, så helt
> tåbelige regler kan blive fjernet.

helt sikkert .... de forskellige DRM systemer straffer kun lovlydige
forbrugere og er komplet utilstrækkelige til at forhindre de "rigtige"
pirater i at få fat i det de vil ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-09 23:27

Svend Erik Jørgensen wrote:
> [...]
> via Windows, der på udmærket vis har indbygget nyhedsgrupper i
> mailprogrammet. Er der alternativer til "suppen".

Tja, jeg fatter heller ikke, hvad folk ser i 'suppedasen'. Jeg véd godt,
jeg måske starter en mindre verdenskrig, men jeg finder den ganske
enkelt elendig og ualmindelig dårlig og dræææææææææææbende langsom...

Prøv Mozilla Thunderbird 3.0. Den har en ganske udmærket og nem
newsklinet indbygget.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10207484

> Musik fra Yousee-Play - kan jeg ikke få adgang til fra min Mac, jeg må hen
> til Windows-maskinen.

Det er der vist adskilligt tusinde andre Mac brugere, der har klaget
over til TDC, men det er de bedøvende ligeglade med. - Og selv på
Windows kan du ikke bruge iTujnes for Windows, men skal bruge Windows
MediaPlayer, og så har du også problemer med at overføre til div. iPods
eller brænde backupkopier direkte fra WMP...

> Netbank hos Sparbank -funker ikke.

Nord eller Vest? - Jeg har ihvertfald hørt, at Sparbank Vest (den gamle
Skive Sparekasse) har man kunnet bruge med Mac OS X. - Jeg har ikke selv
netbank af andre årsager...

> Mange spil , som mine sønner er vilde med, kører kun via Windows.

Hm, de nyere spil kommer da ellers nu for det bedste i begge
versioner... Men ellers har der jo altid været flere spil til PC end til
Mac.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-09 23:43

> [...]
> enkelt elendig og ualmindelig dårlig og dræææææææææææbende langsom...
>
> Prøv Mozilla Thunderbird 3.0. Den har en ganske udmærket og nem

Hvis den ikke har sit trådlayout så var den også røget ud ...

> [...]
> MediaPlayer, og så har du også problemer med at overføre til div. iPods
> eller brænde backupkopier direkte fra WMP...

ja, licensen på PLAY tillader ikke cd brænding .. så det er ikke en
teknisk forhindring, men en rettigheds forhindring ...

> Nord eller Vest? - Jeg har ihvertfald hørt, at Sparbank Vest (den gamle
> Skive Sparekasse) har man kunnet bruge med Mac OS X. - Jeg har ikke selv
> netbank af andre årsager...

ja, jeg burde nok bare holde min mund .. men hvorfor ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-12-09 00:00

Thomas von Hassel wrote:

> ja, jeg burde nok bare holde min mund .. men hvorfor ?

Pga. 2 blågrønne glugger, hvoraf den ene slet ikke virker, og den anden
kun med omk. 2% sammen med, at jeg har DanskeBank, der kræver en
'dongle' i form af et active card, og jeg kan ganske enkelt ikke se de
tallene i displayet på donglen...

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 11-12-09 10:18

> [...]

> elegant brugerflade.
>
> Men - når det så er sagt, så er der også ting, jeg er løbet lidt sur i:

Hvad for en maskine har du ??

Det er en temmelig væssenlig oplysning. har du en intel baseret kan du
bare installere windows på den også, tada..... så er alle problemer på
nær det med spil løst.

Mac er dårlig til spil... sådan er det bare.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-09 10:43

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Mac er dårlig til spil... sådan er det bare.

Nej, hardware og system kan sagtens køre spil, bare se f.eks.

CoD 4

<http://www.apple.com/downloads/macosx/games/demos_updates/callofduty4mo
dernwarfare.html>

Problemet med spil på mac er 1: Den relativt lille markedsandel og det
faktum at spil er hundedyre at producere og 2: Apple's lange historie
med at nedprioritere spiludviklere ift. udvikler support.

Men nu da Mac'erne kører intel er det blevet jævnt lættere at portere
windows spil.

<http://www.transgaming.com/business/cider/>

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-12-09 14:14

> Men nu da Mac'erne kører intel er det blevet jævnt lættere at portere
> windows spil.

Det er det da, MEN det er bare et faktum at spilplatformen er PC. Man
har altid kunne få spil til Mac, det har altid været færre, og de er
altid kommet senere. Det er et faktum.

Desuden er det en meget dårlig spillemaskine rent økonomisk. Man får
LANGT mere power i en PC til lavere pris. Det er også ret faktuelt.

MVH

Jakob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-12-09 00:24

> [...]

> via Windows, der på udmærket vis har indbygget nyhedsgrupper i
> mailprogrammet. Er der alternativer til "suppen".

Den er helt tilbage fra OS 9 tiden, men den giver dig en vejlledning i
brugen af MacSOUP.

http://www.jesper.gylling.net/macsoup/

Jo det er et lækkert program at bruge.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Lyrik

Dato : 12-12-09 08:10

On 10 Dec., 23:05, "Svend Erik Jørgensen" <svej...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> bruge. Men altså, kunne vi få en ærlig snak om plusser og minusser ved Mac?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg kommer selv fra Windows og vil vise dig hvad jeg bruger. Jeg vil
ikke skrive om det, for så bliver der lagt så tykke røgslør ud fra de
"Mactonome," at du ikke kan se igennem røgen!
Derfor dette klip som jeg har lavet ti dig:
http://luen.dk/news.mov

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-09 16:15

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> "Mactonome," at du ikke kan se igennem røgen!
> Derfor dette klip som jeg har lavet ti dig:

jeg tror du ser spøgelser ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 12-12-09 15:35