Rotation af skærm
Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-09 11:35

Jeg har en 23" Apple Cinema Display sat fast på væggen således at jeg
kan rotere den. Det er jeg nødt til at gøre gennem
systemindstillinger->skærm->rotation 270°.

Men der burde da findes en simpel Terminal-kommando der kan gøre det [og
i øvrigt også føre skærmen »tilbage«]. Men det er naturligvis specifikt
for Apple og den pågældende skærm - skulle der tilfældigvis være en der
vidste hvordan?

Ved at sætte en sådan ind i et QuicKeys script kan man trigge rotationen
ved et tastaturtryk. Noget der i øvrigt også vil være langt mere
effektivt end en AppleScript.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-09 16:26

Per Rønne skrev:
> Jeg har en 23" Apple Cinema Display sat fast på væggen således at jeg
> kan rotere den. Det er jeg nødt til at gøre gennem
> systemindstillinger->skærm->rotation 270°.

Hvorfor køber du ikke bare en skærm der selv kan fortælle at den er
blevet vendt? Jeg mener Dell har nogen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-09 16:34

> Hvorfor køber du ikke bare en skærm der selv kan fortælle at den er
> blevet vendt? Jeg mener Dell har nogen.

som også virker på mac ? ... normalt har de en windows driver/utility
som snakker med skærmen ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-09 16:47

> som også virker på mac ? ... normalt har de en windows driver/utility
> som snakker med skærmen ...

I øvrigt er det jo langt billigere at lave et script der ved et
ganske simpelt i Terminal være en måde at aflæse den gældende
indstilling, og ændre den til den modsatte.

Jeg har tidligere haft en Radius A4-skærm der virkede automatisk. Med
tiden blev den stadig mørkere, og da jeg i sommeren 2000 flyttede fra
Ishøj til Husum, satte jeg den ned i storskralderummet i stedet for at
tage den med; den var i forvejen købt brugt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-09 16:51

Per Rønne skrev:

> I øvrigt er det jo langt billigere at lave et script der ved et
> ganske simpelt i Terminal være en måde at aflæse den gældende
> indstilling, og ændre den til den modsatte.

Ubetinget. Du er datalog - det er vel bare at gå i gang med at læse
noget dokumentation på ADC?

Jeg ved det ikke, ellers havde jeg skam sagt det.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-09 17:35

> Ubetinget. Du er datalog - det er vel bare at gå i gang med at læse
> noget dokumentation på ADC?
>
> Jeg ved det ikke, ellers havde jeg skam sagt det.

Men hvis nu nogen kendte det i forvejen?

Der var i øvrigt dig der mente at det kunne klares ved blet at købe en
ny skærm ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-09 17:45

Per Rønne skrev:
> Der var i øvrigt dig der mente at det kunne klares ved blet at købe en
> ny skærm ...

der selv kunne fortælle at den var blevet vendt...

Hvilke søgeord havde du iøvrigt brugt på Google inden du spurgte her?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-09 18:35

> der selv kunne fortælle at den var blevet vendt...
>
> Hvilke søgeord havde du iøvrigt brugt på Google inden du spurgte her?

Søgeord der gjorde at jeg bl.a. fandt denne:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20071003040156502>

AppleScript.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 10-12-09 18:45

> Hvilke søgeord havde du iøvrigt brugt på Google inden du spurgte her?

hov, hov, unge mand - der findes mennesker i denne gruppe, der spørger
hér, _inden_ de selv finder ud af det, og ved du hvorfor?

Fordi gruppen stort set er altvidende, høflig, hjælpsom og for hyggens &
det "sociale" samværs skyld

Og når gruppen er på sommerferie eller holder familieweekend, så spørger
vi wiki og/eller google.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-09 16:51

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> I øvrigt er det jo langt billigere at lave et script der ved et
> ganske simpelt i Terminal være en måde at aflæse den gældende
> indstilling, og ændre den til den modsatte.

Der er ikke et terminal interface til skærmindstillingerne .. men der er
garanteret API kald du kan bruge ... du skal bare selv skrive dit cli
værktøj til formålet...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-09 17:01

> [...]
> Ishøj til Husum, satte jeg den ned i storskralderummet i stedet for at
> tage den med; den var i forvejen købt brugt.

<http://developer.apple.com/mac/library/documentation/GraphicsImaging/Re
ference/Quartz_Services_Ref/Reference/reference.html>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-09 17:35

> <http://developer.apple.com/mac/library/documentation/GraphicsImaging/Re
> ference/Quartz_Services_Ref/Reference/reference.html>

Tak, jeg går i gang med at søge.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-09 16:49

Thomas von Hassel skrev:

> som også virker på mac ? ... normalt har de en windows driver/utility
> som snakker med skærmen ...

Ka'vær. Ingen anelse :) Men er der nogen der ved bedre?

Fra : Esben

Dato : 10-12-09 18:46

> [...]

> Ved at sætte en sådan ind i et QuicKeys script kan man trigge rotationen
> ved et tastaturtryk. Noget der i øvrigt også vil være langt mere

Hvorfor ikke lade QK afvikle typen AppleScript internt? Det gør jeg til
at unmounte navngiven disk (My Book):

tell application "Finder"
if exists "My Book" then
do shell script "hdiutil detach \"/Volumes/My Book\""
end if
end tell

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-09 19:22

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
>
> tell application "Finder"
> if exists "My Book" then
> do shell script "hdiutil detach \"/Volumes/My Book\""

Jeg ser intet om rotation af skærmen her?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 10-12-09 23:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg ser intet om rotation af skærmen her?

Nej jeg svarede på at bruge QK til AppleScript - ved ikke om AppleScript
kan rotere skærmbilledet...!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-09 04:26

> Nej jeg svarede på at bruge QK til AppleScript - ved ikke om AppleScript
> kan rotere skærmbilledet...!

Det skulle det kunne klare ifølge et andet par scripts [der dog er
forældede].

Man kan skam sagtens køre AppleScript i QK, såvel fra en ekstern fil som
i et stykke programtekst direkte i et QK-trin.

Man kan også sagtens køre en Terminal-kommando, hvilket må være bedre.

På:

<http://developer.apple.com/mac/library/documentation/GraphicsImaging/Re
ference/Quartz_Services_Ref/Reference/reference.html>

fandt jeg en rutine der kunne vise rotationagraden af skærmen. Foreløbig
har jeg nu ikke kunnet finde en rutine til at rotere skærmen eller sætte
rotationsgraden. Men den må jo findes et sted. Og så er det jo bare en
lille programstump der skal skrives.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 14-12-09 19:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Man kan skam sagtens køre AppleScript i QK, såvel fra en ekstern fil som
> i et stykke programtekst direkte i et QK-trin.

Hvilket var min pointe!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad